Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:39

mwah ik denk het zo maar van niet ;-). Ik denk dat het bitrijden over 100 jaar een stille dood is gestorven :-)

Astridhorse

Berichten: 1087
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:40

Ben erg benieuwd hoe het uitpakt en verder gaat, wie weet doe ik dan ook wel een keertje bitloos mee in de L2..
Ook ik vind het jammer dat het aparte klasses zijn.. ik bereik met bit hetzelfde als zonder, maar ja, wie weet komt dat nog.. gewoon deze hoofdstellen bij de normale wedstrijden (tm Z2 bijvoorbeeld) toestaan lijkt mij niet veel meer moeite dan dit.. en bitloze ruiters kunnen dan pas echt bewijzen dat het bit voor dressuur niet nodig is.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:41

Wel vermakelijk om te zien hoe de KNHS worstelt met het begrip aanleuning }:). Ze geven nu indirect toe dat hun vorm van aanleuning wat zij graag willen zien, kennelijk niet te bereiken is zonder een staaf ijzer _O-

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:43

QTdarling schreef:
@Sizzle: moet ik dan HC gaan starten om me te bewijzen???
Zal iemand bij de KNHS dat opvallen???


Nee want als je goed gelezen hebt mag je met je M klassering bij bitloos voorlopig weer L2 starten. ALs je daar dan binnen 5 wedstrijden weer mee aan de 10 of meer wp zit (wat ik dan wel verwacht van iemand die zo hoog opgeeft over zijn M klassering), en er wellicht nog 200 anderen met jou ook zo spetterend bitloos door de baan gaan dan zullen ze het welicht weer verder uitbreiden.

Of het een stille dood sterft ligt voor 100% bij de ruiters zelf.

Sodeletuut

Berichten: 21315
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:45

:):)

Jammer dat mn Marylot niet mag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:54

Sizzle schreef:
Nee want als je goed gelezen hebt mag je met je M klassering bij bitloos voorlopig weer L2 starten. ALs je daar dan binnen 5 wedstrijden weer mee aan de 10 of meer wp zit (wat ik dan wel verwacht van iemand die zo hoog opgeeft over zijn M klassering), en er wellicht nog 200 anderen met jou ook zo spetterend bitloos door de baan gaan dan zullen ze het welicht weer verder uitbreiden.

Precies, ik denk dat de bitloze deelnemers een grote rol gaan spelen of bitloos uitgebreid gaat worden naar de Z en hoger.
De beslissing 't/m L2' heeft namelijk mede te maken met het korte tijdsbestek tussen januari en april 2010, waarin de KNHS geen ruimte ziet om 1200 juryleden voor 1 april bij te scholen. Later kan het via een reglementswijziging omhoog naar de Z en zelfs hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:56

Sodeletuut schreef:
Jammer dat mn Marylot niet mag..

De Marylot is toch geen systeem, maar een merk?
De sidepull bijvoorbeeld is namelijk gewoon toegestaan, dus ook de Marylot sidepull. Tenzij de neusriem daarvan smaller is dan 2 cm.

Anoniem

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:04

wij organiseren van de zomer een groot concour ivm 100 jarig bestaan van rijvereniging. Ik ga eens kijken of ik me sterk kan maken voor een bitloze rubriek!

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:26

JoviBan schreef:
Sodeletuut schreef:
Jammer dat mn Marylot niet mag..

De Marylot is toch geen systeem, maar een merk?
De sidepull bijvoorbeeld is namelijk gewoon toegestaan, dus ook de Marylot sidepull. Tenzij de neusriem daarvan smaller is dan 2 cm.


Marylot is van kunststof en er staat in de regels dat het moet gaan om een leren hoofdstel.

Nog even ontopic,
ik hoop dat het geen aparte rubriek blijft, maar samengevoegd zal worden.
Tot nu toe iig een prima ontwikkeling, hoop dat het aanslaat

Saskia505
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:28

De KNHS had niet dieper kunnen zinken. Dat het bij endurance is toegestaan is tot daar aan toe, maar om nu het bitloos rijden toe te staan binnen de dressuursport...

