Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:05

Klopt helemaal Ninia!
Maar onze ervaring met gemeentes is dat ze wel graag incasseren qua geld maar er geen fluit voor doen!!!
Dan ga je raad en toestemming vragen en vervolgens sta je dan als boeman daar want je hebt iets tegen de regels in gedaan!
En alleen maar omdat ze zelf niet op de hoogte zijn van het hele hoe en wat.
Voor ons een groot geluk dat we toen degene dr naam op de formulieren hebben laten zetten,met handtekening anders hadden we geen poot om op te staan.
Toen konden we tenminste aangeven waar die "toestemming" vandaan kwam.
En je raad het al......ineens kon het wel allemaal!!!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:08

Tja, ook gemeentes zitten aan regels vast. Ze zijn vaak genoeg op de vingers getikt als ze afweken ten gunste van de burger. Het wordt steeds strenger voor gemeentes, juist om de burgers te beschermen.

Als iemand bij mij komt met; mag ik mijn stal daar bouwen. Dan is stap nr 1 kijken wat hij heeft en wat hij nog mag bouwen. Met een gemeente met beleidsregels is het makkelijk want dan kun je gelijk kijken of er ook ontheffingen mogelijk zijn. Zo niet, en de stedenbouwkundige gaat er ook niet mee akkoord heb je gewoon pech. Het enige wat de ambtenaar kan doen is je de mogelijkheden meegeven.

Ze kunnen niet tegen pietje zeggen, jij mag wel zoveel bouwen omdat je paarden hebt en dus 20 m2 per paard nodig hebt. En tegen jantje dat hij dat niet mag, want zijn 2 geiten, 3 konijnen en hond hebben niet zoveel m2 nodig. Daar moet gewoon één lijn in getrokken worden. Ik ben het er wel mee eens dat er een ontheffing moet komen in het buitengebied voor bepaalde functies dat er meer gebouwd zou mogen worden, maar ja, dat ben ik en wie ben ik :+ En dan krijg je straks ook iemand die 5 ipv 4 paarden wil houden en ook weer net iets meer wil krijgen, dit niet krijgt en dan maar naar de pers toe stapt.

edit: hoezo ze incasseren maar raak, je wil niet weten hoe krap gemeentes momenteel met geld zitten. En dan wordt er binnenkort nog meer vergunningsvrij (dus weg inkomsten) en er moet wel meer gehandhaaft worden omdat mensen lukraak beginnen te bouwen zonder zich in de regels te verdiepen.

Natuurlijk zitten er bij de ambtenaren ook rotte appels. Maar ik vind het altijd zo zwart/wit dat de gemeente de grote boeman is.

funnyhorses

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:13

nou ik ben absoluut niet tegen regels,in tegendeel anders zou het een rommeltje worden.
Maar ik vind dat er teveel regels zijn,en vaak word zo vreselijk moeilijk gedaan over kleine flutdingen terwijl een ander "zomaar" een kast van een huis kan neerzetten.
Dan krijg je zo'n oneerlijkheids gevoel.
Ik vind dat men niet zo zielig moet doen als men voor zn dieren een stal wil maken en zeker als het gewoon als hobby is.

Dat men nauwkeuriger gaat kijken als iemand vergunning aanvraagt voor een stal voor bijv.20 paarden daar kan ik inkomen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:14

Waarom verbouwen ze de schaapskooi niet?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:18

Citaat:
edit: hoezo ze incasseren maar raak, je wil niet weten hoe krap gemeentes momenteel met geld zitten. En dan wordt er binnenkort nog meer vergunningsvrij (dus weg inkomsten) en er moet wel meer gehandhaaft worden omdat mensen lukraak beginnen te bouwen zonder zich in de regels te verdiepen.

Krap?Dan moeten ze in plaats van bijv.kunstbeelden plaatsen waar niemand geen zak aan heeft het geld eens anders besteden.Aan iets waar de burgers wél iets aan hebben!
En dat ze krap zitten(als dat al zo is)dan komt het in mijn ogen enkel en alleen omdat ze die droge ambtenaren moeten betalen,de uurtjes die ze naar de papieren lopen te staren!

