Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:13

MarcelDufour schreef:
Dat couperen is heel makkelijk op te lossen. Als de bond gewoon stelt in de reglementen dat paarden met gecoupeerde staarten niet deel kunnen nemen, zie je er niet een meer. Bij de hondenkeuringen is precies hetzelfde gebeurd. Daar mochten op den duur ook honden met gecoupeerde staart en/of oren niet meer deelnemen. En nu heeft niemand het er meer over, het is de gewoonste zaak van de wereld geworden.

herstel, bij honden is dat al weer aangepast.
Omdat het gewoon niet haalbaar is, niet voor de fokkerij niet voor het honden bestand.

de jachthond, even als voorbeeld de duitse staande korthaar, mag in duitsland gecoupeerd worden, in NL waren die honden eerder niet toegestaan op wedstrijden en keuringen.
Echter zijn het in Duitsland gewoon nog werkhonden die ingezet worden tijdens de jacht.
Nu is het in NL toegestaan om die honden weer op keuringen te tonen en aan wedstrijden te laten deelnemen, mits de fokker woont en fokt in een land waar couperen is toegestaan en de bewuste fokker een jager is met jagdschein en waffenschein... dan mogen die pups in NL naar keuringen en wedstrijden...

vergeet even niet dat brandmerken in NL ook verboden is, en je met een beoogd verbod zoals je nu doet, ook gebrandmerkte paarden moet weren op wedstrijden en keuringen...

richard1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:29

het zou eens tijd worden dat de kvth en de partij van de dieren en mevr verburg eens tot een oplossing komen en het coupeer verbod
er door heen drukken want het couperen zie ik nog nog steeds als verminken van ons trekpaard en dit terwijl dit in deze tijd echt niet
meer nodig is maar alleen omdat er vele fokkers nog steeds aan een eeuwen oude traditie in stand willen houden en daarbij het belang van het trekpaard
op de tweede plaats zetten ik ben begin dit jaar begonnen met een handtekeningen actie tegen het couperen van het trekpaard deze wil
ik eind maart aan gaan bieden aan de kvth en partij voor de dieren dus heeft u hier belang bij stuur mij dan ook u mening via de mail met
het waarom u er tegen bent en ondertekend met naam en adres zodat ik deze daarbij kan voegen het email adres is debruiyn23@hotmail.com
want bij mij staat het trekpaard voorop en niet het belang van plaatjes fokken een gezond beenwerk en een mooi trekpaard met staart dat is waar
we naar toe moeten en wel met zijn allen hoop op u steun.

mvg richard

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:21

Alane schreef:
Omdat het gewoon niet haalbaar is, niet voor de fokkerij niet voor het honden bestand.

Ik weet niet hoe je er persoonlijk tegenover staat maar ik vind dit heel jammer en eigenlijk ook wel gebaseerd op kul-argumenten. Een stamboekvereniging kan genetisch materiaal van over de grenzen binnen zijn vereniging toelaten maar gecoupeerde honden weigeren op keuringen in Nederland.

Citaat:
de jachthond, even als voorbeeld de duitse staande korthaar, mag in duitsland gecoupeerd worden, in NL waren die honden eerder niet toegestaan op wedstrijden en keuringen.
Echter zijn het in Duitsland gewoon nog werkhonden die ingezet worden tijdens de jacht.
Nu is het in NL toegestaan om die honden weer op keuringen te tonen en aan wedstrijden te laten deelnemen, mits de fokker woont en fokt in een land waar couperen is toegestaan en de bewuste fokker een jager is met jagdschein en waffenschein... dan mogen die pups in NL naar keuringen en wedstrijden...

Nu vind ik het helemaal een vreemde club worden. Waarom bij keuringen van het Nederlands stamboek in Duitsland woonachtige fokkers toestaan? Dat hoef je als vereniging helemaal niet toe te laten. Die fokkers kunnen in Duitsland naar de keuring. De hond is én gecoupeerd én de fokker woont in Duitsland waarom in hemelsnaam je hond in Nederland te showen en laten keuren? Nogmaals: het ministerie zou erkenning van stamboekverenigingen moeten kunnen intrekken.

