Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge Nederlandse winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:13

Memory mooi en helder verwoord. Ik zal misschien ook heel bokt over me heen krijgen, maar van mij hoeven de konikspaarden ook niet bijgevoerd te worden. Laat de sterkste paarden het maar overwinnen anders zit je volgend jaar met een nog grotere populatie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:22

memory schreef:
In wat wij natuur noemen (gebieden in afrika bijv) sterft ook een groot gedeelte van de dieren een hongersdood.

Is dat een excuus? Moet je dat willen, zo'n lapje aangelegde natuur met nep wilde beesten er in? Ik vind van niet.
Het zou veel leed besparen als we de natuur aan de natuur lieten, en er ons niet in moeiden. Nee dan heb je geen koetjes en paardjes in Nederland.. to bad, maar die zijn er nooit geweest sinds de laatste ijstijd dus behalve dat dan de aaibaaiheidsfactor mist, missen we niks.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:23

Ja maar als er een particulier z'n paarden in deze omstandigheden had gezet zonder bijgevoerd te hebben zou hij meteen aangeklaagd worden voor dierenverwaarloosing-mishandelaar.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:28

Waarom moet er zo nodig een vruchtbare hengst bij ???
Laat alle hengsten ruinen!
Dan komen er niet nog meer bij heb je niet elke winter dezelfde ellende

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:30

zodra je een gebied afbakend dan hou je dieren in gevangenschap heel simpel gegeven,en als je teveel dieren daarin hebt,dan zorg je ervoor dat je of doet aan geboorte beperking (castreren dus) ,of je vangt in de zoveel tijd het overschot eruit...

het simpelweg dood laten hongeren van dieren in een afgezet gebied is not done.

en is al helemaal niet vergelijkbaar met afrika waar dieren zo vreselijk veel ruimte hebben,zodat ze wel kunnen migreren naar een gedeelte waar wel voer is,die beesten daar steken niet voor de lol elk jaar weer een rivier over vol met krokodillen....

dat doen ze,omdat ze aan de andere kant van die rivier weer voer hebben,die koniks paardjes wilden ook de plas wel oversteken,en dat hebben ze ook geprobeerd maar verzopen omdat ze dit in een ijskoude plas moesten doen ipv voor de kou te migreren naar betere oorden om eten te vinden,

en wat zeggen we dan...das de natuur?? nee dat is de ellende waarin deze dieren zich bevinden,die hebben hier niet om gevraagd...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:30

trustHim schreef:
ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik vind het nog wel meevallen als je kijkt naar de aantallen dieren. Iedereen roept dater teveel dieren zijn op een te klein stuk grond, tja dan zullen er een aantal weg moeten en dat is nu gebeurd

of het al dan niet goed is op deze manier laat ik me niet over uit

eigenlijk ben ik het wel met je eens.
het gebied was gewoon overbezet.

alleen de oplossing staat me niet zo aan.

mschuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:40

ze moeten die dieren gewoonweg bijvoeren dit is toch niet normaal hoezo dieren mishandeling
de oostvaardersplassen is geen gebied waar de dieren in de winter genoeg voer kunnen vinden.
niet zoals in het wild waar ze echt overal heen kunnen dit is een afgeschermd gebied.
die dieren zijn niet voor niets afgelopen winter over het ijs heen gelopen om naar voeldsel te zoeken
mesnen van de regering doe je ogen open

ik weet wel waar ik dit jaar op ga kiezen
Laatst bijgewerkt door mschuring op 10-03-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mschuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:41

kimmie261 schreef:
zodra je een gebied afbakend dan hou je dieren in gevangenschap heel simpel gegeven,en als je teveel dieren daarin hebt,dan zorg je ervoor dat je of doet aan geboorte beperking (castreren dus) ,of je vangt in de zoveel tijd het overschot eruit...

het simpelweg dood laten hongeren van dieren in een afgezet gebied is not done.

