Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:33

Janine1990 schreef:
Kuggur schreef:
Ik weet niet wat de nederlandse wet in deze zegt, maar hier ben ik als schapeneigenaar bevoegd iedere hond die op mijn land achter mijn schapen aanzit zonder pardon af te schieten.

Ik vrees dat de schapenhouders het hier in Nederland een stuk minder hebben wat dat betreft... Iedere diereneigenaar is hier namelijk aansprakelijk voor de schade toegebracht aan derden door het dier.... Dus je hebt als schapenhouder (bijv.) gewoon pech als je schaap dood is en je mag blij zijn als je 100 euro krijgt...
Schapen leven meestal niet in jaaggebied :Y)

Als je een zwervende hond of kat die zich te ver van een huis bevinden af mag schieten, kan het zeer wel mogelijk zijn dat dit ook geldt voor iemand met een vergunning die een hond aantreft op zijn land, ver weg van een woonhuis....Ik ben nog steeds aan het zoeken... :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:34

Mijn honden zijn ook schapenkillers......... althans mijn kruising gaat voor the kill bij alles wat wegrent, en de lab doet met de grote mee, want het lijkt hem wel een leuk spelletje.

Ze hebben ooit met zn tweetjes als jonkies zijnde 4 schapen gepakt bij mij op de boerderij (ik woonde toen op een boerderij waar een moslim zijn rammadanschapen hield)

Ik heb de kapotte schapen gekocht van de eigenaar, de dierenarts natuurlijk betaald en de eigenaar 4 nieuwe schapen gegeven.

De kruising van mij heeft ook twee zwanen vermoord in zijn leven.

Ik WEET.... met de nadruk op WEET dat die grote dat doet. En echt ik kan met mijn honden door een veld met schapen heenlopen, los en ze blijven echt naast me..... maar dan moet ik niet een halve milisecconde mijn aandacht verslappen, want dan gaattie....... en als die eenmaal gaat dan is er geen weg terug meer.

Hij was 6 maanden oud toen ik hem bovenop een van die 4 schapen aantrof...... en ik heb hem echt, echt met volle kracht een paar keer in zijn pens moeten schoppen met mijn klompen aan voordat hij in de gaten had dat ik er uberhaupt bijstond.

Het is dus aan mij de taak om close encounters met schapen hoe dan ook altijd te voorkomen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:35

Roka schreef:
Tja mensen zouden zich eerst eens moeten verdiepen in het gedrag van de hond!
De reporter kwam natuurlijk ook wel dominand over bij de herder!
Wat hij overigens zelf niet eens in de gaten had.

De meeste hondenbezitters verdiepen hier zich totaal niet in!

Dat bedoel ik maar. De meeste mensen hebben geen benul van de lichaamstaal van de hond, en als er iets gebeurd is het allemaal maar "de schuld van de hond"...In het geval van het filmpje ben ik het overduidelijk met je eens, de reporter stelde zichzelf in een dominante positie....Ik zou overigens niet heel blij zijn met een (politie)hond met dergelijk gedrag...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:36

KiWiKo schreef:
Mijn honden zijn ook schapenkillers......... althans mijn kruising gaat voor the kill bij alles wat wegrent, en de lab doet met de grote mee, want het lijkt hem wel een leuk spelletje.

Ze hebben ooit met zn tweetjes als jonkies zijnde 4 schapen gepakt bij mij op de boerderij (ik woonde toen op een boerderij waar een moslim zijn rammadanschapen hield)

Ik heb de kapotte schapen gekocht van de eigenaar, de dierenarts natuurlijk betaald en de eigenaar 4 nieuwe schapen gegeven.

De kruising van mij heeft ook twee zwanen vermoord in zijn leven.

Ik WEET.... met de nadruk op WEET dat die grote dat doet. En echt ik kan met mijn honden door een veld met schapen heenlopen, los en ze blijven echt naast me..... maar dan moet ik niet een halve milisecconde mijn aandacht verslappen, want dan gaattie....... en als die eenmaal gaat dan is er geen weg terug meer.

