Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:49

Je gaat toch altijd proberen om iets wat je dierbaar is te redden, koste wat het kost. Als het een mens was geweest zeg je ook niet zomaar; 'Het gaat zo pijnlijk worden en het is een kleine kans.. Euthanasie dan maar.'
Wel een ander verhaal, maar je wil je dier toch in leven houden, ookal is er maar een kleine kans dat het lukt?

Ayasha
Blogger

Re: Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:50

Ik vind het vrij egoïstisch om zo te denken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:54

Liefde is los kunnen laten. En dat zie ik hier helemaal niet... ik had dit arme beest ook in laten slapen. Wat een lijdensweg.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:59

Lusitana schreef:
Citaat:
Nu maar hopen dat hij het toch overleefd en nog een rustig leventje kan leiden.
zolang het paard zelf niet gaat zeggen of die dood wilt of wilt leven,
vind ik niet dat je kan zeggen waarom houden ze hem nog in leven?
maar kan je ook niet zeggen waarom hebben ze het paard niet laten gaan, dan hoeft hij niet te leiden.

dat is altijd een vaag gedeelte, waar meningen over verschillen.

Voor eigenaren is het meestal niet zo vaag. Die kennen vaak hun paarden goed (en in elk geval beter dan mensen die alleen het verhaal horen en een foto zien) en weten wanneer het licht uit gaat, zeg maar, dus wanneer het tijd is om het op te geven.
Paarden, zeggen, wat dat betreft, dus WEL of ze dood willen of niet. Alleen is dit niet door iedereen af te lezen.

Als eigenaar ook al ken je je paard super goed. je laat je ook op dat moment leiden door je eigen emoties.
(liefde maakt blind? zeggen ze toch altijd, :Y) )
dus mijn mening blijft dat het een vaag gedeelte blijft, waar mening over verschillen.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:18

Als wij mensen lijden, zeggen we toch ook niet nou die lijd zoveel pijn etc. die laten we maar gaan.
Dan vechten we toch ook, hoeveel pijn mentaal/fysiek we ook hebben.
Wat is een paard minder dan een mens?
Het is een dier ja, maar die verdienen ook kansen net zoals mensen.
Misschien is het niet altijd reël om evenveel kansen als een mens te geven.
Maar ik vind dat je alles eruit moet halen wat erin zit, als het paard niet wilt merken hun dat ook wel en was ie wel dood geweest.
Als de eigenaresse het voor zichzelf doet, dan is het wel 'piep' voor het paard, maar dan merkt ze vanzelf dat het paard op is.

Het is best makkelijk om er over te oordelen, terwijl we alleen een verhaal hebben gehoord en er niet echt bij zijn.
Logisch dat we dat doen, maar ik denk dat het moeilijk te beoordelen is of het paard ingeslapen moet worden of niet.

Ik hoop dat het paard het overleeft.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:21

Bij mensen zie je anders ook regelmatig op de rouwkaart iets staan van 'Verdrietig dat we hem moeten missen, maar dankbaar dat hem verder lijden bespaard is gebleven... etc.'
Van sommige mensen denk ik weleens dat ze zouden moeten leren om daar bij hun beest ook dankbaar voor te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:22

LouieDribbie schreef:
Als wij mensen lijden, zeggen we toch ook niet nou die lijd zoveel pijn etc. die laten we maar gaan.
Dan vechten we toch ook, hoeveel pijn mentaal/fysiek we ook hebben.
Wat is een paard minder dan een mens?
Het is een dier ja, maar die verdienen ook kansen net zoals mensen.
Misschien is het niet altijd reël om evenveel kansen als een mens te geven.
Maar ik vind dat je alles eruit moet halen wat erin zit, als het paard niet wilt merken hun dat ook wel en was ie wel dood geweest.
Als de eigenaresse het voor zichzelf doet, dan is het wel 'piep' voor het paard, maar dan merkt ze vanzelf dat het paard op is.

Het is best makkelijk om er over te oordelen, terwijl we alleen een verhaal hebben gehoord en er niet echt bij zijn.
Logisch dat we dat doen, maar ik denk dat het moeilijk te beoordelen is of het paard ingeslapen moet worden of niet.

