Rendac verdubbelt tarieven van ophaaldienst voor kadavers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:16

Janine1990 schreef:
Onze hele samenleving is zo goed als gevestigd op de boeren....

Dat idee stamt van net na de hongerwinter en is als je het mij vraagt niet meer actueel. Inmiddels produceren we véél meer dan we ooit zouden kunnen opeten en opdrinken en zelfs al zouden we niets meer produceren dan hoeven we niet te verhongeren, we zijn geen derdewereldland. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:18

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:
Onze hele samenleving is zo goed als gevestigd op de boeren....

Dat idee stamt van net na de hongerwinter en is als je het mij vraagt niet meer actueel. Inmiddels produceren we véél meer dan we ooit zouden kunnen opeten en opdrinken en zelfs al zouden we niets meer produceren dan hoeven we niet te verhongeren, we zijn geen derdewereldland. ;)

Nee, maar geen eten, is ongezond leven, is het niet kunnen bekleden van hoge functies.
Wanneer de boeren uit ons land zouden verdwijnen, zal dat een enorme dreun zijn voor de economie, zeker in crisistijd als nu...

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:23

goeroe schreef:
petraaken schreef:
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze dan maar een andere baan moeten zoeken Goeroe. Zonder boeren geen eten. Ook geen vegetarisch eten want dat zijn net zo goed boeren met grote kosten.

Hoezo kort door de bocht? Als jij je baan niet meer leuk vindt zoek je toch ook iets anders? Zonder leraar is er ook geen school, en ga zo maar door. ;) Elke baan vervult een functie in de maatschappij, dus ik vind het juist kort door de bocht om te stellen dat boeren belangrijker zijn dan de rest. Als er minder boeren zijn valt er voor de boeren die overblijven meer te verdienen, hard misschien, maar wel waar.

We gaan best wel off-topic. :+

De overgebleven boeren zullen niet meer verdienen hoor door het verdwijnen van andere boeren... het lijkt misschien logisch, maar ze moeten voor alles betalen.. Als ze willen blijven bestaan moeten ze melkquotum aankopen,hierdoor kunnen ze meer dieren aanhouden,maar moeten ze nog meer administratieve rompslomp bijhouden (oa mineralen en mestboekhouding) Ook moeten ze dan weer meer land regelen (kopen of huren wat dus ook weer veel geld kost) want er mag maar een bepaalde hoeveelheid mest op het land uitgereden worden.
Met de huidige prijzen kunnen een heleboel boeren maar net het hoofd boven water houden of draaien ze met verlies...
Er is een groot verschil met wat de boeren krijgen en voor wat voor prijs het is de winkels ligt en ik kan je garanderen dat dat niet in verhouding staat!!
Nu met de komende lammertijd moeten de boeren het dus ook weer bezuren,want in deze periode gaan er vaak meer schapen en lammeren dood...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:29

Janine1990 schreef:
Nee, maar geen eten, is ongezond leven, is het niet kunnen bekleden van hoge functies.

Ik schreef nu juist dat we blij mogen zijn dat we niet alles hoeven op te eten wat we zelf produceren en dat we hoe dan ook niet zullen verhongeren. Juist in een land waar de grond zo schaars (en duur) is als in Nederland moet je je misschien afvragen of landbouw en veeteelt de meest voor de hand liggende bestemmingen zijn.

Janine1990 schreef:
Wanneer de boeren uit ons land zouden verdwijnen, zal dat een enorme dreun zijn voor de economie, zeker in crisistijd als nu...

Daarnet zeg je nog dat alle boeren arm zijn, hoe kan dat dan? En dit topic gaat er nou juist over dat er geld bij moest, waar jij nota bene nog steeds voor pleit. Een overheidsbijdrage voor het ophalen van dode dieren, zodat er nog goedkoper geproduceerd kan worden, daar hebben we het over.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:29

Hoop dat het voor boeren die het niet zo nauw nemen met de verzorging een motiverende factor is om anders met de dieren om te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:35

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Ik schreef nu juist dat we blij mogen zijn dat we niet alles hoeven op te eten wat we zelf produceren en dat we hoe dan ook niet zullen verhongeren. Juist in een land waar de grond zo schaars (en duur) is als in Nederland moet je je misschien afvragen of landbouw en veeteelt de meest voor de hand liggende bestemmingen zijn.