en is al helemaal niet vergelijkbaar met afrika waar dieren zo vreselijk veel ruimte hebben,zodat ze wel kunnen migreren naar een gedeelte waar wel voer is,die beesten daar steken niet voor de lol elk jaar weer een rivier over vol met krokodillen....

dat doen ze,omdat ze aan de andere kant van die rivier weer voer hebben,die koniks paardjes wilden ook de plas wel oversteken,en dat hebben ze ook geprobeerd maar verzopen omdat ze dit in een ijskoude plas moesten doen ipv voor de kou te migreren naar betere oorden om eten te vinden,

en wat zeggen we dan...das de natuur?? nee dat is de ellende waarin deze dieren zich bevinden,die hebben hier niet om gevraagd...

helmaal mee eens

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:49

Ook al stond er geen hek en hadden de paarden bijv. heel europa als graasgebied. Paarden/herten/runderen blijven zich vermeerderen totdat er onvoldoende voedsel aanwezig is en waar dus weer een natuurlijke selectie plaats vindt.

mschuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:51

548 heckrunderen, 1171 konikpaarden en 2172 edelherten _-:( _-:( tjee wist niet dat er zo veel dieren op zn klein stukkie natuur gebied rond liepen,
hoezo uit de hand gelopen slaat toch nergens op.

straks breekt daar ook een enge ziekte uit en dan moet ook alles afgemaakt
worden net zoals die arme geiten.
en vroeger de koeien en de kippen,varkens en wat ik nog wel allemaal vergeet omdat de regering weer beslist dat er weer te veel van dat soort dieren is in nederland. dan word gewoon alle boerderijen weer geruimd.
en zijn die arme boeren die al hard voor hun centen moeten werken gedupeerd en niemand die hun een steuntje in de rug geeft nee hoor ze hebben geld zat
nou dus mooi niet.
er zijn boeren bij die de boel moeten verkopen terwijl het miss al eeuwen in de familie is.
dat is erg of boeren die net gestart zijn.
die regering hier doen zelf maar waar ze zin in hebben en we zijn er uiteindelijk allemaal de dupe van.
ik hoop dat heel nederland heel erg goed nadenkt waar ze op gaan stemmen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:54

We glijden hier steeds verder af richting bananen-republiek. Als je dieren houdt moet je er ook voor zorgen, als burger maar zeker als overheid die het goede voorbeeld moet geven. Van natuurlijke omstandigheden is in Nederland geen sprake.

mschuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:55

Breezke schreef:
dorientjuh schreef:
Morgenavond (donderdag) om 18:15 op Ned 1 komt er op Een Vandaag een reportage over de Oostvaardersplassen!

Hmm dat ga ik eens kijken.

ja ik ook

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:58

Jezus, flikker toch op met hun spoeddebat! Dat is al de duizende keer dat ze daarover woorden wisselen, maar het ook eens echt doen ho maar!
'We zijn ons rot geschrokken' , echt, hoe erg kun je met een bord voor je kop lopen?! -:(-
Dit is niet de natuur, dit is dierenmishandeling. En verder dan dat, hier komen dieren onnodig door de mens aan hun dood...
De oostvaarderplassen zijn niet te vergelijken met de vrije natuur, dus je kunt deze dieren niet aan hun lot over laten!!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:00

mschuring schreef:
die regering hier doen zelf maar waar ze zin in hebben en we zijn er uiteindelijk allemaal de dupe van.
ik hoop dat heel nederland heel erg goed nadenkt waar ze op gaan stemmen.

