De KNHS introduceert impulsrubrieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:31

pfff zo onveilige situaties zie je op de manege met de F proefjes toch ook niet? Overigens kun je al lager springen in de B klasse dus t zal allemaal reuze meevallen met die piloten. Misschien niet altijd overal gelijk beren op de weg zien en gewoon even afwachten? Toch goed dat de KNHS zich hierin wat ontwikkelt.
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-01-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:33

Hardstikke leuk! Hoewel een alleen stap proef me wel wat te ver gaat.
Voordeel is vooral dat als er nu wat simpelere proeven voor de B komen, het niveau van de "normale" proeven ook niet steeds verder omlaag hoeft :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

patsur

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:34

Is B dressuur niet laagdrempelig genoeg dan? Voor het springen kan ik me er iets bij voorstellen.

Wel goed dat je nu ook bitloos mag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:36

piezze schreef:
pfff zo onveilige situaties zie je op de manege met de F proefjes toch ook niet? Overigens kun je al lager springen in de B klasse dus t zal allemaal reuze meevallen met die piloten. Misschien niet altijd overal gelijk beren op de weg zien en gewoon even afwachten? Toch goed dat de KNHS zich hierin wat ontwikkelt.

Volgens mij zijn F-proefjes ook niet alleen in stap.

Wanneer er proeven alleen in stap komen, zal elke idioot die weet wat een paard is, zich kunnen inschrijven. En daar beginnen de problemen dan... Ouders/verzorgers die niets van een paard weten, paard mee op wedstrijd. Terwijl het paard daar helemaal in paniek er vandoor gaat... Ruiter hobbelt eraf, want ja, hij hoefde toch alleen maar te stappen........ En draven had hij nog nooit gedaan... ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:38

Ik vind het echt een super ontwikkeling! :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:54

komen er nog duidelijkere regels ergens te lezen? Als ik bitloos zonder startkaart een keer kan rijden lijkt mij dat wel wat om te doen... Eens kijken of mij dat kan bevallen...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:55

Janine1990 schreef:
piezze schreef:

Volgens mij zijn F-proefjes ook niet alleen in stap.

Wanneer er proeven alleen in stap komen, zal elke idioot die weet wat een paard is, zich kunnen inschrijven. En daar beginnen de problemen dan... Ouders/verzorgers die niets van een paard weten, paard mee op wedstrijd. Terwijl het paard daar helemaal in paniek er vandoor gaat... Ruiter hobbelt eraf, want ja, hij hoefde toch alleen maar te stappen........ En draven had hij nog nooit gedaan... ;)

Ja misschien heb je daarin wel gelijk. We zullen het zien. Het is wel leuk dat veel mensen mee kunnen doen, of het veel zin heeft om te winnen dan tja. In het land der blinden is eenoog koning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:55

zij schreef:
komen er nog duidelijkere regels ergens te lezen? Als ik bitloos zonder startkaart een keer kan rijden lijkt mij dat wel wat om te doen... Eens kijken of mij dat kan bevallen...

Eind pagina 2 staat een mooie powerpoint in link, die wat duidelijker is dan dit nieuwsbericht :)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:19

Super :)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:39

Cavalli_x3 schreef:
Super :)

Idd, ik vind dit ook supergoed. Zo kan iedereen eens een wedstrijdje rijden:D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:52

Janine1990 schreef:
zij schreef:

Eind pagina 2 staat een mooie powerpoint in link, die wat duidelijker is dan dit nieuwsbericht :)

daar staat de mogelijkheid van bb proefjes, en de mogelijkheid van bitloos starten, maar niet of je de impulswedstrijden ook bitloos mag starten ;)

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:51

Vind het een goed initiatief. Kan je het gewoon eens uit proberen en zo kijken of het rijden van wedstrijden wat is voor jou en je paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:53

Sorry Zij, dat zou ik je zo niet durven zeggen...

