Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:26

KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

:n
Omdat het dier niet meer verzorgd kan worden door de eigenaar, moet het maar afgemaakt worden? Nee, daar ben ik het totaal niet mee eens. De eigenaar moet er gewoon verantwoordelijkheid voor nemen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:38

Gini schreef:
Ik begrijp de reactie van Paul en Mieke niet. Zij zijn toch diegenen die de mogelijkheid creeëren om paarden te "dumpen", zoals ze het zo mooi noemen?

Mag ik nog even wat zeggen?
Het artikel is geschreven door een redactrice van Bit. Het verhaal klopt wel redelijk, maar er is ook altijd nog wel iets van eigen inbreng van de schrijfster.

Kom gewoon hier eens langs en we vertellen graag waarom wij ons hiermee bezig houden. In het kort: Ik heb 25 jaar les gegeven op manege's en heb zelf al sinds mijn 7e jaar pony's en paarden, inmiddels ben ik bijna 54 jaar. Paps besliste vroeger wat er met mijn dieren gebeurde, die gingen naar de slager, nu kan ik het zelf beslissen en wat ooit als hobby is begonnen, is uit de hand gelopen. Maar in de loop der jaren hebben we toch echt veel meegemaakt op het gebied van "wat doen we met een paard als het niet meer geschikt is voor waarvoor we het hebben aangeschaft?" Wat wij doen is niet veel, een druppel op de gloeiende plaat, maar door zo'n artikel in Bit worden er wel veel ogen geopend.

Het is goed om na te denken over wat je met je paard wilt als het oud is of met een blessure komt te staan. Heb je dan geld achter de hand om het dier te kunnen houden? Niet iedereen kan een pensionstalling betalen en ook niet iedereen heeft ergens een plek waar het dier de rest van zijn leven kan slijten. En de meesten willen toch wel graag dat het dier nog een paar leuke jaren heeft. Anders is de spuit of de slager natuurlijk ook een optie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:47

_l_amanda_l_ schreef:
zou dat het "probleem" oplossen Gini? Net zoals asiels schrappen zodat mensen voor hun hond of kat kiezen? Dan krijg je van die Spanje tarelen, waar men hun oude paard in de "natuur" of gwoon langs de weg dumpt omdat ze er niet voor kunnen of willen betalen ;)
Denk niet dat het zou helpen mijn mening

Dat zou idd het probleem dat ZIJ stellen, oplossen. Geen dumpplaatsen = geen gedumpte dieren.
Maar zoals ik al zei: IK zie het probleem niet, dus volgens mij valt er ook niets op te lossen. Ik heb idd liever dat ze paarden dan maar dumpen in zulke liefdevolle paardenpensions, dan dat ze ze ergens laten verkommeren.

Dieren zullen in de hedendaagse maatschappij altijd gedumpt worden (hello, zelfs kinderen worden soms aan hun lot over gelaten), dus is het fantastisch dat er opvangplaatsen zijn zodat tenminste dat percentage al "gered" kan worden.
Dat iedere eigenaar elk dier dat hij ooit aanschaft houdt totdat dat dier zijn laatste adem heeft uitgeblazen, is een utopie.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:48

haboshof schreef:
Gini schreef:
Ik begrijp de reactie van Paul en Mieke niet. Zij zijn toch diegenen die de mogelijkheid creeëren om paarden te "dumpen", zoals ze het zo mooi noemen?

Mag ik nog even wat zeggen?
Het artikel is geschreven door een redactrice van Bit. Het verhaal klopt wel redelijk, maar er is ook altijd nog wel iets van eigen inbreng van de schrijfster.

Kom gewoon hier eens langs en we vertellen graag waarom wij ons hiermee bezig houden. In het kort: Ik heb 25 jaar les gegeven op manege's en heb zelf al sinds mijn 7e jaar pony's en paarden, inmiddels ben ik bijna 54 jaar. Paps besliste vroeger wat er met mijn dieren gebeurde, die gingen naar de slager, nu kan ik het zelf beslissen en wat ooit als hobby is begonnen, is uit de hand gelopen. Maar in de loop der jaren hebben we toch echt veel meegemaakt op het gebied van "wat doen we met een paard als het niet meer geschikt is voor waarvoor we het hebben aangeschaft?" Wat wij doen is niet veel, een druppel op de gloeiende plaat, maar door zo'n artikel in Bit worden er wel veel ogen geopend.

