BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:50

Lekker binnen in een warme stal met eten en drinken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:55

CM_ schreef:
Ik vind een schuilstal ook niet meer dan normaal.
Zou gewoon verplicht moeten worden dat buitenlopende dieren een schuilmogelijkheid hebben.

Zowel tegen koude, wind, regen als zon en dazen.

Hier lopen ook alle paarden 24/7 in de wei, en reken maar dat ze dankbaar gebruik maken van de schuilmogelijkheid.

Bij die schuilmogelijkheid is dan ook meteen plek om goed ruwvoer neer te leggen, leg je het buiten is de kans groot dat het bij zware sneeuwval zo insneeuwt.

Helemaal mee eens!!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

Ze mogen vast beginnen bij de paarden in de buurt van mijn stal, arme beestjes staan zonder water of mogelijkheid tot beschutting 24/7 buiten, als eten ligt er een ondergesneeuwde baal hooi... Zelfs geen bomen, een open vlakte...
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 07-01-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:18

Ciara,

Toen ik mijn PRE nog had en aan huis had staan, had ie ook water, onbeperkt hooi en beschutting van een enorme rij bomen. Hij stond aan de dijk, die lager lag en waar het dus aangenamer was dan 'boven'. En raad eens? Meneer wilde naar binnen! En niet om zijn voer, want dat had ie buiten ook. Hij had een dikke bolliewollie vacht maar voelde wel koud aan. En nee, hij was niet mager. Zelfs eerder een beetje te dik in de winterperiode omdat je minder beweging kunt geven vanwege bevroren bak e.d. Toen ik hem uiteindelijk dan toch maar een deken oplegde (iets wat ik echt wilde vermijden!!) slaakte hij letterlijk een zucht van verlichting.
Tja, wat is goed dan? Ik denk dat 'goed' is, wanneer je paard zich prettig voelt. En dat is nou eenmaal per paard verschillend. En je ziet gauw genoeg wanneer je paard zich niet prettig voelt. En daar moet je je verzorging op aanpassen.

Maar een paard buiten, met dit weer, zonder schuilmogelijkheid, bijvoer of water is wat mij betreft uit den boze!! Dat laatste is toch wel het minste wat je ze kan bieden...

Caira schreef:
Omdat die regel er niet is en je 9 van de 10x geen schuilstal mag plaatsen!

Grappig vind ik altijd die voorbeelden van die mensen die zeggen dat hun paard zielig hinnikend voor het hek staat, hij wil ZOOOOOOOO graag naar binnen, waarom? Juist ja omdat er binnen eten op hem wacht :Y)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:23

Caira schreef:
Grappig vind ik altijd die voorbeelden van die mensen die zeggen dat hun paard zielig hinnikend voor het hek staat, hij wil ZOOOOOOOO graag naar binnen, waarom? Juist ja omdat er binnen eten op hem wacht :Y)

Nou nee hoor buiten staat een altijd gevulde ruif (dat had je kunnen zien als je goed gelezen had)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:24

Caira schreef:
Omdat die regel er niet is en je 9 van de 10x geen schuilstal mag plaatsen!

En dus laat je je paard maar gewoon zonder schuilmogelijkheden op het land staan...

Even kijk of ik het snap hoor! Als mensen hun paard geen weidegang/paddock kunnen bieden moeten ze in de regel
maar geen paarden houden, want ze kunnen het goede hun paard niet bieden.
Als mensen geen schuilmogelijkheden hebben voor hun paard, mogen zij wel hun paard gewoon buiten houden op het
kale land omdat ze geen schuilstallen mogen plaatsen.

Ja het is me compleet duidelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:27

Juist! Zo zit het. En in de natuur moeten ze ook zoeken naar eten en drinken, want wij moeten zorgen voor onze paarden zoals ze in het wild leven. Dus bijvoeren en water geven is vermenselijking :+ :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:28

Mijn kwpn'ers staan na zo'n 2 a 3 uur voor het hek te zeuren dat ze naar binnen willen. Tenminste met dit weer. Ik doe ze er echt geen groot plezier mee. Dus dit verschijnsel is me ook bekend. Mijn vorige KWPNér kwam gewoon over het hek als hij het zat was. :o

Ik ben van mening dat als je geen schuilstal hebt, dat je de paarden na een antal uren per dag op moet stallen. of op zoek te gaan naar een andere wei waar wel mogelijkheden zijn.