Helemaal mee eens! Stelletje lapzwansen met een ego van hier tot Tokio, en maar alles goedpraten maar maatregelen treffen? Oeh nee hoor, dat is schijnbaar te eng?? Vreselijk, we hebben geen zak aan hen. Dieren al helemaal niet trouwens, het keert telkens maar weer terug. Moeilijk, je werk doen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:13

sja, ze gingen uit van bijna twee keer zoveel uitval, dus bijna twee keer zoveel dieren die van ellende ter aarde storten, dat vond ik nog veel schokkender
...natuur...hekkie erom is geen natuur ,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:24

Cayenne schreef:
Dat is ruim zeventien procent van de grazende populatie in het natuurgebied, terwijl rekening werd gehouden met dertig procent. Dat meldt minister van LNV Gerda Verburg (CDA) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Goh, dus uiteindelijk valt het allemaal nog wel mee? Belachelijk gewoon!

Mindim schreef:
Het stond eerder op de agenda van mevrouw Verburg, maar toen had ze geen tijd. Laten ze het mens afzetten, vreselijk mens.

Nou ja, ze is nu toch haar baan kwijt. Maar vandaag in de krant stond dat - ivm het tijdschrift dat ze heeft uitgegeven en dat een paar ton kost - ze vond dat we niet moesten miepen over die paar ton die uitgegeven is voor een tijdschrift met de naam "Gerda"...

Misschien had ze die paar ton die dat tijdschrift heeft gekost beter uit kunnen geven voor voer voor de dieren? :r

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:46

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen pony's op een weilan die niet worden bijgevoerd en doodhonger en deze dieren in een afgezet natuurgebied die niet worden bijgevoerd en doodhongeren?

Ik snap best dat de populatie te groot geworden is maar vang er dan een aantal weg of beperk het aantal vruchtbare dieren. Natuur bestaat simpelweg niet in Nederland dus dan moeten ze ook niet doen alsof dat wel zo is...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:17

Als je in Nederland een groot hek om je land zet, dan mag je wel dieren mishandelen kennelijk. Intriest.

Van Gerda's Glossy had je een boel van die dieren te eten kunnen geven. Of het hek iets groter zetten zodat er meer te vreten zou zijn.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:27

even oftopic: ik lees hier een stuk over africa... nou om de meeste gebieden in africa vind je tegenwoordig ook een hek dat beheerd word door rangers, en daar worden momenteel hele familie's olifanten afgeschoten omdat er daar, door gebrek aan roofdieren, teveel van komen.
Africa draait het ook alleen nog maar om de centjes

on-topic: Niet bijvoeren, krijgen we alleen maar meer dieren daar. Oplossing lijkt mij nog altijd castreren die handel! Geen babysmeer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:29

Met castreren kan ik prima leven, ze worden ingezet als 'goedkope natuurbeheerders'. Dat was altijd de opzet. Niet meer en niet minder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:31

Zoo... dan hebben ze flink mogen ruimen/sjouwen...

Wel lullig, razende honger maar je stuit overal op hekwerk..
In mijn ogen draaien ze ook een beetje door met hun natuurlijke denkwijze, het is niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-03-10 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:33

Wordt er wel geruimd en gesjouwd? Volgens mij niet hoor. Ook bij het opruimen van de kadavers mag de natuur zijn gang gaan...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:34

Cassidy schreef:
Wordt er wel geruimd en gesjouwd? Volgens mij niet hoor. Ook bij het opruimen van de kadavers mag de natuur zijn gang gaan...

Serieus? 190 van die paarden en alle andere beesten?
Had ik aan gedacht, maar het leek mij wel heel veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:46

Millanka schreef:
MissRoxyy schreef:
EN TERECHT!
Achterlijk dat er niet bijgevoerd mag worden! Je kunt deze situatie toch niet vergelijken met het wild?
Dieren zitten in een afgezet gebied en kunnen nergens heen, wat ze in de natuur dus wel kunnen doen om voedsel te gaan zoeken :\ Echt typisch Nederland weer hoor :?

Weetje, ik vond in een manier altijd wel dat ze gelijk hadden, maar zo heb ik het nog nooit bekeken. Ze kunnen inderdaad helemaal nergens heen! ze kunnen niet verder dan het stukje dat hun aangewezen is.

