Interessante collectie tijdens jaarlijkse Lusitano veiling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Interessante collectie tijdens jaarlijkse Lusitano veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:27

Mrijn, nice!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:30

Beau_Myrthe schreef:
Had ik nu echt maar de lotto gewonnen, die valk hengst wil ik hebben.
ik ben verliefd, :o *kwijl Kwijl*

Zullen we em samen, kopen, whahaha scheelt weer de helft := van heeeeeeeeeeel veel geld.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:31

als we toch aan het verdelen zijn, doe mij deze dan maar :D http://www.lusitanocollection.com/barcida.htm

ik vind schimmels eigenlijk altijd vreselijk (ik weet niet waarom maar door die witte kleur haak ik altijd gelijk af) maar deze heeft toch wel wat!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:32

Ik wacht geduldig :D Heb 10 jaar geleden een valk gezien die kon zo walgelijk goed uitstrekken.
Vind Lusitano's en Andalusiers geweldig en denk dat het bij mijn karakter gaat passen.
Maar ik ga wel de sport in en laten we eerlijk zijn dan moet hij toch minder rommelige gangen hebben.
Veel zeggen hier dat hoort bij het ras maar mijn mening is dat dat er in is gefokt omdat mensen dat mooi vinden/vonden.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:12

Wat een mooie paarden zitten er tussen :o
ben verliefd op deze heerlijke vent Zoom do Vouga
als ik het geld had wist ik het wel :D

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:23

Wouw, zit hier weg te kwijlen...

...doe mij ze allemaal maar :D (nouja de meesten)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:56

Wow, zéér hoog kwijlgehalte hier :))

Wat een prachtige paarden :+: Wil ze allemaal wel hebben hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

ooit, ooit komt er bij mij ook een lusitano....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:31

Er zijn zo ontzettend veel Lusitano's die absoluut niet heffen of maaien met de voorbenen! Er zijn er meer die het niet als die het wel doen. De meeste hebben gewoon een ruime en rechte gang.

Ga ze maar eens in 't echt bekijken om het zelf te beoordelen.

En idd dan niet in Amerika, maar in Portugal.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:41

ZOOO daar wil ik mijn merrie wel door laten dekken zeg :D Vooral als ze ook nog eens goed kunnen springen :o

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:42

Jessix schreef:
Er zijn zo ontzettend veel Lusitano's die absoluut niet heffen of maaien met de voorbenen! Er zijn er meer die het niet als die het wel doen. De meeste hebben gewoon een ruime en rechte gang.

Ga ze maar eens in 't echt bekijken om het zelf te beoordelen.

En idd dan niet in Amerika, maar in Portugal.

Jammer genoeg is Portugal geen optie voor mij.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:45

Mag je portugal niet meer in dan Kohtje? :-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:48

Nee ik kan gewoon nergens heen voor bv twee weken. Heb een eigen bedrijf en een moeder die ik verzorg. Geen vakanties voor mij. Maar dat is niet erg hoor er loopt vast wel wat voor mij in Nederland rond.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:50

Respect Kohtje. Het klinkt alsof jij goed in staat bent om jezelf weg te cijferen voor anderen.
Als je zo ver bent help ik je wel met speuren :-)
Lusitana hier op bokt is volgens mij ook een heel betrouwbaar adres. alleen dan zou je ongezien moeten kopen. Ach, komt tijd komt raad.
Sterkte met je moeder in ieder geval.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:58

Cayenne schreef:
Als we dan toch aan het kwijlen zijn wil ik de andere foto er ook nog wel even bij zetten :D

Afbeelding

prachtige paarden!
vooral deze!!

zal deze wel wille :P

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:00

Cowgirl schreef:
Ik heb ook geen moeite met een ramshoofd dat hoort nou eenmaal bij het ras. Als je er niet van houd moet je wat anders kopen.
Het zou gewoon zonde van het ras zijn om er weer een typisch dressuur paard van te gaan fokken. Zo zijn al vele rassen verkloot(haflinger fries)

_/-\o_ Amen

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:02

kohtje schreef:
Ik wacht geduldig :D Heb 10 jaar geleden een valk gezien die kon zo walgelijk goed uitstrekken.
Vind Lusitano's en Andalusiers geweldig en denk dat het bij mijn karakter gaat passen.
Maar ik ga wel de sport in en laten we eerlijk zijn dan moet hij toch minder rommelige gangen hebben.
Veel zeggen hier dat hoort bij het ras maar mijn mening is dat dat er in is gefokt omdat mensen dat mooi vinden/vonden.