Het is goed om na te denken over wat je met je paard wilt als het oud is of met een blessure komt te staan. Heb je dan geld achter de hand om het dier te kunnen houden? Niet iedereen kan een pensionstalling betalen en ook niet iedereen heeft ergens een plek waar het dier de rest van zijn leven kan slijten. En de meesten willen toch wel graag dat het dier nog een paar leuke jaren heeft. Anders is de spuit of de slager natuurlijk ook een optie.

En dit vind ik zo een godsliederlijke onzin, je had toch ook geld toen het paard nog gezond was, dan heb je het ook als ie niet meer gezond is (buiten mensen die hun baan verliezen of bv arbeidsongeschikt worden). Ik heb mijn paard nu 19 jaar, hij wordt dit jaar 25 en heeft me een godsvermogen aan dierenartskosten gekost. Is sinds een jaar of 8 niet meer normaal te rijden, daarvoor was ik altijd volop met wedstrijden bezig, was Z startgerechtigd met hem. Maar geen haar op mijn hoofd die hem daarvoor dumpt om een ander jong paard te kunnen kopen. Ik kom wel weer aan de beurt als hij van ouderdom overleden is, na een aantal prachtige pensioen jaren gehad te hebben.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:56

Nezzie schreef:
Citaat:
anderen moeten weg omdat ze hengst zijn

Dat is wel het grootste bullshit argument dat er tussen staat. Laat het beest dan castreren. Of nog beter: had dat eerder gedaan.

Ik denk dat ze bedoelen dat als oudere paarden ook in dit geval hengsten zijn, dan word op veel rustplekken die niet geaccepteerd.

Ik heb een bijna 20 jarige hengst met blessure wat niet overgaat, maar die blijft lekker bij mij (lees op mijn huidge pensionstalling staan) tot het oneindige.

Maar ik ben het eens en erger me er ook dagelijks over dat er mensen hun paarden op "middelbare of hogere leeftijd" verkopen omdat deze plaats moet maken voor een "jongere" versie. Op veel van deze leeftijden heeft het gros van de paarden problemen (al dan niet lichamelijk) en willen ze daar het liefst ook nog centen voor krijgen. Ben dan eerlijk, geef het paard weg (voor niks) of laat het inslapen.

Angela

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:30

Ik ben ook van mening: een paard koop je voor het leven. Mocht om de een of andere reden het paard verkocht moeten worden, zorg dan dat het paard ook zeker een goede toekomst tegemoet gaat. Ben je daar niet zeker van, laat het dan inslapen.

Wel is het raar dat een stichting voor paardenopvang erover zeurt dat veel eigenaren hun paard willen aanbieden. Prima toch als je je oude paard op een andere plek een goede oude dag wilt geven? Die andere plek heeft vaak te maken met de mogelijkheid tot meer weidegang, en vaak inderdaad ook iets goedkoper. Dit is ook niet gek, het paard heeft immers geen rijhal met goede bodem, dure stapmolen en een box nodig. Een fijne rustplek voor mijn paard is (zoals ik thuis heb) een loopstal met paddock en een weiland waar ze met goed weer op kunnen. Dat is een stuk goedkoper als wanneer ik ze in een box zou willen hebben met een goede rijhal ernaast....

Het is dus zowel een win voor de mens (goedkoper, en verzorging door mensen met verstand van oude paarden) en een win voor het paard (verzorging door mensen met verstand van oude paarden, en meer weidegang). Prima toch?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:34

Mijn oudje blijft nog even lekker bij mij :+:

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:55

ik verkoop mijn paarden gewoon optijd, heb ze om op te rijden etc dus voor de 10e levensjaar hebben ze bij mij een goed ander baasje,
dus ik ben nu een "slechte" paardeneigenaar? :+

laten we reeel zijn, als je de ruimte etc niet hebt, kunnen we met ze alle heel makkelijk zeggen je neemt je paard tot deze dood gaat maar zo simpel is het gewoon weg niet!!
En dubbele pensionstalling betalen is voor de meeste huishoudens niet weg gelegd helaas.