Boswachter zou niks voor mij zijn, als ik dit uitgemergerde beesten zou zien lopen zou ik naar de winkel scheuren om voedsel voor ze te kopen...

Er is een boswachter die dat heeft gedaan en vervolgens een rechtszaak aan zijn broek had omdat bijvoeren niet mag.
Het Nederlandse Rechtssysteem zit heel krom in elkaar....:r

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 02:13

Op het moment dat een gebied groot genoeg is om een populatie dieren zelfstandig te laten leven, dan is het gewoon een natuurgebied. Elk natuurgebied heeft trouwens grenzen, onnatuurlijke in de vorm van hekken, steden e.d. maar ook natuurlijke in de vorm van rivieren, zeeën of bergketens. De grootte van het gebied zegt alleen maar hoe groot de populatie kan worden. Maar als die populatie die grens bereikt heeft, dan krijg je altijd vergelijkbare sterftecijfers als in de OVP. Een gebied dat groot genoeg is om een stabiele populatie van ca. 4000 grote grazers te herbergen, kan je rustig een natuurgebied noemen. Dat is gewoon niet te vergelijken met je weilandje van een paar hectare, waar je nooit een zelfstandig leefbare populatie op kan houden.

Feitelijk is de grootte van het gebied dus geen probleem en door het denigrerende een groot weiland te noemen verandert niks aan dat feit.

Een sterfte van 17% is heel normaal voor een populatie van wilde dieren, of het nu om paarden in de OVP, konijnen in de duinen, gazelles op savannes, of noem maar elke andere populatie wilde dieren op gaat. De piek ligt normaal gesproken altijd aan het einde van het zwaarste seizoen (winter, droogte) en de meeste dieren sterven voornamelijk door verzwakking. In de praktijk wordt maar een klein deel, rond de 20% door roofdieren gedood. De rest sterft een hongerdood. Omdat er in de OVP geen grote roofdieren zijn, hebben wij als mensen die taak overgenomen en doen dat veel effectiever dan de natuur dat doet. Ongeveer 65% van de verzwakte dieren wordt afgeschoten, dat is drie keer zoveel als normaal in de natuur.

Feitelijk sterven er in de OVP veel minder grote grazers als gevolg van ondervoeding in vergelijking met andere prooidieren in de natuur. Roepen dat we ze maar laten verhongeren verandert niks aan dat feit.

Grote grazers zoals paarden en runderen komen al lang niet meer in het wild in Nederland voor. Maar een konijn komt van nature hier ook niet voor en is ooit geïmporteerd. Konijnen zagen kans om een leefbare populatie op te bouwen en worden nou gewoon als wilde inheemse dieren beschouwd. De grote grazers zien kans om een leefbare populatie in de OVP op te bouwen en kan je dus gewoon als wilde dieren in de natuur zien.

Feitelijk gezien zijn het ondertussen gewoon wilde dieren, die voornamelijk hier in het wild geboren zijn, die hun eigen populatie in stand kunnen houden. Zeggen dat ze van huisdieren afstammen verandert daar niks aan.

Als je dus puur naar de feiten kijkt, dan wordt er van een mug een olifant gemaakt. Het grootste verschil met andere wilde dieren is de herkenbaarheid en de aaibaarheid van wilde paarden. Natuurlijk kunnen we ze gaan bijvoeren, afschieten of afvoeren, alle hengsten castreren en noem maar op. Maar waarom zouden we dat dan niet doen met alle wilde dieren of is het minder erg als een lief wollig konijntje dood gaat van de honger? En dan heb ik het nog niet eens over de minder aaibare soorten.

Wat het bijvoeren in de natuur betreft, de enige reden waarom dat gedaan wordt is om de populatie te vergroten. Met als enig doel dat de jagers in de herfst weer de nodige natuur kunnen "beheren". Zonder bijvoeren zouden de populaties zichzelf veel beter kunnen reguleren en zou er veel minder af te schieten zijn.