ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:17

Lauura

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:30

Wat voor verschillen zijn er dan bij branden en/of vriesbranden?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:32

Met branden wordt het ijzer in vuur heet gestookt. Met vriesbranden werken ze met stikstof. Dus niet met hitte, maar kou. Vriesbranden geeft witte haren op de plek waar het merk is gezet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:33

Volgens mij alleen de geur, toch? En de kosten misschien.. Het principe blijft hetzelfde; de huid verbrandt, en qua gevoel is er geen verschil tussen heet en koud.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:36

Ik vind brandmerken wel stoer staan.

Chips of merken doet allebei zeer, dus dat maakt ook niet uit...

Ik ben trots op m'n paard met een tattoo op d'r bil :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:37

MysticTinker schreef:
Ik ben tegen..
Je krast toch ook niet je naam in je auto omdat je dan weet waar ie vandaan komt :=

Op een auto kan je een kenteken hangen he?
Die vergelijking raakt dus ook kant noch wal..........

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:37

Ja het verschil tussen koud en heet snap ik.
Bij veel tuigers(?) zie je een brandmerk naast de schoft, met witte haren. Is dat dus met vriesbranden gedaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:39

Janine1990 schreef:
MysticTinker schreef:
Ik ben tegen..
Je krast toch ook niet je naam in je auto omdat je dan weet waar ie vandaan komt :=

Op een auto kan je een kenteken hangen he?
Die vergelijking raakt dus ook kant noch wal..........

Aan een paard kun je ook een halster met naam hangen.. maar die heb je er zo vanaf gehaald :Y)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:41

k vind brandmerken helemaal niet mooi!
Maarja je ziet het wel aan debuitenkant dat is een groter voordeel!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:42

Tuigers hebben geen brandmerk/vriesmerk naast de schoft.
Deze vriesmerken komen uit het buitenland. Er zijn stoeterijen die het doen.

Ik ben niet voor brandmerken met alleen een merkteken van een stamboek. Ik ben wel voor brandmerken als er in het merk identificatiegegevens staan. En ik ben er vooral voor, om elk afgekeurd paard een A in de hals te branden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:48

Afgekeurde paarden zouden sowieso gebrandmerkt moeten worden. Voor de identificatie vind ik het eigenlijk ook wel een prima manier :j Mijn haflinger is gebrandmerkt en gechipt, het brandmerk zie je in de zomer vrij goed en in de winter eigenlijk niet, maar dat kan je gemakkelijk zichtbaar maken.
Ik zie minder complicaties in het brand-/vriesmerken dan in het chippen := Vind het ook niet perse lelijk staan, zeker niet wanneer het functioneel is.

Als ik zou moeten kiezen tussen brandmerken en chippen bij mijzelf dan wist ik het wel, maar ik heb dan ook een behoorlijke angst voor naalden :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:55

Zie je een vriesmerk op een schimmel?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:57

MysticTinker schreef:
gekvanfleur schreef:
heo kan branden oppervlakkig gebeuren, dan geneest het toch makkelijk en zie je het niet meer?
ik ben echt heel benieuwd wie nu eindelijk gaat zeggen hoe het kan dat brandne geen pijn doet. lijkt me nogal vreemd.

ik heb al meer dan honderd paarden gechipt zien worden(handelspaarden moesten toen allemaal gedaan) en nooit geen gekkigheid mee gemaakt. ging allemaal gewoon goed.
overigens vind ik het allebij niets.

Tuurlijk doet brandmerken wel pijn. Een paard voelt zelfs een vliegje op zijn huid, een spoortje in zijn zij, en dus ook een heet ijzer op zijn kont. Maar veel paarden laten pijn gewoon niet zien, omdat hun dat kwetsbaar zou maken in de natuur, een paard gaat niet zoals een hond aan zijn kont likken als het daar pijn doet. Maar ik heb me eens (per ongeluk) gebrandmerkt }:0 :Y) (aan het verwarmingselement van de oven), en ik kan je zeggen, dat doet echt ONTZETTEND zeer := In de eerste paard seconden tot minuten niet. Je zenuwcellen verbranden namelijk. Je voelt een klein prikje (en trekt uiteraard even je hand weg, AU!), en geleidelijk begint te pijn dan te komen := Koelen helpt, maar uiteindelijk voelt het alsof je duizend naalden in je hand hebt zitten, en daar heb ik minimaal een week lang last van gehad! Vreselijk. En dat was maar een plekje ter grootte van een kleine erwt. Kun je je voorstellen hoe een groot brandmerk moet voelen.

Mijn paard is ook gechipt, maar daar heeft hij ook geen last van gehad hoor. Als die spuit echt zo pijnlijk zou zijn dan zou elk paard als de dood zijn voor zijn jaarlijkse inenting.