Janine1990 schreef:

Daarnet zeg je nog dat alle boeren arm zijn, hoe kan dat dan? En dit topic gaat er nou juist over dat er geld bij moest, waar jij nota bene nog steeds voor pleit. Een overheidsbijdrage voor het ophalen van dode dieren, zodat er nog goedkoper geproduceerd kan worden, daar hebben we het over.

Ik neem aan de je ook ooit economie hebt gehad op de middelbare school???
Boeren voorzien niet alleen zichzelf in de economie, wat dacht je van distrubutiecentra, groothandelaren?
Vooral het gegeven van jou, dat we te veel produceren voor onszelf, wat denk je dat export oplevert?!
Boeren ontvangen het kleinste deel, de winst zit in de toegevoegde waarde die tussenhandel oplevert...

En daarom mogen boeren niet uit ons land verdwijnen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:38

BentheSerena schreef:
Met de huidige prijzen kunnen een heleboel boeren maar net het hoofd boven water houden of draaien ze met verlies...
Er is een groot verschil met wat de boeren krijgen en voor wat voor prijs het is de winkels ligt en ik kan je garanderen dat dat niet in verhouding staat!!

Daar leg je nu juist de vinger op de zere plek. De prijzen in de winkels zijn gewoon niet reëel.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:43

goeroe schreef:
Lijkt me ook sterk dat je voor een paard van 600 kilo bijna 11 duizend euro moet betalen. Ik denk dat dan veel mensen een erg diepe kuil gaan graven. :+

Hahaha precies ja :=

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:43

goeroe schreef:
Hoezo kort door de bocht? Als jij je baan niet meer leuk vindt zoek je toch ook iets anders? Zonder leraar is er ook geen school, en ga zo maar door. ;) Elke baan vervult een functie in de maatschappij, dus ik vind het juist kort door de bocht om te stellen dat boeren belangrijker zijn dan de rest. Als er minder boeren zijn valt er voor de boeren die overblijven meer te verdienen, hard misschien, maar wel waar.

We gaan best wel off-topic. :+

Tja, hoezo kort door de bocht... Ik proef een hele dosis "geen verstand van boeren" hebben. Eerst al je aanval tegen de "industrie"( dus ook je aanval tegen de boeren)
Verder wonen wij idd heerlijk vrij, maar dat moet ook wel, stel je voor dat we tegen een stadwijk zouden wonen, pffff, al die klagende mensen als we de mest uit gaan rijden! Of stel je voor dat er eens een haan een beetje te vroeg gaat kraaien. Dát kan natuurlijk niet!
En die prijzen, zijn wij effe dom zeg, dan moeten we het gewoon duurder maken! Sure, wij vinden het heel fijn dat de melk ONDER kostprijs wordt opgehaald. Alleen jammer dat we het daar mee moeten doen, en anders niet ( zal je niet vermoeien waarom we daar niets tegen kunnen doen, maar als je een beetje nadenkt waarom er afgelopen najaar nog boeren uit protest hun melk lieten weglopen kan je misschien inschatten dat de nood hoog is)
Dan nog je zeer kortzichtige opmerking over "dan ga je toch wat anders doen" Boer zijn BEN je, en kan je NOOIT worden. Het is een manier van leven die je niet als het even tegenzit (zoals nu met de prijzen) zomaar even opgeeft. Elke boer geeft zijn vee niet zomaar uit handen, in tegenstelling wat jij helaas denkt, geven boeren om hun beesten. ( En dat ze het soms anders doen dat een burgerspaardenmeisje is wat anders) verder verkoopt zijn hoeve niet zomaar ( die misschien van vader op zoon/dochter is gegaan)
Bij ons gaat er ook wel eens een beest dood, maar of het nu een kalf of een koe is, het blijft moeilijk. Onze beesten zijn namelijk niet ons fabrieksmateriaal, maar ons deel van het leven wat het mooi maakt. Een hard werkend leven, dat wel, maar wel een leven dat ons zó bezig houdt, zodat we weinig tijd overhebben om te klagen en te zeuren over andere mensen en hun beroepskeuze. Wij zijn gelukkig nog tevreden met weinig.
Zie dit betoog trouwens niet als aanval, maar als verdediging, uit je berichten proef ik je onkunde over het boerenleven, en dat kunnen we je niet kwalijk nemen. Het enige wat ik je duidelijk wil maken is dat je de boeren op een zeer foute manier over 1 kam aan het scheren bent.
En om het ontopic te houden, natuurlijk is het belachelijk om de afvoerkosten te verhogen, onze producten gaan nu niet meer opbrengen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:56

Janine1990 schreef:
Ik neem aan de je ook ooit economie hebt gehad op de middelbare school???