Hij was 6 maanden oud toen ik hem bovenop een van die 4 schapen aantrof...... en ik heb hem echt, echt met volle kracht een paar keer in zijn pens moeten schoppen met mijn klompen aan voordat hij in de gaten had dat ik er uberhaupt bijstond.

Het is dus aan mij de taak om close encounters met schapen hoe dan ook altijd te voorkomen.

Kiwiko, AMEN!!!

ij ziet in dat het jouw taak is. Had de eigenaar van de twee rotweilers dat nu ook maar gedaan...

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:37

woow! :oo

ik woon daar heeel vlakbij.. maar dit wist ik nog niet!

schrik ervan! :\

Caesar

Re: Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:39

@Adil... en als deze eigenaar net als Kiwiko aangeeft, net even die ene, halve millimeter verslapte aandacht had?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:42

KiWiKo schreef:

.

Tsja, zoals ik zei als dat in IJsland was gebeurt was de meest waarschijnlijke uitkomst van deze situatie ook twee dode honden geweest. Ten eerste omdat vrijwel iedereen op het platteland jachtgeweren bezit (en in bovenstaande situatie word niet geaarzeld of eerst even overlegd met de eigenaar...!). Ten tweede hebben zulke honden nul kans de aanklacht te overleven als ze niet geschoten zijn, ze worden onherroepelijk ingeslapen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:43

Caesar schreef:
@Adil... en als deze eigenaar net als Kiwiko aangeeft, net even die ene, halve millimeter verslapte aandacht had?

Opdraaien voor de consequenties, de honden zijn jouw verantwoording. Ik ben bij dit verhaal er echter vanuit gegaan dat de eigenaar niet bij de honden was...Ik lees nu net dat dit er helemaal niet expliciet instaat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:46

ja maar dan weet je als eigenaar ook wat je te doen staat en neem je daar ook je verantwoordelijkheden voor.

Mijn tuin is hermetisch afgesloten, daar kunnen ze niet uit....... nu dat er ijs op het water ligt is dat wat moeilijk te garanderen...... maar ik let dus op.... Bij mij aan de overkant lopen schapen, moeten ze wel het kanaal overzwemmen en aan de andere kant komen ze er niet uit, zolang er geen ijs ligt is dat dus geen probleem :)

Zwanen mollen heeft die grote trouwens afgeleerd toen er een niet bange zwaan hem even kwam vertellen dat die vooral maar op moest komen met zn grote bek :D :D en hij naar binnen ging met zn staart tussen zijn benen :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:46

Ja, maar is dat dan definitief inslapen of kan het nog zoals Kiwiko omschrijft. Daar doel ik meer op. Is zo'n dier bij een dergelijk voorval gelijk gevaarlijk? Of is het omdat ze met z'n tweeen waren en daardoor meer lef hadden? Als ze alleen waren hadden ze het wellicht niet gedaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:48

Kuggur schreef:
KiWiKo schreef:

.

Tsja, zoals ik zei als dat in IJsland was gebeurt was de meest waarschijnlijke uitkomst van deze situatie ook twee dode honden geweest. Ten eerste omdat vrijwel iedereen op het platteland jachtgeweren bezit (en in bovenstaande situatie word niet geaarzeld of eerst even overlegd met de eigenaar...!). Ten tweede hebben zulke honden nul kans de aanklacht te overleven als ze niet geschoten zijn, ze worden onherroepelijk ingeslapen.

Ben het daar ook helemaal mee eens.......... Ook al betreft het mijn twee honden, als de eigenaar had geeist ze af te laten maken dan had dat ook gebeurd. En mochten ze morgen in het land van een boer lopen en daar schapen doden..... en de boer schiet ze dood, dan ben ik ernstig verdrietig........... maar dan kan ik niet zeggen dat het onterecht is. MIJN honden doden ZIJN schapen........

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:49

Caesar schreef:
Ja, maar is dat dan definitief inslapen of kan het nog zoals Kiwiko omschrijft. Daar doel ik meer op. Is zo'n dier bij een dergelijk voorval gelijk gevaarlijk? Of is het omdat ze met z'n tweeen waren en daardoor meer lef hadden? Als ze alleen waren hadden ze het wellicht niet gedaan?

