Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:43

Ik neem aan van wel ja :j

Ik heb hem net ook gekeken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 01:49

Mijn buurmeisje heeft het boek laatst gelezen en zei dat het een erg mooi verhaal was, niet te zweverig, wel realistisch. Heb zojuist de documentaire bekeken en vond het prachtig, inderdaad wel realistisch in die zin dat ze niet direct denken dat het jochie ook echt 'genezen' is door die sjamanen, maar als je dan ziet hoe hij eerst thuis was en bijna niet praatte, en dan zie je hem enkele weken later ná de tocht, dan is hij toch erg veranderd...

Vond het zeker een mooie documentaire!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:55

Volgens mij ben ik de enige die er niets aan vond? Ik vond de ouders te hangerig aan hun kind en die band met dieren vond ik ook wel meevallen zeg. Het was meer van kijk eens hoe ik aan de oren van een geit kan trekken en hoe die niets terug doet. Het kind is zeker autistisch maar toch herkende ik heel veel dingen die komen door ouders die niet consequent zijn. Ik had hier heel wat van verwacht en ik vond het echt tegenvallen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:05

Ik had er niets van verwacht en het heeft mijn verwachtingen ook niet overtroffen nee, maar dan moet ik wel zeggen dat ik niet zo veel verstand van autisme heb..

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:08

Ik heb het ook gezien en was onder de indruk. Vond het heel mooi om te zien hoe trots de vader was op het einde toen het jongetje alleen op het paard zat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:09

Ik heb toevallig het boek net afgelopen weekend gekocht!! Ga ik eerst lezen voordat ik dat ga kijken. *zet hier wel even een stipje en verzoek om link van uitzending gemist dat zodra het boek uit is ze gelijk kan kijken* ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 02:11

Tsja, ieders z'n mening, ik kan het wel snappen dat het soms wat 'tegenvalt', je verwacht er ook wel veel van misschien, maar aan de ander kant, als je echt vanaf het begin hebt gekeken zie je wel (tenminste, ik wel) een gróot verschil in gedrag. Het hele dieren-gebeuren is niet echt op gefocused inderdaad, maar ik kon toch wel duidelijk verschil merken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:56

Dat zindelijk worden is toch wel redelijk objectief vast te stellen als vooruitgang, en alleen al die vooruitgang maakt een groot verschil in het dagelijks leven voor die mensen.

Ik vond het ook erg realistisch. Zeker die moeder. Ze geloofde het eigenlijk allemaal niet zo, maar ze merkte wel de vooruitgang. Ze hebben ook duidelijk de ups en downs en twijfels in het proces laten zien. Ze zeggen ook dat ze niet weten of het nou door de sjamaans komt, of dat het nou gewoon een verandering van omgeving was o.i.d.

En dat die ouders strenger moeten zijn... Dat is nu juist iets waarvan ze in de documantaire zeiden dat ouders van autistische kinderen dat vaak (onterecht) te horen krijgen. Het heeft niet zo veel zin om streng te zijn tegen een kind waar je nauwelijks contact mee hebt. Straf werkt alleen als een kind iets ook daadwerkelijk ervaart als straf, en dat werkt bij autistische kinderen nu eenmaal anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 03:06

Vond het een schitterende documentaire, ontzettend eerlijk ook :j
En heb echt verschrikkelijk zitten janken... :=

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 03:55

Heb met mijn ouders en mijn vriend gekeken. Was wel indrukwekkend voor ze volgens mij. Ik had het boek al gelezen en de film gezien. Beide erg mooi!!

http://www.megavideo.com/?v=1MJVTUUL
Hier ook te zien als film.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 04:12

He verdorie, ik kan het daar niet zien..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:08

breezy302 schreef:
Volgens mij ben ik de enige die er niets aan vond? Ik vond de ouders te hangerig aan hun kind en die band met dieren vond ik ook wel meevallen zeg. Het was meer van kijk eens hoe ik aan de oren van een geit kan trekken en hoe die niets terug doet. Het kind is zeker autistisch maar toch herkende ik heel veel dingen die komen door ouders die niet consequent zijn. Ik had hier heel wat van verwacht en ik vond het echt tegenvallen.

Zou je, je verhaal wat duidelijker kunnen vertellen?
Heb je zelf trouwens (veel) ervaring met autisme, dat je dit zo kan zeggen?
Over dat consequent zijn, wat maakt dat uit voor een autist of je dat wel of niet bent?
Probleem vind ik meer dat mensen niet zeggen wat ze doen, want dat zorgt bij mij voor veel verwarring.

(reactie op de rest van het verhaal niet aansluitend op de post van breezy302):
Ik vond het een onzettend mooi verhaal, heel erg hoopvol, maar wel realistisch.
Hij heeft ook behoorlijk zwaar autisme, waardoor elke vooruitgang voor de ouders heel belangrijk is.
Maar ondanks dat hij zo zwaar autistisch is zie ik toch veel overeenkomsten tussen mezelf en hem.
Ik kan wel heel goed begrijpen dat als je weinig weet van autisme en spirituele zaken je dit een erg rare docu gaat vinden.
Vond het wel super interessant dat er allemaal "professoren" hun uitleg ook gaven, maar zonder dat was het ook wel een erg onduidelijk verhaal worden.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:30

ik vond het ook een mooie docu :j
alleen aan het begin dat die ouders elkaar omhelzen nadat ze door die sjamanen me een 'touwtje' zijn geslagen. zie je op de achtergrond de geluidsman Rowan vasthouden, op een manier van... hierblijven

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:33

@biertabje: dat viel mij ook al op, maar ik weet niet op watvoor manier dat vasthouden was.
Wat me wel opviel is dat hij wel erg rustig was, maar ik weet ook niet hoe hij "normaal" reageerd.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:37

nee idd, ik kan me wel voorstellen dat die mensen meer zijn in deze docu dan alleen maar camera/geluids man :j

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:15

Weet iemand hoe lang het geduurt heeft? Ik ga het misschien bestellen, had het topic gisteren natuurlijk niet gezien!