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:51

Je zou de stap en draf wedstrijdjes natuurlijk ook vanuit een ander perspectief kunnen bekijken: Een ruiter die nog niet zoveel ervaring heeft met wedstrijden kan nu eerst vertrouwen krijgen door alleen de stap te laten beoordelen en zo feedback te krijgen om meteen de stap te perfectioneren, daarna de draf erbij, als je dan in de B komt heb je de stap en draf al helemaal voor elkaar en zo gaat het niveau van de B mischien wel omhoog.
Even voor de duidelijkheid ik doel dan op onzekere ruiters of net nieuwe combinaties, deze kunnen op zo'n manier makkelijk de B in stromen. Het is niet zo dat iedereen die geen B kan starten ook meteen echt niet kan rijden, er zijn genoeg recreatie ruiters die hun paard goed onder commando hebben staan maar die dressuurmatig niet zo sterk zijn. Op zo'n manier wordt het voor hun makkelijker om de stap naar de wedstrijden te zetten.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 16-01-10 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:52

Ik weet niet of ik het een goed initiatief vind, ik vind het nog moeilijk te zeggen. Wij als vereniging zijn verbonden aan een manege. We organiseren nu twee soorten wedstrijden, de gewone KNHSwedstrijden en de manegewedstrijden, waar ook mensen van buiten zich mogen inschrijven. HIerbij delen we de rubrieken in op jr/sr en op eigen paard/manegepaard.
Die laatste zouden dan eventueel onder de impulswedstrijden kunnen vallen. Op zich fijn, verzekering etc. zullen dan misschien een stuk eenvoudiger worden ( overigens zijn dit soort evenementen best te verzekeren, maar dan moet je wel een losse vereniging opstarten, naast je KNHS-vereniging ). Wij kiezen er bewust voor niet aan te sluiten bij de fnrs, omdat wij de eisen kwa organisatie te hoog vinden. Wij willen zelf flexibel met zaken om kunnen gaan, als we dat nodig achten.
Ik ben bang dat je die vrijheid bij de impulswedstrijden ook kwijt raakt. Op zich is het prima dat de KNHS bepaalde eisen aan de kwaliteit e.d. stelt, dan ben je als deelnemer daar ook van verzekerd. Maar de KNHS rekent daarvoor flink door aan de verenigingen, en niet alle reglementen zijn voor dit soort rubrieken even goed toe te passen. Dat werpt voor de organisatie weer drempels om hun oude onderlinge wedstrijden onder te gaan brengen bij de KNHS. Dit geldt zeker voor accommodaties die nog niet voldoen aan bijv. het veiligheidscertificaat, waarom zou je zoveel uit gaan geven?
De KNHS is een monopolist geworden, en wordt dat steeds meer. Ik denk dat veel organisaties blijven kiezen voor hun vrijheid op dit gebied.
Ik sta er op zich niet negatief tegenover, maar ik heb wel mijn vragen en twijfels. Ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat uitpakken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:53

Ruiters die zo onzeker zijn zouden eerst een aantal keer f wedstrijden moeten rijden, ipv knhs ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:55

Sky_Britt schreef:
Je zou de stap en draf wedstrijdjes natuurlijk ook vanuit een ander perspectief kunnen bekijken: Een ruiter die nog niet zoveel ervaring heeft met wedstrijden kan nu eerst vertrouwen krijgen door alleen de stap te laten beoordelen en zo feedback te krijgen om meteen de stap te perfectioneren, daarna de draf erbij, als je dan in de B komt heb je de stap en draf al helemaal voor elkaar en zo gaat het niveau van de B mischien wel omhoog.
Even voor de duidelijkheid ik doel dan op onzekere ruiters of net nieuwe combinaties, deze kunnen op zo'n manier makkelijk de B in stromen. Het is niet zo dat iedereen die geen B kan starten ook meteen echt niet kan rijden, er zijn genoeg recreatie ruiters die hun paard goed onder commando hebben staan maar die dressuurmatig niet zo sterk zijn. Op zo'n manier wordt het voor hun makkelijker om de stap naar de wedstrijden te zetten.

