Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:01

Ze schotelen weer hetzelfde verhaal voor als toen ik aan het MBO Paardenhouderij begon.... Niet doen als er iemand hier is die van plan is om er naar toe te gaan.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:04

xNursiex schreef:
Zouden er veel ouders zijn die hier toestemming voor geven?

Ik denk dat sommige ouders hier toestemming voor zullen geven ja... Er zijn ook vmbo groenscholen en dit is dan meer op paarden gericht :)

Niet dat ik het een geweldige ontwikkeling vind hoor, want in paarden zit weinig toekomst :(:)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:07

Hartstikke leuk om een VMBO Paard in het leven te roepen, maar wat zijn de toekomstperspectieven? Als jongeren al zo jong de richting 'paard' kiezen, weten ze volgens mij nog niet precies wat dat allemaal inhoudt. Om nog maar niet te spreken van de (on)mogelijkheden die je tegenkomt als je 18 bent en werk moet gaan zoeken in de paarden. Volgens mij moet het VMBO een algemene stroming zijn, het kiezen voor paarden (hobby of toch werk) kan altijd nog...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:09

Ik zeg NIET doen ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:10

Maar ik neem aan dat deze school ook op vmbo niveau les geeft?
Dus dan zou je bijv na deze school een mbo opleiding gaan doen van mijn part richting de zorg...
Ik ken verschillende mensen die vmbo groen hebben gedaan en deze hebben daarna heel verschillende opleidingen gedaan...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:11

xxMACYYY schreef:
zap schreef:
Naborah, heb jij er ook al over nagedacht hoe je leven er dan uit gaat zien? Complete dagen in de paarden? En dan niet voor je hobby, maar als je werk?

Ik wel trouwens, het lijkt me best leuk moet ik zeggen :D

Ga maar eens twee weken op een topstal werken, kijken of je het dan nog leuk vind.. :+
Je wordt erg snel als voetveeg behandeld, moet 2000 dingen doen in een heel korte tijd, je herhaalt steeds hetzelfde rijtje met een beetje geluk is dit opzadelen, opzadelen, opzadelen, maar je hebt ook stallen waarbij je eerst 20 stallen moet mesten voordat je ook maar een paard aan kan raken, geen ruimte voor fouten, totaal geen tijd om te knuffelen met een paard en je moet zeker stressbestendig zijn.. :+ Ook kom je wel eens niet zo leuke dingen tegen, de manier van paarden behandelen is zeker niet overal even lief.. Paarden die binnen 2 dagen gecorrigeerd of ingereden moeten worden zodat ze weer de verkoop in kunnen.. :n Nu heb ik gelukkig nét die naald in die hooiberg kunnen vinden, maar heb ook wel eens stallen gehad waar ik misselijk uit ben gelopen..

Nu is niet elke stal zo, maar er zijn er erg veel die zo handelen! Bij veel stallen slaat de liefhebberij om in productiewerk, wat gewoon zonde is.. Een paard is daar niet meer een paard, nee, een wandelend briefje geld.. ;(

Een extra uurtje rijden in de week zou wel leuk zijn, zou willen dat ze dat op mijn school zouden doen.. Maar ik zou ze niet te veel het beroep in pushen..
Laatst bijgewerkt door Shattered op 14-03-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:11

ik zou het niet doen.
paarden lekker als hobby houden valt geen brood mee te verdienen.
je kunt beter eerst je school afmaken en dan lekker savonds na je werk je paardje doen ;)
en als je er geen tijd voor hebt geen paard kopen :P

MaNdiii

Re: Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:13

Is dit niet zo iets als de paardenklas op het Wellant college? Daar is het volgens mij al

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:14

Echt belachelijk! Arme kids, ze snappen niet dat ze de slechtste keuze van hun leven kunnen maken en dan ben je 12, triest gewoon! ;(

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:17

Shattered schreef:
Bij veel stallen slaat de liefhebberij om in productiewerk, wat gewoon zonde is..

Dit is ook echt zo! Veel mensen hebben een iets te lief beeld bij de paardenhouderij...

_helga_ schreef:
je kunt beter eerst je school afmaken en dan lekker savonds na je werk je paardje doen

Precies! Doe een goede opleiding, zoek een goede baan en koop lekker een paard waar je in je vrije tijd alles mee kunt doen wat je wilt...

