Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:19

Wat zonde zeg! Maar helaas niets aan te doen.

Russel: nou, het staat ook een beetje raar he, een bloedend paard door laten gaan. Je weet immers niet wat de exacte reden is. ;) Die regel moet voor iedereen gelden en dus in dit geval ook voor Edward.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:20

Ach.. beetje bloed of een blauw tongetje meer of minder maakt niet zo veel uit in een sport waar je de ruiters per reglement moet uitleggen wat agressie is en wat niet. Die is toch gedoemd..
Wat mij betreft nog eens wat promotie voor de afschaffing van deze dieronvriendelijke sport :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:23

smeetjoew schreef:
Wat zonde zeg! Maar helaas niets aan te doen.

Russel: nou, het staat ook een beetje raar he, een bloedend paard door laten gaan. Je weet immers niet wat de exacte reden is. ;) Die regel moet voor iedereen gelden en dus in dit geval ook voor Edward.

Volgens de reakties in dit topic weet kennelijk iedereen wat de oorzaak is, dus voor de kenners niet interessant. Er staat wel meer heel raar in de topsport....paardenleken hebben vaak zat commentaar omdat ze dingen zien waarbij ik ook frons...maar niet uitleg omdat ik dan op glad ijs zit.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:26

russel schreef:
Een paard dat op de tong of in de wang bijt, heeft dan toch niets met verkeerd rijden te maken? Waarom dan diskwalificatie?

Als bloed geconstateerd wordt en het komt door bijv. op de wang bijten is het uitsluiting, indien het het geval is door wreedheid volgt diskwalificatie. Ik denk dus dat ze in dit geval uitgesloten zijn, diskwalificatie is van een heel ander orde :j

Bij uitsluiting mag evt. de 2e proef gereden worden (als het probleem dan weg is), of als het tijdens de 2e proef gebeurt telt de 1e proef gewoon mee. Bij diskwalificatie worden alle uitslagen geschrapt en moet je zsm van het terrein af met je paard.
Laatst bijgewerkt door Remember op 28-02-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:28

Ik praat niet alleen over de topsport. Het is gewoon een algemeen geldende regel. En als het Edward overkomt, geldt die regel ook gewoon bij Edward terwijl bij hem het een hele onbenullige reden had kunnen zijn. Evengoed bij ieder ander ook, maar dat weet je dus gewoon niet.

En het is 9 van de 10 keer ook gewoon omdat het paard zich per ongeluk op de tong bijt of net het velletje van de wang te pakken heeft.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:30

ik ga met elisa mee. Sis ging lekker ontspannen. Dat was bv te zien wanneer ze stapte. Dit keer was ze echt mooi ontspannen.
Jammer dat het dan zo eindigde.

ik vond de fietsbel van de jury een beetje sneu. :D

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:30

Dat is nou zo het onduidelijke van het reglement: bloed in de mond = diskwalificatie, ongeacht de reden! Dus even ergens op bijten: helaas pindakaas. In andere disciplines zoals eventing en mennen wordt deze regel (helaas) vaker gehanteerd om iemand uit te sluiten. Kijk liever naar de reden! Ennuh: voor degene die het nog nooit gezien heeft: bloed in een paard's mond is hetzelfde als bloed in je eigen mond: het is flink rood (zeker als je paard lekker schuimt), waardoor het vééél erger lijkt dan het in werkelijkheid is. Edward blijft mijn kampioentje! *D

smeetjoew

Re: Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:32

Remember: er staat zowel in de titel als in het bericht dat Edward echt gediskwalificeerd is. :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:32

Droen schreef:
Dat is nou zo het onduidelijke van het reglement: bloed in de mond = diskwalificatie, ongeacht de reden!

Nee hoor, wreedheid is diskwalificatie, en andere reden is uitsluiting. Maar doorrijden zit er zowiezo niet in :n

smeetjoew schreef:
Remember: er staat zowel in de titel als in het bericht dat Edward echt gediskwalificeerd is. :)

En is dat een officieel persbericht vanuit de KNHS of de interpretatie van iemand die gezien heeft dat Edward zijn proef niet uit mocht rijden ;) ?

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:33

beetje vaagjes allemaal.. maargoed.. jammer voor Edward, ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:35

Oeps, mijn fout. :D In de snelheid dat ik dat er iets anders stond dan "nieuwsredactie". Mijn fout, excuses.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:37

Zonde zeg!!

En laatst had ie ook al niet gestart vanwege hetzelfde.
Sisther heeft een grote tong ofzo? :)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:40

Uitsluiting en diskwalificatie wordt vaak doorelkaar gebruikt!!
En ik heb menig paard zien "bloeden" terwijl ze bitloos werden gereden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:40

Janine1990 schreef:
Was erg jammer, maar Edward was erg sympathiek.
Staat me bij dat Sister dit eerder had? Of vergis ik mij nu?
Paard leek inderdaad erg geconcentreerd, er sneu voor deze mooi combinatie!