Op zich ook best wel heel grappig. In vrijwel alle gevallen is de geschiedenis van dressuur heilig, maar dat men vroeger tijdens de oorlog met bit reed is niet van belang?

Maar goed, ik vind het belachelijk. En ik ben vast niet de enige die deze mening deelt. Maar als het echt zo'n fantastisch, briljant idee is zullen we straks combinaties als Gal/Totilas, Van Grunsven/Salinero, Cornelissen/Parzival ook wel zonder bit in de ring verschijnen. :')

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:29

Mijn moeder heeft zich ook opgegeven voor jurylid.
Het is natuurlijk ook zo nu ze "nieuwe" juryleden moeten hebben, deze ook niet in 1 keer de Z kunnen gaan jureren
dit zullen ze(als het allemaal goed uitpakt) ook langzaam aan opbouwen zoals nu in wedstrijdsport gebeurd.
dus eerst cursus IL dan IM enz....
Het lijkt mij een erg leuk idd van de KNHS, ze staan tenminste open voor nieuwe dingen!
En als het goed uitpakt dan word het vast wel samengevoegd...logisch dat ze het eerst zo gaan proberen(vind ik)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:39

Juist, vooralsnog hangt het niet van de KNHS en de juryleden af, maar van de deelnemers of dit experiment een snelle dood sterft of binnen de kortste keren uitgebreid wordt tot Z en hoger! Dus dames, het is aan jullie!
(Als ik jullie was zou ik nu een stuk minder mijn tijd aan Bokt besteden maar me het leplazerus oefenen en ook nog verenigingen aanspreken om samen met hen wedstrijden te organiseren, zodat je én bewijst dat je heel goed bent en die L2 zo voorbij bent én zorgt dat er wedstrijden genoeg zijn)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:46

Waarom bijscholen dat is wat ik me afvraag.
Iedereen weet wat er gevraagd wordt in bepaalde klasses, of je dit nu doet met of zonder bit of misschien wel beide, dat maakt niets uit.
Jammer ik had liever gezien dat je bitloos in de huidige klasses zou mogen starten.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:51

Sodeletuut schreef:
:):)

Jammer dat mn Marylot niet mag..


Idd, mijn kaptoom met metalen binnenkant neusriem mag ook nie ;( ... maar goed, verder goed initiatief en leuk voor de bitloze ruiters!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:52

Amarie schreef:
Waarom bijscholen dat is wat ik me afvraag.
Iedereen weet wat er gevraagd wordt in bepaalde klasses, of je dit nu doet met of zonder bit of misschien wel beide, dat maakt niets uit.
Jammer ik had liever gezien dat je bitloos in de huidige klasses zou mogen starten.


Denk eens aan vormen van protest?
Een bitloos paard heeft er niet zoveel aan om te proberen de tong over de neusriem te krijgen nietwaar?
Dus hoe zou je protest definieren bij bitloos?
Ik lees regelamtig dat bitloos niet bedoeld is voor een constante aanleuning. Hoe moet je dat beoordelen dan?
Een paard dat van het bit los loopt kruipt achter het bit en is fout.

Zo kun je nog veel meer zaken bedenken kan ik je verzekeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:03

Sizzle schreef:
Dus hoe zou je protest definieren bij bitloos?

Wat denk je bijv. hiervan:
- sterk maken van / verstijven in de hals
- wegdrukken/vasthouden van de rug
- omhoog brengen van het hoofd
- schudden met het hoofd
- slingeren met het hoofd
- verkrampt/gespannen lopen en 'laat niet los'
- 'achter het bit' kruipen (in dit geval de neusriem)
- vluchtgedrag vertonen
- wegrennen c.q. 'sjezen' tijdens het rijden
- schrikgedrag, overgevoeligheid voor prikkels
- staartzwiepen
- algehele spanning
- bokken, steigeren
etcetera

Alle mogelijke verzet zoals die er ook met bit is. Behalve uitingen met de mond en de tong, die ellende zijn we dan in ieder geval kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:05

Amarie schreef:
Waarom bijscholen dat is wat ik me afvraag.
Iedereen weet wat er gevraagd wordt in bepaalde klasses, of je dit nu doet met of zonder bit of misschien wel beide, dat maakt niets uit.
Jammer ik had liever gezien dat je bitloos in de huidige klasses zou mogen starten.