Het lijkt mij duidelijk: de stamboekverenigingen willen zich niet aanpassen aan moderne dierenwelzijnsnormen en de verenigingen hebben te weinig actieve leden die het anders willen (of die groep weet elkaar niet vinden of zijn het onderling verschrikkelijk oneens) Dan mag van mij het bestaansrecht van deze verenigingen ter discussie komen te staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

Alane schreef:

vergeet even niet dat brandmerken in NL ook verboden is, en je met een beoogd verbod zoals je nu doet, ook gebrandmerkte paarden moet weren op wedstrijden en keuringen...

Bij veel verenigingen mag een hond zonder staart nog steeds niet meedoen aan cursussen en wedstrijden dus het is maar voor een deel terug gedraait volgens mij. Vind het ook niet echt logisch, waarom moet een duitser in nl keuren en als hij dat perce wil waarom laat ie de staart er dan niet gewoon aan zitten, meer moeite om hem er af te halen :Y) .

(Heeft het dan nog een specifiek voordeel bij de jacht als de hond geen staart heeft? En waarom anders alleen voor eigennaren met jacht/wapen vergunningen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:45

Alane schreef:

Met andere woorden, voor iemand die in Nederland woont en werkt, is het nog steeds verboden?
Want als dat zo is, dan zijn honden op keuringen met gecoupeerde oren en staarten nog steeds een zeldzaamheid.
Bij de trekpaarden is het veel makkelijker momenteel om deze regel te omzeilen. Als daar hetzelfde zou gelden dat je moet wonen in een land waar dat couperen wel toegestaan is, dan verschijnt er ook zowat geen paard meer met gecoupeerde staart. Want de regel omzeilen zoals nu, is nog vrij makkelijk, maar als je er speciaal voor moet verhuizen, dan is dat toch een heel ander verhaal, kan ik me zo voorstellen.

Alane

Re: Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:45

Het is niet van iedere fokker in Duitsland (om Dutsland even als voorbeeld te nemen) dat een gecoupeerde hond toegestaan wordt. De fokker moet aan eisen voldoen, en dat is een jagdschein en waffenschein, en moet aktief zijn.
De fokker van onze hond is jager en voldoet aan alle gestelde eisen...
En die honden zworden ook aktief ingezet voor de jacht, en daar zit hem in...
Onze vorige hond had ook een ongecoupeerde staart, kwam na een wedstrijdje met een haas terug met een kapotte staart en dat heeft bloed zweet en tranen gekost om dat weer goed te krijgen...

Zou je dat vertalen naar de paarden, dan zouden alleen paarden toegestaan mogen worden op keuringen en wedstrijden met een gecoupeerde staart mits het dier gefokt is in een land waar geen coupeer verbod heerst én de fokker de paarden aantoonbaar inzet voor het werk waarvoor een gecoupeerde staart beter is voor het dier.

Zou je nl zeggen dat vanwege het coupeerverbod geen paarden meer op keruingen en wedstrijden zijn toegestaan, dan zou dat ook moeten gelden voor paarden met brandmerken en tatoos...
Immers zijn die ook door de wet verboden, maar daar zegt niemand iets over, ergo... paarden met een brandmerk worden zelfs goedgekeurd op keuringen, winnen wedstrijden etc...
idem voor honden uit het buitenland met een tatoo (en dat heeft onze ook, en een gecoupeerde staart en een tatoo in z'n oren)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:47

MarcelDufour schreef:
Alane schreef:

Met andere woorden, voor iemand die in Nederland woont en werkt, is het nog steeds verboden?
.

