Paarden in Hulkesteinsebos worden aan hun lot overgelaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Re: Paarden in Hulkesteinsebos worden aan hun lot overgelaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:05

@buitenzorg: Het gaat er niet om of die paarden binnen of buiten staan, zie de paarden zelf ook liever 24 uur per dag buitenstaan. Het gaat erom of ze vers water hebben of niet....

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:33

hoe weten we eigenlijk zeker dat ze echt niets te eten en te drinken kregen? ik snap dit soort informatie niet goed. Het nodigt uit om iets te veroordelen terwijl er veel te weinig feiten bekend zijn. we moeten ons realiseren dat er ook mensen zijn die geen verstand hebben van paarden/pony's en het gauw zielig vinden om paarden buiten te laten staan. vaak zijn de pony's blijer buiten te staan dan binnen. maar die zien we niet.

misschien ben ik een beetje naïef. ik kan me nog steeds niet voor stellen dat er mensen zijn die dieren hebben en ze geen eten en drinken geven.

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:36

Het is gewoon een zorgelijke boerderij

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:12

je laatste bericht is nogal compleet het tegenover gestelde van je eerste bericht, dus wat wil/vind je nou?
Je veroordeeld mensen dat ze snel hun oordeel trekken en zelf doe je precies hetzelfde?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:10

Makkelijk oordelen vanaf de computer, zijn er ook mensen hier die het zelf hebben gezien? We kunnen wel van alles gaan roepen, maar wie zegt dat het waar is, en inderdaad zoals hier al eerder gezegd werd soms wordt de DB wel erg snel gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:13

marleen_usar schreef:
Makkelijk oordelen vanaf de computer, zijn er ook mensen hier die het zelf hebben gezien? We kunnen wel van alles gaan roepen, maar wie zegt dat het waar is, en inderdaad zoals hier al eerder gezegd werd soms wordt de DB wel erg snel gebeld.

We moeten zeker het nieuws in de krant niet geloven :D
Veel mensen lezen veel in de krant en dat wordt nu eenmaal voor waarheid aangenomen. Veel mensen baseren een mening op iets dat in de krant wordt vermeldt.
Hoe vaak vorm je een mening over iets dat in de krant wordt vermeld en waar je niet ter plekke bij bent geweest?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:14

Buiten staan, oke.
Maar zonder (goed) eten, en (vers) water? Nee. Dat kan natuurlijk niet.
JUIST als ze zoveel buiten staan moeten ze genoeg eten hebben, om zichzelf warm te houden etc!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:34

Joscaa schreef:
Buiten staan, oke.
Maar zonder (goed) eten, en (vers) water? Nee. Dat kan natuurlijk niet.
JUIST als ze zoveel buiten staan moeten ze genoeg eten hebben, om zichzelf warm te houden etc!
Iemand van de Zonnehoeve heeft de moeite genomen zich op Bokt aan te melden om uit te leggen dat de paarden wel degelijk bijgevoerd worden en dat ze van de in het terrein waar ze lopen aanwezige bomen/bossages gebruik kunnen maken voor beschutting. Alleen over de drinkwatersituatie bestaat nog onduidelijkheid, wat natuurlijk niet betekent dat het niet geregeld is. Ook niet dat het dat wel is, maar het is dus gewoon nog even niet bekend.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:13

Buitenzorg schreef:
malih schreef:
pfff, verbaast me allemaal niks. Ik verbaaste me wel langer over de manier van handelen op zonnehoeve. Dat die paarden daar staan te verrotten verbaast me echt helemaal niks.

Lees eerst een heel topic eens voordat je zo gaat schoppen!

En tja, "wij" rechtvaarigde mensen zetten onze paarden liever 24/7 in een 3x3 box, met stromend water. Daar worden ze veel gelukkiger van... :+ :n

Hoe kom je er bij dat ik een topic niet helemaal door lees? Ik lees het topic gewoon door (alle berichten dus) Maar ik ken zonnehoeve niet van horen zeggen, maar gewoon omdat ik daar heel vaak geweest ben ( heb een bijrijpaard gehad wat daar gestald stond) mijn mening is dus niet gebasseerd op alleen dit bericht!

