femiaans schreef:Tja, hoezo kort door de bocht... Ik proef een hele dosis "geen verstand van boeren" hebben. Eerst al je aanval tegen de "industrie"( dus ook je aanval tegen de boeren)
Verder wonen wij idd heerlijk vrij, maar dat moet ook wel, stel je voor dat we tegen een stadwijk zouden wonen, pffff, al die klagende mensen als we de mest uit gaan rijden! Of stel je voor dat er eens een haan een beetje te vroeg gaat kraaien. Dát kan natuurlijk niet!
En die prijzen, zijn wij effe dom zeg, dan moeten we het gewoon duurder maken! Sure, wij vinden het heel fijn dat de melk ONDER kostprijs wordt opgehaald. Alleen jammer dat we het daar mee moeten doen, en anders niet ( zal je niet vermoeien waarom we daar niets tegen kunnen doen, maar als je een beetje nadenkt waarom er afgelopen najaar nog boeren uit protest hun melk lieten weglopen kan je misschien inschatten dat de nood hoog is)
Dan nog je zeer kortzichtige opmerking over "dan ga je toch wat anders doen" Boer zijn BEN je, en kan je NOOIT worden. Het is een manier van leven die je niet als het even tegenzit (zoals nu met de prijzen) zomaar even opgeeft. Elke boer geeft zijn vee niet zomaar uit handen, in tegenstelling wat jij helaas denkt, geven boeren om hun beesten. ( En dat ze het soms anders doen dat een burgerspaardenmeisje is wat anders) verder verkoopt zijn hoeve niet zomaar ( die misschien van vader op zoon/dochter is gegaan)
Bij ons gaat er ook wel eens een beest dood, maar of het nu een kalf of een koe is, het blijft moeilijk. Onze beesten zijn namelijk niet ons fabrieksmateriaal, maar ons deel van het leven wat het mooi maakt. Een hard werkend leven, dat wel, maar wel een leven dat ons zó bezig houdt, zodat we weinig tijd overhebben om te klagen en te zeuren over andere mensen en hun beroepskeuze. Wij zijn gelukkig nog tevreden met weinig.
Zie dit betoog trouwens niet als aanval, maar als verdediging, uit je berichten proef ik je onkunde over het boerenleven, en dat kunnen we je niet kwalijk nemen. Het enige wat ik je duidelijk wil maken is dat je de boeren op een zeer foute manier over 1 kam aan het scheren bent.
En om het ontopic te houden, natuurlijk is het belachelijk om de afvoerkosten te verhogen, onze producten gaan nu niet meer opbrengen..
Jammer dat je mijn berichten zo anders interpreteert dan ik ze bedoeld heb. Jammer dat je het gevoel hebt gekregen dat je in de verdediging moet. Ik dacht dat ik vrij duidelijk was over het feit dat ik niets tegen boeren heb en weet dat ze bijna altijd het beste met hun dieren voor hebben. Maar mag ik daarom niet zeggen dat ik de manier van produceren soms verschrikkelijk vind? Ik kom niet uit een boerengezin, maar woon wel in landelijk gebied. Ik ken boeren, benijd ze soms en heb soms met ze te doen. Juist het feit dat veel boeren onmiddellijk in de verdediging schieten als zulke onderwerpen ter sprake komen maakt discussie bijna onmogelijk. Ik vind dat de overheid (en dus wij als samenleving) een grote schuld en verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de boeren. Het is de na-oorlogse politiek geweest die het huidige systeem (inclusief benarde situatie voor de boeren) gecreëerd en in stand gehouden heeft. Het zou verkeerd zijn om nu vanuit de overheid tegen de boeren te zeggen van "zoek het maar uit." Dat is niet eerlijk en dat kan ook niet. Maar willen we als samenleving het huidige systeem ten koste van alles in stand houden? Het is duidelijk dat ik vind van niet, maar wat veel belangrijker is is dat het bespreekbaar wordt gemaakt. Er moet een oplossing komen. Kop in het zand steken en subsidies blijven verstrekken is geen oplossing. Of er een bevredigende oplossing bestaat is natuurlijk maar de vraag, maar door gewoon maar door te gaan op dezelfde weg komen we er ook niet!