Ben het wel eens dat het van de gemeente ook niet in orde is maardat is een andere discussie.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:29

Nogmaals mijn vraag dan, wat is de absolute meerwaarde van zo'n schuilhok als je aan de overige voorwaarden (zie mijn eerdere post) voldoet? tw Russel, ooit gehoord van nuance? Niemand valt jou aan, en niemand stelt hier dat ie zijn of haar paarden lekker hun eigen kostje bijelkaar laat scharrelen met dit weer...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:30

russel schreef:
Juist! Zo zit het. En in de natuur moeten ze ook zoeken naar eten en drinken, want wij moeten zorgen voor onze paarden zoals ze in het wild leven. Dus bijvoeren en water geven is vermenselijking :+ :D

Oja, net zoals in de natuur en in het wild... heel belangrijk :D

Plaatje compleet :(:)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:30

wij hebben 2 ijslanders en een shetlander die gewend zijn 24/7 buiten te staan. We hebben de stellige indruk dat ze daar ook nu gelukkig mee zijn. Ze zijn op deze weersomstandigheden gebouwd. Hun wintervacht is uitstekend bestand tegen kou en sneeuw.Sneeuw blijft gewoon bovenop de wintervacht liggen, zo goed isoleert de vacht. Vele dagen regen zijn er veel groter probleem dan de huidige omstandigheden !!
Uiteraard worden ze royaal bijgevoerd met hooi en water.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:31

peer2005 schreef:
Nogmaals mijn vraag dan, wat is de absolute meerwaarde van zo'n schuilhok als je aan de overige voorwaarden (zie mijn eerdere post) voldoet? tw Russel, ooit gehoord van nuance? Niemand valt jou aan, en niemand stelt hier dat ie zijn of haar paarden lekker hun eigen kostje bijelkaar laat scharrelen met dit weer...

Nogmaals met een schuilstal geef je het paard zelf de keus of hij even binnen wil staan, even in het droge warme stro wil liggen enz. Blijft hij dan buiten is dat zijn eigen keus. Maar jij beslist dat hij buiten moet zijn dan moet je hem ook de keus kunnen geven binnen te gaan staan.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:32

2 van mijn 3 paarden renden altijd zodra het begon te gieten
naar hun schuilstal, was grappig gezicht. Eerst probeerden ze het nog even of het zonder schuilen te doen was, maar bij
regen, storm en windvlagen stonden ze heel vlug binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:32

Ooit gehoord van een tikje humor en sarcasme?

Ik reageer op de dogma's van paarden in het wild en als je in het wild wilt vergelijken, moet je alles nemen en niet dat ze op een open vlakte leven hun hele leven lang. En laat dat nou juist niet zo zijn.

Paarden zijn prooidieren, dus ze zullen altijd beschutting zoeken om te rusten, om ergens uit de wind te kunnen staan om hun geur niet door roofdieren op te laten snuiven. Hun natuur is een veel fout van factoren. Het plaatsen op een weide met sappig koeiengras zonder iets, is verre van de natuur, komt nog niet in de buurt er van.

Vandaar dat ik chargeer :+

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:33

Ik ben het helemaal met Russel en Zap eens..

Sommige hier en in het andere topic zien zelf niet in wat er aan de hand is of verzinnen steeds een ander excus omdat hun paard lekker buiten moet blijven..

Het gaat om paarden die ONBESCHUT in een open wei staan, daar moet wat aan gebeuren! dus geen bomen,struiken,afdakjes, schuttingen, paardenwarmte hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:34

peer2005 schreef:

Dus omdat je aan de overige voorwaarden voldoet, mag de schuilstal achterwege gelaten worden?

Schuilstal... daar kan je paard in staan als hij wilt schuilen :)* . Dat de schuilstal er staat wil niet zeggen dat
het paard er in MOET staan, maar dat het paard er in KAN staan. Een schuilstal bied bijvoorbeeld mogelijkheden
tot uit de wind staan, droog staan, droog liggen.

Overigens vind ik het wel frappant dat er veelal wordt gezegt door mensen geen schuilstal aan te schaffen, omdat
het paard er dan toch niet in gaat staan. Hoe weet je dat nou als je geen schuilstal hebt :')

peer2005

Oke, duidelijk. Mijn mening is dat als je ziet en merkt dat je paard lichamelijk en mentaal er puik bijstaat (MET de door mij genoemde voorwaarden van goed voer etc) een schuilhok niet per definitie nodig is. Maar daarover mogen we best van mening verschillen.

ibouma

volgens mij gaat het hier om dieren die verwaarloosd worden. zomer of winter maakt niet uit, die doelgroep daar moet iets mee gedaan worden!als er zomers niet op gelet word, drogen ze uit.nu hebben ze t koud enz als ze niet genoeg voer hebben.
maar paarden waar op gelet word, en wel 24/7 buiten staan, maak ik me geen zorgen om.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:35

Oke, misschien is een schuilstal nodig, maar mijn verzorgpaarden staan overdag gewoon buiten, met een deken op, en die hebben er geen problemen mee. Die hebben aan weerzijden van het land bomen staan en in het midden staat een boompje.

Ik vind het pas erg als deze dieren binnen moeten staan.
Ik heb liever dat zo'n paardje buiten blijft, en dat ze op de mensen af gaan, en hun een boete opleggen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:38

peer2005 schreef:
Oke, duidelijk. Mijn mening is dat als je ziet en merkt dat je paard lichamelijk en mentaal er puik bijstaat (MET de door mij genoemde voorwaarden van goed voer etc) een schuilhok niet per definitie nodig is. Maar daarover mogen we best van mening verschillen.