Ik hoop dat het paard het overleeft.

Dat gebeurt wel degelijk, het is alleen een hele papierwinkel om dat klaar te krijgen waardoor het vaak onnodig lang duurt, met wat pech is de persoon al overleden voor het uitgevoerd mag worden. Wat dat betreft hebben dieren het IMO veel beter dan mensen. Die moeten niet wettelijk verplicht onnodig lang lijden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:24

Mijn paard is niet slechts mijn paard, hij is een deel van ons gezin. Klinkt misschien raar en absurd voor sommigen maar probeer dan respect op te brengen voor mensen die eens anders belissen dan dat jij zelf zou doen in een situatie. Zoveel mensen zoveel verschillende beslissingen, het is nogal makkelijk om met show zo mijlenver van je eigen bed met een vingertje te wijzen. Dat kan bokt zo goed....

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:31

Cheveyo schreef:
Mijn paard is niet slechts mijn paard, hij is een deel van ons gezin. Klinkt misschien raar en absurd voor sommigen maar probeer dan respect op te brengen voor mensen die eens anders belissen dan dat jij zelf zou doen in een situatie. Zoveel mensen zoveel verschillende beslissingen, het is nogal makkelijk om met show zo mijlenver van je eigen bed met een vingertje te wijzen. Dat kan bokt zo goed....

Ben ik het mee eens, mijn pony's horen ook bij ons, is niet alleen me 'rijbeest'.
Je kan zelf ook niet weten wat je in zo'n situatie zou doen, je hebt het niet zo erg meegemaakt.
Heb je het wel, geen een situatie is hetzelfde, je reageert altijd anders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:46

Wat we vooral niet moeten vergeten is dat een ongeluk wel wat anders is dan een chronische uitzichtloze pijnlijke ziekte. Dit is een periode in het leven van dit paard en er kunnen misschien wel twintig prettige jaren aan vast geplakt.

en ja er zijn eigenaren die zich door emoties laten leiden, maar er zijn ook eigenaren die heel goed zien wanneer het licht uit gaat en wanneer een paard niet gaan wil. Moet je een paard dat vecht maar "vermoorden" onder het mom uit het lijden helpen?
Het is een dunne lijn. Ik sta aan twee kanten ervan, ik ben niet iemand die lang doktert en ben een reëel mens, maar ik kan wel de beweegredenen zien van andere eigenaren die een paard een kans wilen geven. Nogmaals je hebt het over een kans van redelijk goed komen van een paard dat wil leven en niet over het in leven houden van een paard dat de rest van zijn leven moet lijden en het al opgegeven heeft.

Wat ook iemand nog noemde was in hoeverre het voor de wetenschap was. Dat is natuurlijk ook altijd zo, dierenartsen praten je soms wat aan omdat ze zelf van het geval profiteren als in studie materiaal, maar als het tegelijkertijd je paard helpt, waarom dan niet... asl hij immers weer beter wordt?

Als een paard een kunstbeen krijgt zie ik ook niet iedereen op de achterste benen staan van hoe zielig dat is en dat hij maar dood moet, terwijl daar ook echt wel een tijd van lijden, met verlies van het been, aan vooraf is gegaan. Ik denk dat men goed moet kijken naar het einde van het verhaal en niet halverwege moet oordelen. Als dit paard straks helemaal beter is, vind men dan nog dat hij maar dood had gemoeten?

Trouwens er is altijd nog kans dat ze toch moeten beslissen dat het niet verder kan als er nog een terugval of complicatie komt.
Hij is er nog niet....

Ik denk trouwens dat het prima is om er over te praten en meningen te uiten, maar verder kunnen we er natuurlijk niet zoveel mee, want er is geen "gelijk".

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 01:58

Helemaal mee eens... Hoop dat Amigo het haalt.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 07:42

jeetje, dat is schrikken als je je paard zo treft. Zijn longen zijn beschadigd, komt niet meer goed, maar als hij dan wel nog een pijnloos bestaan kan hebben en een ritje door het bos kan maken... waarom dan niet in leven houden?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 07:59

heleenxx schreef:
Joolien schreef:
Ik snap nu niet waarom dit paard in leven wordt gehouden...

