Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:13

Das inderdaad mooi k.. Hij blijft natuurlijk wel eind verandwoordelijk maar jah als je ouder word kan ik me voorstellen dat je er iets minder aandacht aan besteed en dat je het in goede handen hebt gegeven toch?
Zo iemand beschaamd natuurlijk je vertrouwen ook nog eens en Annema is het bokje Dat verdient hij niet ( mocht hij er niets van weten)

Zack

Re: Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:25

Whoeps.. zuur geintje zeg!

Bij fjorden worden ze sinds 2006 dna getest geloof ik.
Zoiezo als je bij een keuring wilt deelnemen moet je paard DNA getest zijn.
Erg netjes vind ik dat!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:30

NatasjavE schreef:
Maar het stamboek anzich kan er toch niets aan doen?
Dit is toch een fout van de hengstenhouder?

Dat is helemaal correct. Dit is puur een actie van de hengstenhouder.
Welliswaar heel vervelend voor de betrokken fokkers / merrieeigenaren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:32

Ik weet wel dat hij nog altijd zelf deed toen mijn ex navraag deed, de hengst was erg braaf en mak zei hij. Het is inderdaad al wel een oudere man, dus ik kan me zo voorstellen dat iemand anders hem inmiddels helpt, maar hij blijft inderdaad eindverantwoordelijke, dus... Het wordt hoe dan ook wel uitgezocht, dus de waarheid komt vast wel boven.

Jolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:41

Ja de waarheid komt wel boven water.
Het is toch wel erg vreemd hoor.
Ik heb een Fries maar ben al tijden niet meer lid van het FPS ik vind het daar ook allemaal zo vreemd gaan.

Het zou idd bijna verplicht moeten worden DNA test. dan weet je tenminsten wat je in huis hebt. ben je in ieder geval van dit gezeik af

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:00

Nou moet ik zeggen dat heel veel mensen in de paarden/koeien ''handel'' op oudere leeftijd toch wel wat ''achter de ellebogen'' zijn.

En ze weten alles altijd heel mooi te brengen met hun praatjes.......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:15

Dat vind ik een vooroordeel Annastsia en ik ben het er ook zeker niet mee eens.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:34

Lante schreef:
Ik weet wel dat hij nog altijd zelf deed toen mijn ex navraag deed, de hengst was erg braaf en mak zei hij. Het is inderdaad al wel een oudere man, dus ik kan me zo voorstellen dat iemand anders hem inmiddels helpt, maar hij blijft inderdaad eindverantwoordelijke, dus... Het wordt hoe dan ook wel uitgezocht, dus de waarheid komt vast wel boven.

Het gaat er hier helemaal niet om of Rypke mak en braaf is, Rypke heeft gewoon zijn dekdienst wel bewezen denk ik, een prachtige hengst met veel goeie nakomelingen, en ik geloof er niks van dat Annema na al die jaren goede dekdienst nu ineens zelf bedenkt om het op zo.n manier te gaan doen,
annema is zelf inderdaad op leeftijd zou hij het dan nu nog het op zo.n manier proberen??? ik geloof er niks van.
Neem maar van mij aan dat hier meer achter zit.
Nog niemand die de link naar een andere HH in de buurt ziet.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:39

ik zie de link wel naar een andere hh, maar kan me niet voorstellen dat hun hier in mee zijn gegaan... ken ze persoonlijk.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:48

jannie86 schreef:
ik zie de link wel naar een andere hh, maar kan me niet voorstellen dat hun hier in mee zijn gegaan... ken ze persoonlijk.

Tja, niemand had er kennelijk ook ooit bedacht dat Dhr. Annema in zo´n verhaal verzeild zou kunnen raken ;) !

Let wel: ik wil hier uitdrukkelijk niet Dhr. Annema van ook maar iets beschuldigen!!
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat er een faux pas is gebeurd bij een HH op stal waarvan ook de meeste mensen zeggen "dát zou hij nou echt nooooit doen" of "dát had ik nou nooooit achter die persoon gezocht!!"
(Overgens ken ik Dhr. Annema niet en ik weet ook niet op welke "andere HH hier gedoeld wordt ;) !)

Het zal vast-en-zeker uitgebreid onderzocht worden door het FPS; pas als daar een uitslag bekend is, kan men een oordeel vellen :) .

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:55

jannie86 schreef:

Je ziet de link dus wel.
Dat zegt mij al genoeg.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:05

misschien zit er wel iets heel anders achter dan wij denken

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:10

wat ik trouwens ook hoop, ik zou het oerstom vinden als een hh dit doet...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:34

jannie86 schreef:

Daar geloof ik ook niets van..

