'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lillybee
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-10-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:20

ik ben het hiermee eens. Er kan minder dwang worden uitgeoefend met bitloos.

en mijn eigen ervaring is dat het ook een eyeopener kan zijn.
Wegens wisselen heb ik een poosje bitloos gereden. met een S-hackamore. Ik merkte direct waar mijn fouten lagen. Waar ik teveel met het bit verdoezeld had.
Zo reed ik schouderbinnenwaarts te weinig om mijn been gebogen, en teveel met mijn hand naar binnengehaald. Ik werd met mijn neus op de feiten gedrukt en ben dit gaan oplossen.

inmiddels rijd ik weer met bit. Ik denk dat snelle paardjes, die een barokke bouw hebben vele malen makkelijker bitloos te rijden zijn. dan mijn paard, die trage lange passen heeft, en dus die indirecte inwerking van bitloos niet snel genoeg kan verwerken naar een goede reactie. Het komt dan allemaal niet verfijnd en snel over.

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:25

Hannah_Menno schreef:
xAmazone schreef:
en wat nou als je bitloos verkeerd gebruikt?
dat neusbotje.


Het welbekende neusbotje! _O-
Een neusbotje breekt niet zomaar, misschien als je een hackamore te laag hangt en er als een olifant aan gaat trekken.. dan ZOU het kunnen.

Het neusbotje wel ja, alleen weet bijna niemand hoe lang nou dat neusbotje is..
Het gros van de bitloos ruiters heeft nl. de neusriem veel te laag hangen op het kraakbeen wat aan het neusbot vast zit.
En dat kraakbeen heb je veel makkelijker gebroken.

En waarom hangen veel van de neusriemen zo laag? Omdat het paard anders zo slecht reageert op de teugelhulpen...

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:36

In een van de eerste pagina's had iemand geschreven, dat de jury's het moeten aftstraffen imv 'de zaagmachines' etc.
Helemaal mee eens! Maar daar kunnen de jury's niet over beslissen!

Mijn vader is jury, ik ga vaak mee te schrijven, We zien ze heel veel, de zaagmachine's etc. Maar we mogen ze niet afstraffen op hyperflexie en het trekken, we kunnen er wel neerzetten 'hand stil houden' of 'neus naar kniehoogte rijden' inplaats van zo opsjorren tot dat de neus de borst raakt. Meer mogen we echt niet doen, we willen wel, maar het mag niet.

krijgt vast heel bokt over haar heen*
Persoonlijk had ik ze allemaal een 4 gegeven als ze begonnen te zagen

lillybee
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-10-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:38

je mag toch als jury punten naar het beeld wat je ziet?
als iemand de vorm van de volte rijd voor 8, de cadans heeft van een 8, en de houding en zit van een 8. Maar het paard word op de hand getrokken, mag je hier toch een 4 voor geven? wat een lager gemiddelde geeft op élke oefening.

Ik ben geen jury. Ik weet niet of het zo werkt, maar zo is het mij uitgelegd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:42

horseyfries schreef:
Maw, iedereen is het met deze man eens en bitloos is dus niet hét antwoord, maar duidelijke grenzen stellen en goede instructie zou dat antwoord moeten zijn.


misschien niet het antwoord idd, maar ik denk dat het niet zou moeten uimaken wat je in de mond of om het hoofd hangt... zolang je er correct mee omgaat is er niets aan de hand,
helaas zijn er nog steeds veel te veel mensen die niet met bit of bitloos om kunnen gaan door slechte opeiding in het rijden, slechte coaching etc ....

ik zou idd ook graag een jury of toezichthouder op het losrij terrein zien , al het oneingelijk gebruik van basis of hulpmiddelen direct bruut afstraffen...rukken, plukken zagen etc , jammer, u rijd deze wedstrijd niet meer mee, geschop met sporen ?.. helaas, u rijd deze wedstrijd niet meer mee... kinnetje van paar tot op de borst doortrekken , helaas etc etc

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:42

lillybee schreef:
ik ben het hiermee eens. Er kan minder dwang worden uitgeoefend met bitloos.

bitloos kan net zoveel dwang geven als bit ....

lillybee
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-10-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:56

ik zou niet weten waarom.

als je kijkt naar de optomingen die je in normale winkels kan kopen. Ik heb het niet over hackamores met kartels aan de binnenkant op het neusbeen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:21

Sonja_vR schreef:
lillybee schreef:
ik ben het hiermee eens. Er kan minder dwang worden uitgeoefend met bitloos.

bitloos kan net zoveel dwang geven als bit ....


Nou... ja, dwang misschien wel bij een gevoelig paardje :j Maar met bit heb je toch iets meer de "pijn" of "mega ongemak" hoe je het noemen wilt ;) Wat je bij (de meest gangbare van tegenwoordig, niet een hack dus) bitloos niet hebt.
Het is niet voor niks dat sommige paarden toch echt beter luisteren met een bit in, minder trekken/hangen.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:32

Esther schreef:
Het neusbotje wel ja, alleen weet bijna niemand hoe lang nou dat neusbotje is..
Het gros van de bitloos ruiters heeft nl. de neusriem veel te laag hangen op het kraakbeen wat aan het neusbot vast zit.
En dat kraakbeen heb je veel makkelijker gebroken.