Meeste mensen zoeken teminste nog een plekje om hun oude dag te slijten, ipv ze gelijk maar naar de slager te rijden!! en ik denk dat we daar met ze alle blij om mogen zijn.
Uiteraard uitzonderingen daar gelaten ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:56

Angela schreef:
Wel is het raar dat een stichting voor paardenopvang erover zeurt dat veel eigenaren hun paard willen aanbieden.

Dat is precies wat ik bedoel. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:59

Ik heb vorig jaar mijn oude paard laten inslapen door allerlei redenen. Ik wilde hem absoluut niet wegdoen of ergens dumpen. Na 10 jaar weidemaatje geweest te zijn was het alsnog een moeilijke keus.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:10

Twee jaar geleden heb ik juist de kinderpony van mijn dochters teruggekocht , ik kwam haar tegen 28 jaar en heb doelbewust gekozen om haar een oude dag te geven.Vorig jaar heb ik haar in laten slapen. Toch ben ik blij dat ik het laatste jaar juist haar heb kunnen verzorgen en zij als oude pony niet in de handel is geraakt....
En dat de oudjes kwetsbaar zijn klopt , k krijg regelmatig dieren aangeboden die als tweede paard teveel kosten en de nodige kwalen hebben......

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:17

Miracle_ schreef:
KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

Omdat het dier niet meer verzorgd kan worden door de eigenaar, moet het maar afgemaakt worden? Nee, daar ben ik het totaal niet mee eens. De eigenaar moet er gewoon verantwoordelijkheid voor nemen.

Wat versta jij onder 'verantwoordelijkheid nemen'? In veel gevallen getuigt het juist van de meeste verantwoordelijkheid door een paard te laten inslapen. Maar ik ben benieuwd wat jij onder verantwoordelijkheden nemen verstaat.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:43

Ik heb maar moeite met de bevooroordeling hier in dit topic. Zie ook mijn eerdere post.
In mijn geval is het afschuwelijk om een ouder paardje weg te moeten doen.
Als mijn paardjes onderling hadden geklikt, was ze hier ook gebleven tot aan haar dood.
Maar dat is niet zo.

En na bijna 1 jaar proberen, zoek ik een beter plekje voor haar omdat zij duidelijk niet gelukkig is en dan ben je maar harteloos?
Nee, de slager biedt uitkomst voor levenslustig paardje...
Walgelijk zijn jullie die er zó over denken! -:(- :r
Het is niet zo zwart/wit als jullie stellen!

Ik vreet liever zelf niks, dan dat ik mijn dieren iets tekort laat komen!
Dat doen we al meer dan een jaar zo: ons andere huis nog steeds niet verkocht en ook dat wordt een groot probleem, dan is het wegdoen naar een beter plekje toch geen probleem als het onderling ook niet goedgaat?!?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:02

ik ben jarenlang donateur geweest van de paardenkamp in Soest, gewoon omdat ik dat een geweldige instelling vind. Ooit begonnen om de oude werkpaarden, manegepaarden en politiepaarden op te vangen is dat nu uitgegroeid tot een heel groot en goed lopen (imo) bedrijf.
Ze organiseren open dagen voor de donateurs, verkopen spulletjes, geven rondleidingen etc. Allemaal om maar donateurs te werven. De paardeneigenaren doen afstand en de stichting paardenkamp wordt dus eigenaar van de paarden. Zij beslissen verder over het paard. Dat vind ik een goede instelling.
Misschien dat haboshof ook wat meer de commerciële kant op gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:04

MarvanTom: jouw geval is anders, en ik denk niet dat iemand hier dat niet begrijpt. Ik begrijp ook best dat het moeilijk is om een oud levenlustig en actief paard te verkopen, juist ook omdat er zoveel vooroordelen zijn over oude paarden die niet meer bruikbaar zijn. Terwijl er zat uitzonderingen zijn die op zeer hoge leeftijd wél nog gezond zijn.

Maar het is net als met solliciteren, probeer boven de 50 maar eens een baan te vinden als je zonder zit.

