Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:11

Ik ben benieuwd hoe de jury's gaan reageren.. heb al van een paar vernomen dat ze toch liever met bit zien... dus ben bang dat je dadelijk van die jammerende bitloze krijgt omdat een jury er nog anders tegen aan kijkt om hun punten dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:32

Dustinlover schreef:
Ik ben benieuwd hoe de jury's gaan reageren.. heb al van een paar vernomen dat ze toch liever met bit zien... dus ben bang dat je dadelijk van die jammerende bitloze krijgt omdat een jury er nog anders tegen aan kijkt om hun punten dan.

Omdat er separate rubrieken zijn met een jury die geleerd heeft met dezelfde ogen naar iets anders te kijken is dit een non-onderwerp.

Het is KNHS neo-klassiek. Geen GP noch OS indeling.

Vergelijk met bit is een scheef vergelijk, want het is feitelijk andere dressuur.
De knas dat het een klasse wordt die prettig is om naar te kijken is groot.
Hopen dat de deelnemers zich niet gaan spiegelen maar een eígen identiteit ontwikkelen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:16

Nja ik vind erg goed dat KNHS er wat aan doet, denk ook dat de regels voor de 3 hoofdstellen niet voor niets is gesteld. Staat ook duidelijk dat het om de 3 meest vriendelijke gaat. Dus de kans dat het prettiger om naar te kijken is, lijkt mij dikke bullshit. Sorry maar dat vind ik rare opmerking. Dressuur hoe het bedoeld is, met óf zonder bit, als paard juist gereden wordt maakt het niet uit.
Vind fijn dat KNHS er mee bezig is en misschien na wat ontwikkeling van het KNHS zijn er meer dingen mogelijk. Snap dat ze eerst misschien willen kijken hoe het gaat. En misschien is het zo dat je over paar jaar hogere klasses kunt rijden en misschien wel meerdere optomingen. Tijd zal het leren :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:19

Wat ruimdenkend van de KNHS om dit ook toe te staan, denk dat de bitloze ruiters hier heel erg blij mee mogen zijn!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:19

Dustinlover schreef:

Tja, sommige zien liever ook geen haflingers of friezen of schimmels en ga zo maar door..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:32

femiaans schreef:
Al tijdenlang hoor en lees ik het geklaag dat de KNHS geen bitloze wedstrijden wil organiseren. Nu gaan ze overstag maar zetten er net zulke regels in als bij de reguliere wedstrijden ( In die wedstrijden zijn namelijk ook maar een aantal bitten toegestaan)
In mijn ogen doet de KNHS dus haar best om bitloze ruiters tegemoet te komen. En wat krijgen we weer? Juist gewauwel dat het allemaal weer niet goed is.... Diepe, maar dan ook zeer diepe zucht... >;)

Inderdaad...

Ik snap dat gezeur ook niet.

Vind dit een goede ontwikkeling, goed dat ze inzien dat ook bitloze hoofstellen marteltuigen kunnen zijn.
En dat ze aangeven dat bij goed gebruik bitloos of met bit, even zwaar inwerken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:32

MiniMouse schreef:
Dustinlover schreef:

Tja, sommige zien liever ook geen haflingers of friezen of schimmels en ga zo maar door..

Klopt en dat "gejammer" vind ook ook vervelend en onzinnig. :=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:39

Lianne84 schreef:
Janine1990 schreef:
De wedstrijden gaan momenteel toch nog maar tot L2??

Ja daarom merk ik het ook op. Ws zou ik dus niet bitloos wedstrijden kunnen rijden, als ik dat zou willen.

Ze hebben het over een aparte klasse, ik neem aan dat ze het dus niet vergelijken met de "normale" klasses?

Zouden alle combinaties dan niet gewoon in de B moeten beginnen vraag ik me af.

Zo groot zullen de rubrieken nog niet zijn .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:39

Dit topic is vooral gejammer door bitter over niet-bitters :(:)

Zoals de KNHS dit nu opzet ziet het er goed en integer uit.
Heeft het echt kans als neo-klassieke dressuur en kan het een positief effect hebben op de uitstraling én inhoud van het hele hoofdstroom paardrijden.

Zoals ik al schreef maken de verschillende facetten een diamant. Deze opzet maakt een klasse mogelijk die prettig is om naar te kijken.
De deelnemers hoeven alleen niet in de valkuil van kloon-wannabies en onderling vliegen afvangen te stappen, maar de eigen identiteit en lól van het rijden te behouden. Andere stijl, andere paarden, andere uitstraling = allemaal _/-\o_
Andere rubrieken, bijgeschoolde jury, anders werkende optomingen: neo-klassiek +:)+
Ja, dat doet de KNHS nu echt GOED *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:48

CM_ schreef:
Ze hebben het over een aparte klasse, ik neem aan dat ze het dus niet vergelijken met de "normale" klasses?

Zouden alle combinaties dan niet gewoon in de B moeten beginnen vraag ik me af.

Je kan het ook niet vergelijken.
Laat het zich maar onderscheiden juist. De opzet met deze optomingen is *\o/* daartoe.