Is al eens eerder gebeurd maar toen was het tijdens losrijden en heeft Edward Sisther zelf teruggegtrokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:41

zipje71 schreef:
Janine1990 schreef:
Was erg jammer, maar Edward was erg sympathiek.
Staat me bij dat Sister dit eerder had? Of vergis ik mij nu?
Paard leek inderdaad erg geconcentreerd, er sneu voor deze mooi combinatie!

Is al eens eerder gebeurd maar toen was het tijdens losrijden en heeft Edward Sisther zelf teruggegtrokken.

Ohja, dat was het!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:42

het was al bij de eerste onderdeel te zien, maar hij werd pas later uitgebeld. Ik vond het eerder vreemd waarom hij eerst nog door mocht rijden.
Wel balen voor hem dat hij haar 2x start en dat ze 2x bloed in de mond heeft.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:47

Op de site van Edward staat een logische verklaring. Het is natuurlijk ontzettend balen maar kan gebeuren.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:48

Sjoert schreef:
ik vond de fietsbel van de jury een beetje sneu. :D

Ik ook :')

Inderdaad erg jammer van Gal/Sisther, de combinatie ging fijn door de baan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:51

In de aangespannen sport is het ook regelmatig aan de orde. Wij hebben er ook eentje, die staat bij de jury-inspectie op haar bit te bijten, en dan komt er met regelmaat haar tong tussen. Wij zijn ook al diverse keren daarop uitgesloten. Soms lukt het me nog net om het bloeden te stelpen en alles weg te vegen, dan hebben we geluk, ooit lukt het net niet helemaal en wagen we de gok toch maar. Als het helemaal niet lukt om het te stelpen houden we ook de eer aan onszelf en verlaten we vrijwillig de baan.
Ik moet wel zeggen dat die van ons het doet vanwege pure spanning. Echter neemt ervaring de spanning ook wel weer weg. En de merrie doet het te graag, de wedstrijden, als we zonder haar weggaan is ze beledigd en kijkt ze ons niet aan als we thuiskomen, draait ze haar kont naar ons toe.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:55

Droen schreef:
Dat is nou zo het onduidelijke van het reglement: bloed in de mond = diskwalificatie, ongeacht de reden! Dus even ergens op bijten: helaas pindakaas. In andere disciplines zoals eventing en mennen wordt deze regel (helaas) vaker gehanteerd om iemand uit te sluiten. Kijk liever naar de reden! Ennuh: voor degene die het nog nooit gezien heeft: bloed in een paard's mond is hetzelfde als bloed in je eigen mond: het is flink rood (zeker als je paard lekker schuimt), waardoor het vééél erger lijkt dan het in werkelijkheid is. Edward blijft mijn kampioentje! *D

Ik begrijp deze reactie echt niet. Ten eerste zeg je 'helaas' dat dat ook bij eventing en mennen gebeurt. Waarom helaas? Als ik op mijn eigen tong of wang bijt doet dat vreselijk pijn en heb ik echt even nodig om weer op peil te komen. Waarom mag een paard die tijd niet krijgen? In mijn ogen getuigt deze reactie van weinig paardenlievendheid.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:58

Jammer, balen!
Maar ook ik ben ervan overtuigd dat het iets onschuldigs is, veroorzaakt door het paard zelf.

Een aantal jaren geleden was Alex van Silfhout ook regelmatig hier slachtoffer van, kon hij ook niets aan doen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:59

macke schreef:
Uitsluiting en diskwalificatie wordt vaak doorelkaar gebruikt!!
En ik heb menig paard zien "bloeden" terwijl ze bitloos werden gereden.

Dan weet ik echt niet op welke wedstrijden jij komt, of in welke omgeving je traint, want ik zie het zeer, zeer zelden.
Ik zeg niet dat het de ruiter is die het veroorzaakt, maar er is wel iets meer aan de hand als het in korte tijd 3x!! gebeurt.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:59

LiSSy schreef:
paard kan zich in zijn concentratie ook op de wang of tong hebben gebeten ;)
snap dus niet dat de mensen boven mij het zo schokkend vinden :?

wel zonde van de diskwalificatie

Dat was ook het eerste wat ik dacht! Ik heb ook al gehad dat een paard struikelde en door het verschot op zn tong beet... :?
Helemaal niet de schuld vd ruiter dus...

Jammer van de diskwalificatie

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:02

Neonlight schreef:
En de merrie doet het te graag, de wedstrijden, als we zonder haar weggaan is ze beledigd en kijkt ze ons niet aan als we thuiskomen, draait ze haar kont naar ons toe.

Dit vind ik wel behoorlijk een menselijke eigenschap aan een paard toedichten. Persoonlijk geloof ik dat niet een paard liever een wedstrijd doet dan dat 'ie lekker in de wei staat. Maar mensen willen dit wel graag geloven, dat is waar.

MacavityLJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:15

Gisteren werd er ook al iemand uitgebeld in de GP vanwege bloed bij de mond.. Jammer voor de ruiters, maar natuurlijk wel goed dat de regel nageleefd wordt.