De makkelijke "prooien" pakken ze wel aan ja,maar als er meer moeite moet worden gedaan dan rekken ze het eeuwig uit!

Ik ben echt geen fan van gemeentes en hun regeltjes,niet op zo'n manier!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:20

Er is democratisch gekozen dat bij grote projecten van de overheid 1% budget wordt uitgegeven aan kunst.
Dit komt dus niet direct uit de gemeente kas muv projecten die ook direct door de gemeente gefinancieerd worden maar dt is niet vaak het geval.
(wel lekker makkelijk om met allemaal argumenten te gooien die dus niet kloppen)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:23

zal best maar als je dan lang loopt te smeken om een stalletje en dat mag niet terwijl er dan ineens midden op bijv.een rotonde in je straat wél een kunstbeeld staat(en ook nog oerlelijk!!!)nou dan wringt het wel,of niet soms?

Nogmaals regels moeten er zijn,absoluut,maar teveel regels is ook niet gezond!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:33

In de gemeente waar mijn ouders wonen en waar dus mijn paarden staan mag ook niet zoveel wbt het houden van paarden.
De vorige bewoners hadden zonder vergunning 8 boxen geplaatst (niet zo slim natuurlijk), maar er lag op die plek nog een fundering van een oude geitenstal dus hun hebben blijkbaar gedacht op dat oppervlakte zetten we boxen naar.
De voormalige geitenstal was erg laag en daardoor mocht deze wat groter zijn dan de hoge paardenstallen die de vorige bewoners neer hadden gezet.
Met als gevolg dat ze 5 stallen af mochten breken.....er mochten er volgens de gemeente maar 3 staan van dit formaat.
Ook mogen wij maar 5 paarden houden van de gemeente omdat ze anders niet meer kunnen controleren of het hobbymatig of bedrijfsmatig is.
Bedrijfmatig mag namelijk niet, bv een pension/africhting/handelsstal.

We hadden toen we daar kwamen wonen 2 paarden en 5 shetjes..officieel dus 2 teveel...we zijn aar de gemeente gegaan om uit te leggen dat deze shet alleen hobbymatig zijn destijds nog voor het mennen en niet voor commerciele doeleinden.
Wij wilde immers geen shet's moedwillig verkopen vanwege een regeltje bij de gemeente.......ze waren in het begin wat bot en alles behalve meewerkend, ze haalde allerlei dingen erbij van de vorige bewoners die blijkbaar nogal wat problemen hadden veroorzaakt (niet alleen de paardenstallen)....wij beleefd uitgelegd dat we niks te maken hadden met de vorige bewoners en dat gewoon graag onze paardjes bij elkaar willen houden verder niks.
Na enkele weken kwam er een brief dat de gemeente akkoord ging, maar dat er absoluut geen andere paarden bij mochten, enkel een veulen aan de voet, haha ze hadden blijkbaar hun huiswerk goed gedaan want dat is idd de uitzondering op deze regel.

Mijn ouders wonen er nu ruim 8 jr en hebben nooit geen problemen met de gemeente gehad, sterker nog ze zijn best soepel als je maar overlegd en vergunningen aanvraagt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:38

ik neem aan dat juist de "anti" gemeente mensen wel braaf zijn gaan stemmen voor de gemeenteraad :D Het beleid is tenslotte gemaakt door een democratisch gekozen bestuur!