Waarom niet? Vanwege de kosten?
Zolang je ziet dat het paard blijft vechten en door wil, zou ik het ook doen.

Niet vanwege kosten maar wel omdat het paard tegenslag na tegenslag krijgt te verwerken. Wat kosten betreft; wie denkt daaraan als zijn paard iets mankeert, ik in ieder geval niet, maar als het dusdanig ernstig zou zijn, ga ik het dier geen martelgang aan doen. Ik vind het een martelgang voor ieder dier op deze manier. En een paard dat vecht.....tja moeilijk.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:20

Een paard wat vecht??? :? Ik maak uit dit verhaal alleen maar op, dat dit een paard is welke kostte wat het kost in leven wordt gehouden!

Hij MAG niet eens dood, anders was hij dat allang geweest...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:50

Ja, het paard heeft zo geen keuze. Een operatie, een toeval, afstoten van bloedplaatjes, bacteriële infectie, koliek en noem maar op....dat is een martelgang ten koste van het paard. En nu steeds nog maar 50% kans om te overleven.... Het paard kan niet anders dan steeds maar doorgaan als ze hem op allerhande in leven willen houden.

Aanvulling; en ze vrezen nu ook nog eens voor hoefbevangenheid, hij gaat in de ijsverpakking....."hoping, praying" staat er bij. :n Hoe ver willen ze het daar drijven!

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:33

Jeetje mina, al bijna een maand zo aan het knokken....
Dat wens je niemand toe, en ook niemands paard!
Maar ja, als je eerst zegt, ik ga ervoor, en er worden wat hobbels genomen in het traject.....wanneer blijven het hobbels en wanneer is het een strijd om het leven te verlengen ipv te verbeteren?
Dunne lijn denk ik, moeilijk....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:45

Als mijn paard zo zou blijven knokken zou ik het ook doen!
Respect..

mama0Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:41

ook ik snap niet wat je zo'n paard aandoet. Wat een pijn en voor wat, nooit meer kunnen doen wat zo'n dier wil. Altijd een kasplantje blijven. Maar goed wens jullie wel het beste toe

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:53

@Mama0
Het paard kan hierna gewoon weer opt land..
Hij kan alleen de sport niet meer in.
Nou omdat hij dat niet meer kan gewoon inslapen die handel! .....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:06

Zack schreef:
Nou omdat hij dat niet meer kan gewoon inslapen die handel! .....

Het is totaal irrelevant om zo te rederneren! Het heeft niets te maken met hoe het paardje hier ooit uit zal komen (mocht dat al gebeuren) Het gaat om de lijdensweg wat zo'n dier wordt aangedaan, alleen om de mens het gevoel te geven dat hij alles voor zijn diertje gedaan heeft...

Een dier denkt niet na over de toekomst, hij denkt alleen maar aan het lijden wat hij nu ervaart. Niet dat hij misschien over een jaar wel in een weitje kan lopen, als hij nu maar even doorzet. Dat is nu ook het verschil tussen mensen en dieren en dat heeft niets te maken met of je veel of minder veel van je dieren houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:16

Jeetje zeg, ik hoop dat hij het haalt.

En voor alle mensen die het er niet mee eens zijn: Ik denk dat alleen al het feit dat het paard zo'n 12 uur met een tak in zijn lijf op een weiland heeft gestaan al genoeg zegt. 't Beestje vind 't zelf ook nog te vroeg. Lijdensweg.. tja. Je moest eens weten hoe erg paarden in de natuur voor hun leven vechten, compleet met pijn en al. ;)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:38

Kimberley84 schreef:
Ik vind het prachtig dat mensen veel voor hun dieren overhebben, maar vindt dit toch een beetje teveel worden beestje is zo verschrikkelijk ziek, wat heeft zij al veel pijn moeten lijden....voor het gevoel van een mens

Pff je haalt echt de woorden uit mijn mond.
Het ziet er misschien wel goed uit voor hem...
Maar hoeveel pijn heeft dat beest moeten doorstaan!