Bedenk ook dat als je van je paarden je werk maakt je geen hobby meer hebt...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:19

Shattered schreef:
xxMACYYY schreef:
Ik wel trouwens, het lijkt me best leuk moet ik zeggen :D

Ga maar eens twee weken op een topstal werken, kijken of je het dan nog leuk vind.. :+
Je wordt erg snel als voetveeg behandeld, moet 2000 dingen doen in een heel korte tijd, je herhaalt steeds hetzelfde rijtje met een beetje geluk is dit opzadelen, opzadelen, opzadelen, maar je hebt ook stallen waarbij je eerst 20 stallen moet mesten voordat je ook maar een paard aan kan raken, geen ruimte voor fouten, totaal geen tijd om te knuffelen met een paard en je moet zeker stressbestendig zijn.. :+ Ook kom je wel eens niet zo leuke dingen tegen, de manier van paarden behandelen is zeker niet overal even lief.. Paarden die binnen 2 dagen gecorrigeerd of ingereden moeten worden zodat ze weer de verkoop in kunnen.. :n Nu heb ik gelukkig nét die naald in die hooiberg kunnen vinden, maar heb ook wel eens stallen gehad waar ik misselijk uit ben gelopen..

Nu is niet elke stal zo, maar er zijn er erg veel die zo handelen! Bij veel stallen slaat de liefhebberij om in productiewerk, wat gewoon zonde is.. Een paard is daar niet meer een paard, nee, een wandelend briefje geld.. ;(

Een extra uurtje rijden in de week zou wel leuk zijn, zou willen dat ze dat op mijn school zouden doen.. Maar ik zou ze niet te veel het beroep in pushen..

Die naald heb ik ook gevonden ;) En ik doe ook de mindere klusjes, en krijg er leuke 'klusjes' voor terug.
Het is nou net het tegenovergestelde wat jij zegt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:20

MaNdiii schreef:
Is dit niet zo iets als de paardenklas op het Wellant college? Daar is het volgens mij al

Ja, maar dat begint volgend jaar. ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:22

Ik vind het eigenlijk ook slecht, als ik nu van basisschool naar de middelbare zou gaan, en bij ons zou je bij het vmbo ook kunnen paardrijden, zou ik naar vmbo gaan! Terwijl ik nu gewoon vwo doe!
Ik denk dat veel kinderen dan vmbo gaan doen alleen voor de paarden..

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:22

laat ponymeisjes, ponymeisjes zijn...
Op die leeftijd kun je nog geen weloverwogen keuze maken....
Liefde, werk en oud papier, dat past bij de paardenwereld.
Jezelf een slag in de rondte werken voor een appel en een ei.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:29

volgens mij begint er volgend jaar ook zo'n opleiding in Zwolle

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:29

Naborah schreef:
Tuurlijk niet. In mijn geval niet. Ik heb liever later mijn paardjes dat nu 1x per week extra te kunnen rijden op een manier die mij niet bevalt. ;)

Het is goed om dat te blijven beseffen :j

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:35

Ik ben zelf VMBO leerling maar zou eingelijk niet zo snel deze leerweg kiezen.
Ik denk dat het belangrijk is dat die leerlingen dan ook de keuzes aangeboden krijgen met wat ze later kunnen gaan doen met dat dimploma,veel kinderen als ik even over onze school spreek willen allemaal geen havo meer doen omdat het dan allemaal een jaartje extra kost.
Ik vind het een slechte zet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:39

Vroeger had je de LTS en Huishoudschool.
Een 12 jarige na de lagere school die nergens geschikt voor was moest daarheen.
Maar er werd daar de basis gelegd voor een vak.
De jongens werden leerjongen in een groot bedrijf.
De meisjes verdwenen meestal in de verkoop, huishouden, enz.
Ook als leermeisje.
Heel veel jongelui van die tijd zijn nu een uitstervend ras.
Er werden toen echte vaklieden opgeleid.
Maar het belangrijkste was, toen werd zo'n iemand opgeleid voor een beroep waar vraag naar was.
Ik vind het een degeneratie van de scholen die zo'n soort opleiding aanbieden.
Een opleiding zonder toekomst.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:40

Ken al een aantal meiden die HAVO hadden maar voor het edudelta college kozen omdat ze daar meer praktijk hebben... Best zonde..
Edu's zullen nu denk ik nog meer leerlingen op hun school krijgen omdat meisjes die 1 keer in de week op een manege rijden graag meer willen rijden, als ze zoiets horen als dit zullen ze gelijk daarvoor kiezen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:41

Ik vind het meer zieltjes winnen als een gedegen opleiding bieden. Heel veel "paardenmeisjes" gaan nu de paardenklas doen. Ik snap best dat je leerlingen wilt motiveren (lees naar je school wilt lokken), maar dat doe je niet door een paardenklas in het leven roepen. Zorg voor goede en ook voldoende leraren daar hebben ze meer aan. Dan een leuk lokkertje.