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:53

die link is er zo wie zo het is familie, maar daardoor hoeft degene hier niets van doen te hebben.
Eerst maar goed uitzoeken dan pas oordelen.
de familie Annema is op leeftijd en zijn beide naar ik gehoord heb ziek geweest vorig jaar.
Je bent onschuldig tot het tegendeel bewerzen is.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:07

Helaas niet meer zo onschuldig, want het tegendeel is bewezen. Het staat sinds een kwartier op Telegraaf.nl

Behoorlijk zuur voor de merrie en veulen eigenaren.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:33

Spermafraude bij dekhengst DRACHTEN - Veulens waarvan gedacht werd dat ze afstammelingen waren van de Friese dekhengst Rypke 321, blijken het kroost te zijn van een niet-gekeurde hengst...

Vorig jaar kwamen er twintig Rypke-veulens ter wereld. Het stamboek heeft besloten via DNA-onderzoek de afstamming te achterhalen.

Ook de veulens die in 2010 worden geboren, zullen worden onderzocht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:52

hetbommeke schreef:
Helaas niet meer zo onschuldig, want het tegendeel is bewezen. Het staat sinds een kwartier op Telegraaf.nl

Behoorlijk zuur voor de merrie en veulen eigenaren.

Dat is gewoon hetzelfde bericht als in het eerste bericht van dit topic, alleen in wat andere bewoordingen.
En omdat het nu in de Telegraaf staat is het ineens bewezen dat het kwade opzet is van de eigenaar zelf?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:57

froukje2 schreef:
Lante schreef:

Het gaat er hier helemaal niet om of Rypke mak en braaf is, Rypke heeft gewoon zijn dekdienst wel bewezen denk ik, een prachtige hengst met veel goeie nakomelingen, en ik geloof er niks van dat Annema na al die jaren goede dekdienst nu ineens zelf bedenkt om het op zo.n manier te gaan doen,
annema is zelf inderdaad op leeftijd zou hij het dan nu nog het op zo.n manier proberen??? ik geloof er niks van.
Neem maar van mij aan dat hier meer achter zit.
Nog niemand die de link naar een andere HH in de buurt ziet.

'Mak en braaf' zodat hij er toedertijd zelf mee kon redden met dat dekken. De link naar andere HH..? Ik weet niet; ik zou die beschuldiging niet durven uiten. Hoe je het ook wend of keert; hij is wel verantwoordelijk als eigenaar van de hengst. Mochten er inderdaad anderen/ iemand anders zijn die hem een poets bakt/bakken, dan is dat wel heel erg laag, maar ze moeten het eerst maar eens goed uitzoeken. Dit verhaal krijgt vast nog wel een staartje. Tot die tijd maar niet teveel de beschuldiging ergens neerleggen en de Telegraaf vind ik nu niet bepaald de aangewezen krant om te geloven. Die zijn over het algemeen niet zo van een 'gedegen onderzoek'.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:13

Klopt, telegraaf is een populariteitskrant.

Maar ik vind het allemaal wat raar hoor..
'Stel' dat iemand hem erin 'geluisd' heeft.
Als er 20 (en wie weet hoeveel meer?) merries op zijn erf gedekt worden
door een verkeerde hengst.. Dat kan niet zomaar..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:18

Dat zou je niet zeggen, maar ik heb geen idee of die man tijdens vermeend ziek zijn uitzicht had op zijn erf...
We kunnen van alles speculeren hier, maar laten we gewoon het onderzoek afwachten. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:42

Wij wachten in spanning het onderzoek af als onze stermerrie Hester straks haar veulentje gekregen heeft. Ze is in 2009 gedekt door Rypke maar ook haar veulen zal nu dus op DNA onderzocht moeten worden als het geboren wordt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:46

horseyfries schreef:
Wij wachten in spanning het onderzoek af als onze stermerrie Hester straks haar veulentje gekregen heeft. Ze is in 2009 gedekt door Rypke maar ook haar veulen zal nu dus op DNA onderzocht moeten worden als het geboren wordt.

Oeh, zeker spannend!
Heeft het fries stamboek daarvoor ook contact met jullie opgenomen?
Of moet dat allemaal zelf geregeld worden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:06

Nee, iedereen die het afgelopen seizoen bij Rypke gedekt heeft heeft een brief van het stamboek thuis gekregen met het verzoek zodra het veulen er is haren in te sturen voor DNA onderzoek op kosten van het stamboek.

Het KFPS handelt dit dus zeker netjes af en is hierin niets te verwijten.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:20

Erg vervelend voor de merriehouders als dit je overkomt.

Wij hebben een merrie gehad van Doruto, ja ja, dat bleek een Zafrikaner te zijn, waren wij niet blij mee en dat is nog heel zacht uitgedrukt.......