Ik begrijp dat het voor jou een beladen onderwerp is, maar je hoeft niet persoonlijk te worden hoor. :)

Janine1990 schreef:
Boeren voorzien niet alleen zichzelf in de economie, wat dacht je van distrubutiecentra, groothandelaren? Vooral het gegeven van jou, dat we te veel produceren voor onszelf, wat denk je dat export oplevert?!

Maar wij stoppen niet met eten hoor. ;) Wat betreft de export vind ik het jammer dat we dat ten koste van alles proberen vol te houden. Zowel de productiekosten (denk aan prijzen van land en arbeid) als de kosten van distributie (denk aan files) zijn in ons land en eigenlijk in heel Europa zo hoog dat dat eerlijk concurreren erg moeilijk maakt. Het is in- en intriest dat er soms producten tegen dumpprijzen op de wereldmarkt worden uitgestort waardoor landen die het geld nog veel beter kunnen gebruiken dan wij de kans niet krijgen. Laten we accepteren dat tijden veranderen en creatief denken in plaats van door te gaan op dezelfde weg. Als we het op kwantiteit niet kunnen winnen, waarom ons dan niet op kwaliteit concentreren?

Janine1990 schreef:
En daarom mogen boeren niet uit ons land verdwijnen!

Nee, dat vind ik ook een schrikbeeld. Maar er zijn genoeg dingen die anders en beter kunnen. Het afschaffen van overheidsbijdragen zoals die waar dit topic om draait draagt daar hopelijk aan bij, maar het is lang niet genoeg. Het wordt tijd dat er meer discussie komt over dit onderwerp, graag zonder dat mensen zich meteen persoonlijk aangevallen voelen. De discussie gaat over het systeem en hoe dat het beste werkt, niet over waardeoordelen over boeren zelf.

Britt

Re: Rendac verdubbelt tarieven van ophaaldienst voor kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:01

Even een andere vraag; zou inslapen bij de dierenarts hier ook duurder door worden?
Die zullen de verwerkingskosten ook wel doorberekenen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:09

Er zou wat concurrentie moeten komen in deze markt. Rendac heeft een monopoly-positie. Dat zal de prijzen ook normaler houden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:14

femiaans schreef:
Tja, hoezo kort door de bocht... Ik proef een hele dosis "geen verstand van boeren" hebben. Eerst al je aanval tegen de "industrie"( dus ook je aanval tegen de boeren)
Verder wonen wij idd heerlijk vrij, maar dat moet ook wel, stel je voor dat we tegen een stadwijk zouden wonen, pffff, al die klagende mensen als we de mest uit gaan rijden! Of stel je voor dat er eens een haan een beetje te vroeg gaat kraaien. Dát kan natuurlijk niet!
En die prijzen, zijn wij effe dom zeg, dan moeten we het gewoon duurder maken! Sure, wij vinden het heel fijn dat de melk ONDER kostprijs wordt opgehaald. Alleen jammer dat we het daar mee moeten doen, en anders niet ( zal je niet vermoeien waarom we daar niets tegen kunnen doen, maar als je een beetje nadenkt waarom er afgelopen najaar nog boeren uit protest hun melk lieten weglopen kan je misschien inschatten dat de nood hoog is)
Dan nog je zeer kortzichtige opmerking over "dan ga je toch wat anders doen" Boer zijn BEN je, en kan je NOOIT worden. Het is een manier van leven die je niet als het even tegenzit (zoals nu met de prijzen) zomaar even opgeeft. Elke boer geeft zijn vee niet zomaar uit handen, in tegenstelling wat jij helaas denkt, geven boeren om hun beesten. ( En dat ze het soms anders doen dat een burgerspaardenmeisje is wat anders) verder verkoopt zijn hoeve niet zomaar ( die misschien van vader op zoon/dochter is gegaan)
Bij ons gaat er ook wel eens een beest dood, maar of het nu een kalf of een koe is, het blijft moeilijk. Onze beesten zijn namelijk niet ons fabrieksmateriaal, maar ons deel van het leven wat het mooi maakt. Een hard werkend leven, dat wel, maar wel een leven dat ons zó bezig houdt, zodat we weinig tijd overhebben om te klagen en te zeuren over andere mensen en hun beroepskeuze. Wij zijn gelukkig nog tevreden met weinig.
Zie dit betoog trouwens niet als aanval, maar als verdediging, uit je berichten proef ik je onkunde over het boerenleven, en dat kunnen we je niet kwalijk nemen. Het enige wat ik je duidelijk wil maken is dat je de boeren op een zeer foute manier over 1 kam aan het scheren bent.
En om het ontopic te houden, natuurlijk is het belachelijk om de afvoerkosten te verhogen, onze producten gaan nu niet meer opbrengen..

