Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:27

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
op Olympia wordt het nog steeds gereden en de nieuwe rubriek Six Bar is gewoon een nieuwe versie van de puissance. ook verreden op JA trouwens
Heb je zelf wel eens een six-bar gereden? Ik al tientallen, en in de landing voel je heel goed het verschil. Six-bar komt zelden boven de 2 meter uit, terwijl puissance makkelijk 2.25 haalt! Buiten dat staat er ook nog een oxer van ongeveer 1.60! Dus deze vergelijking gaat mank in mijn ogen.
Ik zei toch ook dat de puissance bijna niet meer verreden wordt. Ik zei niet dat het uitgestorven was.
Weet je nog hoeveel deelnemers die rubriek had in Londen?
Maar eh....ging dit topic ook al over puissance?

nee heb zelf nooi een sixbar gereden. In olympia waren het een stuk of 8 dacht ik. Maar ook vroeger waren er altijd weinig deelnemers. Heeft dat niet meer te maken met dat niet iedere ruiter zich een puissancepaard kan veroorloven? ellen Whitaker start(te) trouwens alijd met d'r GP-paard ook in de Puissance.
Nee het zal niet fijn zijn zo'n landing maar ik ga er ook niet vanuit dat de paarden elke week zo'n gevaarte over moeten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:28

zipje71 schreef:
Maar hoe kan het dan dat de paarden van Anky en Edward altijd bovenin de top presteren? Als ik bloedingen in mijn luchtpijp heb dan kan ik geen lange gallopreprises volhouden.

Hoe weet jij dat dan? Heb je wel eens bloedingen in je luchtpijp gehad dan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:29

:Y) haha, die Marcel!

Even wat medische kennis toevoegen?
Als het lichaam een zeer sterke pijnprikkel krijgt ( wond, botbreuk of ander ingrijpend trauma) dan zorgen je hormoontjes keurig uit zichzelf voor wat pijnstilling. Endorfines b.v. maar adrenaline kan er ook wat van. Paarden (en stieren!) hebben die hormonen ook.
Zo kan het er uit zien als 'happy athlete' sowieso wat opgerekt worden en zal het brave paard nog wel even doorsjouwen - totdat het echt onverdraaglijk wordt en het dier protesteert.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:31

zipje71 schreef:
nee heb zelf nooi een sixbar gereden. In olympia waren het een stuk of 8 dacht ik. Maar ook vroeger waren er altijd weinig deelnemers. Heeft dat niet meer te maken met dat niet iedere ruiter zich een puissancepaard kan veroorloven? ellen Whitaker start(te) trouwens alijd met d'r GP-paard ook in de Puissance.
Nee het zal niet fijn zijn zo'n landing maar ik ga er ook niet vanuit dat de paarden elke week zo'n gevaarte over moeten.

Ik heb zoveel paarden kreupel de ring zien verlaten na een puissance, dat is niet normaal meer. Zelfs tot gebroken benen aan toe. puur vanwege 500kg paard dat van die hoogte moet landen op die kleine hoeven.
Puissancepaarden zijn makkelijk te veroorloven, want ze zijn echt goedkoop. Niemand wil er een!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:32

ik vind het er erg pijnlijk uit zien ga zelf maar eens de hele dag met je kin op je borst lopen. Gelukkig zie ik dit niet voorkomen bij ons op stal zijn hobby matige ruiter(tjes). En op wedstrijden gaan we al lang niet meer. Van mij mogen ze ht in ieder geval verbieden!!

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:33

MarcelDufour schreef:
J01andA schreef:
Paarden uiten hun ongenoegen echt wel. Wanneer er een ernstige mishandeling plaatsvindt, gaan ze echt niet even later als een "happy athlete" door de rijbaan.

heb jij wetenschappelijk bewijs voor me dat dat paard zo happy is?
Bovendien kijkt dat paard wel uit om te protesteren! Daar zorgen die sporen met wieltjes wel voor!

Je trekt de deskundigheid van alle FEI juryleden in twijfel?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:34

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
Maar hoe kan het dan dat de paarden van Anky en Edward altijd bovenin de top presteren? Als ik bloedingen in mijn luchtpijp heb dan kan ik geen lange gallopreprises volhouden.

Hoe weet jij dat dan? Heb je wel eens bloedingen in je luchtpijp gehad dan?

