Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:50

Bij ons staan er ook 3 paardjes 24/7 buiten wel met een schuilstal en onbeperkt hooi en die stampen ook het ijs in de bakken zelf kapot.
Neemt niet weg dat wij het ijs ook kapot maken.. maar eigenlijk overbodig.

en ojaa... dit gaat over arabische volbloeden ;) met een teddyvacht waarvan je denkt dat ze uit ijsland komen.
Hier is ook de dierenbescherming vorige week langs geweest en zag binnen 1 minuut hoe goed ze erbij stonden.
De eigenaren kregen zelfs een compliment!
Wel goed dat ze een melding serieus nemen, maar het zou fijn zijn als de klagers zouden komen kijken zodat ze uitleg kunnen krijgen over de behoeftes van paarden.

Rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:49

Mijn pony heeft ook zijn drie eerste levensjaren in deze bossen gestaan onder het toeziend oog van Piet van IJzendoorn,

zo zag hij eruit op driejarige leeftijd toen hij er vandaan kwam.

Afbeelding

Ik ben regelmatig daar geweest het hele jaar door en in de winter worden ze echt zo nodig bijgevoerd en zeker niet aan hun lot overgelaten, zoals deze man beweert.

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:26

mooi voorbeeld van een pony bij piet vandaan rasp! (heb je m hier vlak voor de hengstenkeuring in maart binnengehaald en getoilleteerd? feb ofzo?)

ik heb mijn paarden op stal gehad op de zonnehoeve, mn pony is er geboren, mn jonge spul stond er. nog voor er een pensionstal was. het doet pijn te horen dat iemand die rekeninghoudt met de behoeftes van zn dieren door iemand die denkt dat paarden 23 uur in een hok fijn vinden (en dat dat zo hoort!), in de media (!) zwart wordt gemaakt.

niet 1 maar 2 dochter hebben ieder 2x ek gereden, hij heeft op een moment 6 ponys tegelijk in de selectie gehad. 1 pony is 6x mee geweest waarvan 2x beste nederlander en 1x 1e na de dressuur.

zn melkvee staat lekker in het stro, szomers buiten en het jonge spul in de natuurgebieden. alles wordt bijgevoerd met 500kg balen. voor de paarden een onbemest mengsel van oa luzerne, voor de koeien meestal bemest.

als het ijs echt te dik is (de laatste keer dat t nodig was was ong 10jr terug) wordt t met de voorlader van de traktor stuk gemaakt als er toch gevoerd wordt.

in elk natuurgebied is wel n stuk dicht begroeid bos, niet door te komen als je n pony wil vangen :D , maar heerlijk om te schuilen!

ook op stal is er de mogelijkheid voor sociaal contact, mijn ruin speelde in de oude stallen over het hek met zn buurhengst, stal was ruim genoeg om "dekking" te zoeken en ze hadden samen enorme lol! met de andere hengst krabbelde hij graag. door zo om te gaan met je dieren gedragen ze zich natuurlijk en zijn ze gelukkig.

dierenmishandeling op de zonnehoeve? gewoon iemand die niet beter weet, graag aandacht wil en die krijgt van de media, die graag verkoopt. meer is het niet!
wel heel vervelend voor de naam van de zonnehoeve, als we nu eens eerst gaan vragen voor we onze grote mond open zouden doen voorkomen we een hele hoop schade!

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:50

Tja ik heb hun situatie natuurlijk niet zelf gezien

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:04

haha wat een verhaal,,

inderdaad ik geef hem groot gelijk dat het paard buiten moet staan,, en niet moet worden op gesloten..
maar het paard moet wel bijgevoerd worden, en er moet regelmatig na het water gekeken worden...

snap niet dat hij al 10 jaar die ponys heeft..
vind het knap dat ze dan nog leven

jet1

Re: Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:12

hij heeft ze al langer en voer en water zijn niet zichtbaar vanaf t hek of paden, je wil wandelaars niet tussen kuil etende ponys hebben. mochten ze ruzie krijgen....

