annastasia schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens.
Want resistentie komt door ondeskundig ontwormen, en dat is wat heel veel in de paardenhouderij gebeurd.
Weet jij welke wormbesmettingen op je stal voorkomen?
Beter is dan een mestonderzoek te laten uitvoeren en hierop je ontworming aan te passen.
Lijkt misschien duur (dacht ik eerst ook), maar uiteindelijk kun je er minder/anders door gaan ontwormen.
Ach ja, dat heb ik dus van de zomer met een verdachte pony gedaan bij de paardenkliniek hier (was wel netjes ontwormd, maar ik zag toch dingen dat ik dacht???). Volgens DA had pony idd wormen, moest toen volgens hem toen met equimax ontwormen. Ik nog vragen, is dat echt voldoende, ja was echt voldoende en verder het gewone schema weer aanhouden. Maar klachten bleven, ik terug, maar werd eigenlijk niet geholpen. Equest mocht ik volgens hen niet aan een shetlander geven.
Dus maar naar de zelfstandige DA gegaan, die na het aanhoren van mijn verhaal zei, ik denk bloedworm. Equest er in en gelukkig was het probleem toen verholpen. Beestje had het leven wel kunnen laten, was regelmatig koliekerig.
Mestonderzoek kan mij voortaan gestolen worden. Ik hou het wel op Equest in de toekomst. In het verleden ook nooit problemen met ontwormen, gebruikte al jaren equest. Was daar alleen maar vanaf gestapt omdat ze beweerde dat dat voor een shet niet kon. Onzin volgens de andere DA, alleen voor jonge dieren is het gevaarlijk (deze was al ruim 3).