Bovendien is een stap/draf proefje voor jonge manegeklanten een leuke manier om in aanraking te komen met de paardensport. Het duurt meestal wel even voor een manegeruitertje echt een B-proef zelfstandig kan rijden. Door aan een eenvoudige proef mee te doen, wordt de motivatie verhoogd en worden ze weer een stuk wijzer!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:04

Zesiram schreef:
Sky_Britt schreef:

Bovendien is een stap/draf proefje voor jonge manegeklanten een leuke manier om in aanraking te komen met de paardensport. Het duurt meestal wel even voor een manegeruitertje echt een B-proef zelfstandig kan rijden. Door aan een eenvoudige proef mee te doen, wordt de motivatie verhoogd en worden ze weer een stuk wijzer!

De manege waar ik ooit ben begonnen, ben ik niet weggekomen met: "Oh, nu ben ik klaar voor een B-proef."
Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik geen enkele vertrouwen heb ik manegeruiters *sorry* en deze dan ook liever niet op een KNHS wedstrijd zie...

Sky_Britt: Wat versta jij precies onder onzekere ruiters? Ik zie daarin bijvoorbeeld ruiters die moeite hebben met consequent zijn naar hun paard toe, wat dus voor nare problemen kan leiden...

Ik ben overigens wel benieuwd hoe de KNHS juryleden gaat werven voor de proeven in stap...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:07

Maar waarom dan helemaal andere proeven en aparte rubrieken? Je kunt toch ook gewoon de huidige B proeven pakken, maar dan het galopgedeelte lezen als draf. Dat wordt nu ook wel gedaan als zijnde BB dressuur/onderling :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:07

Janine1990 schreef:
De manege waar ik ooit ben begonnen, ben ik niet weggekomen met: "Oh, nu ben ik klaar voor een B-proef."
Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik geen enkele vertrouwen heb ik manegeruiters *sorry* en deze dan ook liever niet op een KNHS wedstrijd zie...

Wat een vooroordelen maar weer :n
Dat is toch juist de clue? Ze zijn nog niet klaar voor een B-proef, maar vinden het wel leuk om eens een proefje rond te sturen, vandaar de F/Impuls/Onderlinge wedstrijden. En die worden gewoon 'thuis' georganiseerd meestal, het is veel te veel logistiek om manegeruiters massaal op pad te sturen :D Het is voor de KNHS alleen een manier om deze wedstrijden te reguleren, die impulsrubrieken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:25

Zesiram schreef:
Janine1990 schreef:

Wat een vooroordelen maar weer :n
Dat is toch juist de clue? Ze zijn nog niet klaar voor een B-proef, maar vinden het wel leuk om eens een proefje rond te sturen, vandaar de F/Impuls/Onderlinge wedstrijden. En die worden gewoon 'thuis' georganiseerd meestal, het is veel te veel logistiek om manegeruiters massaal op pad te sturen :D Het is voor de KNHS alleen een manier om deze wedstrijden te reguleren, die impulsrubrieken.

Ja, vooroordelen zijn het inderdaad, niets meer... Maar daar kan één slechte manege voor zorgen.
En dan niet eens de minst bekende. Volgens mij zelfs de meest bekende in het noorden onder de niet manegeruiters...
Tsjah, je wordt zo even met z'n 14en in een les gezet. Toen was voor mij de lol er ook wel af, ik wilde leren paardrijden, niet klungelen. En dan kom je na een paar jaar rondhobbelen op particuliere paarden terug, bij een wedstrijd en je ziet de manegeruiters hobbelen. Hoort dat het een gevorderden les is........
Tsjah, dan komen daar toch wel die vooroordelen vandaan.