Ik ben persoonlijk niet voor het inslapen. Ik denk niet dat dergelijke honden onhandelbaar zijn. Maar wie ben ik, wanneer de wet het zo wil?

Het is dus niet zo dat ik het onterecht vind dat deze honden worden ingeslapen, maar ik vind het niet noodzakelijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:49

Caesar schreef:

Als je op het platteland woont kan je het eigenlijk niet uit de weg.......... dan is het het handigste het dier in te laten slapen.

met zn tweetjes fokken ze elkaar natuurlijk wel op........ dat is.

Maar mijn grote gaat ook echt wel alleen op de kill af..........

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:51

Adil18 schreef:
Opdraaien voor de consequenties, de honden zijn jouw verantwoording.

Maar wat zijn de consequenties? Dode honden? financiele vergoeding? combinatie van beide?
Daar krijgt de eigenaar zijn schapen niet mee terug. En als ik voor mij persoonlijk spreek zijn mijn schapen mij aanzienlijk meer waard dan de verzekeringswaarde. Als ik die schade zou kunnen voorkomen met een welgemikt schot van een .22, zou ik niet aarzelen (geen zorgen, ik heb geen geweer ;) ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:56

ik vind dat een boer dat ook zou moeten mogen doen...............

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:01

Kuggur schreef:
Adil18 schreef:
Opdraaien voor de consequenties, de honden zijn jouw verantwoording.

Maar wat zijn de consequenties? Dode honden? financiele vergoeding? combinatie van beide?
Daar krijgt de eigenaar zijn schapen niet mee terug. En als ik voor mij persoonlijk spreek zijn mijn schapen mij aanzienlijk meer waard dan de verzekeringswaarde. Als ik die schade zou kunnen voorkomen met een welgemikt schot van een .22, zou ik niet aarzelen (geen zorgen, ik heb geen geweer ;) ).

Consequenties? Afhankelijk van dat wat de wet zegt lijkt me...

Als ik in jouw schoenen zou staan en ik mocht de hond legaal afschieten, dan had ik dit ook gedaan :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:07

en terrecht.............

Ik zou intens verdrietig zijn zouden mijn honden zo aan hun einde moeten komen........... maar het is MIJN eigen schuld.

Je kan het een boer (hobbie of niet) niet kwalijk nemen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:23

KiWiKo schreef:
en terrecht.............

Ik zou intens verdrietig zijn zouden mijn honden zo aan hun einde moeten komen........... maar het is MIJN eigen schuld.

Je kan het een boer (hobbie of niet) niet kwalijk nemen.

Eens...!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:21

Eponastable schreef:
Eens ze bloed proeven is het te laat...
Ik heb het meegemaakt met een Rottweiler die een veulen in de knie heeft gebeten, en die daarna de paarden steeds trachtte te bijten, hij vond het zelf leuk om aan een dood paard dat opgehaald moest worden, van te knabbelen, die hond is ook afgemaakt geweest.

dit slaat natuurlijk volledig nergens op. het gaat bij een dier niet om het proeven van bloed het gaat om het instinct. en het instinct van een hond komt neer op doden om te overleven. nu de hond gedomesticeerd is hoeft hij niet meer te doden om te overleven maar zijn instinct is niet veranderd dat hij niet meer zal jagen en doden. daarbij is het inderdaad ook leuk voor ze omdat tijdens het jagen de adrenaline door t lichaam giert. niet zo gek dus dat het een lekker spannend spelletje voor ze is. en het eten van vers vlees is natuurlijk ook niet gek. wat voor mensen bijv chocolade is is voor een hond vlees. dat eten ze in de natuur ook. kijk maar is hoe gulzig ze eten als je een hond een stukje vlees geeft, net zoals ze veel beter eten met blikvoer dan met brokken.
het is niet goed dat deze honden zo'n hele kudde afmaken en ik vind het ook absoluut terecht dat de dieren afgemaakt worden. maar dat heeft verder geen reet met bloed proeven temaken.
ik vind het trouwens wel knap dat de hond afgemaakt is geweest :Y)

manishdra schreef:
Nou, mijn honden proeven dagelijk bloed :D en zijn toch echt geen agressieve beesten die alles wat los en vast aanvalt.

