Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:45

elllis schreef:
KiWiKo schreef:
nogmaals, het gaat alleen maar om het traceren van zwart geld :D :D



Dat zei je al eerder ja en daar ben ik het niet mee eens


Als Kim dat wil denken; wat is daar dan mis mee, met een stuk criminaliteit uit de paardenwereld dwingen?
Het is niet de opzet van deze EG (!!!) bepaling doch wellicht in NL in het bijzonder een gunstig neveneffect.
Het is in een regelziek land op zijn minst opvallend dat daar de paardensector van álles uitgezonderd is...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:49

ellis, heb je enig idee hoeveel zwart geld er in de paarden zit?

Ik ken uitkeringstrekkers die (niet op papier, maar wel in het eggie) renpaarden, dravers en showtuigers bezitten :) en dan heb ik het er niet over eentje die op de dam staat, maar meerderen bij gerennomeerde trainers :)

Hengsteneingaren (van bijvoorbeeld cobs, shets, haffies en fjorden) die liever niet au pain public bekend gemaakt willen worden......

er gaat zoo gruwelijk veel zwart geld in de paarden om, dat wil je niet weten............ en dat is het enige waar het de BV Nederland om draait :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:51

en daarnaast zijn er ook behoorlijk veel soosmensen die een paard hebben, die willen zo een dier echt niet op hun bezittingenlijstje..........

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:55

Huertecilla schreef:
Saffier schreef:
Maar wie gaat dan de controles uitvoeren van dat vervoer ed?


Moet dat door een ánder gecontroleerd worden?
Dat zouden jullie zélf moeten willen/doen.
Kijk maar eens naar de fotos.
Meewerken is in je eígen belang; beter gezegd in dat van je paard(en) :)*


Persoonlijk zou ik daar uiteraard aan mee werken. Maar goed, ik hou alles bij van mijn paard.
Er zijn echter mensen die niet zo zorgvuldig zijn, en die kan je het niet toevertrouwen. Ik ken namelijk mensen die werkelijk geen idee hebben wat ze vorige week met hun paard gedaan hebben.

Dus we kunnen zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is, maar wie gaat zich daar aan houden?

yrsa_karlijn

Berichten: 758
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: waar mijn huis staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:57

... toch denk ik dat het gemiddelde paard wat ergens gestald staat niet van zwart geld wordt onderhouden. het zijn juist de paarden die bij de handelaren staan die het zwarte geld in omloop houden of maneges waar je niet kan pinnen, pension stallen waar je contant betaald. De eigenaren van het paard werken er juist wel voor. Dan zou ik liever mijn paard geregistreerd hebben en mogen enten in geval van noodzaak dan dat ik haar moet ruimen. Vooral de handelaren die juist een risico vormen bij eventuele uitbraken van ziektes zullen inderdaad niet blij zijn als ze alles moeten gaan documenteren en registreren. Ach zelfs in de veehandel is het beetje bij beetje aan het lukken. Al zou het wel een apart gezicht worden al die paarden op de olympische spelen met gele oorflappen :o

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:57

KiWiKo schreef:
en daarnaast zijn er ook behoorlijk veel soosmensen die een paard hebben, die willen zo een dier echt niet op hun bezittingenlijstje..........



Het kan mij helemaal niets schelen hoeveel zwartgeld er in de paarden wereld omgaat, ik wil best belasting of een heffing betalen voor mijn dieren ... in mijn ogen is het gewoon heel belangrijk om een paard in een nationale of internationale datebase te hebben staan gekoppeld aan de eigenaar ..

Met als er een koop of verkoop wordt gedaan de eigenaar op moment van verkoop de plicht heeft om het dier af te melden en de koper zich moet melden ..
Zodat als er een besmettelijke ziekte uitbreek we gewoon goed kunnen reageren en ieder dier kunnen traceren ..

Iets wat op veehouderijen de normaalste zaak van de wereld is ... geen koe die ze met 1 druk op de knop niet kunnen vinden ..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:03

jij en ik wel Ellis............. maar je moet ze de kost geven die dat niet willen, of kunnen for that matte

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:03

Vind het wel apart dat een ieder tegen registratie is, niet wil dat bij een uitbraak geruimd wordt, maar er absoluut niet aan mee wil werken dat de kans op ruimen bij een eventuele uitbraak verkleind wordt doordat men weet waar paarden zich bevinden.

