KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:14

macke schreef:
__Marloes"]wat zit ik hier te balen van die thiedeman en slof, maar dat van de trens is weer super!

Waarom wees blij dat het mag, elke grove inwerking van de slof of Thiedemann kan je de ruiters op het misbruik ervan wijzen, misschien leren zij dan om zonder te rijden!!!

Dan zeggen ze zeker dat ze zonder doen maar verwacht jij nou echt dat iedereen dan naar 'jouw luistert'?

Ik ben het er overigens wel mee eens hoor, al die hulpteugels laat maar mooi thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:15

macke schreef:
__Marloes schreef:
wat zit ik hier te balen van die thiedeman en slof, maar dat van de trens is weer super!

Waarom wees blij dat het mag, elke grove inwerking van de slof of Thiedemann kan je de ruiters op het misbruik ervan wijzen, misschien leren zij dan om zonder te rijden!!!

Omdat ik hier op ponywedstrijden al veel ruiters zie die met het losrijden lopen te trekken en te sleuren, en als het paard er niet goed op reageert nu sneller een slof ed erbij word gepakt. En je hebt van die brave pony's die dan nog niets doen.. Maar hier word er meestal nog niets van gezegt, en de jury kan heus niet het hele losrijterrein in de gate houden hoor. De meeste van die ruiters die nemen hier ook niets van een ander aan als zoiets word gezegt, want hun zijn natuurlijk de beste :)

Edit; ik denk dat het enige wat helpt ze op een heftigere pony/paard zetten, als ze dan nog gaan slaan, trekken en schoppen worden ze er misschien vanaf gegooit. Dit is volgens mij de enige manier om zoiets af te leren, als ze niet de schuld aan het paard gaan geven dan..

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:20

daar worden we blij van, geen sporen meer bij paarden die gweldig aan het been staan, en bij gevoelige mondjes geen stangen mee heerlijk

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:21

Een trens in de GP, dat ga je niet veel zien denk ik :)
trouwens, de invloed van de stang kan makkelijk teniet gedaan worden door de kinketting heel los te doen en de stangteugel weinig aan te nemen...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:23

Volgens mij mag er al een tijdje gereden worden met Thiedeman teugel (bij de pony's). Dat deed ik namelijk zo'n 10 jaar geleden al bij het losrijden en kan mij herinneren dat, dat toen in een reglement werd toegestaan en ik het daarom ging doen. Ik zat in die tijd op een pony die bij het minste of geringste aan de kletter ging en het is dan best fijn om niet te hoeven rukken en plukken waar iedereen hier zo bang voor is, maar dat je gewoon je hand kan sluiten en de pony luistert.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:23

Sommige dingen zijn erg goed verbeterd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:24

Wanted2003 schreef:
Volgens mij mag er al een tijdje gereden worden met Thiedeman teugel (bij de pony's). Dat deed ik namelijk zo'n 10 jaar geleden al bij het losrijden en kan mij herinneren dat, dat toen in een reglement werd toegestaan en ik het daarom ging doen. Ik zat in die tijd op een pony die bij het minste of geringste aan de kletter ging en het is dan best fijn om niet te hoeven rukken en plukken waar iedereen hier zo bang voor is, maar dat je gewoon je hand kan sluiten en de pony luistert.

Je hebt mensen die er goed gebruik van maken, maar van zulke regels kan zoveel misbruik van worden gemaakt..

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:27

Suzanne F. schreef:
Wie zou de eerste zijn in de GP zonder sporen en op trens?? :D

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :D :D

Authentic

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:28

Ik wacht even tot 2 april en dan geef ik verder commentaar. :=

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:31

De wijzigingen zijn altijd per 1 april.

Verder is het al meerdere jaren zo dat in artikel 145 van het Disciplinereglement Dressuur staat dat je met martingaal en thiedemann mag losrijden en in de prijsuitreiking met slof mag rijden. Dus daar is niets nieuws aan, het wordt nu alleen even aangekaart.