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:45

Mijn laatste (helaas te vroeg overleden) paard had ik gekocht van de Zonnehoeve en heeft 5 jaar lang in de stille kern gestaan zonder dat ze hem hebben kunnen vangen.

Die heeft echt 5 jaar lang niets te kort gehad

Afbeelding

en was een pracht van een dier

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:48

Onze Sammy komt ook van de Zonnehoeve. Een paar jaar terug zijn we bij zijn vader (Iltshi) gaan kijken. Die stond heerlijk in een stuk natuurgebied met zijn merries en veulens. Volgens mij zou iedere dekhengst wel zo'n leventje willen.
Mooi beest trouwens Ambercrombie.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:12

Sammyoo volgens mij hebben ze het hier ook over het plekje waar Iltshi staat, en gaat het waarschijnlijk ook over Iltshi ;)

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:43

Gister ben ik eens een kijkje gaan nemen bij mijn paard. Hij staat in de stille kern, het natuurgebied ernaast waar ook paarden van Piet van IJzendoorn lopen. Ik kwam alleen maar vrolijke dieren tegen en kon niets zieligs ontdekken. De dieren hadden volop kuilgras en water is er met deze sneeuw ook voorhanden. Jong, oud, alles had het naar hun zin. Mijn eigen paard (en zijn kudde) kon ik helaas niet vinden in dit gigantische gebied. Volgende keer beter, ik weet namelijk dat hij goed in de gaten gehouden wordt en de tijd van zijn leven heeft!

Ik heb wat foto's gemaakt voor de mensen die zo goed kunnen oordelen vanaf hun beeldscherm;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:37

@Hazel
Met de paarden op de foto's is helemaal niets mis, in tegenstelling zelfs, het zijn zeer fijne foto's om naar te kijken.

Als dit de paarden zijn was het een storm in een glas water.
Wat ik dan jammer vind dat de pers de mening van een gefrustreerde bewoner (zo blijkt) klakkeloos overneemt en daar een krantenartikel over schrijft. Met woorden gewijd aan de politie. Tja, ik denk altijd: staat het in de krant dan is dat nieuws en gecheckt. Zo blijkt maar weer dat zelfs de gemiddelde krant onzinberichten plaatst.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:44

Het zijn in ieder geval paarden van dezelfde eigenaar. Het lijkt mij sterk dat hij de ene groep verwaarloost en de andere groep onbeperkt kuil geeft.

Aan de ene kant is het goed dat mensen die geen verstand hebben van paarden goed opletten en aan de bel trekken bij twijfel. Het is alleen jammer dat dit op deze manier bij de pers terecht gekomen is. De verslaggever had bijvoorbeeld eerst zelf op onderzoek uit kunnen gaan, dan had dit een heel andere artikel geworden; Paarden in natuurgebied Zeewolde worden tijdens deze strenge winter goed bijgevoerd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:14

Als die verslaggever had gezien dat de paarden er goed bij stonden was het natuurlijk nooit boeiend genoeg geweest voor de krant/tv

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:59

Haha, daar heb je gelijk in! Toch blijft het jammer dat journalisten zo slecht aan de eventuele gevolgen denken!

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:57

journalisten denken daar meestal helemaal niet aan, die willen verkopen :(
dat wordt meestal vergeten, ik weet vrij zeker dat hij niet in het natuurgebied isgeweest, het is een stiltegebied (verboden toegang dus en van buiten t hek zie je de paarden bijna nooit...)
jammer dat zon stukje in de krant eerder wordt geloofd dan wanneer er precies wordt uitgelegd hoe t zit (ik heb er geen voordeel in, nadat ik mn nek n paar jaar terug heb gebroken heb ik moeten verkopen en anders onder moeten brengen)
maar gelukkig heeft iemand fotos gemaakt, kunnen we ons eindelijk druk maken over echt verwaarloosde dieren