Nu begrijp ik het gehele gedeelte niet van eigenaren registratie, omdat veel en vaak voorkomt dat de houder niet de eigenaar is... wat dan weer een vertekend beeld geeft...
tenzij ze eigenaren laten aangeven alleen eigenaar te zijn, met wettelijk eigendomsbewijs, en geen houder, en dat houders aan kunnen geven houder te zijn van een X-aantal paarden maar geen eigenaar.

En dat dat niet gratis kan, zal een ieder wel snappen...
Wat ik dan weer niet begrijp is, dat ik lid moet worden om mijn KWPN-er op naam te laten zetten, en dat zal dan wel weer de vrees zijn van het KWPN... het mislopen van leden als het verplicht wordt om je als eigenaar te laten registreren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:04

het gaat allemaal om centen........... centen hier en centen daar :)

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:19

indienn registratie beter is zal er beter (lees ruimer) geruimd worden + dreiging van nog tig dingen

terwijl trien X met paard Z toevallig met ons meegereden is die dag naar lokatie Y waar we geen mug hebben gezien
bij inladen maar deze zich tijdens het inladen bij trien x zich wel ergens in de auto verstopt heeft

en dus OP LOKATIE Y voorproblemen kan zorgen en niet meer op lokatie van trien X met der knol

maar omdat iemand op terrein van trien x waar de ziekte is geconstateerd iemand verlult dat wij meegeweest zijn
en dus we mogen ruimen

en op lokatie Y niet want tja dat is 150 km verder en valt dus buiten de zone

maw BULLSHIT hier in nl
waar paarden transport te man of wagen dagelijks voorkomt
ook over grotere afstanden en de mugjes migreren braaf mee

en niet zoals elders in europa kilometers verwijderd bent van een andere stal

me god .. dadelijk gaan ze bij blauwtong ook nog ruimen
word immers ook duur zelfde niet te ruimen mugje verspreid

nee laten we tussen de aanwezige stallen weer stukken van nederland ombouwen tot moeraslandschap
oh geen land over ontpolderen we weer een stukje
tja op lage polder grond met doorgestoken dijk
zitten en leven automatisch de beestjes die met dreggen op 5 meter leven
in bewegend water dus laten we nog een mug aantrekkelijk amper bewegend ondiep water creeeeren

daar gedeit mugje immers goed en tja der zijn dr al niet zo veel
want tja ooit 8000 jr geleden is er plaatselijk een stukje moeras geweest hier en 80,000 jr geleden nog meer
dus back to basics

mensen waar zijn we in godsnaam mee bezig ??

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:13

Ik kan je niet volgen?

Bedoel je dat in NL maar een paar paarden op een paar plekken gehouden horen te worden omdat paarden geen moerasdieren zijn en in heel NL niet voorkwamen en dus weet-ik-veel-wat?

Maar goed... ondertussen is registrtaie ´gevoelig´ want

1. ´het beste voor mijn paard´ is weer hypocrisie want ´beter voor mij´ weegt zwaarder

2. de NL overheid kan blijkbaar niet tegen het criminele belang in de sector paard op

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:28

ruimte is hier beperkt zoals je keer op keer bespreekt hc
ben je daar dus zeker van op te hoogte

ruimte tussen paard a en paard b
is altijd kleiner dan vlieg/reisafstand van mugje ..

paarden worden hier vaak verhuist / verplaatst

1 x flink gas geven en je zit andere kant vh land

het is financieel voor staatje nl niet leuk om alle verplaatsingen te registreren
laat staan controleren
maar begrijp dat ze dat bij jullie daar ver weg , heel ver weg (me god weet waarom je je altijd zo druk maakt over paarden in nl terwijl je zelf zooooooo ver weg zit .... doe je dat ook over paardjes in engeland , duitsland , belgie , denemarken >??)


