Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tug schreef:de laatste info van de DAP die wij ontvingen over ontwormen, was dat er de aanbeveling gedaan werd om iom de behandelend dierenarts een op je bedrijfvoering gericht ontwormingsplan op te stellen, ipv een standaard leveranciersadvies.
er zijn zoveel verschillen mogelijk tussen paardenhouderijen, dat je dus voor maatwerk zou moeten gaan en dan kan preventief ontwormen toch de beste en veiligste optie zijn.
setteke schreef:Tja, wij dachten het ook allemaal goed te doen. Ivermectine, moxidectine (niet onder 6 maanden), en pramox (lintwormen), dit kregen wij van de DA als jaarpakket. Mooi waardeloos, bij de veulens spoelworm en zelfs een 4 jarige met spoelworm (ouder als jaarling zouden dit niet moeten krijgen). Advies pyrantel afwisselend bij de veulens. Opgevolgd, ivermectine en pyrantel bij de veulens. En natuurlijk ook alle oudere paarden extra met pyrantel ontwormd.
Volgend; veulen, net afgespeend, 5 maand oud, slecht eruitzien, niet groeien, naar de dierenarts. En, jawel bloedworm, daarvoor moeten ze moxidectine, maar dat mag niet bij een veulen onder 6 maanden. Dus ivermectine, maar dat had hij al gehad. Uiteindelijk bij 6 maanden moxidectine, nu lijkt het goed te gaan.
Maar een aantal hebben snotneuzen en schijnen zichzelf weer te kunnen besmetten met spoelworm via de luchtwegen (je kan niet alle eitjes, larven doden). Dus nu zitten we in een spiraal en weten van ellende niet meer wat we wie moeten geven.
De opfok loopt op absoluut schoon land, dus ze moeten het meenemen van de zomerwei of van stal (of voormalig eigenaar). De sportpaarden op stal (lopen ook in de zomerwei) hebben nergens last van.
Nieuwe ontwikkelingen schijnen duur te zijn en niet haalbaar voor dan toch weer zo'n kleine paardenbranche. Maar wij zitten af en toe met de handen in het haar.
tug schreef:ik vind de uitspraak als je niet weet of er wormen zijn en dan toch zomaar ontwormd, je resistentie in de hand werkt, ook nonsens, wat er niet is kan ook niet resistent worden.
tug schreef:de manier, waarop we eigenlijk nog steeds omgaan met ontwormmiddelen, doet je ook vergeten dat het toch uiteindelijk bestrijdingsmiddelen zijn, ik vraag mij heel sterk af of je bij zulke producten ook wel een vrije markt van verkoop en aanprijzing kunt gebruiken.
Maartje1990 schreef:ik heb al jaren niet ontwormtsinds dat dat is verandert heb ik 't niet meer gedaan
en volgens m'n dierenarts hebben ze 't waarschijnlijk toch niet en ik heb een diepe studie van (verse) paardendrollen gemaakt van m'n beide paarden en zo op 't oog zag ik niks dus ik geloof 't wel
![]()
Ik snap werkelijk trouwens geen barst van die tekst