Precies... zou je nu als Nederlander, in Nederland wonende, met of zonder jachtvergunning duitse staande kortharen fokken, mag jij de staart van die honden niet laten couperen, doe je dat wel of het nu om medische noodzaak is om niet, is je hond niet meer welkom op wedstrijden en keuringen.
Mijn hond, die mag dus wel in NL naar wedstrijden en keuringen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:41

Alane schreef:
Zou je nl zeggen dat vanwege het coupeerverbod geen paarden meer op keuringen en wedstrijden zijn toegestaan, dan zou dat ook moeten gelden voor paarden met brandmerken en tatoos...
Immers zijn die ook door de wet verboden, maar daar zegt niemand iets over, ergo... paarden met een brandmerk worden zelfs goedgekeurd op keuringen, winnen wedstrijden etc...

Als je van 'regels zijn regels' uit zou gaan, is dat misschien wel zo. Maar brandmerken en tatooëringen hinderen een paard niet in het dagelijks welzijn; het verwijderen van een staart wel. Het dier kan geen vliegen verjagen én het wegnemen van een staart beïnvloedt ook de balans van het dier. Ook wordt een onderdeel van het arsenaal waarmee het paard lichaamstaal kan uitdrukken binnen zijn soort, weggenomen. Die gradatie zou je dus wel kunnen aanbrengen en daarom het één zwaarder kunnen laten wegen dan het ander.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:22

@Jannepauli: Dat zou je kunnen ondervangen door een kunststaart te gebruiken... en die weg te halen tijdens keuring en wedstrijd. Voor de jachthond in dienst is het eerder een last dan een lust dat zijn staart lang is... en bij een hond hinderd een gecoupeerde staart niet, tenminste niet bij een korthaar of draadhaar in zijn dagelijks leven, in een meute of roedel.
Je kunt daar wel onderscheid in willen maken, maar hoe meer regels hoe meer mazen.
Ik ben absoluut tegen couperen van staarten bij paarden alleen maar voor het mooie ... ...
Maar alleen roepen dat het verboden is in NL en dat daarom die paarden dan niet meer mee mogen doen aan keuringen en wedstrijden, krijg je dat als tegenargument aangevoerd kan worden, gebrandmerkte paarden, de jachthonden die wel gecoupeerd mogen zijn als ze aan regels voldoen en over tatoos wordt helemaal niets gezegd...

Zou je het bij paarden toestaan, uiteraard onder zeer strenge voorwaarden (bijv. zoals ik eerder al schreef) dan kan men niet gaan vingerwijzen en vergelijken en voorkomt dat een andere groep in de problemen komt.

En er komt dan al een groep in de problemen, nl die groep wiens paard uit medische noodzaak of door een ongeluk een korte staart hebben, die worden dan ook gelijk overal van uitgesloten.
Dan zouden kunststaarten op wedstrijden ook verboden moeten worden omdat anders niet duidelijk is of een paard een gecoupeerde staart heeft of alleen een dunne staart.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:43

Hmm... een kunststaart... dat lijkt me een beetje de kar voor het paard spannen ;)
Als je zulke maatregelen moet nemen, kun je de staart maar beter gewoon laten zitten.

Wat mij betreft komt er een algemeen verbod op couperen, zowel voor paarden als voor honden. En de enige manier om de doorvoering van zo'n verbod te realiseren is om paarden die wel gecoupeerd zijn, meestal via het omweggetje naar Frankijk, niet meer toe te laten op keuringen en wedstrijden. Dat doet even pijn maar na verloop van tijd zal ieder paard weer een staart hebben zoals het hoort. Dat wil overigens niet zeggen dat er met goedgekeurde hengsten/merries die vóór het ingaan van het verbod al gecoupeerd waren, niet gefokt zou mogen worden. Een afgeknipte staart is niet erfelijk en als de paarden verder aan de fokkerijstandaard voldoen, is er geen reden om hen uit te sluiten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:38

stel het verbod komt er en wordt strak gehandhaaft, en ik kan in Frankrijk een super hengst kopen (de Totilas onder de trekpaarden) maar ik mag hem niet aan bieden. Dat is toch een gemiste kans om de fokkerij op een hogerplan te brengen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:19

stoffel schreef:
stel het verbod komt er en wordt strak gehandhaaft, en ik kan in Frankrijk een super hengst kopen (de Totilas onder de trekpaarden) maar ik mag hem niet aan bieden. Dat is toch een gemiste kans om de fokkerij op een hogerplan te brengen.