mugjes trekken zich niks aan van vervoers verboden en reizen vrij met de auto mee

land in nl word steeds beter geschikt gemaakt voor mugjes

mugjes brengen hele nare ziektes met zich mee
die niet paard paard overdraagbaar zijn
wel door mugjes

paardjes krijgen vervoersverbod of ruimings plicht wat geen nut heeft daar de mugjes zich niet mee laten ruimen

vervoerverbod word gehandhaafd door mannetjes in blauwe pakjes .. heb je geen registratie voor nodig

melding in landelijke kranten en tv en radio
voor bereik mensen
heb je geen registratie voor nodig


nederland lijkt langzaam doch zeker steeds meer op een dictatuur
met een big brother is waching you syndroom

beter voor mijn paard is niet per definitie beter voor mij
maar gezien de acties van staat nl
ben ik er niet zo zeker van of staatje nl beter voor ons allen
boven de portemonnee der export steld ..

als een griepprik wel landelijk word gegeven en er zoooo traag word gereageerd op de Q koorts
terwijl daar meer mensen aan overleden zijn dan de griep ..maar ja dat zijn maar paar mensjes ..
en ach die paar boeren en die paar geiten die misschien wel een miskraam zouden kunnen krijgen
dus laten we ze allemaal maar ruimen , dat is immers simpeler .. en kost minder

zolang nl zelf crimineler lijkt , zich crimineler gedraagt en geld altijd belangrijker vind dan de individu
tja .. vul zelf maar in

maar FIJN VOOR JOU ! dat ze bij jullie wel iedereen geregistreerd hebben
en dat ook alle verplaatsingen worden geregistreerd .. van mens en dier
toch ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:45

nickyu schreef:
indienn registratie beter is zal er beter (lees ruimer) geruimd worden + dreiging van nog tig dingen

terwijl trien X met paard Z toevallig met ons meegereden is die dag naar lokatie Y waar we geen mug hebben gezien
bij inladen maar deze zich tijdens het inladen bij trien x zich wel ergens in de auto verstopt heeft

en dus OP LOKATIE Y voorproblemen kan zorgen en niet meer op lokatie van trien X met der knol

maar omdat iemand op terrein van trien x waar de ziekte is geconstateerd iemand verlult dat wij meegeweest zijn
en dus we mogen ruimen

verlult??? liever dt zich iemand verlult dan dat er tig dieren extra geruimd moeten worden omdat anderen zich in stilzwijgen hullen...
denk eens andersom... Trien X is hult zich in stilzwijgen waardoor er verder geruimd moet worden dan de eerste cirkel... terwijl dat beperkt had kunnen worden als men had geweten waar Trien X overal met haar paard is geweest...
Je denkt nu maar beperkt in je eigen voordeel,ten koste van anderen...
wat nu als je paarden wel besmet zijn, en anderen kunnen besmetten?
Jou paarden zullen ooit een keer boven komen drijven, hebben een DA nodig, maar door je wigen zwijgen zullen er ook anderen geruimd moeten worden...


nickyu schreef:
en op lokatie Y niet want tja dat is 150 km verder en valt dus buiten de zone

maw BULLSHIT hier in nl
waar paarden transport te man of wagen dagelijks voorkomt
ook over grotere afstanden en de mugjes migreren braaf mee

Ik schreef het al eerder, wedstrijden: je schrijft je in dmv coupons in 3-voud. 1 exemplaar gaat naar ruiter, 1 naar knhs EN 1 zal de vereniging die wedstijd heeft uitgeschreven moeten bewaren...
verplaatsingen vanaf standplaats zijn niet groot.
incidenteel ivm vakantie met eigen paard/dagtochtjes... en dat zijn uitzonderingen op de grote plaat....
Als je dan als stalhouder weet hoelang een ruiter gemiddeld met het paard onderweg is, weet je ook hoever de van de stal het paard verwijderd is geweest....
wederom uitzonderingen van bijv. Enschede naar zeeland voor een weekendje weg... dagtochtjes veluwe etc.. maar blijven uitzonderingen op de grote groep paarden die in Nederland te vinden te zijn.

nickyu schreef:
en niet zoals elders in europa kilometers verwijderd bent van een andere stal

me god .. dadelijk gaan ze bij blauwtong ook nog ruimen
word immers ook duur zelfde niet te ruimen mugje verspreid

