Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palhaço

Re: Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:52

lullig voor de mensen die denken dat ze een echte Rypke hebben en zijn gaan fokken met hun Rypke afstammeling... allemaal merries met mooie Rypke veulens... blijken het allemaal 'stamloze' friesjes te zijn... (hoeft natuurlijk ook niet erg te zijn, maar erg lullig voor de mensen die speciale friezen gekozen hebben om mooie lijnen te fokken... en die dus jaren weggegooid hebben en merries voor niets hebben laten dekken...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:00

Natuurlijk een stuk eigen schuld dikke bult, maar kan me voorstellen dat deze meneer na zoveel jaar emotioneel moeite heeft gehad met het feit dat zijn hengst onvruchtbaar is geworden. Dat maakt niet dat het niet fout is wat hij heeft gedaan, maar ik kan er wel bij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:00

vanRijnwoude schreef:
annastasia schreef:
Moet eigenlijk zeggen dat het dekgeld me 100% meevalt.
Zijn andere friese hengsten ook in deze prijsklasse?

Nee, de meeste zitten rond de 1000 euro.
Rypke is goedkoper: oudere, niet heel populaire hengst.

De meeste rond de €1000 is ook wel weer wat overdreven..
Voor €800 worden een heel hoop, goede hengsten ter dekking aangeboden.. ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 02:05

Palhaço schreef:
lullig voor de mensen die denken dat ze een echte Rypke hebben en zijn gaan fokken met hun Rypke afstammeling... allemaal merries met mooie Rypke veulens... blijken het allemaal 'stamloze' friesjes te zijn... (hoeft natuurlijk ook niet erg te zijn, maar erg lullig voor de mensen die speciale friezen gekozen hebben om mooie lijnen te fokken... en die dus jaren weggegooid hebben en merries voor niets hebben laten dekken...

Als hij dit echt nog maar twee jaar heeft gedaan, lijkt het me sterk dat er al veel van die nakomelingen gedekt zijn... 2008 foutief gedekt is 2009 een foutief veulen, dat is vast in 2009 niet al gedekt... Als dit al langer teruggaat in de tijd is het wat anders, maar zoals ik het nu lees gaat het om 2008 en 2009.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:48

Hij is de eerste niet, over Lucky Boy gingen jaren terug geruchten, dat er wel eens een ander paard namens Lucky op een merrie sprong...
Dus als ik een paard zien met zijn naam in de afstamming, dan moet ik daar altijd aan denken. :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 00:16

Van lucky boy zijn geen geruchten, dat is een feit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 01:17

Haha, en dan die mensen trots met de stamboekpapieren zwaaien met Lucky Boys naam erbij... Het is alweer zó lang geleden, maar ik weet het nog wel. Tegenwoordig met die dna-testen is het een stuk moeilijker voor fraudeurs. ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:37

Beetje jammer dat sommigen het meteen als 'geldgewin' afdoen. Blijkbaar weinig kaas gegeten van de cultuur waarin de meeste friese (oudere) boeren nog in leven.

Sneu voor alle betrokkenen, maar geeft toch ook wel aan dat het bij het KFPS ook niet helemaal goed zit. Vind het toch vooral sneu voor Annema

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:12

Die friese cultuur maakt mede dat het al jaren niet goed gaat met het stamboek... :x

...Maar in NL bij het stamboek wel miepen over gezonde paarden met een fout kleurtje erin... Het lijkt inderdaad eerder aan trots en traditionalisme te liggen dan aan geldzucht. Toch zijn de beste friese paarden al járen geleden naar het buitenland (oa VS en Duitsland) verkocht. Blijkbaar was dat toch ook wel om het geldelijk gewin, want reken maar dat er toen goed betaald is.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:18

Hoezo de beste friese paarden naar het buitenland? bedoel je dat er in nl niet zo veel goede meer zijn??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:48

Laura_Robin schreef:
Ilzas schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat ie eerst die Rypke liet springen. Why, echt why? Voor de fun van de hengst ofzo? Het is toch belastend voor de merrie?

Mannelijke trots, schat ik zo. Zou me niet verbazen als onze boer zich vereenzelvigde met zijn hengst. Een onvruchtbare hengst mag er niet meer op. Dus "zijn" Rypke mocht geen merries meer aanraken. Hij zal wel gedacht hebben.. stel dat MIJ dat zou overkomen.. ben ik geen echte MAN meer.. Arme, arme Rypke.. Dus hij wou Rypke toch nog zijn "plezier" gunnen, zijn "mannelijkheid". En om ervoor te zorgen dat de merriehouders niets merkten dacht ie, gauw nog even een ander erop voor wat zwemmende zaadcellen.

Je moet echt een vent zijn om zo te denken. _O- Och arme. :(:) Als er niet zoveel mensen gedupeerd door waren geraakt, was het heel komisch geweest.

En moet je echt een vrouw zijn om een dergelijke amateuristische psychologische analyse bij elkaar te fantaseren op grond van dit persbericht?
Anema is gewoon een domme oplichter niets meer en niets minder.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:36

@jannie: ja, dat bedoel ik, hoewel er natuurlijk wel redelijk goede paarden te vinden zijn. Maar zo heel veel, zijn er niet meer nee.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:49

dan moet je denk ik beter gaan kijken op wedstrijden, en keuringen, kan er nogal wat noemen hoor!! (heb er zelf ook 1 op stal :D )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:04

@jannie86, dan mag je wel héél zuinig zijn op jouw paard! :D
En inmiddels zal er wel weer redelijke nafok van andere goede paarden zijn in NL, maar het is een tijd lang niet best geweest voor het stamboek, zoveel als er het land uitgegaan zijn.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:11

klopt heb je gelijk in
en we zijn erg zuinig op hem !! hij loopt ereklasse (zie profielfoto)

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:51

Erg sneu allemaal voor iedereen. Ik heb jaren bij de fam. Annema op stal gereden/gewerkt/geholpen en had dit echt nimmer verwacht. :n

Daarentegen, dat Rypke voor hem veel betekende, daar twijfel ik geen moment over en dat stak hij zelf ook niet onder stoelen of banken. Zo ook de moeder van Rypke (Elsbet) en de moeder daarvan (Elskje). Die betekenden ook veel voor hem.