Je mag hem dan mss hier niet aanbieden, maar daar wel toch..... ermee blijven fokken mag ook, dus imo is dat echt geen onoverkomelijk probleem voor de fokkerij volgens mij.
Of heb ik het mis?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:38

Jannepauli schreef:
Hmm... een kunststaart... dat lijkt me een beetje de kar voor het paard spannen ;)
Als je zulke maatregelen moet nemen, kun je de staart maar beter gewoon laten zitten.

Ze nemen nu al de moeite om naar Frankrijk te rijden met de paarden, of tenminste net te doen dat ze naar Frankrijk rijden/zijn gereden...

Jannepauli schreef:
Wat mij betreft komt er een algemeen verbod op couperen, zowel voor paarden als voor honden. En de enige manier om de doorvoering van zo'n verbod te realiseren is om paarden die wel gecoupeerd zijn, meestal via het omweggetje naar Frankijk, niet meer toe te laten op keuringen en wedstrijden. Dat doet even pijn maar na verloop van tijd zal ieder paard weer een staart hebben zoals het hoort. Dat wil overigens niet zeggen dat er met goedgekeurde hengsten/merries die vóór het ingaan van het verbod al gecoupeerd waren, niet gefokt zou mogen worden. Een afgeknipte staart is niet erfelijk en als de paarden verder aan de fokkerijstandaard voldoen, is er geen reden om hen uit te sluiten.

Voor honden, jachthonden, was dat al zo, en dat is al versoepeld...
als je op de letter gaat werken gelst hetzelfde voor paarden met een brandmerk en honden/katten/paarden met een tatoo...

Dat betekend gelijk dat een hengst, hoe goed dan ook, nooit goedgekeurd of erkend kan worden, en dus niet voor de dekdienst ingezet kan en mag worden, tenminste niet zo dat zijn nazaten een volpapier krijgen.
Idem voor de sportpaarden en pony's welke een brandmerk hebben, immers is dat in NL ook bij wet verboden... en verboden is verboden, en niet alleen naar willekeur. En dan mogen ook die paarden die door een ongeval hun staart zijn kwijt geraalt, of om medische noodzaak geen staart meer hebben het onderspit delven en geweerd moeten worden van wedstrijden/keuringen.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:04

richard1973 schreef:
het zou eens tijd worden dat de kvth en de partij van de dieren en mevr verburg eens tot een oplossing komen en het coupeer verbod
er door heen drukken want het couperen zie ik nog nog steeds als verminken van ons trekpaard en dit terwijl dit in deze tijd echt niet
meer nodig is maar alleen omdat er vele fokkers nog steeds aan een eeuwen oude traditie in stand willen houden en daarbij het belang van het trekpaard
op de tweede plaats zetten ik ben begin dit jaar begonnen met een handtekeningen actie tegen het couperen van het trekpaard deze wil
ik eind maart aan gaan bieden aan de kvth en partij voor de dieren dus heeft u hier belang bij stuur mij dan ook u mening via de mail met
het waarom u er tegen bent en ondertekend met naam en adres zodat ik deze daarbij kan voegen het email adres is debruiyn23@hotmail.com
want bij mij staat het trekpaard voorop en niet het belang van plaatjes fokken een gezond beenwerk en een mooi trekpaard met staart dat is waar
we naar toe moeten en wel met zijn allen hoop op u steun.

mvg richard

_/-\o_ _/-\o_

Amen, ik sluit mij hier bij aan :Y)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:45

J01andA schreef:
1) Hyperflexie: De FEI heeft inmiddels al actie's ondernomen ......
2) Couperen: Dit is toch ook al duidelijk? In Nederland mag het niet maar in het buitenland (frankrijk) wel .... en dus .... kan deze regelgeving omzeild worden. Hieraan kan echter de minister niets doen.