Ik ben ook echt wel iemand die niet zo maar opgeeft maar dit vind ik echt te ver gaan...

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:39

Juul schreef:

En voor alle mensen die het er niet mee eens zijn: Ik denk dat alleen al het feit dat het paard zo'n 12 uur met een tak in zijn lijf op een weiland heeft gestaan al genoeg zegt. 't Beestje vind 't zelf ook nog te vroeg. Lijdensweg.. tja. Je moest eens weten hoe erg paarden in de natuur voor hun leven vechten, compleet met pijn en al. ;)

Ja omdat ze dan geen keus hebben en het zelf op moeten losse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:48

x_Mliss schreef:
[naam] schreef:

Ja omdat ze dan geen keus hebben en het zelf op moeten losse.

Dan is het toch alleen maar geweldig dat ze door de mens hulp krijgen bij het vechten??

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:15

Cheveyo schreef:

PARDON??? Over respect gesproken..
Wat suggereer je hiermee?! Denk je dat ik die keuze nooit heb hoeven maken? Vaker dan me lief is. En de ene keer met het snot voor de ogen omdat ik mijn beste vriendje moest laten gaan, de andere keer bijna emotieloos omdat het dier iets minder dicht bij me stond en er niets anders op zat.
(overigens is bokt geen persoon, dus 'bokt' kan iets niet heel goed, sommige mensen die hier reageren kunnen dat zo goed. Even om de dingen recht te zetten. En om nog at recht te zetten, ik heb geen kinderen maar wel paarden, oftewel mijn paarden zijn ook mijn 'gezin' mijn allesjes, en ik denk dat voor 99% van de personen hier geld)
Het 'vechten' wat dit paard doet heet zijn instinct volgen. Zelfs een paard met 4 gebroken benen probeerd nog op te staan. Is dat omdat ie zo graag op wil staan en wil leven? nee dat is omdat hij niet wil blijven liggen. Omdat de tijgers dan komen en hem opeten. dat is instinten dus niet de WIL om te leven.
Een dier kan dat niet aangeven, zij spreken geen 'mens' en wij geen 'paards'. Dus dan beredeneer je vanuit gezond verstand, niet vanuit 'hij wil nog want hij leeft nog' (ondanks dat er kilo's en liters medicijnen inzitten, hij in een draagbaar heeft gehangen, toevallen heeft gehad maar de artsen er op tijd bij waren, dagelijks in een hyperbarische kamer moet, zijn voer door een tube krijgt, infusen heeft, drains, 100 keer geopereerd moet worden, het immuum systeem word misleid omdat het dier zichzelf eigenlijk vergiftigt en nu weer bevangenheid en koorts etc).
Zelfs al zou het dier vrijwillig dood willen gaan, het mag gewoon niet en dat vind ik fout. Het dier heeft ALLES tegen en dat is niet voor niks. Dit dier zou niet meer moeten leven en het feit dat ie nog leeft lijkt mij eerder uitstel van executie.

En voor iedereen die zegt "een mens slapen we toch ook niet in? zo van hij heeft pijn geef hem maar een spuitje." heeft waarschijnlijk geen vader met darmkanker, die na 2 zware chemokuren en 4 operaties nog steeds in leven word gehouden omdat zijn leven nog gerekt kan worden, terwijl vader al zeker 2 maanden dood WIL. Zoveel pijn, zoveel lijden en dan het vooruitzicht dat je er toch aan dood gaat en het alleen maar gruwelijker word? Ook zijn lichaam zegt aan alle kanten: stop! Alles doet hem pijn, eten, drinken, plassen, de infusen gaan ontsteken, zijn buik is keihard en zelf het allerlichtst aanraken doet hem verkrampen van de pijn. Zijn gebit rot weg door de vreselijke medicijnen -cocktails.

Mijn vader SMEEKT om een spuitje maar krijgt het door die t*ring bureaucratie nog niet.....