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:00

in een ander topic hierover op bokt had ik al gereageerd over oa het water. in de meeste natuurgebieden van de zonnehoeve zitten meer dan een ingang. gevoerd wordt bijna nooit waar veel mensen langslopen (paarden in discussie over wie eerst mag vlakbij wandelaars??)
de vaarten en meertjes waaruit gedronken wordt liggen ook niet bij de ingang of naast het pad. als er gevoerd wordt (met traktor en voorlader en altijd in de winter) wordt ALTIJD het water gecontroleerd, is het ijs te dik om te breken voor de ponys (erg zeldzaam) wordt het gebroken met de voorlader van de traktor.
ik hoop dat eea wat duidelijker is nu.
als jealtijd alleen paarden van op een manege kent kan het op de zonnehoeve een cultuurshock zijn, geen elke dag gepoetste ponys, potstallen (veel stro hoor), grote loopstal met een paar ponys kan er ook staan, uitloopstallen buiten....niet zo aanmgeveegd als de manege en in de winter komt binnen wat ziek is (een griepje krijgt iedereen wel eens, die zijn wat sneu, worden opgeknapt en gaan t voorjaar naar buiten of worden ingereden).
ongelukkige paarden/ponys zijn daar niet, eten, drinken, beschutting en sociale contacten hebben ze allemaal binnen en buiten.
veel mensen zijn vergeten waar een paard vandaan komt en denken dat een paard, betuttelt als n baby in een stal van 3x3 gelukkig is en goed wordt verzorgt....die zien dit en bellen de politie. gelukkig begrijpen de meesten van ons dat het toch n beetje anders moet, stalpaarden 3x pd eruit en mogelijkheid tot paard zijn met anderen en weidepaarden niet meer in hun uppie! nu de rest nog....(dit is btw ook de mening van de db)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:00

Nou Jet1, zo naief zijn we met zijn allen niet hoor. Zoals je al kunt lezen, is niemand gestruikeld over het buiten staan van de paarden. Niemand zegt dat ze op stal moeten. Niet iedereen heeft hier een paard in een box. Tussen een natuurgebied en een box zitten nog heel veel mogelijke opties.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:20

Hoe kun je nou een "zorgboerderij" zijn als je voor je dieren niet eens kan zorgen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:45

funfun: Misschien even topic lezen?

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:37

mindim, ik heb het ook niet over de mensen die hun paardn buiten hebben staan ofweten waar ze t over hebben. maar als je alleen maar op maneges in de randstad hebt gereden denk je (en leer je!) dat zoals t daar gaat goed is.....daar zag ik ook n paar posts van hier. jammergenoeg is dat nog steeds zo en als je dan op zon natuurgebied komt, vindt je t fout. ik zeg niet dat iedereen zo is, maar ja ik neem aan dat je je dan ook niet aangesproken voelt.
ik ken de situatie daar gewoon (in alle natuurgebieden van de zonnehoeve) en heb geprobeert eea uit te leggen. de paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, in een natuurgebied omdat dat ponys de mogelijkheid geeft in de winter eten, water en beschutting te zoeken. daarnaast worden ze gevoerd enm gecontroleerd. ik heb het hier niet over de konniks die niet bijgevoerd mogen worden! wordt er daarom soms zon drukte gemaakt over het woord natuurgebied? daar kan je ook variaties in hebben....(zoals je zei over "tussen box en natuurgebied...") dit zijn gewoon verzorgde ponys en paarden. en de klager wist niet beter dan een paard hoort op stal....
ik heb daar mijn pony 17 jaar geleden gekocht, heb mijn paarden daar jaren op stal gehad, heb zijn ponys zadelmak gemaakt en paarden uitgebracht (en niet te vergeten in de winter rondjes door de kou gemaakt op zoek naar de koeien en paarden, of alles er nog goed bij stond), denk dat ik wel weet waar ik het over heb....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:41

Ze staan er in de zomer prachtig Jet1, daar heb ik foto's van gezien, gemaakt door een fotograaf. Ik heb een foto van een paardje wat daar nu staat en ook die zag er goed uit.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:42

Gister ben ik eens een kijkje gaan nemen bij mijn paard. Hij staat in de stille kern, het natuurgebied ernaast waar ook paarden van Piet van IJzendoorn lopen. Ik kwam alleen maar vrolijke dieren tegen en kon niets zieligs ontdekken. De dieren hadden volop kuilgras en water is er met deze sneeuw ook voorhanden. Jong, oud, alles had het naar hun zin. Mijn eigen paard (en zijn kudde) kon ik helaas niet vinden in dit gigantische gebied. Volgende keer beter, ik weet namelijk dat hij goed in de gaten gehouden wordt en de tijd van zijn leven heeft!

