Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:53

pluklief schreef:
marsmars schreef:
Laat de natuur zijn gang gaan, gisteren was nog op het nieuws dat er dit jaar bij Staatsbosbeheer ondanks de strenge winter, minder dieren zijn overleden dan vorig jaar. De bedoeling is dat het wild wordt nagebootst, dan moet je ze dus ook niet gaan bijvoeren. So be it!

Hoe kan je het wild nou nabootsen op een stukje land wat is afgezet. Als ze in het wild geen voedsel meer kunnen vindne dan trekken ze door naar het volgende gebied, dat wordt ze hier door de hekken onmogelijk gemaakt.
Daarbij zijn het in de natuur dan vaak de roofdieren die er de zwakste uit pikken, ook die ontbreken in deze gebieden.

Ik ben het eens met pluklief, je kan dit niet vergelijken met het wild.

Ik vind dat er best iets aangedaan mag worden, en ben blij dat de 1e stappen zijn ondernomen. Ben benieuwd wat er uit komt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:54

_Sparta_, hoeveel van die dieren in het "werkelijke" wild worden door roofdieren gedood? Dat percentage is juist wel belangrijk als je klaagt over het percentage grote grazers die in de OVP aan verzwakking sterven. Dan kan je pas zeggen of die sterfte in de OVP schandelijk is of niet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:55

als ze 'wild' kan het gebeuren dat de sterkere de zwakkere helpen. Dus wie zegt dat ze allemaal van honger dood zijn gegaan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:57

wouterpaard schreef:
als ze 'wild' kan het gebeuren dat de sterkere de zwakkere helpen. Dus wie zegt dat ze allemaal van honger dood zijn gegaan.

jeetje wat slimme opmerking, snap je hem zelf eigenlijk wel?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:59

wouterpaard schreef:

Ze kunnen elkaar wel proberen te helpen(wat ik trouwens sterk betwijfel, het recht van de sterkste), maar als het eten op is dan is het op. Dan zouden ze eigenlijk verder trekken naar een ander gebied. Dat is onmogelijk in ons overbevolkte land, dus kan je niet meer van natuur spreken.

Maar laten we eerlijk zijn wat als ik mijn ijslander zo laat lopen? Dan staat heel bokt, de dierenbescherming en weet ik veel wie allemaal bij mij op de stoep.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:01

Karl66 schreef:
_Sparta_, hoeveel van die dieren in het "werkelijke" wild worden door roofdieren gedood? Dat percentage is juist wel belangrijk als je klaagt over het percentage grote grazers die in de OVP aan verzwakking sterven. Dan kan je pas zeggen of die sterfte in de OVP schandelijk is of niet.

Verhongeren doet er daar geen 1. Dat is geen gewone natuurlijke dood.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:02

[/quote]jeetje wat slimme opmerking, snap je hem zelf eigenlijk wel? [/quote]

Nee, zuig het natuurlijk uit mijn duim :o zelf mijn zeer gedomesticeerd paard doet het bij anderen.............

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:03

Andere wilde kuddes over heel de wereld gaan ook niet 'leuk' dood.........

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:04

wouterpaard schreef:

jeetje wat slimme opmerking, snap je hem zelf eigenlijk wel? [/quote]

Nee, zuig het natuurlijk uit mijn duim :o zelf mijn zeer gedomesticeerd paard doet het bij anderen.............[/quote]
Maar jou paard is niet bezig met overleven, die heeft zelf gewoon genoeg te eten. Iets wat deze dieren dus niet hebben.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:04

Als ik jou was zou ik eens op school navragen wat een kudde met een zwak dier doet!!!! Een zwak betekend namelijk niets meer of minder dan gevaar voor de kudde dus de kudde sluit het zwakke dier buiten en verstoot het.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:05

Schandalig wat hier gebeurd, natuurlijk is dit dierenleed! En dat is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Nee dit zijn geen dieren in het wild, deze dieren zijn hier naar toegebracht. Om het reservaat te onderhouden waar natuurbeheer zelf geen kaas van gegeten heeft. De "zeldzame planten" worden nog beter verzorgd dan de geplaatste dieren.
Wat wel dieren in het wild zijn, zijn de vogeltjes die wij met zijn allen hebben bijgevoerd om ze in leven te houden deze winter. Zelfs die hebben het moeilijk.
Maar mensen die op deze manier paarden als "grasmaaiers" gebruiken en er niet naar omkijken, die behoren tot de groep dierenmishandelaars en verdienen een fikse straf. Zonder water en brood , met de billen in ijswater en dan een maand lang....dat zou een compensatie kunnen zijn :(

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:05

wouterpaard schreef:
Andere wilde kuddes over heel de wereld gaan ook niet 'leuk' dood.........

Misschien hebben die dieren wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer ruimte dan deze dieren.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:08

Stel je voor, dit is een topic wat geplaatst wordt. Hoeveel mensen zouden zeggen, laat de natuur zijn gang maar gaan?

Hebben jullie raad voor mij? DB bellen of niet?