De mug verspreis, niet het paard...
je moet eens denken buiten het hokje...
MKZ, peerd staat bij een veehouder... en jouw peerd staat thuis en je hebt een huisvarken...
buiten het hokje denken en niet alleen preken voor je eigen parochie, zoals er nu gebeurd...
men denkt alleen aan zijn eigen, niet aan anderen... vergeet dan even niet dat die anderen dan evenmin aan jouw denken... en dat jij dan het slachtoffer bent bent van die anderen.... of jij anderen het slachtoffer laat worden van je eigen egoisme...

nickyu schreef:
nee laten we tussen de aanwezige stallen weer stukken van nederland ombouwen tot moeraslandschap
oh geen land over ontpolderen we weer een stukje
tja op lage polder grond met doorgestoken dijk
zitten en leven automatisch de beestjes die met dreggen op 5 meter leven
in bewegend water dus laten we nog een mug aantrekkelijk amper bewegend ondiep water creeeeren

daar gedeit mugje immers goed en tja der zijn dr al niet zo veel
want tja ooit 8000 jr geleden is er plaatselijk een stukje moeras geweest hier en 80,000 jr geleden nog meer
dus back to basics

mensen waar zijn we in godsnaam mee bezig ??

Voorkomen ... daar is men mee bezig.... anderen alleen met genezen...
maar soms is het genezen alleen maar mogelijk door doden.... wat dood is wordt niet ziek, en zal geen anderen besmetten..
Je kunt ook voorkomen dat ze ziek worden.... door weten waar en hoe groot de paarddichtheid is, hoe groot de kans is dat het besmettingsgebied groter wordt.. en dat laatste leiver met harde cijfers dan met een natte vinger, en dat er preventief meer geruimd wordt dan nodig is.....

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:02

Alane schreef:
Voorkomen ... daar is men mee bezig....


Híer wel ja. Idem bv. Duitsland.

In NL lijkt het vooral iets voor eigenaars die er niet onderuit kunnen.

Ja, er kleven nadelen aan en nee, dat is niet goéd.

Het zou veel beter zijn als de wereld minder geglobaliseerd was en iedereeen een duurzamer leven op eigen erf kon leven. Helaas ís de wereld geglobaliseerd en sleept de mens dieren van hot naar her kris-kras over europa en houdt dieren pal op elkaar zodat de verspreidings- en besmettingsrisicos 8)7 zijn.
Kijk maar naar de beelden van wat bv de paardenpest doet met een paard of je kunnen voorkomen van uitbraken belangrijk vindt.
Het risico van de paarden van een ánder wordt beïnvloed door wat jij vindt :)*

Een interessante gedachte is: zwart geld bedreigt paardenwelzijn in NL. Dit op verschillende vlakken.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:52

Maar als ze zoiets echt willen voorkomen he??
Kunnen ze dan niet beter geld in vaccins stoppen, en vervolgens de paarden verplicht laten vaccineren?? (controle op wedstrijd, en bij vervoer waar je toch al je paspoort bij de hand moet hebben). Als er goede vaccins zijn doe ik mee!! Het probleem is vaak dat die vaccins niet te krijgen / verboden zijn in NL en diverse andere landen!
Op die manier kan een ieder voor zijn eigen paard zorgen, en staat er in jou paspoort dat jou paard gevaccineerd is, hoeft die van jou niet geruimd! Veel eerlijker toch?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:26

Saffier schreef:
Maar als ze zoiets echt willen voorkomen he??
Kunnen ze dan niet beter geld in vaccins stoppen, en vervolgens de paarden verplicht laten vaccineren?? (controle op wedstrijd, en bij vervoer waar je toch al je paspoort bij de hand moet hebben). Als er goede vaccins zijn doe ik mee!! Het probleem is vaak dat die vaccins niet te krijgen / verboden zijn in NL en diverse andere landen!
Op die manier kan een ieder voor zijn eigen paard zorgen, en staat er in jou paspoort dat jou paard gevaccineerd is, hoeft die van jou niet geruimd! Veel eerlijker toch?

eens safier

Citaat:
incidenteel ivm vakantie met eigen paard/dagtochtjes... en dat zijn uitzonderingen op de grote plaat....
Als je dan als stalhouder weet hoelang een ruiter gemiddeld met het paard onderweg is, weet je ook hoever de van de stal het paard verwijderd is geweest....

