Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:11

Janine1990 schreef:
Munnie schreef:
Ja maar dat is toch echt een piep reden om te zeggen ja hij zei geen sorry dus ik wil geld...
Neem aan dat de staleigenaar dit niet heeft gewild en hij er ook echt wel mee heeft gezeten. Dus laat die man ook met rust ondertussen en zet je eroverheen.
Vind het een beetje geld trekken over de rug van je overleden zoontje.

De boete is ge-eist door justitie, en komt dus niet terecht bij de ouders.
Je weet toch wel hoe dat in Nederland gaat? Je geeft iets aan en pas na 2 jaar (op z'n vroegst!) komt dit voor het gerecht...

Ha ha ha ik begon al te twijfelen hoe het nu zat maar dan heb ik dus verkeerd gelezen weer eens :D
Maar dan vind ik heb van justitie gewoon onzin. Slaat helemaal nergens op om hier nu nog over te gaan beginnen.

Denk dat beide partijen er nu al voor een heel gedeelte rust mee hadden en nu wordt alles weer opgehaald.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:13

Hannah_Menno schreef:
Airborn schreef:
Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

Dan nóg snap ik het probleem niet.. (Maar dat zal wel iets persoonlijks zijn)
Er is aangegeven dat het hart gebruikt mag worden, waarom dan niet de rest van de organen? := Zouden ze nog veel andere mensen 't leven mee redden. Klinkt cru maar 't kind heeft het niet meer nodig.

Als het hart gedoneerd mag worden en de rest niet dan hoor je van de rest af te blijven, punt uit.
We hebben het hier nl over een kind, niet over een sloopauto, en nee, je zult het wel nooit snappen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:13

maras schreef:
Ik snap nooit zo goed wat Bokt wil bereiken met het plaatsen van dit soort berichten, wat mij hier altijd in opvalt is dat mensen de schuld ergens neer gaan leggen. Mijn God wat is dat voor een rare reactie, de enige reactie die past bij dit soort berichten is: gecondoleerd en heel sterkte gewenst.
Maar wat gebeurt er: er komen verwijten dat ze het kind in de gaten hadden moeten houden. Hou dat toch voor je , daar help je niemand mee om zoiets te schrijven, denk je niet dat die ouders zichzelf dit verwijt nog niet gemaakt hadden??? Plaats een medelevend bericht en als je dat niet wilt , plaats dan gewoon geen reactie, dit is wel zo schrijnend voor de nabestaanden.

Dit is een paardenforum en dit bericht gaat over het feit dat een manege €10.000,- tegen zich heeft horen eisen in een rechtzaak. Dat betekent misschien wel dat die manege over de kop gaat door iets waar ze misschien/waarschijnlijk niks aan hebben kunnen doen. Daar gaat de discussie over. Mensen trekken zich dat aan omdat ze zelf ook op een manege komen en zich voor proberen te stellen hoe het zou zijn als dit op hun manege gebeurt. Mensen hebben thuis misschien ook zo'n 'moordmachine' staan en vragen zich dus af of het terecht is dat deze manege is aangeklaagd en of het hen ook zou kunnen overkomen.

Die ouders klagen zelf de manege aan. Dat betekent dat ze zelf de discussie over schuld willen voeren. Dan mogen wij daar ook best opmerkingen over maken en niet dat slechts houden bij "Oh, wat zielig", want dat station zijn we allang gepasseerd (zie vorige discussies).

Ik denk zelf trouwens dat de manege niet medelevend gereageerd heeft omdat de ouders vrijwel meteen de manege hebben aangeklaagd.

BTW: Ik vind het leuk dat Bokt dit soort vervolgberichten plaatst. In de reguliere media hoor je bijna nooit hoe iets verder afloopt, en dat is juist interessant.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:14

arlette1234 schreef:
wat verschrikkelijk |(

glukkig hebben wij op de manege geen stapmolen

je ziet er komen ongelukken vann

xx

Jullie hebben ook geen auto, vrachtwagen of trekker op de manege zeker??? Komen ongelukken van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:17

Munnie schreef:
Ha ha ha ik begon al te twijfelen hoe het nu zat maar dan heb ik dus verkeerd gelezen weer eens :D
Maar dan vind ik heb van justitie gewoon onzin. Slaat helemaal nergens op om hier nu nog over te gaan beginnen.

Denk dat beide partijen er nu al voor een heel gedeelte rust mee hadden en nu wordt alles weer opgehaald.

Een boete van justitie is wat anders dan een schadevergoeding door de ouders ;)
Maargoed, zo zit het nu eenmaal in Nederland. Inderdaad vervelend voor beide partijen. Maar de manegehouder had op z'n minst iets kunnen laten horen, een blijk van medeleven is ten zeerste gepast.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:25

Janine1990 schreef:
Munnie schreef:

Een boete van justitie is wat anders dan een schadevergoeding door de ouders ;)
Maargoed, zo zit het nu eenmaal in Nederland. Inderdaad vervelend voor beide partijen. Maar de manegehouder had op z'n minst iets kunnen laten horen, een blijk van medeleven is ten zeerste gepast.