Ik heb wat foto's gemaakt voor de mensen die zo goed kunnen oordelen vanaf hun beeldscherm;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:47

oei, die bruine en die schimmel zijn eerder te dik dan te dun ;) (of t moet heel erg vertekenen op mn scherm. Nou, ben benieuwd hoeveel mensen nu nog steeds zielig roepen.

Ik wil dat valkje trouwens wel adopteren ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:54

Is dit de kudde die in dat bosje aan de bosruiterweg staan?? Hier lopen ook enkele koeien toch?
Ong. 300 meter van onze stal staat nl ook een aantal paarden (voor zover ik weet zijn die van Zonnehoeve) in een stuk afgebakend natuurgebied.
Ik heb ze niet vaak genoeg gezien om te beoordelen of deze dieren idd verwaarloos worden, wat we wel hebben meegemaakt is dat er in de zomer regelmatig eentje losloopt en dat de eigenaren dan niet/moeizaam te bereiken zijn..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:16

oeeeh ik wil die schimmel op de zesde foto! wat een cutieee! :~

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:02

Patriciavt schreef:
Is dit de kudde die in dat bosje aan de bosruiterweg staan?? Hier lopen ook enkele koeien toch?
Ong. 300 meter van onze stal staat nl ook een aantal paarden (voor zover ik weet zijn die van Zonnehoeve) in een stuk afgebakend natuurgebied.
Ik heb ze niet vaak genoeg gezien om te beoordelen of deze dieren idd verwaarloos worden, wat we wel hebben meegemaakt is dat er in de zomer regelmatig eentje losloopt en dat de eigenaren dan niet/moeizaam te bereiken zijn..

Ja, dat zijn ze, er staan nu wel kuilbalen.
De zorgboederij is niet meer dan dat daar pleegkinderen zijn, want zorg voro paarden hebben ze niet.
Die van mij heeft er 3 jaar gestaan, en was verre van tevreden, ben heel erg blij dat ik daar weg ben, wil voor geen goud meer terug!
Meestal hadden ze beschimmeld kuil of hooi te eten, het stro was ook vaak muf en beschimmeld, dat soort dingen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:45

ik weet niet hoe lang je er weg bent, maar dingen kunnen veranderen. Foto's en verklaring van eigenaar evenals prestaties van zonnehoeve pony's duidelijk niet op verwaarloosde dieren

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:14

Misschien kunnen ze veranderen, maar ik heb nog contacten daar, en die verklaren anders..
Maar ik ben er nu iets meer dan een jaar weg, gelukkig..

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:50

Sorry hoor Gina2003, maar jij zou beter moeten weten en dat je met ruzie ('woorden') weg bent gegaan betekent niet dat je op internet de stal zwart hoeft te maken.
De paarden op de Zonnehoeve staan er prima bij.

En wat betreft die 'contacten' die je nog hebt op deze stal... mijn vraag is dan.. waarom staan ze er nog??

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:31

J, dat laatste vraag ik me ook af.
En met woorden weggegaan.. Vind jij het normaal als er een bezem op het paard van je rug wordt stukgeslagen??
Ik heb vaak zwarte kuil bij Gina uit haar stal gehaald, vaak kreeg ze de bakjes voer niet die voor de stal stonden, daar heb ik inderdaad woroden over gehad, omdat AM dat niet wil horen, maar ik laat niet zo met me omgaan!
Ik ben heel erg blij dat ik daar weg ben in ieder geval, mijn pony staat er een heel stuk beter bij dan bij de ZH en is ook een heeeel stuk vrolijker..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:12

nogmaals, dingen kunnen veranderen en om nu op alleen jou ervaring af te gaan, ten opzichte van de verklaring van de eigenaar, de geplaatste foto's en de prestaties van zonnehoevepony's...., zeker hoe je hier reageert ben je er naar mijn mening alleen maar op uit om deze stal zo zwart mogelijk te maken.