Idd bekijken en nadenken. Maar schuilmogelijkheid in de vorm van een grote boom, haag van struiken die hoog genoeg zijn, vind ik wel het minste. Paarden staan altijd met hun kont tegen de wind in, ook niet voor niets, dus wind vinden ze niet fijn. Als ze ook nog nat zijn en het waait behoorlijk heel de dag, moet je hun de mogelijkheid bieden om er tegen te kunnen beschermen. En geloof mij, dat doen ze dan ook. Die open haag met blik op hun open omgeving zullen ze verkiezen boven dat gammele stalletje, dat gammele oude verrotte trailertje in de wei, gewoon omdat ze prooidieren zijn en open vizier willen houden op hun omgeving om snel een vijand gewaar te worden en als kudde en masse te kunnen vluchten.... elke gewenste kant op....

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:38

Als het nou eens makkelijker zou worden om een schuilstal te plaatsen denk ik dat het probleem al een stuk minder groot zal zijn :Y)

Ze roepen wel dat er een schuilmogelijkheid moet zijn, maar 9 van 10x mag je deze niet plaatsen. Wat dan? Je paard maar de hele dag op stal zetten? Doe ik de mijne geen plezier mee hoor :=
(mijn paardje staat overigens op de dag enkele uren in de weide en 's nachts binnen. Al zie ik hem liever 24/7 buiten in een kudde met schuilstal en onbeperkt ruwvoer, is helaas niet te vinden in deze omgeving)

Het verschilt uiteraard heel erg per paard of ze erin staan ja of nee.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 07-01-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:39

peer2005 schreef:

Ja, daarover verschillen wij inderdaad van mening :j. Mijn pony kan er ook puik bijstaan als ze ik weet niet hoe lang 24 uur in een box staat, dus dan keuren we dat ook maar goed :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:40

CM_ schreef:
Ik vind een schuilstal ook niet meer dan normaal.
Zou gewoon verplicht moeten worden dat buitenlopende dieren een schuilmogelijkheid hebben.

Zowel tegen koude, wind, regen als zon en dazen.

Helemaal mee eens. Ik begrijp niet dat je je paard nu zonder beschutting buiten laat lopen. Een schuilstal en bijvoeren hoort gewoon bij de basisbehoefte.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:41

Het verbaasde mij gisteren dat ik de groep paarden waar mijn paard in staat (die staan 's nachts op stal en overdag met z'n allen met water en hooi en kuil buiten) letterlijk naar binnen moest sleuren. Normaal komen ze met z'n allen tegelijk los naar binnen, maar met de gladheid kan dat niet en gaan ze aan de hand. Normaal staan ze te dringen bij het hek, maar nu moest ik ze van achteruit gaan halen. Ze stonden elkaar aan te kijken zo van- ga jij maar ik sta hier best....En dat is me al vaker opgevallen. Dat ze juist met het droge vriesweer of als het sneeuwt helemaal niet naar binnen willen. Overigens staan ze wel naast een schuur maar hebben dus overdag ook geen overdekte schuilmogelijkheid....Ik zou ze ondanks de onbeschutheid toch niet op stal willen hebben hoor!

En verder moet iedereen lekker doen wat 'ie wil met z'n paard. Ik merk wel dat als bepaalde paarden bij ons langere tijd eerder binnen gehaald worden, dat ze dan rond die tijd voor het hek gaan hangen. Zoals alles bij een paard is dat gewenning, paarden doen het altijd goed op routine routine routine....dat geldt andersom ook.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:42

russel schreef:
peer2005 schreef:

Idd bekijken en nadenken. Maar schuilmogelijkheid in de vorm van een grote boom, haag van struiken die hoog genoeg zijn, vind ik wel het minste. Paarden staan altijd met hun kont tegen de wind in, ook niet voor niets, dus wind vinden ze niet fijn. Als ze ook nog nat zijn en het waait behoorlijk heel de dag, moet je hun de mogelijkheid bieden om er tegen te kunnen beschermen. En geloof mij, dat doen ze dan ook. Die open haag met blik op hun open omgeving zullen ze verkiezen boven dat gammele stalletje, dat gammele oude verrotte trailertje in de wei, gewoon omdat ze prooidieren zijn en open vizier willen houden op hun omgeving om snel een vijand gewaar te worden en als kudde en masse te kunnen vluchten.... elke gewenste kant op....

Hier ben ik het mee eens.

Je moet het niet over 1 kam scheren, je moet ieder geval apart bekijken.
Als je nou simpelweg geen mogelijkheid hebt, om je paarden bij te voeren?
's ochtends leg je een berg hooi in het land, je hebt daar meerdere paarden staan. Dat raakt op, BLID komt te laat langs, en de paarden moeten op stal.