Heb het boek gelezen en wil nu dus erg graag de docu zien!!
Dankjullie x

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:39

Het duurde ongeveer anderhalf uur :j

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:12

ik heb het boek gelezen, en de geluids&camera man waren vrienden van de ouders. dus Rowan kende ze wel.
mooie documentaire, net zo indrukwekkend als het boek!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:39

Tja... ik was ook niet echt onder de indruk. Ik vond de ouders er erg dicht boven op zitten. Het kind was pas 5 jaar, een kleuter en dan die eisen, terwijl hij ook nog autistisch is. Is het niet altijd de goden verzoeken om met een kind van die leeftijd door Mongolië te trekken.
Wat ik vooral miste in de documentaire was dat die ouders Rowan niet echt voorbereidde. Voor mij leek het net of er opeens een paard was en dat dat kind er dan boven op gezet werd. Dan vind ik het niet raar dat hij dan een driftbui krijgt.
Op het laatst met die prachtige rendieren, geeft Rowan ze namen en dan die ouders,'wauw dat heeft hij nog nooit gedaan'. Hmm... hij is 5 jaar dat soort ontwikkeling begint ongeveer dan zeker als je kind op sommige gebieden wat achterloopt.
Dat de jongen nu zindelijk is is natuurlijk prachtig... maar komt dat door Mongolië of omdat hij gewoon ouder is geworden? Is alles nu niet meer ontspannen omdat de ouders het meer loslaten?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:44

Ik vond het echt een super mooie film!! vooral het einde, als Rowan zelf paardrijd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:50

@evelijn: Ik snap wat je bedoelt, dat is ook het nadeel van een docu, we volgen hun niet stapje voor stapje.
Nou lijkt het alsof ze van de ene op de andere dag een tocht zijn begonnen, wat mij toch onmogelijk lijkt wat betreft vele zaken.

Daarnaast is het ook heel moeilijk om zijn ontwikkeling in te schatten, misschien dat de ouders verwacht hadden dat hij bijv. nooit zelf namen zou verzinnen(of zindelijk zou worden).
Als hij dat nou ineens wel doet kan ik me voorstellen dat dit nogal "wauw" voor de ouders is.

De moeder ook dat ze niet weet waardoor Rowan veranderd, maar ze merkt alleen dat hij veranderd.
In principe maakt het niet uit hoe het resultaat bereikt word(pilletje, goeroe, gedragstherapie, dieet, tijd), het is belangrijk dat het bereikt wordt.
Helaas is er geen handleiding voor autisten opvoeden(en ik denk ook niet voor kinderen opvoeden), dus moet je zelf gaan zoeken, en daarin kan je natuurlijk ook "fouten" maken.
In principe weten de ouders nog maar 2,5 jaar dat hun kind autisme heeft, de meeste ouders van autisten begrijpen hun kind absoluut niet(wat ook enorm logisch is), dus vind het niet raar dat Rowan zijn ouders de gebruiksaanwijzing nog niet op orde hebben.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:52

ik vond het wel heel mooi,
je herkende echt het autisme erin dat dit jongetje heeft,
maar ik denk dat de ouders idd veel te veel op hun kind zaten en vooral zij de "hulp" van de mongolen erg nodig hadden om alles een plek te kunnen geven

wat ik echt hilarisch vond was dat toen hij de rendieren namen gaf zij het direct hadden over dat hij nog nooit zelf iets een naam had gegeven,
maar de namen die hij gebruikte waren precies de namen van alle rendieren van de kerstman :D
hihi
en dat zal hij ongetwijfeld gewoon ergens in een film gehoord hebben en hebben onthouden.
tipisch autistisch iets he :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:54

Ik heb het boek ook gelezen en daar lees je wel echt heel duidelijk in hoe lang ze alles overwogen en voorbereid hebben. In de documentaire laten ze vooral de momenten zien dat er wat gebeurt of dat er wat actie is. Ik zou aanraden het boek ook te lezen, omdat je daar toch beter het hele verhaal van mee krijgt en het een beter beeld schetst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:56

Prachtige documentaire, autisme zeer realistisch in beeld gebracht, en zeer kundige ouders....
Niets dan lof...
Dat mensen die niet bekend zijn met de materie het niet helemaal kunnen volgen is begrijpelijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:04

Nee... dat (het feit dat de ouders hun kind niet begrijpen) vind ik ook niet raar... wat ik wel raar vind is dat de ouders zich daar steeds over verbazen en enorme zorgen over maken. (en daarom ook hun kind constant op de huid zitten) Ergens snap ik het wel (kind voldoet niet aan verwachtingspatroon)... maar aan de andere kant het is een kleuter en autist.... hun denkpatroon is gewoon bijna niet te begrijpen. Het enige wat je kan doen is constant goed aangeven wat er gaat gebeuren en zo voorspelbaar mogelijk zijn.... en dat zie ik niet terug in de film en dat vind ik jammer.

Is er trouwens naar voren gekomen wat voor soort autisme het was? Heb laatst het boek 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' gelezen dat is over een 15-jarige jongen met Asperger. Die wil bijvoorbeeld nooit aangeraakt worden. Ik vond juist dat Rowan erg veel lichamelijk contact met anderen had ook met vreemden.