Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:35

Janine1990 schreef:
Doen ze dat in Polen e.d. ook dan? :P

Daar staat geen hek om een paar vierkante kilometer 'natuur'gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

Ik zei het ook al, goedkoop onderhoud.
Maar je dieren laten creperen, zoals dat voorbeeld met dat veulen, dat vind ik niet kunnen. Maar ik heb begrepen dat dat dier in verzwakte toestand is terug gezet met dit weer en de volgende dag dood is gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:46

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:48

Arabesk schreef:
tja natuurlijke selectie en uitdunning vindt hier in NL plaats via het ijs, in het echte wild zijn er roofdieren die hier dan weer niet zijn.

De eendenpopulatie in NL wordt in de lente ook weer uitgedund doordat ze voor de auto vliegen en 'matje' worden. Vroeger waren er veel meer roofdieren die op ze jaagden.

Érgens moet een selectiemoment zitten en of dat nou natuurlijk is of semi-natuurlijk, dat maakt eigenlijk niet uit. Wat ik al zei, straks worden het er teveel en moeten ze weer gaan afschieten; weer heel NL over z'n theewater. Konikjes afvangen en verkopen gaat ook niet werken, aangezien je er geen ZZ mee gaat halen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Afvangen en in de worst draaien? Óók weer heel NL op de achterste benen. Zo blijven we lekker bezig. :Y)

Beter afvangen en in de worst draaien dan in de winter in een afgesloten gebied laten verhongeren.
Dan moeten ze maar aan geboortebeperking gaan doen...
En een ree die aangereden wordt maar beperkt gewond is wordt ook geholpen, net als die roofvogel die in een hek verstrikt zit of het jonge haasje dat als wees is gevonden... Dus waarom niet goed zorgen voor dieren die hier door organisaties zijn opgesloten?

Winged

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:45

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal onelines verwijderd. Denk aan 'helemaal mee eens, amen', etc. Ook is het offtopic om hier te gaan praten over wie wat eet en hoe biologisch dat is. Dit topic gaat over het welzijn van de dieren die zijn losgelaten in het wild. Graag dus weer terug ontopic.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:25

Het is allemaal erg triest.. gisteren is er weer een dood paard aangetroffen, dit keer geen veulen maar een ouder paard.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:27

opisop_shop schreef:
Hier had ik het met mijn vriend ook al over, wat betreft of we de eenden die hier echt spastisch worden van de honger (ze hangen nog net niet aan je been als je de hond uitlaat) en de koniks die door het ijs gezakt waren. Naar mijn idee is een natuurgebied vor paarden in NL zeker niet te realiseren, tenzij je ook wolven uitzet ofzo :Y)
Wat nou als zo'n paard een been breekt, dan ligt het daar maar te creperen, dat kan toch niet en is ook absoluut niets natuurlijks aan :(
Een goed begin zou het zijn, om de hengsten er jaarlijks uit te halen en castreren/verkopen/slachten (mooi stukje biologisch vlees :)* ) zodat de populatie niet groeit, want dan komen er alleen maar meer problemen van!

Dit wordt wel gedaan in Midwolda! De groep is ook helemaal niet heel erg groot. Echter wel ontzettend mak! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:34

Nee, een stuk of 40, afgelopen december waren er 51 en zijn 15 afgevoerd naar een boer in duitsland die er zijn 120 hectare grasland mee wilde begrazen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:09

Overigens worden er nu en dan wel paarden geslacht. Alleen gelet op de enorm grote groepen vertonen de paarden geen ècht wilde paarden gedrag.

Maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld in ons kleine landje O:) .

jbtbh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:58

Ik woon zo'n beetje in het Midwolderbos. Het eerste paard in de sloot was een veulen. Broodmager en verzwakt. Is na veel weerstand niet teruggezet. Gelukkig. De tweede een jonge merrie, de derde een ouder dier en als laatste het veulen dat in de Kerstvakantie geboren was.
Ik vind dat het geen wilde dieren zijn. Ze zijn gekocht in Polen, hierheen gebracht en op een omheind gebied gezet dat qua grootte niet eens in de buurt komt van een écht natuurgebied. Het is daar te klein voor. Naar mijn idee is dat geen natuurlijke situatie. Ze halen de dode dieren weg....
Daarbij komt nog dat het poolse boeren paarden zijn waar je gewoon op kunt rijden, ze zijn echt niet heel anders dan "gewone"paarden. Ze zijn sterk en sober, maar daar zijn er wel meer van.
Ik heb 5 honden waarvan 1 Tsjechoslowaakse Wolfhond met dus 30% wolvenbloed, maar dat maakt haar nog geen wolf! Zo maakt het de Konikpaarden geen wilde Tarpans, omdat ze daar ergens in een heel heel ver verleden van afstammen. In 1780 is de laatste Tarpan gestorven.
Laat de natuur z'n gang gaan, maar dan moet het wel écht de natuur zijn en niet een natuur bedacht voor/door mensen!
Waar halen wij mensen toch de arrogantie vandaan om dat voor dieren te beslissen!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:45

jbtbh schreef:
Ik woon zo'n beetje in het Midwolderbos. Het eerste paard in de sloot was een veulen. Broodmager en verzwakt. Is na veel weerstand niet teruggezet. Gelukkig. De tweede een jonge merrie, de derde een ouder dier en als laatste het veulen dat in de Kerstvakantie geboren was.
Ik vind dat het geen wilde dieren zijn. Ze zijn gekocht in Polen, hierheen gebracht en op een omheind gebied gezet dat qua grootte niet eens in de buurt komt van een écht natuurgebied. Het is daar te klein voor. Naar mijn idee is dat geen natuurlijke situatie. Ze halen de dode dieren weg....
Daarbij komt nog dat het poolse boeren paarden zijn waar je gewoon op kunt rijden, ze zijn echt niet heel anders dan "gewone"paarden. Ze zijn sterk en sober, maar daar zijn er wel meer van.
Ik heb 5 honden waarvan 1 Tsjechoslowaakse Wolfhond met dus 30% wolvenbloed, maar dat maakt haar nog geen wolf! Zo maakt het de Konikpaarden geen wilde Tarpans, omdat ze daar ergens in een heel heel ver verleden van afstammen. In 1780 is de laatste Tarpan gestorven.
Laat de natuur z'n gang gaan, maar dan moet het wel écht de natuur zijn en niet een natuur bedacht voor/door mensen!
Waar halen wij mensen toch de arrogantie vandaan om dat voor dieren te beslissen!!

En nu blijken ze ook nog wormen te hebben. Yes, back to nature!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:47

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:05

EricPrast schreef:

thanx, dit bedoelde ik, moet je echt niet proberen irl, of geen bijvoeding geven aan jouw paarden. Staat gelijk de db op je stoep. Zie echt geen verschil tussen je eigen paard of een "wild "paard. Een paard is een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:11

sgl zegt dat ze al bijvoeren sinds een week voor de kerst. Op verschillende plaatsen, zodat ook de paarden onder in de hierarchie aan voedsel kunnen komen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:14