Toevallig heb ik het met de tandarts over het rijden op trens en st/tr gehad en één van zijn klanten die GP rijdt, zal dolblij zijn dat je nu met trens mag starten. Haar paard loopt vele malen beter op een enkele trens dan op st/tr.
Overigens zal zij niet de enige zijn, als ik het goed begrepen heb.
Ben benieuwd! En blij met deze veranderingen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:33

Top qua vrijstelling van trens en sporen!
Weet wel dat deze trensregel voor enkele combinaties uit het verleden te laat komt....
Hulpmiddelen mogen thuis blijven.Al ben ik het er wel mee eens dat als je hem nu en keer met de kop op de borst trekt dmv een slof oid, je waarschijnlijk hele volkstammen over je heen gaat krijgen over deze vorm van misbruik!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:37

Héhé eindelijk positieve verandering vanuit de KNHS. Wel jammer dat spoortjes in alle klassen worden toegestaan. :roll:

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:39

Er staat toch echt dat de slof alleen bij de prijsuitreiking is toegestaan hoor...
En ik vind dat helemaal niet zo'n slecht plan.
Al die paarden bij elkaar, als je die soms ziet stuiteren. Dan mag je best wel even iets extra's te vertellen hebben, al is het maar vanwege de veiligheid!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:39

Wat een veranderingen en ook nog is positief :) Erg fijn dat ze je nu vrij bent om te beslissen of je met sporen en S&T wilt rijden, inplaats van dat te verplichten +:)+ Nou afwachten wie er als eerste dit toe gaat passen in de hogere klasses.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:40

Babel schreef:
Er staat toch echt dat de slof alleen bij de prijsuitreiking is toegestaan hoor...
Al die paarden bij elkaar, als je die soms ziet stuiteren. Dan mag je best wel even iets extra's te vertellen hebben, al is het maar vanwege de veiligheid!

doe je toch gewoon een martingaal om?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:40

Vue schreef:
Héhé eindelijk positieve verandering vanuit de KNHS. Wel jammer dat spoortjes in alle klassen worden toegestaan. :roll:

Dat was toch al zo? Of heb ik weer even wat gemist tussendoor?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:41

Babel schreef:

Vindt prijsuitreikingen het volgende punt van discussie! ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:42

Nou ja, als je dan liever een slof hebt dan een martingaal, ik vind dat niet eens zo'n ramp hoor.
Het gaat in ieder geval niet om iets dat je proefje kan beinvloeden. En je kunt mensen thuis ook niet verbieden om met een slof te rijden, dan maakt die ene prijsuitreiking ook niet uit toch.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:43

Sodera schreef:
Vue schreef:

Volgens mij pas vanaf het M. ;)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:44

Nee verplicht vanaf het M.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:45

Vue schreef:
Sodera schreef:

Volgens mij pas vanaf het M. ;)

Was altijd al toegestaan, maar verplicht vanaf het M. Nu mag je vanaf de klasse M ook zonder spoortje rijden (net zoals in de B & L).

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:49

Margje schreef:
Goed nieuws! Losrijden met een hulpteugel vind ik wel een beetje twijfelachtig, maar dat S&T en sporen niet meer verplicht zijn vind ik echt eengoede ontwikkeling. Ben benieuwd of we nu GP-ruiters met een trensje gaan zien rijden...
Hier ben ik het helemaal mee eens!

Mooie vooruitgang! +:)+

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:51

thiedeman en glijdende martingaal mocht altijd al, ik zag zelfs dit weekend op de Nederlandse pony's losgereden worden met martingaal... geen verandering hoor....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:52

__Marloes schreef:
Wanted2003 schreef:

Je hebt mensen die er goed gebruik van maken, maar van zulke regels kan zoveel misbruik van worden gemaakt..

Ik zie ook ruk en plukwerk zonder hulpteugels, ik denk uiteindelijk het aantal mensen die hier gebruik van gaan maken het nog wel mee zal vallen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:53

Nooit meer drijfnat regenen!! *\o/* *\o/* *\o/*