In de gemeente Epe zijn de regels soepeler, als je meer dan 5000 m2 hebt en hobby vee wilt houden mag je tot 200 m2 bijgebouwen hebben, mits en maar uiteraard ;-) Maar de regels zijn hier dus wel zodanig dat hobby paardenhouderij mogelijk is.
Dus dat kan wel! Mits de lobby maar wel groot genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 13-03-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:41

sja, erg vervelend voor deze mensen...maar een bestemmingsplan etc is er niet voor niets, die kun je even inkijken voor je je geld in een huis pompt wat niet aan je eisen voldoet

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:53

Wij zijn recentelijk ook bij de gemeente (Aa & Hunze) geweest om te praten over een schuilstal voor onze 3 paarden, wij hebben een woonboerderij met 3 hectare weidegrond.

Er bleek nog een agrarische bestemming op het perceel te liggen, met als gevolg dat we wel 1000 m3 kassen mogen neerpletteren maar geen schuilstal.

Onbegrijpelijk :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:56

Ibbel schreef:
Ze kunnen een sloopvergunning plus herbouw voor die schaapskooi als paardenstal aanvragen en dat krijgen ze dan ook. Herbouwen mag, mits het hetzelfde aantal vierkante meters is. Waarom doen ze dat dan niet?

En verder is het regelijk kortzichtig om het bestemmingsplan niet te bekijken voordat je koopt.

Dezelfde aantal vierkante meters is ook niet overal zo. Wij hebben hier een oude schuur staan, die mogen we wel opknappen. Maar duwen we die om (dus dat hij een dag weg is bij wijze van) dan mag er geen nieuwe terug komen, of alleen een heel stuk kleiner.
Wij zijn nu aan het prakkezeren hoe we dat aan gaan pakken met toch nieuwe spanten die we willen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:59

funnyhorses schreef:
Citaat:

Krap?Dan moeten ze in plaats van bijv.kunstbeelden plaatsen waar niemand geen zak aan heeft het geld eens anders besteden.Aan iets waar de burgers wél iets aan hebben!
En dat ze krap zitten(als dat al zo is)dan komt het in mijn ogen enkel en alleen omdat ze die droge ambtenaren moeten betalen,de uurtjes die ze naar de papieren lopen te staren!

De makkelijke "prooien" pakken ze wel aan ja,maar als er meer moeite moet worden gedaan dan rekken ze het eeuwig uit!

Ik ben echt geen fan van gemeentes en hun regeltjes,niet op zo'n manier!

Tja, vooroordelen sterven nooit uit, zal ik maar zeggen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:00

Nou dat is zeker idioot Freespirit!
Dat bedoel ik nu met regels,ze kijken gewoon naar een velletje papier en niet naar de burger zelf!

Maar ik zou dan een kas neerzetten,van binnen mooi afwerken en paardje erin hahaha
Dan zou het dus wel mogen?(even heel gek bedacht nu he!!)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:07

Nee, want het gaat om het gebruik van de kas. Ik zou navragen hoe oud het bestemmingsplan is. Deze mogen niet ouder zijn dan 10 jaar. Is hij ouder dan dat, heb je kans dat ze makkelijker meewerken of ze moeten het binnenkort vernieuwen (nieuwe wetgeving dat voor bepaalde datum alle bestemmingsplannen up-to-date moeten zijn) en dan kun je gaan lobbyen op versoepeling van bijgebouwen in het buitengebied.

Of je gaat voor een projectbesluit, maar dat is heeel duur aangezien het gehele bestemmingsplan gewijzigd moet worden.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:30

Vgl. mij mag je afwijken van de 75m2 als je hobbymatig klein vee gaat houden.
Daar stond tenminste iets over in het bouwbesluit , ik zou het moeten nazoeken hoe het precies zit.
Misschien verwchilt het ook nog per gemeente?
We mochten via die regel nu uiteindelijk totaal 150 m2 bijgebouw hebben.
Het was ook een heel gedoe, want bijkeuken en garage was al bijna die 75m2 en we wilden ook onze paarden een plek geven.

Wij hebben 2500 m2 erf en daarbij 2,5 Ha weiland.
Zelfs daar deden ze eerst moeilijk , maar gelukkig troffen wij een gemeente ambtenaar die dat ook maar een belachelijke regeling vond,
als op zo'n groot perceel al geen stal kan/mag, wie dan nog wel??