De enige echte paardenopleiding in NL zit in Deurne. Ik heb helaas geen goede ervaringen met de andere scholen die het aanbieden. Ik zal ze vast niet over een kam mogen scheren, maar mensen steek tijd in een opleiding met perspectief.

Mocht het over 12 jaar nog bestaan (wat ik overigens niet verwacht) gaat mijn dochter er niet heen. Paardrijden zou eventueel haar hobby kunnen worden, als ze dat wil (ze is nu 1 jaar en haar hobby mag ze zelf kiezen). Maar ze gaat geen paardenklas volgen.

@anais96: dat is precies mijn punt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:42

Fraai, vertellen ze er ook bij dat als je wil gaan werken in die sector dat je hard moet werken voor weinig geld, onder slechte omstandigheden en dat je rug versleten is voor je 30e? Dat je geen CAO hebt meestal en dat je enorme risico's loopt omdat je met paarden werkt?

Scholen verzinnen tegenwoordig van alles om leerlingen te trekken en denken niet aan of er straks ook werk is voor ze. Ik vind dit een worst voorhouden die in rook opgaat. Het eigenbelang van de school staat vaak voorop; paardrijden tijdens schooltijd, klinkt heel aantrekkelijk en daar komt best een aantal leerlingen op af. Ik mag hopen dat de school het aanbiedt als oriëntatie op het werkveld, want anders is het helemaal gewoon ordinair leerlingen trekken en een populaire hobby aanbieden onder schooltijd. Waar ligt dan de grens? Voor jongens een computergame klas? Gamen onder schooltijd? Dan lijkt me dat het end zoek raakt.

Paardenhouderij is in veel gevallen opleiden tot werkeloosheid of rotbaantjes. Alle diploma's en certificaten die je kunt halen (ORUN, koetsiersbewijs etc etc) kun je ook halen in avonduren naast een gewone baan (die beter verdient, minder risicovol is en beter arbeidsomstandigheden kent).

De meeste paardenopleidingen zijn poepschep-opleidingen, slechts een enkeling breekt echt door (en dan nog vooral omdat papa toch al veel geld had en dure paardjes kan kopen voor kindlief). Ik heb drie maanden fulltime op een fokkerij gewerkt (10 uur per dag zeven dagen per week) en daarna nog parttime (alleen in de weekenden) en toen wist ik het zeker; dit nooit als beroep :+

Er zijn nog meer van die werkeloosheidsopleidingen; journalistiek, 'forensic science' (NL kent welgeteld één forensisch lab...),
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-03-10 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:54

Arabesk schreef:
Fraai, vertellen ze er ook bij dat als je wil gaan werken in die sector dat je hard moet werken voor weinig geld, onder slechte omstandigheden en dat je rug versleten is voor je 30e? Dat je geen CAO hebt meestal en dat je enorme risico's loopt omdat je met paarden werkt?

Vind je dat de andere vmbo-richtingen beter zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:57

Shadow0 schreef:
Arabesk schreef:

Vind je dat de andere vmbo-richtingen beter zijn?

Ja bijv. bloemsierkunst, of de technische richtingen als automonteur etc (auto's zullen altijd stuk blijven gaan dus werk genoeg). Als mbo opleiding is de tandartsassistente, dokters en apothekersassistentie zeker geen slechte keuze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:02

Arabesk schreef:
Ja bijv. bloemsierkunst, of de technische richtingen als automonteur etc (auto's zullen altijd stuk blijven gaan dus werk genoeg). Als mbo opleiding is de tandartsassistente, dokters en apothekersassistentie zeker geen slechte keuze.

Misschien voor mensen die geconcentreerd binnen bezig kunnen zijn wel. Maar een deel van het VMBO-publiek kan en wil dat helemaal niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:06

Shadow0 schreef:
Arabesk schreef:

Misschien voor mensen die geconcentreerd binnen bezig kunnen zijn wel. Maar een deel van het VMBO-publiek kan en wil dat helemaal niet.

Ok buiten: landmeter, monsternemer, bodemonderzoek, veldwerker etc