Dat "bijscholen" is toch wel een blamage.
Het gaat volgens de KNHS om een "andere aanleuning". :o?

Dit is een goed artikel waarin dat weerlegd en uitgelegd wordt: http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.htm

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:08

Tsjongejonge wat kunnen jullie zeuren zeg! Bijscholen is bijv. nodig omdat er maar een aantal bitloze optomingen toegestaan zijn en de juryleden het juiste gebruik van deze optomingen dienen te kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:10

ik vind dat er wel degelijk bijscholing moet komen! ik heb de 'gewone' jurycursus gedaan en moet toch zeggen dat dit toch een andere manier van kijken is naar een proefje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:26

horseyfries schreef:
Tsjongejonge wat kunnen jullie zeuren zeg! Bijscholen is bijv. nodig omdat er maar een aantal bitloze optomingen toegestaan zijn en de juryleden het juiste gebruik van deze optomingen dienen te kennen.

"Sullie" zeuren niet.
Het komt toch echt van de KNHS zelf dat er "bijgeschoold" moet worden vanwege de aanleuning.

Lees eens verder dan Bokt. Dit bijv.:
het nieuwsbericht van 4 december: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:26

Arabesk schreef:
mwah ik denk het zo maar van niet ;-). Ik denk dat het bitrijden over 100 jaar een stille dood is gestorven :-)



Dit vind ik een behoorlijk nutteloze opmerking, misschien een mening, maar ik denk dat dit absoluut niet zo is. Ik denk dat bitloos rijden straks met een sisser afloopt, de hype is weer vergeten en iedereen gaat weer opzoek naar het volgende item!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:27

vonneke schreef:
ik vind dat er wel degelijk bijscholing moet komen! ik heb de 'gewone' jurycursus gedaan en moet toch zeggen dat dit toch een andere manier van kijken is naar een proefje.

Vreemd hoor. Want als 't goed is, is er namelijk geen enkel verschil.
Kun je je in dit artikel vinden? : http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.htm

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:29

Leuk!
Maar wel jammer dat zodra het wat serieuzer wordt (M) je er alsnog een bit in moet hangen.
Kijk, dat dat in het ZZ-licht moet, ok, maar alles tot en met Z2 is toch nog steeds basis.
Ik had t in t M2 best eens willen proberen, die van mij loopt gewoon goed op een laag neusriempje met teugels eraan.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:35

QTdarling schreef:
Ben bang dat dit weer een stille dood sterft net als de Hunter spring wedstrijden


Bulck schreef:
Vind het belachelijk dat ze niet gewoon tussen de reguliere ruiters mogen starten.
Bespaart een hoop georganiseer. En goed dressuur is goed dressuur.


Beide quote's geven ook mijn gevoel hierover weer. Het is eigenlijk heel slim van de KNHS. Geef gehoor aan alle 'commotie' rond bitloos rijden en zorg er dan voor dat het gescheiden wordt van de reguliere rubrieken. Dan sterft het vanzelf een stille dood...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:35

just_bassie schreef:
Mijn moeder heeft zich ook opgegeven voor jurylid.
Het is natuurlijk ook zo nu ze "nieuwe" juryleden moeten hebben, deze ook niet in 1 keer de Z kunnen gaan jureren
dit zullen ze(als het allemaal goed uitpakt) ook langzaam aan opbouwen zoals nu in wedstrijdsport gebeurd.
dus eerst cursus IL dan IM enz....

Waarom niet? Het lijkt me tamelijk zinloos om, áls dit ooit uitgebreid wordt, Z-juryleden ook nog weer bitloze M- en Z-cursus te laten volgen...

Maar goed, ik geloof er helemaal niks van dat dit daadwerkelijk van de grond gaat komen. :n