Ik zal even mijn verhaal vertellen. Ik woon naast een boer. Hij heeft enkele paarden lopen. (17 om precies te zijn)
Er loopt ook een hengst bij en elk jaar zijn er veulentjes. Op zijn erf staan bomen en er ligt ook een meer in en zo kunnen ze altijd drinken.
Het perceel is best groot, maar als je het om gaat rekenen naar het aantal dieren hebben is er ongeveer een halve hectare per paard beschikbaar. Ze staan dag en nacht buiten.
Nu zul je denken, dat is mooi. Wat een heerlijk plek voor paarden. En dat is het ook.

Maar nu mijn probleem.
Hij voert ze niet bij. Niet in de zomer en ook niet in de winter. Er staat genoeg te vreten volgens hem.
Maar ik weet dat er vorig jaar ook al een paard dood is gegaan. En zoals ze er nu al uit zien in de zomer ben ik bang dat er volgend jaar toch zeker wel weer 1 dood gaat.
Maar ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar het gaat me erg aan het hart. Kunnen jullie me advies geven. Wel of geen dierenbescherming bellen?

Afbeelding

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:10

Zet ook de andere foto er weer bij met veulen is reeeler beeld.

Mijn paard denkt zeker niet aan overleven met zijn 'kudde' Heeft daarom ooit een merrie bijna doodgemept. Maar ja zoals bokt is een andere mening nooit tellend..........

pluklief

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:13

Tuurlijk telt je mening alleen geven andere ook hun mening en geven reactie's op jou mening, daarom is bokt ook een forum waarop discussie's kunnen worden gevoerd.

Ik zie trouwens niet waarom een paard een ander paard bijna dood zou meppen om te overleven. Lijkt mij niet normaal, als er voldoende ruimte is.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:14

wouterpaard schreef:
Zet ook de andere foto er weer bij met veulen is reeeler beeld.

Mijn paard denkt zeker niet aan overleven met zijn 'kudde' Heeft daarom ooit een merrie bijna doodgemept. Maar ja zoals bokt is een andere mening nooit tellend..........

lol ik snap jou echt niet hoor sorry. Wat gaat er in jou hoofd rond?

Je vraagt om die andere foto er ook bij te zetten (die net zo erg is trouwens) want dat is reeeler maar je ziet zelf het verschil tussen onze huis tuin en keuken paardjes die luxe en verzorging kennen en de paarden die aan hun lot overgelaten worden omdat ze zogenaamd wild zijn niet.

NEWSFLASH het verschil tussen deze 2 uiterste is van dag en nacht.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 11-03-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:14

pluklief schreef:
Tuurlijk telt je mening alleen geven andere ook hun mening en geven reactie's op jou mening, daarom is bokt ook een forum waarop discussie's kunnen worden gevoerd.

Ik zie trouwens niet waarom een paard een ander paard bijna dood zou meppen om te overleven. Lijkt mij niet normaal, als er voldoende ruimte is.

Jij zegt het en ik dacht ;).

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:17

kimmie261 schreef:
4000 dieren op 2200hect grond = 1/2 hect per dier per jaar om op te overleven...

daar is echt over nagedacht... -O-

Tja.....2 koeien op een ha. zegt de Nederlandse wetgeving....maardat geldt natuurlijk niet voor Konikpaardjes, die zoeken het maar lekker zelf uit. Vraag me af er er wel een chip in zo'n beestje zit :n
Dieren in "het wild" chip je toch niet :o?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:21

Als de merrie geen veulen zou hebben idd schokkend. Met veulen nog ondergewicht maar kan komen door iets anders. Niet alle merries blijven vol rond met een veulen ook niet met bijvoer.

Mijn paard slaat een merrie bijna dood die erg ziek was. Het ene paard staat meer bij de natuur dan de andere. En ja die van mij staat dichter bij de natuur omdat hij een zwak paard niet in zijn kudde tolereerde.

@easygoing, je leest toch wat er in mijn hoofd rond gaat. Dat is MIJN mening......
En groter gebied met veel sneeuw????? Ooit iets gezien van andere paarden in het wild? Wat ik dus net zei die gaan naar huizen waar ze sommige bezwijken onder de omstandigheden.

Voordat ik wordt aangevallen ik zeg niks over dat ik vind dat ze op een groot genoeg stuk staan.

easygoing

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:23

Het appels met peren vergelijk.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:24

Ook met veulen is het schokkend. Als hier zo een paard staat is de dierenarts er al 10 keer geweest en de aid denk ik ook al 5 keer.
Een halve hectare is klein voor 24 uur per dag buiten zonder bijvoer. Dat kunnen onze paarden ook niet.
Ik heb ze op 1 hectare staan in de winter per paard, met! bijvoer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:25

Dat er een hek staat om een natuurgebied is op zich geen reden om het geen natuur te mogen noemen. In principe is namelijk elk natuurgebied begrensd door de mens of bijvoorbeeld door water. Het gaat erom dat het een aanzienlijke oppervlakte moet zijn, en die maatstaf is blijkbaar vastgesteld op 5000 hectare.