Afijn, back ontopic...
Ik begrijp zelf dat de impulswedstrijden onder KNHS wedstrijden vallen. Beeld dat ik daarbij schep voor mezelf is dat er een aantal ringnummers beschikbaar zijn voor deze wedstrijden, naast de reguliere proeven....
Toch???
En dan vraag ik me af of het een goed idee is om daar onder andere manegeruiters te laten komen.
Het gros van de ruiters in de B - Z2 is toch recreatie? Hoeveel rijden er nu voor hun beroep??

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:35

Er zijn nu al ruiters die drie ringen verder eindigen waar blijven die als het nivo nog verder daalt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:37

Jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt. Hier in de buurt zijn een paar maneges, waarvan de ruiters op KNHS-wedstrijden menig ander er uit rijd ( ben er pas nog uitgereden door mijn verzorgster met een manegepaard :o ).

Wat ik begreep van onze regioconsulent van de KNHS is dat de impulswedstrijden niet onder een reguliere KNHS-wedstrijd vallen en dus op aparte dagen verreden worden. Ik heb hem voor het laatst in november gesproken, dus het kan zijn dat de plannen gewijzigd zijn, dat kan ik niet uit het nieuws opmaken.

De impulswedstrijden zijn eigenlijk dus de onderlinge wedstrijden die nu gereden worden, maar dan onder de KNHS-vlag....Edit ik zeg het verkeerd: zal ik eens heel eerlijk zijn:

De KNHS wil gewoon ook geld verdienen aan de onderlinge wedstrijden. Er worden nu honderden wedstrijden verreden waar de KNHS geen afdracht voor ontvangt....reken maar na à wat is het tegenwoordig? € 45 euri per keer ;)
Dit is geen slag om toegankelijker te worden, dit is een slag om meer geld binnen te halen....... :x Die onderlinge wedstrijden voldoen nu toch ook al prima om mensen op gang te helpen op weg naar de officiële proeven..... ;)
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 16-01-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:39

stoffel schreef:
Er zijn nu al ruiters die drie ringen verder eindigen waar blijven die als het nivo nog verder daalt

Tijdens onze onderlinge wedstrijden vallen er net zo veel/weinig ruiters van hun paard als tijdens de reguliere KNHS-wedstrijden. Als organisatie van zulke rubrieken moet je gewoon rekening houden met het niveau van de ruiters. Wij hebben dus altijd een hek om de ring staan bijvoorbeeld ( ook het losrijden gebeurt in een reguliere bak, veel veiliger ), en vlaggen, geklap etc. worden vermeden. Daarom leek het me logisch dat de impulswedstrijden op een andere dag georganiseerd worden, kan je daar rekening mee houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:43

Zesiram schreef:
Jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt. Hier in de buurt zijn een paar maneges, waarvan de ruiters op KNHS-wedstrijden menig ander er uit rijd ( ben er pas nog uitgereden door mijn verzorgster met een manegepaard :o ).

Wat ik begreep van onze regioconsulent van de KNHS is dat de impulswedstrijden niet onder een reguliere KNHS-wedstrijd vallen en dus op aparte dagen verreden worden. Ik heb hem voor het laatst in november gesproken, dus het kan zijn dat de plannen gewijzigd zijn, dat kan ik niet uit het nieuws opmaken.

De impulswedstrijden zijn eigenlijk dus de onderlinge wedstrijden die nu gereden worden, maar dan onder de KNHS-vlag.

Dan woon je in ieder geval (gelukkig, wat dit betreft) niet in Groningen, zulke beste combinaties rijden hier helaas niet rond.

Aah, nu is het een stuk duidelijker!
Ben toch wel benieuwd hoe zo'n wedstrijd er uit gaat zien, en hoeveel animo er voor is.

Of het alsnog veilig is, betwijfel ik... Maarja, daar komt het beruchte vooroordeel zich weer de kop opsteken... :P