Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
piezze schreef:pfff zo onveilige situaties zie je op de manege met de F proefjes toch ook niet? Overigens kun je al lager springen in de B klasse dus t zal allemaal reuze meevallen met die piloten. Misschien niet altijd overal gelijk beren op de weg zien en gewoon even afwachten? Toch goed dat de KNHS zich hierin wat ontwikkelt.
Janine1990 schreef:piezze schreef:pfff zo onveilige situaties zie je op de manege met de F proefjes toch ook niet? Overigens kun je al lager springen in de B klasse dus t zal allemaal reuze meevallen met die piloten. Misschien niet altijd overal gelijk beren op de weg zien en gewoon even afwachten? Toch goed dat de KNHS zich hierin wat ontwikkelt.
Volgens mij zijn F-proefjes ook niet alleen in stap.
Wanneer er proeven alleen in stap komen, zal elke idioot die weet wat een paard is, zich kunnen inschrijven. En daar beginnen de problemen dan... Ouders/verzorgers die niets van een paard weten, paard mee op wedstrijd. Terwijl het paard daar helemaal in paniek er vandoor gaat... Ruiter hobbelt eraf, want ja, hij hoefde toch alleen maar te stappen........ En draven had hij nog nooit gedaan...
Janine1990 schreef:zij schreef:komen er nog duidelijkere regels ergens te lezen? Als ik bitloos zonder startkaart een keer kan rijden lijkt mij dat wel wat om te doen... Eens kijken of mij dat kan bevallen...
Eind pagina 2 staat een mooie powerpoint in link, die wat duidelijker is dan dit nieuwsbericht
Sky_Britt schreef:Je zou de stap en draf wedstrijdjes natuurlijk ook vanuit een ander perspectief kunnen bekijken: Een ruiter die nog niet zoveel ervaring heeft met wedstrijden kan nu eerst vertrouwen krijgen door alleen de stap te laten beoordelen en zo feedback te krijgen om meteen de stap te perfectioneren, daarna de draf erbij, als je dan in de B komt heb je de stap en draf al helemaal voor elkaar en zo gaat het niveau van de B mischien wel omhoog.
Even voor de duidelijkheid ik doel dan op onzekere ruiters of net nieuwe combinaties, deze kunnen op zo'n manier makkelijk de B in stromen. Het is niet zo dat iedereen die geen B kan starten ook meteen echt niet kan rijden, er zijn genoeg recreatie ruiters die hun paard goed onder commando hebben staan maar die dressuurmatig niet zo sterk zijn. Op zo'n manier wordt het voor hun makkelijker om de stap naar de wedstrijden te zetten.
Zesiram schreef:Sky_Britt schreef:Je zou de stap en draf wedstrijdjes natuurlijk ook vanuit een ander perspectief kunnen bekijken: Een ruiter die nog niet zoveel ervaring heeft met wedstrijden kan nu eerst vertrouwen krijgen door alleen de stap te laten beoordelen en zo feedback te krijgen om meteen de stap te perfectioneren, daarna de draf erbij, als je dan in de B komt heb je de stap en draf al helemaal voor elkaar en zo gaat het niveau van de B mischien wel omhoog.
Even voor de duidelijkheid ik doel dan op onzekere ruiters of net nieuwe combinaties, deze kunnen op zo'n manier makkelijk de B in stromen. Het is niet zo dat iedereen die geen B kan starten ook meteen echt niet kan rijden, er zijn genoeg recreatie ruiters die hun paard goed onder commando hebben staan maar die dressuurmatig niet zo sterk zijn. Op zo'n manier wordt het voor hun makkelijker om de stap naar de wedstrijden te zetten.
Bovendien is een stap/draf proefje voor jonge manegeklanten een leuke manier om in aanraking te komen met de paardensport. Het duurt meestal wel even voor een manegeruitertje echt een B-proef zelfstandig kan rijden. Door aan een eenvoudige proef mee te doen, wordt de motivatie verhoogd en worden ze weer een stuk wijzer!
Janine1990 schreef:De manege waar ik ooit ben begonnen, ben ik niet weggekomen met: "Oh, nu ben ik klaar voor een B-proef."
Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik geen enkele vertrouwen heb ik manegeruiters *sorry* en deze dan ook liever niet op een KNHS wedstrijd zie...
Zesiram schreef:Janine1990 schreef:De manege waar ik ooit ben begonnen, ben ik niet weggekomen met: "Oh, nu ben ik klaar voor een B-proef."
Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik geen enkele vertrouwen heb ik manegeruiters *sorry* en deze dan ook liever niet op een KNHS wedstrijd zie...
Wat een vooroordelen maar weer![]()
Dat is toch juist de clue? Ze zijn nog niet klaar voor een B-proef, maar vinden het wel leuk om eens een proefje rond te sturen, vandaar de F/Impuls/Onderlinge wedstrijden. En die worden gewoon 'thuis' georganiseerd meestal, het is veel te veel logistiek om manegeruiters massaal op pad te sturenHet is voor de KNHS alleen een manier om deze wedstrijden te reguleren, die impulsrubrieken.
stoffel schreef:Er zijn nu al ruiters die drie ringen verder eindigen waar blijven die als het nivo nog verder daalt
Zesiram schreef:Jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt. Hier in de buurt zijn een paar maneges, waarvan de ruiters op KNHS-wedstrijden menig ander er uit rijd ( ben er pas nog uitgereden door mijn verzorgster met een manegepaard).
Wat ik begreep van onze regioconsulent van de KNHS is dat de impulswedstrijden niet onder een reguliere KNHS-wedstrijd vallen en dus op aparte dagen verreden worden. Ik heb hem voor het laatst in november gesproken, dus het kan zijn dat de plannen gewijzigd zijn, dat kan ik niet uit het nieuws opmaken.
De impulswedstrijden zijn eigenlijk dus de onderlinge wedstrijden die nu gereden worden, maar dan onder de KNHS-vlag.