Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:16

ponyparadijs schreef:
Als je niets in vult gaan ze er van uit dat je paard voor de slacht is. Dat betekent dus dat je beperkte beschikking hebt over medicatie!
Schrijf je in het paspoort dat het paard niet voor de slacht is dan kan je alle medicaties gebruiken!

Maar blijft dan dat inlegvel verplicht of niet (als je paard bv nog nooit medicatie heeft gehad ... alleen voorbeeld he ...)

(noem me maar blond, ik snap het nog steeds niet).

annastasia

Re: Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:53

zolang als de de hele administratie in de paardenhouderij zo slecht geregeld blijft dan komt er ook niets terecht van het medische gebeuren rondom de slacht.

Dan moeten ze het net zo maken als in de rundveehouderij, incl steekproeven.
Wat dan ook betekent dat je het toedienen van wormenspuiten moet opschrijven (daar zit ook wachttijd op).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:25

HF: het medisch inlegvel is verplicht. Al vanaf 1 juli 2009. Als je op de website van de paspoortuitgevende instantie (stamboek of KNHS) kijkt, vindt je er alle info over.

Nogmaals, ik blijf het grootste probleem van deze regelgeving vinden dat deze een buitenstaander (de ph in dit geval) met de correcte uitvoering hiervan opzadelt. Bij de meeste paardachtigen zal voorlopig het medisch inlegvel wel blanco blijven, aangezien er geen da is die de medicatie hierin vastlegt. Met verloop van tijd zal hierop wel strenger worden toegezien en moeten ook wormspuiten worden geregistreerd. En registreren mag toch alleen de da doen? Van resistentie tegen wormmiddelen zullen we dan wel niet snel last hebben; een wormkuur wordt dan wel een heel dure behandeling en regelmatig ontwormen behoort voor veel stallen dan snel tot het verleden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:29

dat ben ik niet helemaal met je eens.
Want resistentie komt door ondeskundig ontwormen, en dat is wat heel veel in de paardenhouderij gebeurd.
Weet jij welke wormbesmettingen op je stal voorkomen?
Beter is dan een mestonderzoek te laten uitvoeren en hierop je ontworming aan te passen.
Lijkt misschien duur (dacht ik eerst ook), maar uiteindelijk kun je er minder/anders door gaan ontwormen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:46

Als de da de wormkuur toe moet dienen, dan wordt dat een duur grapje. Reken er snel op dat er dan een stuk minder ontwormd wordt. Tot ondeskundig ontwormen behoort ook te vaak, altijd hetzelfde middel en te lage dosering.

Overigens, van mestonderzoek ben ik ook een gematigd voorstander. Lintworm is niet traceerbaar en je zou een aantal x moeten onderzoeken alvorens een conclusie te trekken of je wel of niet moet ontwormen. Mestonderzoek icm het oog van de meester vind ik een heel goede combi. Maar goed, dit is een andere discussie.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:52

de wormenmiddelen zij URA, en dat betekent dat je ze zelf mag toedienen, maar alleen op recept verkrijgbaar zijn.
De registratie zou verplicht moeten zijn (worden), maar dan heb je aan dat inlegvel niet genoeg.

Ik denk dat de DA alle UDD middelen moet opschrijven en dat je zelf de UDA en URA middelen moet gaan vermelden.
Door middel van een logboek welke bij de DA wordt afgegeven kunnen uiteindelijk alle medicijnen worden achterhaald. Je bent nl verplicht zo'n logboek dan 5 jaar te bewaren en bij een eventuele inspectie te tonen.

Wat dat betreft ben ik VOOR een strenger beleid hierop.
Sorry mensen, maar ik zie in de veehouderij dat dit wel werkt.

Er zit een wachttijd op de spuiten, en mocht degene er zich niet aan houden, dan is dit tijdens de slacht wel terug te vinden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:54

Is het niet heel raar om er automatisch vanuit te gaan dat een paard geschikt is voor menselijke comsumptie zolang je niet weet wat een paard allemaal binnenkrijgt?

Als ik dit allemaal lees zit het vol tegenstrijdigheden en bureaucratische grappen die in de praktijk nooit haalbaar zijn.
En dan 150 euro, wat een belachelijk bedrag, mijn eigen paspoort was maar 50 euro, waarom moet dit dan zo duur zijn? :')

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:56

ayo schreef:
Is het niet heel raar om er automatisch vanuit te gaan dat een paard geschikt is voor menselijke comsumptie zolang je niet weet wat een paard allemaal binnenkrijgt?