Jammer dat je mijn berichten zo anders interpreteert dan ik ze bedoeld heb. Jammer dat je het gevoel hebt gekregen dat je in de verdediging moet. Ik dacht dat ik vrij duidelijk was over het feit dat ik niets tegen boeren heb en weet dat ze bijna altijd het beste met hun dieren voor hebben. Maar mag ik daarom niet zeggen dat ik de manier van produceren soms verschrikkelijk vind? Ik kom niet uit een boerengezin, maar woon wel in landelijk gebied. Ik ken boeren, benijd ze soms en heb soms met ze te doen. Juist het feit dat veel boeren onmiddellijk in de verdediging schieten als zulke onderwerpen ter sprake komen maakt discussie bijna onmogelijk. Ik vind dat de overheid (en dus wij als samenleving) een grote schuld en verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de boeren. Het is de na-oorlogse politiek geweest die het huidige systeem (inclusief benarde situatie voor de boeren) gecreëerd en in stand gehouden heeft. Het zou verkeerd zijn om nu vanuit de overheid tegen de boeren te zeggen van "zoek het maar uit." Dat is niet eerlijk en dat kan ook niet. Maar willen we als samenleving het huidige systeem ten koste van alles in stand houden? Het is duidelijk dat ik vind van niet, maar wat veel belangrijker is is dat het bespreekbaar wordt gemaakt. Er moet een oplossing komen. Kop in het zand steken en subsidies blijven verstrekken is geen oplossing. Of er een bevredigende oplossing bestaat is natuurlijk maar de vraag, maar door gewoon maar door te gaan op dezelfde weg komen we er ook niet!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:24

Goeroe; Volgens mij begrijp je de essentie van mijn bericht niet helemaal...
Daarnaast is het produceren van vlees en andere producten die hier in Nederland ook worden geproduceerd niet echt iets om over te laten aan landen die het economisch gezien niet zo goed hebben. Zij kunnen namelijk nooit toekomen aan de eisen die de rijkere landen stellen aan import... Kost veel te veel, ze kunnen beter de productie in eigen land op poten zetten en vanuit daar zich voorzichtig gaan richten op export, mochten ze de Nederlandse markt kunnen betreden, wat ik verwacht nog lang niet gaat lukken...

Kan natuurlijk ook zijn dat ik jouw intentie niet helemaal begrijp... Want volgens mij heeft pers al uitgelegd dat het ontbreken van die overheidsbijdrage niet wordt doorberekend in ons vlees... :+ :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:25

Wees blij dat wij boeren de rendac in stand houden!
Helaas gaat er wel eens een dier dood, en tja dat is niet altijd te voorkomen.
Maar doordat er bij ons wel eens een dier dood gaat, hebben vooral de paardenhouders er profijt van. De vrachtwagen rijd toch en een ritje van 5km om naar een paardenhouder is dan zo duur niet meer.
Anders waren de tarieven voor particulieren (waar vele paardenhouders onder vallen) al wel vele malen hoger geweest.

Helaas kom ik ook berichten tegen over het biologische, dat dat weer vele malen beter is voor het milieu dan de ''bio-industrie'' en bla bla bla.
Wie weet er nou werkelijk het verschil tussen biologisch en gangbaar????
Als een ieder hiervan volledig op de hoogte is en ook verschillende bedrijven van binnen heeft bekeken, dan praten we wel weer verder....................................

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:26

Ik zit er trouwens met smart op te wachten dat het plan van Gerda Verburg wordt doorgedrukt zodat de supers niet meer mogen stunten met de vleesprijzen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:26

Suzanne F. schreef:
Er zou wat concurrentie moeten komen in deze markt. Rendac heeft een monopoly-positie. Dat zal de prijzen ook normaler houden.