Verder denk ik wel dat 'men' doorgeslagen is tov vroeger. Veel paarden met gebreken (én pijn!) worden in leven gelaten als grasmaaier omdat het zo'n fijn maatje is, en er geen afscheid genomen kan worden. Vroegâh, in de tijd dat paarden écht gebruiksvoorwerpen waren voor de boeren, gingen die paarden echt rücksichtslos de salami in. En ik weet niet wat beter is.

Heb er net zelf één in laten slapen, bijna 24, Cushing en hoefbevangen. Ik weet zeker dat er hier zát bokkers zijn die nog jaren doorgemodderd hadden met dat paard. En in theorie had dat gekund. En ik kan mijn paarden hier aan huis houden, 'economics' waren echt geen reden om haar in te laten slapen. Maar soms is genoeg echt genoeg, en persoonlijk ben ik liever een maand te vroeg, dan een dág te laat. En ik lees hier wel eens verhalen waarvan ik denk: jongens, jullie zijn geen dág te laat, maar een jáár.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:18

Miracle_ schreef:
KiWiKo schreef:

dat zeg ik toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:24

Jannepauli schreef:
Ik ben er zeker voor dat een eigenaar zijn/haar paard blijft verzorgen zolang als het kan. Maar het verhaal in de openingspost vind ik toch niet prettig om te lezen. Er zijn heus genoeg mensen die hun paard het beste gunnen en het dier ergens willen plaatsen waar het nog een paar goede jaren kan doormaken. Als ik zelf geen land zou hebben of de paarden niet aan huis zou hebben staan, dan zou ik er wellicht ook voor kiezen. Dat lijkt me alleszins beter dan je paard in een pensionstal te zetten waar ze nauwelijks buitenkomen. Dan toch liever op een plek waar ze in een kuddetje kunnen staan en van dierlijk gezelschap kunnen genieten. Om dat nou maar meteen 'dumpen' te noemen.. ik neem aan dat het onderbrengen bij een ouden-van-dagen-paarden-tehuis ook niet gratis is dus het argument van de financiële crisis gaat maar ten dele op.

Bron: Habo's Hof
Wij zijn een kleine stichting met weinig financiële middelen en ontvangen géén subsidie van gemeenten, provincie, rijks overheid of andere instanties. De kosten voor opvang en verzorging betalen wij van donaties, adoptie van opvang dieren en verkoop van honden benches en (Senseo) mokken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:39

Ik ben het helemaal eens met Gini.

Logisch toch, economische crisis->minder geld-> minder luxe-> paard weg. En ja, voor de meeste mensen is een paard een luxe en geen eerste levensbehoefte, dus kiezen ze waarschijnlijk eerder voor kleding (lees:nieuwe spijkerbroek, hetzij van de Wibra, hetzij van replay) dan voor het paard. Iedereen mag zelf weten wat hij met zijn geld doet.

En als er dan de mogelijkheid is om je paard voor weinig/geen geld een goed tehuis te bieden bij haboshof..tja, heel gek vind ik het niet dat er dus meer paarden aangeboden. Aan hen de keus om ze op te nemen of niet. Kan het wel, kan het wel, kan het niet omdat ze dan financieel in de problemen komen, moeten ze het niet doen. Da's ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen!

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:04

Ik kom uit het westen.

ik kocht December 2007 een toen nog 15 jarig paard, begin april 2008 kreeg hij een zware pees blessure aan zijn diepe buiger, ik heb hem anderhalf jaar op rust gehad, lekker op het land, stap ritjes, lekker tuttelen, het was er jammer dat ik niet kon rijden met hem maar hé hij leeft en hij is gezond dus waar moet ik me druk om maken, juli 2009 is hij gescand door de DA en wat blijkt, ik kon hem langzaam aan weer op bouwen, en nu ben ik weer lekker op weg met hem en hij wordt 25 april van dit jaar 18 jaar jong, hij is zo gek als een deur en zit super in ze vel, ik wil in juli zelfs me rij examen op hem rijden.

dus wat heb ik gedaan op het moment dat ik niet meer op hem kon rijden???