En waarom hangen veel van de neusriemen zo laag? Omdat het paard anders zo slecht reageert op de teugelhulpen...


Kraakbeen kun je niet breken! _O- Of heb jij je oor weleens gebroken? :+
Ruiters hangen soms inderdaad de neusriem te laag, maar ik moet zeggen dat dat bij bepaalde bitloze optomingen ook snel gebeurd, ik controleer mijn touwhalster 3x en pas na de 3x hangt hij echt goed omdat hij steeds weer iets uitzakt.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:34

lillybee schreef:
ik zou niet weten waarom.

als je kijkt naar de optomingen die je in normale winkels kan kopen. Ik heb het niet over hackamores met kartels aan de binnenkant op het neusbeen.


De neus is ook gevoelig he? Minder gevoelig dan de mond maar de neus is ook erg gevoelig! ;)
Daarom pakken hengsten elkaar vaak bij de neus als ze vechten.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:50

Helemaal gelijk! het zit niet in een bit ofniet..het zit in de ruiter en de hand van de ruiter!

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:27

Sonja_vR schreef:
lillybee schreef:
ik ben het hiermee eens. Er kan minder dwang worden uitgeoefend met bitloos.

bitloos kan net zoveel dwang geven als bit ....

Je hebt bitloos en bitloos, als ze een (relatief brede) neckrope of halsring ook toe zouden staan, daar kun je niet erg veel dang mee uitoefenen... (uiteraard moet je ook hier geen martelwerktuig van maken, dus geen superdun touwtje of gemene prikkers eraan).

Maar ook bij een halster of sidepull (van vrij breed, zacht materiaal) kun je imo niet met veel dwang rijden. Als je het dan toch doet zal het denk ik eerder te zien zijn in de vorm van protest of een pony die er gewoon dwars doorheen gaat lopen..

Van die gekruiste optomingen weet ik niet zo goed wat ik moet denken, maar voor rijden met constinue teugelcontact lijken ze me ook niet geschikt, vooral omdat ze dan aansnoeren.

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:35

Citaat:
lijntje87
Citaat:
Cayenne :
In andere woorden ben ik van mening dat men teveel de schuld op het bit afschuift, terwijl het daadwerkelijke probleem -het trekken aan de teugels- niet wordt bekeken.
Veel mensen (inclusief de ruiters en amazones) zoeken naar makkelijke oplossingen, en bitloos rijden zal HET meest gebruikte excuus worden, zonder dat het welzijn van de paarden ook daadwerkelijk enigzins wordt verbeterd."


Precies, je moet niet symptomen gaan bestrijden (dus dan maar bitloos) maar juist de bron (niet trekken aan die teugels!)


Ik sluit mij hier volledig bij aan

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:36

De KNHS heeft niets voor niets aangegeven dat er slecht een aantal optomingen toegestaan zullen worden op wedstrijden. Geen optomingen zoals een hackemore of een neusriem met kern van metaal. Maw; vriendelijke bitloze optomingen. Natuurlijk blijft het aan de ruiterhand hoe de optoming uiteindelijk inwerkt.

Laura, het kruislingse systeem snoert niet aan als je met een lichte verbinding rijdt, hetgeen imo ook de bedoeling is in de dressuursport.

H_Team
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:39

Mijn persoonlijke mening is dat elke ruiter/amazone z'n paard eerlijk moet behandelen.
Met een eerlijke manier van rijden, zouden alle problemen de wereld uit zijn! Het heeft totaal geen zin om met bitten te gaan kloten! Je kan er wel een stang of wat dan ook in gooien..
Maar los je daarmee het probleem op.
De paarden moeten vertrouwen krijgen in je hand.
Met rust rijden, en veel geduld.
Gewoon met een dubbelgebroken bitje, die heel mild is!

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:08

Bit, bitloos.. Pfff, deze discussies lopen al TIJDEN! Mijn mening: iedere optoming is goed zolang deze correct gebruikt word.
Een hoofdstel met een bit kan je paard pijn bezorgen, maar zo ook een bitloos hoofdstel hoor! (hackemore bijv.)
En wáárom blaart toch iedereen altijd dat het neusbotje breekt? _O-

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:29

dressuur is toch eigenlijk heel simpel,

geen gelul in de krul

en of je dat nu met of zonder bit doet wat boeit dat nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:32

stoffel schreef:
dressuur is toch eigenlijk heel simpel,

geen gelul in de krul

en of je dat nu met of zonder bit doet wat boeit dat nu.