Het grote verschil is dat jij bij jezelf geen 3e graads verbranding maakt. Een brandmerk doet dat wel. Een 3e graads brandwond voel je direct niet meer. Nooit meer.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:59

Dat klopt Jan. De receptoren van de zenuwen worden ook meteen doodgebrand. Daarom is het ook niet pijnlijk.
Wat je ziet bij bijv koeien als die werden gevriesmerkt is dat ze gingen staan schuren als het merk aan het genezen was. En ik heb nog nooit een paard zien staan schuren die een brandmerk had. Dus met andere woorden het jeukt niet eens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:00

janderegelaa schreef:
Het grote verschil is dat jij bij jezelf geen 3e graads verbranding maakt. Een brandmerk doet dat wel. Een 3e graads brandwond voel je direct niet meer. Nooit meer.

Dat klopt, een 3e graads brandwond voel je niet.. Maar een 2e graads brandwond doet ontzettend veel pijn. En om élk randje van een 3e graads wond loopt een smal randje 2e graads en daar omheen 1e graads.. Doet dus wel degelijk pijn, ook al is het dan niet het hele brandmerk.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:00

Ik ben voor brandmerken. Mijn merrie is als 3-jarige gebrand en ik kan ook niet zeggen dat het haar erg pijn heeft gedaan, het engste was eigenlijk de rook. Ook naderhand is het heel mooi en goed verheeld. Bij friezen vind ik het vooral jammer omdat je daaraan stamboek, ster, kroon en preferente merries kon herkennen. Dat geeft je paard toch net even dat beetje extra....
Darnaast worden hier in duitsland bijna alle rassen nog gewoon gebrand..

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:01

Vriesbranden mag in nederland ook nog steeds. We branden elk jaar onze jonge en nieuw aangekochte koeien. ze krijgen allemaal een nummer op de linker bil aan de achterkant. Dit is erg makkelijk om een koe in de stal op te zoeken. De gele nummers die ze in de oren krijgen raken nog wel eens kwijt of scheuren er helemaal uit. Is ook een erg groot gat wat bij de kalfjes soms ook erge ontstekingen geeft. Maar het is verplicht. Bil nummers bevallen veel beter in het dagelijks werk met de dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:02

JaneJansen schreef:

Ja, die worden iets langer gebrand en dan gaan de haarzakjes dood, waardoor er een permanente kale plek ontstaat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:05

JaneJansen schreef:

Hier een filmpje van het vriesbranden van een schimmel. http://www.youtube.com/watch?v=cKXX2hXZElk
Schijnbaar moet je het ijzer er bij een schimmel langer tegen aan houden om het zichtbaar te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:07

sjeik schreef:
http://www.invisio.nl/antichip/
Hier zie je complicaties tegen, die je nooit tegen komt na branden of vriesbranden.

Die site huppelt zo ontzettend achter de feiten aan...
ooit begonnen als oproersite tgen de KNHS nu tegen transponders... en als je echt de verhalen goed leest...

sjeik schreef:
Als ze dit paard een borstel tegen het bil hadden geduwd was hij ook gaan schoppen.
Ik vind het jammer dat ze bijv bij Fjorden het branden hebben afgeschaft. je ziet vaak dat mensen op zoek zijn naar de afstamming en herkomst van een Fjord. In het brandmerk was het levensnummer verwerkt en dat was een super systeem.
En ik pleit er voor dat afgekeurde paarden weer een A in de hals krijgen.

via het transpondernummer is het levensnummer online op te vragen.

Veel brandmerken zijn niet of nauwelijks te lezen, sommigen zelfs amper zichtbaar, en over te branden, waardoor het paard helemaal niet meer te identificeren is.

In NL is het bij wet verboden om te brandmerken.

en vwb het bewijs dat transponders schadelijk zijn of niet... kunnen we inmidels in NL al terugkijken op ruim 15 jaar praktijk ervaring bij minimnaal 2 stamboeken.

vriesbranden is bij paarden verboden ergo dan moet het paard alsnog voorzien zijn van een transponder..

In Duitsland zijn ze ook bezig met het afschaffen van het brandmerken, nu kun je al kiezen tussen transponder of brandmerk..
Een brandmerk is meer een statussymbool dan een identificatiemiddel om paard en paspoort aan elkaar te verbinden.
Laatst bijgewerkt door Alane op 02-01-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:09

tamary schreef:
JaneJansen schreef:

Ja, die worden iets langer gebrand en dan gaan de haarzakjes dood, waardoor er een permanente kale plek ontstaat.

Dat betekent dus dat vriesbranden slechts een 2e graads verbranding geeft bij donkere paarden, toch? En dus wel erg pijnlijk is..