JUIST!

ik heb mijn prioriteiten op een rijtje gezet. ik koop geen dier om hem weg te doen, ik koop een dier en er lol mee te hebben en plezier van te hebben, en wat er gebeurd mijn Kentleykindje hoeft niet weg.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:23

Citaat:
idd, heel vaak lees je nog van de advertenties van paarden die rond de 17 / 21 jaar zijn, die nog te koop worden aangeboden. Persoonlijk vind ik dat een maat van hufterigheid hebben die ik niet kan begrijpen. Neem idd verantwoordelijkheid en zorg er of voor dat een paard een goede weideplaats krijgt of idd inslapen, maar niet met rondleuren en dan nog om een paar euro's ook nog.

Één van mijn paarden is 18 en loopt nog samengestelde menwedstrijden op het allerhoogste niveau in een vierspan met 3 jonge paarden erin. Hij is het meest ervaren paard (heeft destijds WK's gelopen) en leert de jonge paarden een heleboel. Hij is nog superfit, nooit ziek en nooit kreupel, en loopt met gemak de marathons uit. Dat paard is goud waard voor een menner. En dan zou het hufterig zijn als ik hem zou verkopen en er nog geld voor zou vragen??? Belachelijke uitspraak!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:24

precies de ene koopt een paard om z'n rest van zijn leven mee te delen en de ander koopt een paard om te (wedstrijden) mee te rijden.
maar is dat nou zo verkeerd?
ieder zijn eigen ding.

super hoor dat je je paard 1,5 jaar op rust hebt gezet, maar bij mij was hij al lang weg geweest!(als er z'n slecht prognose is)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:01

Ja ik moet hier toch even op reageren..
mijn partner en ik hebben ook ene paard (zie profiel)
Major heeft artrose en dat komt uiteraard nooit meer goed en de dierenarts rekeningen zijn torenhoog.
De dierenarts stond ervan te kijken dat wij hem houden want wat heb je aan een paard waar je niet vol mee kan rijden
Stapritjes gaan goed en als de toekomst ons zonnig staat zouden we ook meer kunnen doen
maar dat kost tijd, weken maanden jaren
Mijn partner heeft 2 maanden thuis gezeten, ja betaald maar zonder bonussen die hij als hij normale uren draait gewoon krijgt
Ik zit nu al 2 1/2 maand zonder werk
Maar Major wegdoen?? geen denken aan, wij hebben onze bruiloft uitgesteld omdat hij belangrijker is dan wat dan ook
totdat hij pijn gaat lijden maar dat spreekt voor zich..

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:20

Ik zou het zelfs niet over mijn hart kunnen krijgen om mijn paard, mijn allerbeste maatje, weg te doen nu ze nog jong en gezond is, laat staan als ze oud zou zijn! Wat als ze niet de nodige aandacht of genoeg verzorging zou krijgen? Ik zou geen minuut rust meer hebben

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:47

Ik vind sommige hier op een oneerbiedige manier praten over het wel en wee van een paard. SORRY.

Geen enkel paard die je koopt is een vervanger van je andere paard die op welke wijze danook bij je vandaan gaat.

De term laten afmaken vanwege een crisis, nou nee bij mij never nooit niet. Heb vaker mensen gezien die er financieel alles aan hebben gedaan om hun paard nog de kracht te geven door te gaan.

Als het echt het beste is voor het paard er een einde aan te maken is dit niet makkelijk, maar je doet het voor je dier het dan te verlossen van de pijn en dergelijke. Ook al koop je daarna een ander paard is dit zeker geen vervanging van.

Niets is te vervangen van wat je had.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:49

als je ervoor kiest om een paard te kopen vind ik ook dat je ervoor moet zorgen tot zijn/haar dood.

het is niet een kledingstuk wat je zo weg gooit als je het niet meer wilt, het is een dier, daar voel je toch ook iets voor?!?!?!?!?
zal wel aan mij liggen hoor maar ik zorg voor mijn dieren zo lang als het kan. als ze moeten lijden vind ik het anders dan moet je ze in laten slapen maar je doet ze niet weg omdat je een ander paard koopt. als je daar voor kiest moet je eerst eens nadenken wat je nog op je stal/wei hebt staan als je dat dan niet meer kunt betalen vind ik niet dat je dan een nieuwe moet kopen. je doet een paard niet weg als een oud afdankertje. bull sh*t!!!!!!!!