Ik heb kinkhoest gehad in combinatie met pseudokroep en dat knijpt je bovenste luchtpijp dusdanig dicht dat je tot weinig in staat bent. ik kan me dus zo voorstellen dat je met bloedingen (welke mij toch ernstiger lijken dan kinkhoest) helemaal niet in staat bent tot een topprestatie.

En wat je opmerking betreft dat het hier niet over puissance gaat, dat klopt maar het was een reactie op jouw idee om RK-foto's in de straat aan willekeurige mensen te laten zien. Mensen die niks met paarden(sport) hebben zullen al snel iets niet door de beugel kunnen gaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:34

Jannepauli schreef:
Als het lichaam een zeer sterke pijnprikkel krijgt ( wond, botbreuk of ander ingrijpend trauma) dan zorgen je hormoontjes keurig uit zichzelf voor wat pijnstilling. Endorfines b.v. maar adrenaline kan er ook wat van. Paarden (en stieren!) hebben die hormonen ook.
Zo kan het er uit zien als 'happy athlete' sowieso wat opgerekt worden en zal het brave paard nog wel even doorsjouwen - totdat het echt onverdraaglijk wordt en het dier protesteert.

Dan zal ik jou weer medisch even bijscholen, want de staat die jij beschrijft heet shock! Voor die tijd voel je gewoon alle pijn hoor!
Dus met andere woorden, je bent pas overtuigd als paarden in shock raken? Fraai.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:36

Ja , paardensport is zo diervriendelijk. Ik vroeg aan een profspringruiter waarom de mond van z`n paard was ingescheurd ? O, zei hij, deze wil niet leren ,dan moet hij maar voelen. Later zag ik diezelfde ruiter met een te klein bit rijden,waardoor de mond was rauwgeschuurd en bloederig was.
Mensen zouden blij moeten zijn dat een paard alles maar zonder veel morren toelaat.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:38

zipje71 schreef:
Ik heb kinkhoest gehad in combinatie met pseudokroep en dat knijpt je bovenste luchtpijp dusdanig dicht dat je tot weinig in staat bent. ik kan me dus zo voorstellen dat je met bloedingen (welke mij toch ernstiger lijken dan kinkhoest) helemaal niet in staat bent tot een topprestatie.
Het lijkt jou erger, puur omdat je dat denkt. Maar weet je dat zeker? Hoe weet jij wat een paard voelt?

zipje71 schreef:
En wat je opmerking betreft dat het hier niet over puissance gaat, dat klopt maar het was een reactie op jouw idee om RK-foto's in de straat aan willekeurige mensen te laten zien. Mensen die niks met paarden(sport) hebben zullen al snel iets niet door de beugel kunnen gaan.
Dat ging om foto's van rollkur. Dit topic dus. Dus omdat ik geen verstand van beren heb, kan ik ook niet weten dat dat dansen op een hete plaat dierenmishandeling is? Zoiets?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:40

MarcelDufour schreef:
Het lijkt jou erger, puur omdat je dat denkt. Maar weet je dat zeker? Hoe weet jij wat een paard voelt?

Rollkur lijkt! jouw ook wreed, maar hoe voelt een paard dat?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:40

Jannepauli schreef:

Dan heeft anky in al die jaren het ondragelijke blijkbaar nog niet bereikt want salinero doet het nog steeds en met zijn oortjes naar voren.

Ik heb twee jaar geleden tijdens het rijden een zenuw in mijn onderbeen gescheurd maar met alle beste wil van de wereld was ik geen happy athlete ondanks alle pijnstillers. Ik liep gewoon te slepen met mijn been en had de hele dag pijn. Ik weet niet waar mijn endomorfines gebleven waren maar geholpen hebben ze me zeker niet

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:41

gootje12 schreef:
Ja , paardensport is zo diervriendelijk. Ik vroeg aan een profspringruiter waarom de mond van z`n paard was ingescheurd ? O, zei hij, deze wil niet leren ,dan moet hij maar voelen. Later zag ik diezelfde ruiter met een te klein bit rijden,waardoor de mond was rauwgeschuurd en bloederig was.
Mensen zouden blij moeten zijn dat een paard alles maar zonder veel morren toelaat.