Dan maar verplaatsbare stalling, dan kunnen ze het vgl. mij niet weigeren.

Succes!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:05

funnyhorses schreef:
Achterlijk land dat nederland,voor zo'n k*t moskee hebben ze ruimte en geld maar voor een stalletje beschijten ze zich! -:(-

En zo beschaafd ook :) Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat zo'n houding uitnodigt tot meedenken door de ambtenaar? Ik zou daar in elk geval weinig zin in hebben.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:09

Roos_s schreef:
ik niet, in no time wordt nederland dan volgebouwd met allerlei lelijke schepsels en gaat het hele landschap naar de fillistijnen.

daarnaast heb ik ook geen medelijden met de eigenaren, gewoon dom om niet eerst te bekijken wat bestemmingsplan is.

Ach, gemeentes doen dit zelf ook in alle "prachtige" vinexwijken die het land rijk is :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:13

Zolang het per gebied bijeengehouden wordt, vind ik het niet zo'n drama. Het is wel zonde als alles maar door elkaar gaat, vooral mislukte nieuwbouw in oude kernen en teveel bebouwing op het platteland zijn gewoon zonde.

Maar op zich vind ik Vinex-wijken eigenlijk niet lelijk over het algemeen. Alleen... huizen hebben gewoon een flinke tijd nodig om tot rijping te komen :) Waar ik nu woon is net zo planmatig aangelegd als de doorsnee vinex, en nu na 60 jaar zijn het hele geliefde woningen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:17

Veel vinexwijken zijn prima, maar je hebt er gedrochten tussen zitten! :o

En vaak is een prachtig weiland een jaar later ineens volgebouwd en staat er prachtige boerderijtjes met rieten daken ineens ingebouwd tussen allerlei kolossen van huizen van 3 verdiepingen hoog :+

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:28

Nou grotendeel ben ik het er erg mee eens dat in veel gevallen het onzin is. Veel mensen met grote stukken land mogen helemaal niks zelf bepalen. Geen schuilstalletje, niks! Terwijl dit in Belgie zelfs verplicht is te hebben bij het houden van paarden.

Ook kun je wel zeggen dat NL al volgenoeg staat met rare gebouwen, maar kijk eens goed is daar niet 90% van die gebouwen eigendom van de overheid ;) ? / Gemeentes ?

Laat die mensen hun stalletje toch bouwen, wat een onzin. Oke als hij nu pimpelpaars zou worden..... Maar het wordt een hardstikke nette stal!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:42

Wij hadden ook zo iets, hadden we een weilandje met stal, werd het bestemmingsplan inneens aangepast.
Moesten we de stal inneens naar de overkant van de wei verplaatsen (kost een hoop tijd en geld en moeite).
Reden; de bewoners van het nieuwe gebouw dat in een jaar tijd naast onze wei is neergezet vonden de stal die er al 20 jaar stond niet mooi...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:53

Wat er nog extra genoemd werd in een kort samenvattend katern in de krant is dat de shire op dit moment een stal heeft in de open kapschuur. Blijkbaar zit dat er ook nog bij...

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:03

Oh ja dat hebben wij ook een keer gehad, een schuurtje met een schutting. Schutting moest naar beneden omdat de buren dan niet meer op ons erf konden kijken :S vonden ze niet leuk, want ze keken nou zo graag. Goh dat was nou net niet de bedoeling. Maar moest wel naar beneden !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:11

Sorry, maar dit vind ik echt ontzettend dom van die mensen. Hadden ze in het bestellingsplan gekeken, dan hadden ze geweten dat dit niet mocht.

Wij wonen ook in het buitengebied, maar mogen niet eens een rieten kap op het huis of het huis wit verven, om het weer meer op een boerderij te laten lijken. Daarnaast moet je zelfs voor een bakomheining een vergunning aanvragen.

Je informeert toch eerst naar de mogelijkheden voordat je een huis aanschaft?