je zou ze op de koffie moeten krijgen die even 50 km tot 150 km verderop een ritje gaan maken
geen wedstrijd verband geen georganiseerd iets en nee de tijd dat iemand onderweg is zegt niet zo veel

bij sommige ziektes is het voor het dier beter deze in te laten slapen , simpel
maar paarden ruimen die niet in de buurt van het zieke paard geweest zijn vind ik onzin
denk aan grasmaaier bij een oud boertje op het erf bv

mijn paard staat op / naast een pension , risico is dus groter
staan daar paar paarden die wekelijks erf verlaten voor bezoekje andere grote stal op 25 km
met eigenaren die dat nog steeds doen ook al heerst er droes bij ons of daar ..of wat ever ..
dus nee preek niet voor eigen parochie , althans zeker niet alleen

principieel ben ik tegen ruimen van (nog) gezonde dieren als het anders kan
en heel vaak KAN het ook anders
als heel europa zou zeggen je mag enten tegen
en niet alleen de paarden maar denk ook even aan de koeien
vroeger was het verplicht enten tegen de mkz tegenwoordig is het verboden
wil een boer zich beperken tot de europese unie levering vlees geef hem dan de keuze tot enten
of particulieren of bedrijven die niet voor het internationale vlees export hun dieren hebben
geef ze de keuze .. (ter info aan mkz sterft 1 a 2% de rest is na ongeveer 2 weken weer gezond..)
(nee heb geen koeien voordat ik weer beschuldigd word van egoisme daar geen van de voorbeelden op mij betrekking hebben maar okee .. zal wel weer tegen muur praten)
dan moeten landen als argentinie wel overstag en is de economische export drijfveer ook over

nogmaals laat de keuze aan de eigenaar wel niet enten
en ruim alleen zieke dieren en dan niet ook die pony 3 km vrderop in de achtertuin die never nooit geen contact gehad kan hebben met de zieke

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:57

Saffier schreef:
Maar als ze zoiets echt willen voorkomen he??
Kunnen ze dan niet beter geld in vaccins stoppen, en vervolgens de paarden verplicht laten vaccineren?? (controle op wedstrijd, en bij vervoer waar je toch al je paspoort bij de hand moet hebben). Als er goede vaccins zijn doe ik mee!! Het probleem is vaak dat die vaccins niet te krijgen / verboden zijn in NL en diverse andere landen!
Op die manier kan een ieder voor zijn eigen paard zorgen, en staat er in jou paspoort dat jou paard gevaccineerd is, hoeft die van jou niet geruimd! Veel eerlijker toch?


Nee, dat is geen optie.
Enten is bepaald niet zonder bijwerkingen en als er geen noodzaak is, is het middel erger dan de kwaal. Baat het niet, schaadt het wél.

Zoals ik al schreef ís hier in andalucía uiteindelijk tot vaccineren overgegaan 20 jaar terug omdat het de enige bestrijdingsmaatregel was geworden. Men wéét wat de voor- en nadelen zijn.
Hier ís er ervaring met een grootschalige uitbraak die een paar jaar gewoed heeft én ervaring met beheersingsmaatregelen die de regelmatig optredende gevallen van uitbraak beperken.

De Culicoïdes is hier endemisch, maar desondanks is grootschalig enten bij goed beheer niet nodig; schaadt het ook niet.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:06

nickyu schreef:
en ruim alleen zieke dieren en dan niet ook die pony 3 km vrderop in de achtertuin die never nooit geen contact gehad kan hebben met de zieke


Het is de múg die de ziekte verspreid en die migreert fluks 3 km. Zéker in NL waar voor deze mug geen natuurlijke barrières zijn.

Wanneer er een enkel geval is op één locatie dan hangt het van de locatie af om men door desinsecticeren van inrichting en directe omgeving, ruimen van besmette dieren, evt. vaccineren van de andere op die locatie, en een streng gemonitorde quarantainezone de uitbraak kan beperken.
Wanneer men geen beperkte quarantainezone goed kan controleren doordat men geen benul heeft van wat waar staat en welk paard wanneer waar geweest is, wordt de zone 150 kilometer rond het geval.
Alle paarden in dat gebied zijn dan nl. potentieel verdacht omdat er geen effectief beperkingsbeheer rond de haard mogelijk is.
In NL is 150 km. niet eens zoveel omdat er geen natuurlijke hindernissen zijn voor de betreffende mug(gen).

