FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:36

En elk bit is scherp in handen van een onkundige,gevoelloze ruiter, van welke leeftijd dan ook.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 04:01

XxJustinexX schreef:
De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard ( TENZIJ JE ZE VAST MAAKT AAN DE BAKSTUKKEN), ideaal voor de ruiter die soms wat trekt, ideaal voor jonge paarden, door de knevels heeft het een hele rustige ligging en de knevels zorgen er ook voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken, fijn zacht bit.
Een kneveltrens ligt heel stil in de mond, omdat je hem niet door de mond kunt trekken.
Verder stuur je ook nog een beetje door de druk van die "pinnen"
Want die drukken tegen de wang en dat werkt dan net zo als dat jezelf met je hand zijn hoofd opzij drukt.
Zo drukken die "pinnen" ook zijn hoofd opzij.

Dit bit word vooral bij het springen gebruikt.
Dit omdat de ruiter daar in een korte draai in de barage wel eens te veel aan 1 teugel hangt.
Zo voorkomt hij dat het bit door de mond getrokken word

die pinnen dat zijn de scharen
Afbeelding

Dat heb je helemaal goed! Dit is het bit dat ik bij bijna alle paarden gebruik. Zou nooit anders willen dan dit bit.
Precies vanwege wat jij beschrijft, en ook omdat je met dit bit niet alleen wenden kunt op het gedeelte in de mond, maar ook de scharen sturen mee. Sinds ik met dat bit ben gaan rijden, kon ik veel scherpere wendingen rijden in het parcours, zonder te veel hand te hoeven gebruiken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 04:07

Liezel1 schreef:
Een pelham met dubbele teugel is in mijn ogen veel vriendelijker en makkelijker dan eentje met een riempje ertussen.
Je hoeft de onderste teugel niet te gebruiken, net zoals bij een stand en trens. Door het gebruik van de riempjes raak je de "fune-tuning" bij een pelham kwijt.

Het lijkt misschien zo, maar is toch echt niet waar. 1 teugel met verbindingsstukje is veel vriendelijker dan 2 teugels. Ik vraag me ook af waarom je een tweede teugel er aan zou bevestigen, als je hem toch niet gebruikt?
Met 'finetuning' bedoel jij eigenlijk gewoon sterker inwerken....'finetuning' klinkt wel een stuk prettiger...dat wel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:58

MarcelDufour schreef:
Liezel1 schreef:
Een pelham met dubbele teugel is in mijn ogen veel vriendelijker en makkelijker dan eentje met een riempje ertussen.
Je hoeft de onderste teugel niet te gebruiken, net zoals bij een stand en trens. Door het gebruik van de riempjes raak je de "fune-tuning" bij een pelham kwijt.

Het lijkt misschien zo, maar is toch echt niet waar. 1 teugel met verbindingsstukje is veel vriendelijker dan 2 teugels. Ik vraag me ook af waarom je een tweede teugel er aan zou bevestigen, als je hem toch niet gebruikt?
Met 'finetuning' bedoel jij eigenlijk gewoon sterker inwerken....'finetuning' klinkt wel een stuk prettiger...dat wel.

Vind het onlogisch wat je daar schrijft. Je suggereert dat altijd scherp in komen met pelhamriempjes en een vertroebelt signaal vriendelijker zou zijn, dan een velen malen zuiverder signaal én gekozen mate van de hulp? (door het stang of trens gedeelte) Tja kan me best voorstellen dat het makkelijker sturen is met pelhamriempjes, geen kwestie van verwarring makkelijk/vriendelijk? Overigens lijkt me wel dat in sommige gevallen een pelhamriempje vriendelijker is dan 2 teugels, als de pelham in de handen is geraakt van iemand die niet in staat is de hulpen correct te scheiden. Maar in het algemeen lijken mij 2 teugels correcter, duidelijker en vooral vriendelijker. Ben benieuwd naar de rede achter je visie eigenlijk.