Nou veelal komt het door hun temperament, ze zijn snel "heet" en worden dan rommelig, maar als je dat kan laten afvloeien is er niks aan de hand en kun je er prima mee de wedstrijdsport in (spreek uit ervaring). Wel een beetje afhankelijk wel type je koopt natuurlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:05

Klopt het dat je website het niet doet Cyrina?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:09

kohtje schreef:

Binnen het APSL wordt er steeds meer gelet op grotere paarden met goed, ruim gangwerk; echte maaiers worden minder op prijs gesteld. Die paarden worden hoofdzakelijk in Portugal en Brazilie gefokt, maar ook bijv. in Australie lopen een paar goede dressuurluso's.
Onze hengst is al veel meer een dressuurpaard, door zijn maat en vlakkere gangen waarbij hij dan ook nog een mega galop heeft, en een goede stap en draf. Hij staat nog wel steeds in het barokke type en dat mis ik bij een aantal van de Amerikaanse paarden. Er zitten een paar mooie ( en waarschijnlijk dure) paarden tussen maar het merendeel mist type, is te klein ( er wordt binnen het APSL gestreeft naar een stokmaat van rond, maar liefst hoger dan de 1.60 waarbij een voor de fokkerij in aanmerking komende hengst toch wel minstens richting de 1.65m moet gaan), te grove hoofden en soms wat gebrekkig gangwerk.

Een aantal daarentegen zijn prachtig, groot, mooie draf ( maar bij sommige lijkt de galop wat houterig), en nog wel het Lusitano type, alleen de maat valt hier een daar tegen.

De foto van Soberano, die ik eerder hier geplaatst heb is echt een dressuurpaard maar met een Lusitano type, mooi hoofd en mega gangen en maat. Maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan!

Hier in Nederland lopen ook al wat meer dressuur Lusitano's rond, in Belgie nog iets meer.
Dus ze zijn er, zeker bij de goede fokkers, maar je hebt er een gevulde beurs bij nodig om er een te kunnen aanschaffen. Persoonlijk zie ik ook veel liever een Lusitano of ander barok paard in de dressuur, dan de meeste warmbloeds; ze hebben vaak meer schwung en tonen veel meer, veel warmbloeds zijn dan een beetje saai ;)
Het temperament verschilt heel erg per fokkerij; onze hengst is zeer gelijkmatig en laat zich goed bewerken, maar ik ken een aantal hengsten van een andere fokkerij die veel drukker en heter zijn en daardoor niet goed uit de verf komen. Die kunnen weinig druk hebben, maar ook wat dat betreft wordt er gestreefd naar paarden die goed te bewerken zijn.
Veel van die hete paarden hebben bijv. voorouders die van Veiga ( een fokkerij) afkomstig zijn; dat zijn stierenvechters lijnen en vaak hete paarden. Net als binnen de Paint en Quarter fokkerij de echt "cutters" ook veel heter en moeilijker zijn dan bijv. een puur pleasure of reining gefokt paard.

Het is dus bij aanschaf belangrijk om te weten wat voor bloedlijnen en fokkerij achter een Luso zit; dat kan een wereld van verschil geven in karakter en temperament. Maar de meeste zijn wel super sensibel.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:14

kohtje schreef:

nee...hij doet het gewoon..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:15

Ik heb wel het geluk dat ik klein zoek,zo rond de 1,55.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:17

Cyrina schreef:
kohtje schreef:

nee...hij doet het gewoon..

Ja nu wel ,was vast mijn handigheid :D

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:20

wat een mooi paarden kwijl kwijl,
waarom hebben wij nou nooit de mazzel van de postcode loterij ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:37

kohtje schreef:
Nee ik kan gewoon nergens heen voor bv twee weken. Heb een eigen bedrijf en een moeder die ik verzorg. Geen vakanties voor mij. Maar dat is niet erg hoor er loopt vast wel wat voor mij in Nederland rond.

Je hoeft ook geen twee weken te gaan natuurlijk. Een weekend kan ook. En ja, in Nederland kun je uiteraard ook een Lusitano kopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:43

Ik kan echt niet in 1 weekend het paard van mijn dromen vinden . (en zelfs een weekend kan ik niet weg)