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:16

daarom zeg ik bij uitbraak 1 geval de rest enten

dat entingen risico's met zich meebrengen weet ik maar al te goed , ben ook niet voor zomaar blind alles voor alle mogelijkheden te enten voordat er ook maar enig daadwerkelijke bedreiging is ..

hier in nl geen barieres voor mugje ,en leuke leefgrond en om de 3 km zeker een paard te vinden (zelden niet )

150km ruimen .. denk dat dat burger oorlog word

daar hier weinig wilde natuur is en erg veel wegen
is een quarantainezone erg makkelijk in te stellen

daarbij als er DIRECT bekend gemaakt word hoe wat waar
ipv stilgehouden zoals nu bij de Q koorts is gebeurd
zullen er ook al veel minder problemen zijn

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:21

Soms is stil houden juist beter, om te voorkomen dat mensen emotioneel hun dieren gaan verplaatsen en daardoor andere dieren kunnen besmetten...

Je gaat nu van het ergste uit, ruimen..
Dat is NU eigenlijk de enige manier om uit te sluiten...
bij een registratie en in kaart kunnen brengen van de paarddichtheid, is het makkelijk om te monitoren, te zorgen dat er een verplaatsingsverbod komt, en zo dmv uit sluiten het probleem in te dammen...
en dat kan alleen als je weet wat er aanwezig is in een gebied.

preventiefenten, is niet altijd mogelijk, soms zijn de besmette dieren niet meer te onderscheiden van bijv. ge-ente dieren.

Ik benvoor registratie, maar dan wel met een juridisch bewijs van eigendom.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:00

Alane schreef:
Ik benvoor registratie, maar dan wel met een juridisch bewijs van eigendom.


Dat is hier zo.

Het id-bewijs vermeldt de eigenaar. Wie daarop als zodanig vermeldt is, is de eigenaar.

De locatie/inrichting waar het paard zich bevindt dient een boek bij te houden wat er staat.
Die inrichting heeft ook weer een eigenaar welke in dat boek vermeldt staat.

Hier wordt niets bekend gemaakt over een ziektegeval. Alleen de quarantaine op het gewenste niveau van communicatie bekendgemaakt.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:04

Ik persoonlijk vind dat de mentaliteit van de mens moet veranderen.

Ik heb pony's staan in een pensionstal waar hoofdzakelijk dravers staan, als er een besmettelijke ziekte heerst (vorig jaar aantal ernstige gevallen van rhino, elke winter droes, en nog een handvol andere besmettelijke ziektes) gaan ze gewoon door heel europa naar koersen. Duitsland, België, Frankrijk, Zweden, Zwitserland. Niks geen quarantaine of ontsmetten gewoon gaan met die banaan, moet verdient worden. Dat andere door besmetting ziek worden? Zo what. Zitten Zij niet mee.

Ze lachen mij uit dat ik met mijn pony's niet het erf af ga als er weer eens wat besmettelijks uitbreekt. Of dat ik klanten voor mijn hengst afbel. Om te voorkomen dat mijn pony's andere besmetten. (de uitbraak van rhino heeft me 2 sollicitaties bij maneges gekost, deze mensen waren wel verstandig.)

Dus, .....mentaliteit veranderen, meen je verantwoordelijkheid! Het liefst nog voor een uitbraak.

Ik wil mijn pony's niet kwijt raken door dat een groot deel malloten hun verantwoordelijkheid niet willen nemen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:32

In het kader van opschoning van de database vandaag maar eens kwpn gebeld wat ik met de paspoorten van 3 dode paarden moet. of ik ze even op kan sturen samen met de papieren, als ik ze dan weer terug wil dan moet ik er nog maar een brief bij doen dat ik dat wil. alles leuk en aardig, maar ik heb weinig zin om er nog geld aan uit te geven, ik zit er verder niet mee dat hun informatie niet meer klopt.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:13

Ik zie het dus ook niet zitten om met veel gedoe en gezeur de paspoorten weer terug te moeten krijgen.
Ik heb de DA er een verklaring in laten zetten, en verder zit het me goed. Heb er ook een hoop geld voor moeten betalen.
Heb ze wel bij de chip registratie doorgegeven als zijnde overleden.