En dat komt weer omdat dat paard al van jongsaf aan geleerd heeft dat ie vreselijk op zn sodemieter krijgt als hij iets niet doet, of tegen de draad is.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:42

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
Het lijkt jou erger, puur omdat je dat denkt. Maar weet je dat zeker? Hoe weet jij wat een paard voelt?(quote)

Oh maar jij weet daar blijkbaar wel alles van hoe een paard zich voelt...... grappig (gevalletje reïncarnatie??)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:44

zipje71 schreef:
Dan heeft anky in al die jaren het ondragelijke blijkbaar nog niet bereikt want salinero doet het nog steeds en met zijn oortjes naar voren.

Dat is heel logisch! Omdat hij zo diep loopt, ziet ie geen moer meer, en heeft hij alleen nog zijn oren om vooruit te kijken!
zipje71 schreef:
Ik heb twee jaar geleden tijdens het rijden een zenuw in mijn onderbeen gescheurd maar met alle beste wil van de wereld was ik geen happy athlete ondanks alle pijnstillers. Ik liep gewoon te slepen met mijn been en had de hele dag pijn. Ik weet niet waar mijn endomorfines gebleven waren maar geholpen hebben ze me zeker niet
Op je been moet je lopen vandaar dat je kreupel loopt. Op je luchtpijp loop je niet, dus ook niet kreupel. Ik ken iemand die zn oog hing er uit toen hij een dartpijltje er in kreeg, maar hij liep nog steeds niet kreupel!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:45

Citaat:
Dus met andere woorden, je bent pas overtuigd als paarden in shock raken? Fraai.

Beter lezen Marcel, en vooral ook je korte termijn geheugen trainen want nu lijkt het net alsof je denkt dat ik het wel prima vind dat een paard gepijnigd wordt. En dat is natuurlijk niet zo. Ik denk niet dat jij mijn medische kennis kan bijscholen, tenzij je zelf arts bent, en dan nog moet je van goede huize komen.

@ Zipje... kun je nagaan hoeveel méér pijn je gehad zou hebben als je hormonen écht niet gewerkt hadden.
Kennlijk staan jullie niet echt open voor het sarcasme waarmee ik het 'enigzins oprekken' geschreven heb.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:47

Nimmy schreef:
Daarom baseer ik me op de verschillende onderzoeken, uitgevoerd door verschillende instituten. Heb jij ergens een link naar een onderzoek voor me, waarbij de uitslag was dat het geen kwaad kon. Aangezien ik het antwoord weet, vraag ik gelijk, vind je dat ook niet raar?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:49

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:

Dat is heel logisch! Omdat hij zo diep loopt, ziet ie geen moer meer, en heeft hij alleen nog zijn oren om vooruit te kijken!
zipje71 schreef:
Op je been moet je lopen vandaar dat je kreupel loopt. Op je luchtpijp loop je niet, dus ook niet kreupel. Ik ken iemand die zn oog hing er uit toen hij een dartpijltje er in kreeg, maar hij liep nog steeds niet kreupel!

Heb je wel eens een rondje door de bak gerend? Dan haal je dus dieper adem en als je dat doet met een wond in je luchtpijp en bloed in je longen dan rent dat niet fijn. Doe je nou zo onnozel of ben je het nou? had je toch iets hoger ingeschat

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:50

Jannepauli schreef:
Beter lezen Marcel, en vooral ook je korte termijn geheugen trainen want nu lijkt het net alsof je denkt dat ik het wel prima vind dat een paard gepijnigd wordt. En dat is natuurlijk niet zo. Ik denk niet dat jij mijn medische kennis kan bijscholen, tenzij je zelf arts bent, en dan nog moet je van goede huize komen.
Dat komt alleen maar omdat je zelf zo'n nietszeggend voorbeeld aanhaalt.
P.S. Ik heb 3 jaar studie diergeneeskunde gedaan, maar niet verder gestudeerd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:51

MarcelDufour schreef:
Nimmy schreef:
Daarom baseer ik me op de verschillende onderzoeken, uitgevoerd door verschillende instituten. Heb jij ergens een link naar een onderzoek voor me, waarbij de uitslag was dat het geen kwaad kon. Aangezien ik het antwoord weet, vraag ik gelijk, vind je dat ook niet raar?

Zie een paar post terug. (vorige pagina).