Nou ik denk eerlijk gezegd eigenlijk dat er vast wel iets gezegd is kan me niet voor stellen dat ambulance brandweer etc daar staat en de staleigenaar helemaal niks zegt. Misschien is het bij de ouders niet goed aan gekomen of ja.
Ik geloof wel dat er iets is gezegd misschien niet echt op de goede manier.

Heb zelf wel eens gehad dat de kat van mijn vriendin onder de auto sprong en het was dus ook van schrik reactie wel iets hebben gezegd maar niet goed aan gekomen waardoor er in mijn geval ook een ruzie ontstond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:29

Munnie schreef:
Nou ik denk eerlijk gezegd eigenlijk dat er vast wel iets gezegd is kan me niet voor stellen dat ambulance brandweer etc daar staat en de staleigenaar helemaal niks zegt. Misschien is het bij de ouders niet goed aan gekomen of ja.
Ik geloof wel dat er iets is gezegd misschien niet echt op de goede manier.

Heb zelf wel eens gehad dat de kat van mijn vriendin onder de auto sprong en het was dus ook van schrik reactie wel iets hebben gezegd maar niet goed aan gekomen waardoor er in mijn geval ook een ruzie ontstond.

Wij kennen de situatie niet, de manegehouder is natuurlijk niet ten alle tijde aanwezig... ;)
De uitspraak van de vader zal natuurlijk niet van lucht zijn... En is het als manegehouder nodig om je op zo'n moment te mengen in het verdriet van de ouders? Ik heb geen idee...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:33

verkeerd gequote.

sandr0

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:39

de stapmolen die al 22 jaar dienst deed voldeed dus niet meer aan de eisen van nu. De eigenaar had al vaker te horen gekregen dat hij de stapmolen aan moest passen waardoor hij weer zou voldoen aan de eisen van nu. Dat heeft hij dus nooit gedaan ( helaas)

dat ouders op hun kinderen moeten passen helemaal mee eens. Wel beetje jammer dat bokkers hier vinden dat kinderen niet op een manege horen. Het zijn tenslotte de ruiters van de toekomst. Het jongetje was 6 jaar oud. Tuurlijk let je als ouders op maar dit is ook een leeftijd dat ze af en toe even uit het oog zijn. En om nou te zeggen : ouders hebben niet opgelet , kind dood eigen schuld. Gaat mij wat ver. Ongelukken zitten helaas in een klein hoekje. Maar ik vind wel dat alle partijen de risico's moeten beperken. Dus ouders houden hun kids in de smiezen en staleigenaren zorgen dat machine's e.d voldoen aan de veiligheidseisen van nu. Maar zoals met zoveel dingen... hoe meer mensen hoeveel meer verschillende meningen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:46

sandro: Mogen die mensen vinden toch?
Ongelukken zitten idd in een klein hoekje, en daarom horen kleine kinderen IMO alleen op een manege in de directe (lees, binnen 3 meter) van papa of mama. Wat als er inene een paard los breekt en over zo'n kind heen denderd?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:54

stef schreef:
sandro: Mogen die mensen vinden toch?
Ongelukken zitten idd in een klein hoekje, en daarom horen kleine kinderen IMO alleen op een manege in de directe (lees, binnen 3 meter) van papa of mama. Wat als er inene een paard los breekt en over zo'n kind heen denderd?

Inderdaad...Of in de les op een pony...Maar niet "los" op een terrein vol gevaren... :n

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:20

Idd hebben kinderen helemaal niks te zoeken bij hooi, stro, mesthoop, stapmolen, gereedschappen en machines.
Maar helaas is het ongeluk nu eenmaal gebeurt...
Er is iig wel van geleerd. Verzekeringen gaan maneges/stallen langs of deze stapmolens hebben. Daaraan worden tegenwoordig eisen gesteld. Er moet oa een omheining omheen zodat er niemand bij het motorische gedeelte van de molen kan komen. Stalhouder krijgt de kans om dit binnen een bepaalde tijd te realiseren en is dat gebeurt dan is er niks aan de hand, zo niet gaat de aansprakelijkheidsverzekering moeilijk doen.

Summum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:24

Het was een oude molen waar de motor niet onder een goed beschermkap zat. Het kind raakte erin verstrikt met zijn kleren toen een ander kindje de molen aanzette.

Ouders moeten op hun kinderen passen, maar geloof niet dat dit soort dingen te voorkomen zijn.

Die eigenaar is niet echt het schoolvoorbeeld van een fatsoenlijk figuur dat ie geneens zijn medeleven laat blijken vind ik ongehoord!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:58

Ik vind het verschrikkelijk voor dat jongetje en zijn ouders, maar ook voor de manege-eigenaar.
Ik zie bij ons op de manege ook ouders die niet op hun kleine kinderen letten als zusje les heeft.
De eigenaar bij ons zegt vaak, je kan honderd keer waarschuwen, maar mensen luisteren niet. je draait je om en dan gebeurt het weer.
Nu is het bij ons erg druk, er zijn altijd overal wel mensen, dus als je iets ziet wat niet kan, dan zeg je er iets van.
Ik vind de boete onterecht, excuses hoeft niet, maar meeleven betonen aan de ouders dat zij hun zoontje hebben verloren had wel gemoeten. Maar vaak houden ook de verzekeringsmaatschappijen contact tegen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:39

Hannah_Menno schreef:
Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen? :=
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!