Als je op de website van Rendac kijkt zie je dat er nauwelijks winst wordt gemaakt, in 2004 tot en met 2006 was er zelfs sprake van een tekort. Het lijkt me daarom sterk dat de prijzen veel lager kunnen. Bovendien is geen eerlijke concurrentie mogelijk in een markt waar de overheid subsidies verleent, dus wie weet is deze stap juist het begin van een markt waar concurrentie mogelijk is? ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:30

Wat zeurt iedereen toch, het blijft een belachelijk lage prijs voor het ophalen van je dier.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:40

Janine1990 schreef:

Misschien niet, maar ik leer graag, dus ik wacht je antwoord af. :)

Janine1990 schreef:
Daarnaast is het produceren van vlees en andere producten die hier in Nederland ook worden geproduceerd niet echt iets om over te laten aan landen die het economisch gezien niet zo goed hebben. Zij kunnen namelijk nooit toekomen aan de eisen die de rijkere landen stellen aan import... Kost veel te veel, ze kunnen beter de productie in eigen land op poten zetten en vanuit daar zich voorzichtig gaan richten op export, mochten ze de Nederlandse markt kunnen betreden, wat ik verwacht nog lang niet gaat lukken...

In een eerlijke markt (dus zonder importmuren en exportsubsidies) denk ik dat die landen maar wat graag bereid zijn om zich aan te passen aan onze eisen, als ze merken dat daar geld aan te verdienen valt. Huidige praktijk is dat in sommige gevallen de productie in eigen land niet eens op gang kan komen omdat westerse landen massaal producten onder de kostprijs op de wereldmarkt dumpen. Die 'goedkope' producten worden in mensenleed duur betaald. Helaas is dit een mondiaal probleem en de ervaring leert dat die moeilijk op te lossen zijn. Ik wil de 'schuld' ook niet in de schoenen van de boeren schuiven. Dit is in de eerste plaats een politiek probleem.

Janine1990 schreef:
Kan natuurlijk ook zijn dat ik jouw intentie niet helemaal begrijp... Want volgens mij heeft pers al uitgelegd dat het ontbreken van die overheidsbijdrage niet wordt doorberekend in ons vlees... :+ :+

Heeft 'de pers' ook uitgelegd waarom dat zo is? In elke bedrijfstak worden kosten doorberekend aan de klant, waarom gebeurt dat in dit geval dan niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:47

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Misschien niet, maar ik leer graag, dus ik wacht je antwoord af. :)

Janine1990 schreef:

In een eerlijke markt (dus zonder importmuren en exportsubsidies) denk ik dat die landen maar wat graag bereid zijn om zich aan te passen aan onze eisen, als ze merken dat daar geld aan te verdienen valt. Huidige praktijk is dat in sommige gevallen de productie in eigen land niet eens op gang kan komen omdat westerse landen massaal producten onder de kostprijs op de wereldmarkt dumpen. Die 'goedkope' producten worden in mensenleed duur betaald. Helaas is dit een mondiaal probleem en de ervaring leert dat die moeilijk op te lossen zijn. Ik wil de 'schuld' ook niet in de schoenen van de boeren schuiven. Dit is in de eerste plaats een politiek probleem.

Janine1990 schreef:

Heeft 'de pers' ook uitgelegd waarom dat zo is? In elke bedrijfstak worden kosten doorberekend aan de klant, waarom gebeurt dat in dit geval dan niet?

Pers is een bokker, zie pagina 2 bovenaan :)

Die eerlijke markt kan niet tot stand komen wanneer er de top in derdewereldlanden alleen aan zichzelf blijft denken. :)
En ja, dat resulteert in humaan leed.

Waar ik op doel is dat een verlies aan boeren in ons land, leidt tot een verlies van onze economische concurrentiepositie. En daarmee geraakt ons land in een vicieuze cirkel.
En wie is er bereid ook maar een euro van zijn/haar loon in te leveren????

Edit: Met betrekking tot je laatste opmerkingen. In de boerensector gaat het bij verhandeling van producten om grondstoffen... De prijs die hiervoor gevraagd wordt is: productprijs + toegevoegde waarde bestaande uit machinegebruik, arbeidsuren
Als ik me niet vergis... ;)

Edit 2:
(S-I) + (B-O) = (E-M)
Particulier spaarsaldo + begrotingssaldo overheid = nationaal spaarsaldo

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:58

Ik wist überhaupt niet wat de kosten waren, maar meer dan een verdubbeling vind ik wel veel, zo ineens!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:08

Janine1990 schreef:
Pers is een bokker, zie pagina 2 bovenaan :)

Nu zie ik het, sorry pres! Y;( Maar nu weet ik nog steeds niet waarom de kosten niet gewoon doorberekend worden.

