het lijkt me erg sterk dat er nu nog een koningin een zwerm gaat aanmoedigen, het enige waar de bijen nu voor zorgen is warm blijven voor de winter. Bij mijn paarden stonden de bijenkasten vlakbij in de wei en heb nooit problemen gehad. Een keer is een van mijn paarden gestoken door een enorme groep bijen , maar heeft er bijna geen last van gehad. Tijdens het zwermen zijn de bijen zelfs niet aggressief, want ze hebben zich volgevreten voor de tocht. Zolang de zwerm pas uit de kast en bij de koningin is, gebeurt er niet veel. Als het je overkomt dat er bijen je paard aanvallen is er iets goed mis. De enige verdedeging is de tuinslang er op en zoveel water als maar kan. Het paard binnen zetten en een natte deken erop en de stal verduisteren en een radio aanzetten , met rustige muziek, eventueel Yoga muziek of iets klassieks. Zachtjes om geluiden van buiten te verdoezelen. Probeer het paard zo rustig mogelijk te krijgen en nat houden. Geen azijn op hem smeren, want dat is zuur op zuur. Iedere imker weet dat paarden en bijen niet de beste maatjes zijn en daarom zal hij heus wel voldoende maatregelen hebben genomen, dit is waarschijnlijk een dom toevallig ongeluk. Bijen vliegen niet meer het is te koud.Als ze nu gestoord worden, gaan ze dood. En geen bijen ,geen appels voor mijn paard.