(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)

De eerste berichten en dan zie je deze ........... geen woorden voor :(

Lees ook niet verder meer... vind het verschrikkelijk!!!!

Maar verder buiten alles om.... de zin in een eerder bericht "Zijn toegesnelde moeder Sonja probeerde uit alle macht het ventje los te trekken, maar het bleek onmogelijk om de molen te stoppen" vind ik hartverscheurend..........

Nog veel sterkte aan de ouders en verdere familie

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:48

Over de organen, dit las ik gister in de margriet van mijn moeder :o
Als je toestemming geeft tot orgaandonatie hebben ze in principe het recht om alles te gebruiken, behalve wat je uitsluit.
Natuurlijk is het wel zo netjes als de arts aan de ouders vraagt wat ze willen doneren, had ie ook absoluut horen te doen
echter dit moet dus niet en het is dus zo geregeld dat alle organen dan gebruikt mogen worden.

Het verhaal in de Margriet was overigens wel heel positief. Die mensen waren er heel nauw bij betrokken en hen is gevraagd of ze iets
niet wilden doneren, dat was het hoornvlies en dit is toen ook niet genomen. Die arts had hen heel erg geholpen.
Maar kennelijk zijn niet alle artsen zo.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:48

Hannah_Menno schreef:
Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen? :=
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!

(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)

Beetje vreemd uitgedrukt vind je niet :?

je zou ook wat meer respect kunnen tonen aan de nabestaanden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:49

Moet de discussie niet gaan over het feit dat de eigenaar die schuldig is bevonden aan het ongeluk de moed (?) of het fatsoen (?) niet gehad heeft om contact te leggen met deze ouders?

Dan zou ik dus ook een forse schadevergoeding eisen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:51

Wat ik dan wel weer apart vind is de volgende uitspraak van de ouders: "Zo’n ding mag gewoon nergens, helemaal nergens meer staan.’’ ,,Al staat er ergens nog één zo’n ding, dan is dat er één te veel,’’ vult Sonja aan."

Alsof ALLE molens maar weggehaald moet worden omdat hun kind in het midden van de molen, waar hij niets te zoeken had en waarvan duidelijk was aangegeven dat het verboden terrein was, wilde spelen en daarbij omkwam.

Natuurlijk is het ontzettend tragisch, maar om nou ALLE molens ineens te gaan verbieden >;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:55

Ik denk dat ze de niet beveiligde molens bedoeld ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:57

Ivonka schreef:

Dat is niet wat ze zeggen.
Daarnaast: in iedere molen kunnen ongelukken gebeuren. Want wat is nou echt een 100% veilige molen?

Nogmaals: het neemt echt niet weg dat het ontzettend tragisch is wat hier gebeurd is, maar het kan gebeuren als een kind daar komt.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:07

Horseware schreef:
Ivonka schreef:

Dat is niet wat ze zeggen.
Daarnaast: in iedere molen kunnen ongelukken gebeuren. Want wat is nou echt een 100% veilige molen?

Nogmaals: het neemt echt niet weg dat het ontzettend tragisch is wat hier gebeurd is, maar het kan gebeuren als een kind daar komt.

eens.

Ik snap heel goed dat je een kind niet elke seconde in de gaten kan houden. Maar een kind hoort overal af te blijven of uit de buurt te blijven. Is een kind er nog te jong daarvoor, dan is het de taak van diegene met wie het kind mee is om erop te letten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:10

Citaat:
Ik snap heel goed dat je een kind niet elke seconde in de gaten kan houden. Maar een kind hoort overal af te blijven of uit de buurt te blijven. Is een kind er nog te jong daarvoor, dan is het de taak van diegene met wie het kind mee is om erop te letten.

Precies. Je kan niet alles wat een potentieel gevaar is voor een kind zonder begeleiding verbieden. Dat zou namelijk betekenen dat niemand meer in een auto mag rijden, er geen treinen mogen rijden, messen verboden moeten worden enz. enz.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:19

Ik word altijd zo moe van die mensen die zeggen hun kinderen 100% onder controle en binnen handbereik te hebben. Kijk eens rond op een manege en let eens op hoe vaak kinderen in groepjes met elkaar op het terrein spelen. Maar iedere moeder (behalve shera geloof ik) verliest z'n koter geen seconde uit het oog. Yeah right! Nou, ik wel hoor, ik ben niet perfect en sta weleens te kletsen terwijl de kinderen afdwalen op de manege. So shoot me!

Feit is dat die molen niet deugde, die eigenaar valt dus wel degelijk iets te verwijten. En dat ie geen excuses heeft gemaakt vind ik ronduit schandalig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:21

Citaat:
Feit is dat die molen niet deugde

Maar wat deugde er dan niet aan de molen? Ik kan dat namelijk nergens vinden.

Daarnaast: iedere molen is in principe onveilig voor kinderen, ook de hypermoderne.