Het Nederlandse stamboek moet mijnsinziens wel een duidelijk beeld richting fokkers afgeven. Dat doen ze op deze wijze duidelijk niet! Couperen mag niet ... dus ook geen hoge plaats in een keuring! Wel Vervelend als hierdoor de beste paarden, niet de waardering krijgen die ze zo mogelijk wel verdienen, maar wel een duidelijk signaal naar overtreders van het coupeerverbod.

Helemaal mee eens!
Wat ik ook erg jammer vindt is dat het trekpaard erg impopulair is geworden, dit is toch mede wel door de korte staarten,in bv Engeland zijn ze erg in trek en dan vooral als rijpaard, vindt ik geweldig want het is echt een heel fijn ras die het verdienen om meer in trek te komen.
Gecoupeerde paarden zijn daar niet te verkopen en de engelsen begrijpen ons ook niet daarin, die vinden het verminking en dat is het ook.

Jammer dat het stamboek zon gemiste kans laat liggen en ieder jaar weer gecoupeerde paarden opneemt in het stamboek, ze zijn zoveel mooier met lange staart.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:41

stoffel schreef:

Een gemiste kans maar wel erg dom en ontwetend dan van degene die de Totilas onder de trekpaarden zonodig moest verminken.
Vraag het aan het paard, als hij mocht kiezen, ik denk dat we allemaal het antwoord wel weten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:41

eppie38 schreef:
stoffel schreef:

Een gemiste kans maar wel erg dom en ontwetend dan van degene die de Totilas onder de trekpaarden zonodig moest verminken.
Vraag het aan het paard, als hij mocht kiezen, ik denk dat we allemaal het antwoord wel weten.

dan moeten we ook niet meer op een paard gaan zitten :)

Totilas is afgewezen tijdens de hengstenkeuring... en bleek ene goede te zijn.

Ik ben en blijf van mening dat je de eigen deuren en ramen niet moet dichtspijkeren en verder moet kijken dan je neus lang is...
Staart eraf voor het leuke, is not done... niet voor paarden niet voor honden...
Staart eraf voor het werk, om zo dierenleed te besparen of waarvoor men vroegah de staart coupeerde bij de trekpaarden is een ander verhaal...
Ga je alleen uit van het verbod om paarden te couperen in NL, dan kom ik weer terug met de brandmerken en de tatoos... die zullen dan net zo goed geweerd moeten worden van wedstrijden/keuringen en evenementen.
En of een ieder daar nu zo blij van wordt? Je super mooie raskat die niet meer welkom is vanwege de nummers in de oren.
Je goedgekeurde dekhengst die niet meer ingeschreven mag worden vanwege zijn brandmerk.
En je leuke merrie mag niet naar de keuring of wedstrijd ook vanwege het brandmerk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:19

Ik denk dat wanneer men een fatsoenlijke overgangsregeling zou hebben het helemaal niet zo slecht zou zijn hoor. Zolang de stamboeken en de verenigingen het tollereren is er weinig reden om ze niet even in frankrijk af te knipppen of in duitsland te laten merken :Y) . Als men nu zou paarden die Nl geboren na 2010 met brandmerk of gecoupeerde staart zijn uitgesloten. Imo kan je dan blijven invoeren uit landen waar merken of couperen nog wel normaal is dus beperk je de handel niet en hebben mensen die nu een gebrandmerkt of paard gecoupeerd staart hebben niet direct een waardeloos paard staan. Immers zijn die dingen niet erfelijk 8-)