Janine1990 schreef:
Die eerlijke markt kan niet tot stand komen wanneer er de top in derdewereldlanden alleen aan zichzelf blijft denken. :)
En ja, dat resulteert in humaan leed.

Dat betreft niet alleen de 'leiding' van die landen hoor, we mogen ook gerust de hand eens in eigen boezem steken. Egoïsme (en protectionisme) komt op alle niveaus voor, zowel bij onze eigen regering (en dat van andere westerse landen) als op individueel niveau. Iedereen die in de supermarkt die kipfilet van 4 euro per kilo koopt weet ook (of zou moeten weten) dat de boer daar nooit een eerlijke prijs voor heeft kunnen krijgen.

Janine1990 schreef:
Waar ik op doel is dat een verlies aan boeren in ons land, leidt tot een verlies van onze economische concurrentiepositie. En daarmee geraakt ons land in een vicieuze cirkel.
En wie is er bereid ook maar een euro van zijn/haar loon in te leveren????

Maar ten koste van wat willen we die concurrentiepositie behouden? Jij doet net alsof het ons alleen maar oplevert, maar we betalen er ook voor, zowel in belastingen als in welzijn van mensen en dieren, binnen en buiten onze eigen grenzen.
Het is helemaal niet de vraag of we in willen leveren, we zullen wel moeten. Veel mensen zijn ook best bereid om meer voor een product te betalen als ze zien waar dat goed voor is. Er wordt in Nederland veel kwaliteit geleverd. De boeren mogen wat mij betreft veel meer achter hun product gaan staan. Laat maar zien wat je in huis hebt en wees trots op je product. Verenig je en zorg dat je wél die prijs krijgt die je verdient. Noem mij maar dom, maar ik begrijp eerlijk waar niet waarom dat niet gebeurt. Ongetwijfeld zal het te maken hebben met de sterke positie van de supermarkten en andere dingen waar ik het bestaan niet van weet. Laten we daar (in onze samenleving, niet noodzakelijk in dit topic, want het gaat al zo off-topic :+ ) de discussie over aangaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:09

Suzanne F. schreef:

verwacht jij dat als er concurentie komt dat de prijzen lager worden? nog lager?
ben ik dan de enige die het erg goedkoop vind dat je dode paard aan huis met een vrachtwagen wordt opgehaald en naar de rendac in haarle [vanaf mijn huis toch wel anderhalf uur ] wordt gebracht?
Ik snap ook dat er meer beesten in die bak gaan en dat het een route is die die vrachtwagen rijdt en nog kan ik het er niet zelf voor doen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:21

Janine1990 schreef:
Edit: Met betrekking tot je laatste opmerkingen. In de boerensector gaat het bij verhandeling van producten om grondstoffen... De prijs die hiervoor gevraagd wordt is: productprijs + toegevoegde waarde bestaande uit machinegebruik, arbeidsuren

Ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je nu dat de prijs van het ophalen van dode dieren niet doorberekend kan worden omdat dat in een economieboek staat? Hoe komt de productprijs dan tot stand? Kun je de kosten van het afvoeren van dode dieren niet zien als een (negatieve) vorm van toegevoegde waarde?

Janine1990 schreef:
Edit 2:
(S-I) + (B-O) = (E-M)

Sorry, maar hier kan ik helemaal geen chocola van maken. Wat heeft dat met deze discussie te maken? :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:23

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je nu dat de prijs van het ophalen van dode dieren niet doorberekend kan worden omdat dat in een economieboek staat? Hoe komt de productprijs dan tot stand? Kun je de kosten van het afvoeren van dode dieren niet zien als een (negatieve) vorm van toegevoegde waarde?

Janine1990 schreef:
Edit 2:
(S-I) + (B-O) = (E-M)

Sorry, maar hier kan ik helemaal geen chocola van maken. Wat heeft dat met deze discussie te maken? :o

Kosten van dode dieren worden vooraf al ingecalculeerd neem ik aan, als in machinegebruik. Aanschafwaarde + restwaarde/gemiddelde gebruiksduur...

Dat laatste heeft te maken met de concurrentiepositie van een land...