Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Janine1990 schreef:MysticTinker schreef:Ik ben tegen..
Je krast toch ook niet je naam in je auto omdat je dan weet waar ie vandaan komt
Op een auto kan je een kenteken hangen he?
Die vergelijking raakt dus ook kant noch wal..........
Mijn haflinger is gebrandmerkt en gechipt, het brandmerk zie je in de zomer vrij goed en in de winter eigenlijk niet, maar dat kan je gemakkelijk zichtbaar maken.
Vind het ook niet perse lelijk staan, zeker niet wanneer het functioneel is.
MysticTinker schreef:gekvanfleur schreef:heo kan branden oppervlakkig gebeuren, dan geneest het toch makkelijk en zie je het niet meer?
ik ben echt heel benieuwd wie nu eindelijk gaat zeggen hoe het kan dat brandne geen pijn doet. lijkt me nogal vreemd.
ik heb al meer dan honderd paarden gechipt zien worden(handelspaarden moesten toen allemaal gedaan) en nooit geen gekkigheid mee gemaakt. ging allemaal gewoon goed.
overigens vind ik het allebij niets.
Tuurlijk doet brandmerken wel pijn. Een paard voelt zelfs een vliegje op zijn huid, een spoortje in zijn zij, en dus ook een heet ijzer op zijn kont. Maar veel paarden laten pijn gewoon niet zien, omdat hun dat kwetsbaar zou maken in de natuur, een paard gaat niet zoals een hond aan zijn kont likken als het daar pijn doet. Maar ik heb me eens (per ongeluk) gebrandmerkt![]()
(aan het verwarmingselement van de oven), en ik kan je zeggen, dat doet echt ONTZETTEND zeer
In de eerste paard seconden tot minuten niet. Je zenuwcellen verbranden namelijk. Je voelt een klein prikje (en trekt uiteraard even je hand weg, AU!), en geleidelijk begint te pijn dan te komen
Koelen helpt, maar uiteindelijk voelt het alsof je duizend naalden in je hand hebt zitten, en daar heb ik minimaal een week lang last van gehad! Vreselijk. En dat was maar een plekje ter grootte van een kleine erwt. Kun je je voorstellen hoe een groot brandmerk moet voelen.
Mijn paard is ook gechipt, maar daar heeft hij ook geen last van gehad hoor. Als die spuit echt zo pijnlijk zou zijn dan zou elk paard als de dood zijn voor zijn jaarlijkse inenting.
janderegelaa schreef:Het grote verschil is dat jij bij jezelf geen 3e graads verbranding maakt. Een brandmerk doet dat wel. Een 3e graads brandwond voel je direct niet meer. Nooit meer.

JaneJansen schreef:Zie je een vriesmerk op een schimmel?
sjeik schreef:http://www.invisio.nl/antichip/
Hier zie je complicaties tegen, die je nooit tegen komt na branden of vriesbranden.
sjeik schreef:Als ze dit paard een borstel tegen het bil hadden geduwd was hij ook gaan schoppen.
Ik vind het jammer dat ze bijv bij Fjorden het branden hebben afgeschaft. je ziet vaak dat mensen op zoek zijn naar de afstamming en herkomst van een Fjord. In het brandmerk was het levensnummer verwerkt en dat was een super systeem.
En ik pleit er voor dat afgekeurde paarden weer een A in de hals krijgen.
tamary schreef:JaneJansen schreef:Zie je een vriesmerk op een schimmel?
Ja, die worden iets langer gebrand en dan gaan de haarzakjes dood, waardoor er een permanente kale plek ontstaat.
Citaat:Een derdegraads brandwond is een brandwond waarbij de totale huid is verbrand.
Doordat de zenuwuiteinden vernietigd zijn doen deze wonden geen pijn. De huid is wit of zwart en voelt droog en leerachtig. Een derdegraadsverbranding komt nooit alleen voor. Aan de rand zijn er meestal eerste- en tweedegraadsverbrandingen.
Alle afgekeurde paarden brandmerken.. En dan ook direct alle afgekeurde mensen die de gevangenis in moeten brandmerken, met een grote L op hun voorhoofd
Ideaal!sjeik schreef:Alane ik heb ook gezegd dat ik verders niks heb met brandmerken, alleen bij afgekeurde paarden.
Alleen chips zijn niet zo onschuldig dan als ze er uit zien.
Een chip kan zelfs doordat die gaat zwerven, in vitale delen belanden.
Ik ben er alleen maar voor om alles wat afgekeurd is te branden. Verder kan het me gestolen worden of het moet al zijn dat er betrouwbare identificatiegegevens in staan.