Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:De persoon is de rotte appel, niet de methode, dat moet je niet met elkaar verwarren.
MarcelDufour schreef:Toch hebben we veel te maken met die mensen. Vergeet niet dat als je de opinie eenmaal tegen krijgt, vooral van mensen die er geen verstand van hebben, dan krijgt de sport toch een groot probleem. En ik voorspel je hier en nu, dat dit nog een staartje gaat krijgen vandaag of morgen.
Bandida schreef:Jullie dressuurruiters zouden beter starten eens in eigen boezem te kijken, en het beeld wat jullie met ieder concours de huiskamers in zenden eens onder de loep te nemen. Het is niet van Bokt dat de weerstand zal komen, het is van bij Jan met de pet die vanuit de zetel al dat gesol met dieren in sport nu wel moe gezien is, en voor strengere wetgeving gaat stemmen.
Leg die zo geprezen foto van het zwarte paard op blad 1 van deze website maar eens voor aan wat paardenleken, en luister dan eens goed naar de reacties. Kan erg verhelderend zijn voor mensen die blind zijn voor de realiteit.
Rana schreef:er wordt simpel weg niet meer geluisterd. De mening is toch al gevormd. Dat stoort mij.
jantjeuh1990 schreef:jaa dat zou zo ie zo beter zijn Janine1990 (over die onderzoeken) ook al vind ik dat dit zoals eerder gezegt werd eignelijk op turnen lijkt steeds lenigger worden.. en daar gaat jaren overheen duss en het is niet zo als je rolkur rijd... de hele tijd met de kin op de borst rijd dat is echt onzin juist varieren in houding!
Bandida schreef:Rana schreef:er wordt simpel weg niet meer geluisterd. De mening is toch al gevormd. Dat stoort mij.
Dat is aan beide zijden het geval hoor. Ik moet de eerste dressuurruiter nog tegen komen die bereid is -op z'n minst even voor de discussie- te aanvaarden dat flexen simpelweg niet kan zonder pijn te veroorzaken (anders is het nl. niet erg efficiënt) en dus toe te geven dat het paard pijn moet lijden om verder te komen in de sport.
No pain no gain, dat geldt zowel voor menselijke als dierlijke atleten. Wie daar anders over denk is naïef en/of heeft zijn eigen lichaam ook nooit proberen trainen.
En de kritiek dat ik zowiso tegen alle sport met paarden ben doet hier eigenlijk niet veel ter zake. Ik probeer alleen uit te leggen waar veel van de weerstand tegen dit soort trainingstechnieken vandaan komt. (ik ben niet de enige die zo denkt)
Ik vind no pain no gain alleen kunnen met je eigen lichaam. Dat heeft inderdaad implicaties voor paardensport. Maar even goed voor de manier waarop je een jong paard traint of voor de wijze waarop je een hond aan de lijn leert lopen.
Rana schreef:Ik snap je denkwijze, echter is het wel zo dat het een vraag en antwoord spel blijft en iedereen heeft een grens waar een tijdelijk ongemakkelijk gevoel pijn word. Ik begeef me nu op glad ijs, maar als ik het met mezelf vergelijk hoef ik niet door pijn heen als ik mezelf leniger wil maken. Als ik het rustig aan doe zal ik zelf nauwelijks last van mijn spieren hebben daarna, het is simpelweg luisteren en niet forceren.
NenaC schreef:als je op een paard zit kun je hem nooit helemaal onafhankelijk laten kiezen omdat je (al niet niet bewust) stuurt in de richting waar je wilt.
@ Arabesk, zijn al die andere mensen op Gerd na voor de rollkur? Want dan lijkt het me inderdaad niet echt een eerlijke discussie worden.
Cowgirl schreef:Dat canadese onderzoek is idd oud en slaat nergens op. En hoe een paard het liefst loopt? Kijk maar eens op de wei als hij gaat lopen, dat is zijn houding zodat ie alles goed kan zien en klaar is om weg te vluchten bij gevaar.
MarcelDufour schreef:horseyfries schreef:De persoon is de rotte appel, niet de methode, dat moet je niet met elkaar verwarren.
Tja, het pistool is het probleem niet, maar de schutter. Wil nog steeds niet zeggen dat iedereen dan maar een pistool moet dragen.
Met andere woorden, als het systeem niet geoorloofd is, zullen veel minder personen het probleem vormen.
Bandida schreef:Het wordt vervolgens dagelijks 'standaard' getraind met behulp van twee bitten, een ketting en een riem die drukt boven de oren.. wanneer denk je dat dat dier pijn gaat beginnen tonen uitgaande van die basisopstelling? Ik zal het je zeggen.. gewoon niet, of als het heel zwaar mis is.
Vudress schreef:Na zulke beweringen vind ik wel dat je duidelijk geen kaas hebt gegeten van het africhten van een paard.
Nillie schreef:Dat Canadese onderzoek zegt mij al genoeg...