Het is slecht dat die honden blijkbaar doden voor hun plezier, maar heeft heel weinig met "bloed proeven" te maken. Eerder met zelfbeloning wat jagen met zich meebrengt en in dit geval niet onder appel-staande honden.

Mijn hond heeft wel eens een kip te pakken gehad, oh nee, straks valt hij ook nog een kind aan %) :Y)

Jacht is één ding, onder appel staan weer iets anders en honden die alles kapot bijten daar zit een draadje los.

Een hond die een konijn doodbijt hoeft van mij echt niet ingeslapen te worden, zolang hij het doet wegens instinct. Een hele kudde uitmoorden is een rare kronkel die wij als mens er vast ingefokt hebben en dan ook niet juist.

helemaal mee eens!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:30

Ehm.....ik voer mijn honden vers!
Ook eendagskuikens etc.....en geloof me er zit allemaal bloed in het voer dat ik geef.

Mijn honden lopen gewoon tussen mijn kippen, katten paarden etc. Ze hebben nog nooit een poging gedaan om iets te pakken.
Lola heeft me wel eens een bijna dode merel gebracht.....maar zelfs daar heeft ze nog geen gaatje in gebeten.

Maar ik kan wel uitleggen waar het verhaal vandaan komt hoor:
Het heeft niets met bloed te maken maar met succes bij de jacht. Dit werkt zodanig zelfbelonend dat het er moeilijk tot niet uit te trainen is.

Daarom: Laat je hond nooit ergens achteraan jagen. Het is niet grappig, het is niet leuk en je voorkomt er veel ellende mee.
En zeg nou niet, ik heb een jachthond dus die leer ik dat nooit. Dat kan je een hond best leren.
Ik heb een kruising windhond/husky en de duiven doen nog net niet de polka op haar hoofd. Mijn bull ttilt de kop niet eens op als er wat aan vogels/wild/schapen etc rondscharreld.

Ik heb niet veel regels maar hier ben ik heel streng in , vanaf dag 1: jagen mag niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:35

ik ben daar ook heel streng in........ maar het instinct van mijn kruising is daar net een stukje dominanter in dan ik.........

ik weet dat dus ik moet dat uit de weg gaan......

alles wat wegrent is van men.......... of wegvliegt for that matter

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:38

KiWiKo schreef:
ik ben daar ook heel streng in........ maar het instinct van mijn kruising is daar net een stukje dominanter in dan ik.........

Oei lastig, klinkt hard, maar dan kwam mijne dus nooit meer van de riem af.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:38

@ HBVisser: Helemaal mee eens!

Je haalt trouwens wel iets aan waar ik vaak nogal vreemd opkijk, namelijk het feit dat mensen soms puur op de jacht gefokte honden kopen (bedoel dus niet alleen qua ras, maar gewoon echt uit een nest waarvan beide ouders goed bejaagd zijn etc.) terwijl ze weten dat ze er toch niet mee willen jagen....Dan vraag ik me wel eens af: Waarom geen andere hond?

Maar je hebt gelijk, vanaf dag een duidelijk maken hoe en wat en dan lukt het allemaal wel :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:41

HBVisser schreef:
KiWiKo schreef:

Oei lastig, klinkt hard, maar dan kwam mijne dus nooit meer van de riem af.

klopt hij mag los in de tuin...... 1000 vierkante meter.......... voor de rest is hij aan de lijn tenzij ik zeker weet dat er niks jaagbaars op ons pad komt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:45

Tja maar een jachthond hoeft niet perse een jagende hond te zijn.
Je hebt de retrieversoorten, dat zijn de apporterende honden.
Je hebt de staande honden, die gaan voor staan als zij een spoor hebben en apporteren ook.
Je hebt de speurhonden.
En je hebt de jagers op zicht. Dat zijn de linksten, want die zijn gefokt om zelf iets te pakken. Dat zijn de windhonden.

Mijn kruising pakt alleen maar ratten, toch kan ik haar tijdens haar jacht ook weer terug roepen. En dat vind ik heel knap van haar....(kost wel een hele leverworst).

Knap hoor KiWiKo.....je moet altijd bij de pinken zijn, altijd opletten....pffff petje af.