Nog een aanvulling op mijn vorige post.. Een stukje van wikipedia:
Citaat:
Een derdegraads brandwond is een brandwond waarbij de totale huid is verbrand.

Doordat de zenuwuiteinden vernietigd zijn doen deze wonden geen pijn. De huid is wit of zwart en voelt droog en leerachtig. Een derdegraadsverbranding komt nooit alleen voor. Aan de rand zijn er meestal eerste- en tweedegraadsverbrandingen.

Een brandmerk is dus nóóit helemaal gevoelloos.. zelfs geen 3e graads.

Maarja, het is natuurlijk maar net wat je wil horen ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:11

Alane ik heb ook gezegd dat ik verders niks heb met brandmerken, alleen bij afgekeurde paarden.
Alleen chips zijn niet zo onschuldig dan als ze er uit zien.
Een chip kan zelfs doordat die gaat zwerven, in vitale delen belanden.
Ik ben er alleen maar voor om alles wat afgekeurd is te branden. Verder kan het me gestolen worden of het moet al zijn dat er betrouwbare identificatiegegevens in staan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:16

Ik ben ook niet direct tegen chippen, al heb ik al wel een paard gezien waarbij de chip inwendig is gaan zweren waardoor in de spier allemaal bindweefsel was gegroeid. Dat lijkt me niet bevorderend voor de halsbuiging. Ik vind het wel krom dat het chippen (wat met enge dikke naalden die niet te vergelijken zijn met injectienaaldjes gebeurd) verplicht is, terwijl branden verboden zou moeten worden, omdat dat zielig zou zijn.
Dat vind ik hetzelfde als die koeien met die zwerende oormerken die ze verplicht inmoeten, terwijl betere oplossingen verboden zijn, ook zogenaamd zielig.
Ik denk dat de meesten het hier wel mee eens zijn, dat het krom is om het ene te verplichten en het andere te verbieden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:19

:j Alle afgekeurde paarden brandmerken.. En dan ook direct alle afgekeurde mensen die de gevangenis in moeten brandmerken, met een grote L op hun voorhoofd :j Ideaal!
(niet dus, niet alle afgekeurde paarden hebben een ongeneselijke ziekte, mensen die het beste voorhebben met hun lieve viervoeter kunnen dat paard weer op de been krijgen, maar zouden er dan verder niks meer mee kunnen..)

Het is toch niet mogelijk om zoiets verplicht te stellen, een handelaar laat zoiets echt niet gebeuren en probeert zo'n paard toch gewoon door te verkopen. En als je als particulier een afgekeurd paard hebt dat niet meer te redden is dan moet je hem gewoon zelf laten inslapen. Ik vind het ontzettend DOM om een afgekeurd paard aan de verzekering mee te geven, iedereen weet toch dat dat niet deugd..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:20

sjeik schreef:
Alane ik heb ook gezegd dat ik verders niks heb met brandmerken, alleen bij afgekeurde paarden.
Alleen chips zijn niet zo onschuldig dan als ze er uit zien.
Een chip kan zelfs doordat die gaat zwerven, in vitale delen belanden.
Ik ben er alleen maar voor om alles wat afgekeurd is te branden. Verder kan het me gestolen worden of het moet al zijn dat er betrouwbare identificatiegegevens in staan.

En zo waren er vroegah al mensen die het paard kochten met de mooi A van Algemene Kampioen :D
Daarbij is die A alleen van belang voor verzekeringen en zegt het niets over het paard, mits niet hetzelfde doel wordt nagestreefd, wt je dan weer kunt achterhalen door standen op de tevragen bij bijv. KNHS. Een top beweger die al een jaar stilstaat, kun je je afvragen of het allemaal zuivere koffie is, als de startkaart niet getoond kan of wil worden... ruiter bellen en er gaat een wereld voor je open.

Een transponder goed en correct ingebracht gaat niet zwerven... De plaats is bewust gekozen omdat men door onderzoek erachter is gekomen wat een transponder KAn gaan doen, maar niet hoeft te doen.

Mij maakt het ook weinig uit wat mensen willen of niet willen... Brandmerken is per wet verboden en zo ook de A.
Na ruim 15 jaar praktijk ervaring in NL, zijn er geen gevallen boven komen drijven dat een transponder schadelijk is.
Voordeel van een transponder zou kunnen zijn, mits die ook beschreven kan worden, wat in de pen zit,en zo alle gegevens van het paard simpel op te vragen is.

Het is gewoon zo dat de uitzonderingen geen regel bevestigen dat een transponder schadelijk is...
zo ken ik ook paarden, heb ze gekent, waar het brandmerk is gaan ontsteken met alle gevolgen van dien, nl de dood.