En als jij je baseerd op bewijs, ben ik erg benieuwt naar die onderzoeken, misschien steek ik er nog wat van op, of kunnen die onderzoeken mij wel overtuigen dat het een en al wreed is.

Tot nu toe ben ik er niet op tegen zolang het door iemand met kennis wordt toegepast en niet door een wannabee thuis in de achtertuin zonder kennis of gevoel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:52

zipje71 schreef:
Heb je wel eens een rondje door de bak gerend? Dan haal je dus dieper adem en als je dat doet met een wond in je luchtpijp en bloed in je longen dan rent dat niet fijn. Doe je nou zo onnozel of ben je het nou? had je toch iets hoger ingeschat

Hoe kom je daarbij? Heb je dat zelf gedaan of zo? Je zegt maar wat, zonder het te onderbouwen met wetenschappelijk bewijs!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:53

MarcelDufour schreef:
Hebben we nou echt bewijs en onderzoek nodig om dit af te keuren?
Redelijk verstand moet toch meer dan voldoende zijn!
Ik durf zelfs te stellen dat je helemaal niet van paarden houdt als je zo rijdt. Sterker...je haat ze!
http://dressage.files.wordpress.com/200 ... llkur3.jpg
http://gachristi.files.wordpress.com/20 ... ollkur.jpg
http://special.equisearch.com/blog/hors ... 728307.jpg http://www.eurodressage.com/images/news ... r-sali.jpg

inderdaad....ik begrijp niet dat er uberhaupt onderzoek moet plaats vinden naar dit soort praktijken...als je gewoon naar deze foto's kijkt moet dat genoeg zeggen.

Maar ja...ik als leek die nooit hoog in de dressuur ben gekomen mag daar niet over oordelen toch?
Of ik oordeel omdat ik jaloers ben ofzoiets.

Als er een geit van een toren afgegooid word in spanje omdat dat bij het volksfeest hoort, vind iedereen het niet door de beugel kunnen....daar heb je dus ook een bepaald gevoel bij,negatief...

Nou,dat heb ik dus ook bij deze foto's....een heel slecht gevoel,omdat ik van paarden hou.
Maar mijn mening is niet wetenschappelijk onderbouwd,hoeft ook niet....als ik in de ogen van de paarden kijk weet ik genoeg...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:54

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:

Hoe kom je daarbij? Heb je dat zelf gedaan of zo? Je zegt maar wat, zonder het te onderbouwen met wetenschappelijk bewijs!

nou je zegt net zelf dat je geen bewijs nodig hebt maar voldoende hebt aan je gezonde verstand....... en ik kan me zoo indenken dat een bloedende luchtpijp je niet telkens weer naar de top van het klassement brengt. Maar we zijn het duidelijk oneens hierover.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:56

geerke schreef:
MarcelDufour schreef:
inderdaad....ik begrijp niet dat er uberhaupt onderzoek moet plaats vinden naar dit soort praktijken...als je gewoon naar deze foto's kijkt moet dat genoeg zeggen.

Maar ja...ik als leek die nooit hoog in de dressuur ben gekomen mag daar niet over oordelen toch?
Of ik oordeel omdat ik jaloers ben ofzoiets.

Als er een geit van een toren afgegooid word in spanje omdat dat bij het volksfeest hoort, vind iedereen het niet door de beugel kunnen....daar heb je dus ook een bepaald gevoel bij,negatief...

Nou,dat heb ik dus ook bij deze foto's....een heel slecht gevoel,omdat ik van paarden hou.
Maar mijn mening is niet wetenschappelijk onderbouwd,hoeft ook niet....als ik in de ogen van de paarden kijk weet ik genoeg...

zie je nu wel....ook jij oordeelt met je gezonde verstand en als ik iets zonder onderbouwing zeg dan kan dat niet? Houd toch op zeg, das meten met 2 maten
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 07-02-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:59

zipje71 schreef:
nou je zegt net zelf dat je geen bewijs nodig hebt maar voldoende hebt aan je gezonde verstand....... en ik kan me zoo indenken dat een bloedende luchtpijp je niet telkens weer naar de top van het klassement brengt. Maar we zijn het duidelijk oneens hierover.

Ik wil je hiermee alleen maar laten zien wat de voorstanders hier nu al een week lang doen. Iedere keer vragen ze om wetenschappelijk bewijs dat die rollkur slecht is. Begrijp je nu waar ik mee bezig ben?