En daarom willen ze dat nu allemaal gaan veranderen.
Dat heet maatschappelijk verantwoord ondernemen. voor zover je de hobbyhouders ondernemers kunt noemen............. Maar vanuit de overheid gezien is het wel zo

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:06

annastasia schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens.
Want resistentie komt door ondeskundig ontwormen, en dat is wat heel veel in de paardenhouderij gebeurd.
Weet jij welke wormbesmettingen op je stal voorkomen?
Beter is dan een mestonderzoek te laten uitvoeren en hierop je ontworming aan te passen.
Lijkt misschien duur (dacht ik eerst ook), maar uiteindelijk kun je er minder/anders door gaan ontwormen.

Ach ja, dat heb ik dus van de zomer met een verdachte pony gedaan bij de paardenkliniek hier (was wel netjes ontwormd, maar ik zag toch dingen dat ik dacht???). Volgens DA had pony idd wormen, moest toen volgens hem toen met equimax ontwormen. Ik nog vragen, is dat echt voldoende, ja was echt voldoende en verder het gewone schema weer aanhouden. Maar klachten bleven, ik terug, maar werd eigenlijk niet geholpen. Equest mocht ik volgens hen niet aan een shetlander geven.

Dus maar naar de zelfstandige DA gegaan, die na het aanhoren van mijn verhaal zei, ik denk bloedworm. Equest er in en gelukkig was het probleem toen verholpen. Beestje had het leven wel kunnen laten, was regelmatig koliekerig.

Mestonderzoek kan mij voortaan gestolen worden. Ik hou het wel op Equest in de toekomst. In het verleden ook nooit problemen met ontwormen, gebruikte al jaren equest. Was daar alleen maar vanaf gestapt omdat ze beweerde dat dat voor een shet niet kon. Onzin volgens de andere DA, alleen voor jonge dieren is het gevaarlijk (deze was al ruim 3).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:09

equest is inderdaad gevaarlijk voor jonge dieren ivm snelle overdosering bij jonge dieren.

Ik gebruikte eerder altijd ivermectine en ?? (kan er zo snel niet op komen.
Nu ben ik overgestapt op equest en equestpramox

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:34

Mestonderzoek zegt idd wel het nodige, maar is niet zo betrouwbaar als sommigen ons willen laten geloven. Daarom is het oog van de meester ook zo belangrijk.

Jonge dieren ontworm ik ook altijd 2x per jaar met pyrantel, geen overbodige luxe hoor. Ik gebruik de verschillende werkzame stoffen ivermectine, pyrantel en praziquantel. Voordeel van moxidectine is de lange werkingsduur, maar nadeel dat je met overdoseren erg op moet passen en voor veulens kan dit zelfs dodelijk zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:41

Voor veulens mag je moxidectine helemaal niet gebruiken, staat ook duidelijk in de bijsluiter. Weet zo uit mijn hoofd niet de exacte leeftijd, maar die staat er duidelijk in.

Tsja, en je moet ook geen spuit voor 540 kg (want dat is volgens mij een spuit zo uit mijn hoofd) in een shetlander duwen natuurlijk, maar ik geef mijn Haf van 400kg toch ook geen spuit voor 800kg? Dan ben je gewoon raar bezig, of het nou met moxidectine of ivermectine is. Het is echt niet zo dat als je voor 10kg meer doseert je dan met moxidectine ineens in de gevaren zone zit.

Ik vind 4x per jaar (2x equest, 2x equest pramox) ook nog eens veel handiger. Op de 1e van ieder kwartaal, kan je het ook niet vergeten of je vergissen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:09

een paar weken geleden hebben we een bijeenkomst bij de DA gehad en daar was iemand van Fortdodge. Hij vertelde ook dat heel veel mensen een paard qua gewicht lager inschatten als dat ze werkelijk zijn.

Ik denk nl ook dat een haflinger wel meer weegt als 400 kg.
Ook afgelopen weken bij een cursus bij de veearts moesten melkveehouders het gewicht van een koe schatten, ze zaten er allen wel 250kg naast.

Beesten (en vooral pony's) zijn vaak zwaarder dan je denkt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:41

annastasia schreef:
Beesten (en vooral pony's) zijn vaak zwaarder dan je denkt.

En daar hebben ze bij een beetje paardenkliniek een weegschaal voor.

Gewicht van mijn pony in sportconditie op de weegschaal was 385 kg, de DA zat daar met zijn schatting van "tegen de 400kg" toch niet zo ver naast.

Een DA die regelmatig paarden opereert (dan worden ze natuurlijk ook gewogen) gaat dat inschatten echt wel leren hoor!