Wat voor mij nieuw is is dat het water meegerekend is in het oppervlak dat beschikbaar is, en dat het eigenlijke natuurgebied dus maar 2200 hectare is en daarmee geen natuurgebied meer genoemd mag worden en dat er dan dus ook geen dieren 'natuurlijk' gehouden mogen worden. Het punt zal er wel in zitten dat het natuurgebied de Oostvaardersplassen heet, en het dus eigenlijk juist om het watergebied gaat, maar daar hebben de landdieren natuurlijk niks aan.

Dat vind ik iets concreets waar je een punt van kunt maken en het lijkt mij ook goed dat dat gebeurt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:26

Maar nou begrijp ik je eerdere opmerking pas wouterpaard. Sorry dat ik het zeg maar je komt erg onduidelijk over. Zeg dan direkt dat hij een merrie aanvalt omdat die zwak is. En jou opmerking:

'als ze 'wild' kan het gebeuren dat de sterkere de zwakkere helpen. Dus wie zegt dat ze allemaal van honger dood zijn gegaan.'
Daaruit kon ik niet opmaken dat het over het doodmaken gaat. Ik dacht dat je bedoelde dat ze elkaar zouden helpen om te overleden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:39

Ik ben het er niet mee eens. Ik quote Karl even:

Citaat:
Op het moment dat een gebied groot genoeg is om een populatie dieren zelfstandig te laten leven, dan is het gewoon een natuurgebied. Elk natuurgebied heeft trouwens grenzen, onnatuurlijke in de vorm van hekken, steden e.d. maar ook natuurlijke in de vorm van rivieren, zeeën of bergketens. De grootte van het gebied zegt alleen maar hoe groot de populatie kan worden. Maar als die populatie die grens bereikt heeft, dan krijg je altijd vergelijkbare sterftecijfers als in de OVP. Een gebied dat groot genoeg is om een stabiele populatie van ca. 4000 grote grazers te herbergen, kan je rustig een natuurgebied noemen. Dat is gewoon niet te vergelijken met je weilandje van een paar hectare, waar je nooit een zelfstandig leefbare populatie op kan houden.

Feitelijk is de grootte van het gebied dus geen probleem en door het denigrerende een groot weiland te noemen verandert niks aan dat feit.

Een sterfte van 17% is heel normaal voor een populatie van wilde dieren, of het nu om paarden in de OVP, konijnen in de duinen, gazelles op savannes, of noem maar elke andere populatie wilde dieren op gaat. De piek ligt normaal gesproken altijd aan het einde van het zwaarste seizoen (winter, droogte) en de meeste dieren sterven voornamelijk door verzwakking. In de praktijk wordt maar een klein deel, rond de 20% door roofdieren gedood. De rest sterft een hongerdood. Omdat er in de OVP geen grote roofdieren zijn, hebben wij als mensen die taak overgenomen en doen dat veel effectiever dan de natuur dat doet. Ongeveer 65% van de verzwakte dieren wordt afgeschoten, dat is drie keer zoveel als normaal in de natuur.

Feitelijk sterven er in de OVP veel minder grote grazers als gevolg van ondervoeding in vergelijking met andere prooidieren in de natuur. Roepen dat we ze maar laten verhongeren verandert niks aan dat feit.

Grote grazers zoals paarden en runderen komen al lang niet meer in het wild in Nederland voor. Maar een konijn komt van nature hier ook niet voor en is ooit geïmporteerd. Konijnen zagen kans om een leefbare populatie op te bouwen en worden nou gewoon als wilde inheemse dieren beschouwd. De grote grazers zien kans om een leefbare populatie in de OVP op te bouwen en kan je dus gewoon als wilde dieren in de natuur zien.

Feitelijk gezien zijn het ondertussen gewoon wilde dieren, die voornamelijk hier in het wild geboren zijn, die hun eigen populatie in stand kunnen houden. Zeggen dat ze van huisdieren afstammen verandert daar niks aan.

Als je dus puur naar de feiten kijkt, dan wordt er van een mug een olifant gemaakt. Het grootste verschil met andere wilde dieren is de herkenbaarheid en de aaibaarheid van wilde paarden. Natuurlijk kunnen we ze gaan bijvoeren, afschieten of afvoeren, alle hengsten castreren en noem maar op. Maar waarom zouden we dat dan niet doen met alle wilde dieren of is het minder erg als een lief wollig konijntje dood gaat van de honger? En dan heb ik het nog niet eens over de minder aaibare soorten.

Wat het bijvoeren in de natuur betreft, de enige reden waarom dat gedaan wordt is om de populatie te vergroten. Met als enig doel dat de jagers in de herfst weer de nodige natuur kunnen "beheren". Zonder bijvoeren zouden de populaties zichzelf veel beter kunnen reguleren en zou er veel minder af te schieten zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:45

Maar karll heeft ook niet in de gaten dat dit geen wild is, dat er een hoop mist omdat na te bootsen. Die vindt waarschijnlijk een tuin van 10m2 ook al een groot grondbezit. :)
Mist ook het doel van roofdieren, wat nooit vervangen kan worden door de mens die zo verwaand is dat wel te denken.
Ieder die denkt dat dit gewoon is, die moet ook eens een winter in dat gebied gegooid worden onder het mom van, vroeger overleefde wij daar ook.