Dat is wel waar het tegenwoordig om neer komt helaas... ;(

manonlalala

Berichten: 535
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:36

Is het niet zo dat als je bitloos gaat rijden, dan je dan veel meer andere hulpen moet gebruiken. Ik denk dat het voor sommige ruiters wel eens goed is om te proberen. Al dat gezaag tegenwoordig. Als zagen dus geen zin heeft, als je bitloos rijdt, moet je dus andere manieren zoeken..
Of zie ik het verkeerd en is het zeer schadelijk voor de neus als mensen bij een bitloos hoofdstel alleen maar aan de teugels lopen te sjorren?

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:31

manonlalala schreef:
Is het niet zo dat als je bitloos gaat rijden, dan je dan veel meer andere hulpen moet gebruiken. Ik denk dat het voor sommige ruiters wel eens goed is om te proberen. Al dat gezaag tegenwoordig. Als zagen dus geen zin heeft, als je bitloos rijdt, moet je dus andere manieren zoeken..
Of zie ik het verkeerd en is het zeer schadelijk voor de neus als mensen bij een bitloos hoofdstel alleen maar aan de teugels lopen te sjorren?

Blij zal het paard er niet van worden, want je zou zn hoofd dan naar links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts-links-rechts enzovoorts trekken. ALs je daar niet gek van wordt...
Zonder bit zal dat wel minder pijn doen en als je de neus zo open weet te schuren is dat in ieder geval zichtbaar. Waardoor mensen hopelijk eerder doorhebben waar ze mee bezig zijn.

Edit: Ander hulpen? Hoezo dan? Als je gewoon rijd maakt met of zonder bit qua hulpen geen verschil (als het goed is dan he, wat je al beschrijft, rijden is meer rukken en plukken voor sommige mensen dan een subtiele samenwerking met een paard)

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:50

beter doet iedereen hetgeen waar hij of zij zich het best bij voelt. Als dat nou met/zonder bit, met/zonder zadel, recreatie/sportruiter.
laat elkaar lekker allemaal in hun waarde. (en ik zeg dit niet omdat het de feestdagentijd is haha)

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:59

Michael1104 schreef:
beter doet iedereen hetgeen waar hij of zij zich het best bij voelt. Als dat nou met/zonder bit, met/zonder zadel, recreatie/sportruiter.
laat elkaar lekker allemaal in hun waarde. (en ik zeg dit niet omdat het de feestdagentijd is haha)

Dat is opzich wel een punt, voor de fietsers werkt dit prima. Reacreanten, fietsers die fietsen om ergens te komen, wielrennes, maakt niet uit.
Maar hier zij er paarden bij betrokken. Levende wezens die dus ook gevoel hebben.
Naar mijn mening wordt hier te weinig rekening mee gehouden en worden paarden door sommige, of door veel, as you like, mensen gebruikt zoals mensen ook gebruik maken van fietsen. En als je er eenmaal bij betrokken bent, kun je niet denken dat moeten ze zelf weten. Zo werkt dat niet. Ik vind het juist heel goed dat de ´discussie´ eindelijk een beetje op gang begint te komen. Paarden zouden het zo veel beter kunnnen hebben...

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:03

laura1986 schreef:
Michael1104 schreef:
beter doet iedereen hetgeen waar hij of zij zich het best bij voelt. Als dat nou met/zonder bit, met/zonder zadel, recreatie/sportruiter.
laat elkaar lekker allemaal in hun waarde. (en ik zeg dit niet omdat het de feestdagentijd is haha)

Dat is opzich wel een punt, voor de fietsers werkt dit prima. Reacreanten, fietsers die fietsen om ergens te komen, wielrennes, maakt niet uit.
Maar hier zij er paarden bij betrokken. Levende wezens die dus ook gevoel hebben.
Naar mijn mening wordt hier te weinig rekening mee gehouden en worden paarden door sommige, of door veel, as you like, mensen gebruikt zoals mensen ook gebruik maken van fietsen. En als je er eenmaal bij betrokken bent, kun je niet denken dat moeten ze zelf weten. Zo werkt dat niet. Ik vind het juist heel goed dat de ´discussie´ eindelijk een beetje op gang begint te komen. Paarden zouden het zo veel beter kunnnen hebben...



ja, maar wie heeft het recht om te zeggen dat jouw paard het beter heeft dan die van mij? eindeloze discussie.

Maeh

Berichten: 352
Geregistreerd: 14-10-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:23

Ik ben het volledig met je eens, Laura1986.

Ik denk dat het hebben van een recht om te oordelen over het welzijn van iemand anders zijn paard, hier niet relevant is, Michael1104. Het gaat hier over het algemene welzijn van het paard.

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:27

Palouse schreef:
Ik ben het volledig met je eens, Laura1986.

Ik denk dat het hebben van een recht om te oordelen over het welzijn van iemand anders zijn paard, hier niet relevant is, Michael1104. Het gaat hier over het algemene welzijn van het paard.



ja en nogmaals, wie bepaalt wie zijn paard beter verzorgd of behandeld wordt...