En over het gewicht van een Haflinger kun je zo natuurlijk helemaal niets zeggen, bijvoorbeeld een haf met stokmaat 1.35 weegt over het algemeen (mits een beetje normale conditie) echt een heel stuk minder dan een met een stokmaat van 1.50. Stokmaat, bouw (breed, rank) speelt allemaal mee.

Ben je niet in de buurt van een paardenkliniek, dan zijn er toch vaak heus nog wel andere weegbruggen te vinden (bijvoorbeeld waar je je afval en puin kan wegbrengen bij de gemeente) als je het lief vraagt, zullen ze meestal niet zo moeilijk doen en jouw paardje best even willen wegen hoor! Kost ze alleen maar een minuutje tijd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:45

ponyparadijs schreef:
maessie schreef:
Nu nog niet, maar als het vanaf 1 januari als verplicht word gezien, dan wel. Als ik het verhaal zo goed lees. Ze mogen ruiters er nu alleen niet om uitsluiten, omdat ze nu nog de kans hebben om het te wijzigen. Sue me if I'm wrong, maar anders staat er eigenlijk dat je voor de Knhs wel met een paspoort zonder inlegvel mag starten (straks dus een niet geldig paspoort)

Citaat:
Handhaving op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ zal echter in Nederland met ingang van 1 januari 2010 plaatsvinden door controle van de Algemene Inspectie Dienst (AID) en/of de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Omdat de pagina’s ‘Medische behandeling’ bij de KNHS als sportorganisatie geen reglementair vereiste zijn voor de wedstrijdsport, zijn het niet de officials van de KNHS die op de aanwezigheid van deze pagina’s zullen handhaven.

Daaruit maak ik toch op dat dit verhaal over de situatie vanaf 1 januari 2010 gaat. En dat het KNHS je dus niet mag diskalificeren om de afwezigheid van de inlegvellen!

Maar zonder inlegvel is je paspoort toch ongeldig? En met een ongeldig verklaard paspoort mag je niet reizen laat staan op concoursterrein komen.

Dus ik mag aannemen dat op die grond uitsluitig wel mogelijk zou moeten zijn ;) (dus niet uitsluiting ivm het niet hebben van een inlegvel, maar uitsluiting ivm ongeldig verklaard paspoort)...

Of denk ik nu erg simpel?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:35

Maar het wedstrijd secretariaat is dus niet bevoegd deze 'wet' uit te voeren. En dat is het waar het in dit stuk om gaat!
Je bent dus zonder medisch inlegvel inderdaad in het bezit van een ongeldig paspoort. En dus fout bezig.
Maar dus nog geen reden om te worden uit gesloten op een wedstrijd!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:45

MAar met een ongeldig paspoort mag je niet op concoursterrein komen ivm veiligheidsredenen, dus ik denk dat ze dat best kunnen omzeilen aangezien ze niet uitsluiten op grond van het inlegvel, maar op grond van ongeldigheid,evenals dat ze kunnen uitsluiten als de basisenting niet correct is gegeven...

Juridisch gezien dan..

Dus ik denk, dat het even duurt, maar dat ze dan vanzelf inzien dat je op basis van een ongeldig verklaard paspoort wel degelijk kunt uitsluiten...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:52

Ik zou eens moeten nakijken of dat dan mag! Voor nu is het vanuit het KNHS dus niet toegestaan! Wel hebben we als wedstrijd secretariaat nog steeds controle plicht! En moeten we de mensen er dan dus ook op wijze dat het wel verplicht is!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

Nee, het is niet toegestaan om uit te sluiten op grond van het inlegvel, maar het lijkt mij wel dat het is toegestaan op uit te sluiten op grond van een ongeldig paspoort...

Ongeldig paspoort = geen paspoort en geen paspoort is uitsluiting...

Resultaat is hetzelfde alleen de daadwerkelijke grond van uitsluiting is anders...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:00

Ik zal er eens een vraag aan wagen bij het KNHS! Maar of ze daar direct antwoord weten?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:01

Ben heel benieuwd! Ze zullen het wel eerst weer uit moeten zoeken denk ik...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 09:43

Vandaag dan eindelijk een mailtje terug gekregen.
Best vlot nog!

KNHS schreef:
Nee, niemand mag geweigerd worden!

De Algemene Inspectie Dienst van de overheid gaat controles doen. Niet de KNHS en of afgezanten daarvan.

Dus zeker geen wedstrijdsecretariaten en dergelijke.

Een paspoort waarin H9 ontbreekt, geldt alsnog als correct identificatiemiddel voor de paarden voor wedstrijden!