Het zou heel vreemd zijn als het gelijk naadloos van start zou gaan met volle categorieën met alleen maar juist ingedeelde combinaties.
Het zou al :wow: zijn als het aan het einde van het jaar gestructureerd is.
De huidige structuur heeft er tientallen jaren over gedaan om netjes gestructureerd te raken en dat was nog in een autocratische tijd ook.

Dit is geen klassiek dressuur zonder bit, want dat is een interne tegenstelling.
Dit is neo-klassieke dressuur en de KNHS heeft dat met deze optoming-keuze echt goéd opgepakt.
Dat mág doorlooptijd kosten om een eigen identiteit te krijgen, moét tijd krijgen om volwassen te worden.

Het is geen bedreiging voor klassieke dressuur, maar een kans op ontwikkeling daarvan, op het doorbreken van de stagnering erin.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-12-09 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:49

Ten eerste vind ik het goed van de KNHS dat ze van het 'bitten zijn heilig' gedoe afstappen en zich zelfs durven te verlagen tot bitloze dressuur..
Ten tweede snap ik de drie hoofdstellen regel ergens wel maar ik ben het er niet mee eens. Een optoming is zo scherp als de ruiterhand. Een hackamore kan ook vriendelijk gebruikt worden. Een bosal, een touwhalster? Alles kan vriendelijk gebruikt worden. Kun je niet met een zachte hand rijden? Dan moet je misschien eerst maar een gaan oefenen op een hobbelpaardje. Als ze zo zwart-wit kijken om alleen deze 3 hoofdstellen toe te staan moeten ze ook de S&T verbieden.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:51

@HC: Maar waar toets je dan aan, als je vind dat er een aparte klasse moet komen? Hoe wordt de opbouw van de klassen dan? Vind je dat als je er geen bit in hangt het Skala ineens niet meer van toepassing?

Een springruiter op een hackamore moet toch ook gewoon datzelde Z parcours door?

@ Hannah_Menno: sorry, maar nu spreek je jezelf toch gewoon gigantisch tegen :? Je zegt eerst dat een optoming zo scherp is als de ruiterhand, maar vervolgens moet S&T dan wél verboden worden :? leg eens uit?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:52

Ik zeg dat de KNHS niet zo zwart-wit moeten kijken. Als ze vinden dat een Hackamore o.i.d. te scherp inwerkt moeten ze ook de S&T verbieden! ;) Staat er misschien een beetje vaag uitgelegd ja! excuus! ;p

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:57

Hannah_Menno schreef:
Ik zeg dat de KNHS niet zo zwart-wit moeten kijken. Als ze vinden dat een Hackamore o.i.d. te scherp inwerkt moeten ze ook de S&T verbieden! ;) Staat er misschien een beetje vaag uitgelegd ja! excuus! ;p

Maar het bitloos rijden zal (eerst) tot de L2 gaan.
s&t mag ook niet in die klasse ;)
:roll:
Laatst bijgewerkt door superwoman op 09-12-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:58

Hannah_Menno schreef:

Een hackamore mag pas vanaf het Z springen, zoals een stang en trens pas mag vanaf het Z dressuur dus ik snap je punt niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:58

Hannah_Menno schreef:
Ten eerste vind ik het goed van de KNHS dat ze van het 'bitten zijn heilig' gedoe afstappen en zich zelfs durven te verlagen tot bitloze dressuur..
Ten tweede snap ik de drie hoofdstellen regel ergens wel maar ik ben het er niet mee eens. Een optoming is zo scherp als de ruiterhand. Een hackamore kan ook vriendelijk gebruikt worden. Een bosal, een touwhalster? Alles kan vriendelijk gebruikt worden. Kun je niet met een zachte hand rijden? Dan moet je misschien eerst maar een gaan oefenen op een hobbelpaardje. Als ze zo zwart-wit kijken om alleen deze 3 hoofdstellen toe te staan moeten ze ook de S&T verbieden.

Het is inhoudelijk correct om bitloze optomingen zonder Pijn P+ te scheiden van -optomingen met van optomingen met bit.
Bitloze optomingen met Pijn P+ voegen geen inhoudelijke verandering toe, die zonder wel.
Dát is de kern van dit neo-klassieke.
Dát is ook het punt van kritiek op het klassieke dus echt :)* dat de KNHS in regels bewijst dit inhoudelijke kernpunt helder op haar netvlies te hebben. Dat de toegevoegde waarde van een extra opzet juist in het ontbreken van Pijn P+ zit.
De kern is:
Neo-klassiek dressuur = aan de teugel zonder Pijn P+ mogelijkheid.

Ik ben behoorlijk anti-huidige dressuur-structuur én anti-competitie doch dit is een goed overdachte opzet en dat verdient gewoon een verandering van mij in standpunt naar de KNHS.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:00

MarisdB schreef:
Hannah_Menno schreef:

Een hackamore mag pas vanaf het Z springen, zoals een stang en trens pas mag vanaf het Z dressuur dus ik snap je punt niet zo.

Excuus dat wist ik niet! :)

@Superwoman,

Ja dat tot de L2 is ook zo'n dom punt.. waarom? :?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:02

Hannah_Menno schreef:

Mennn, is er iets wél goed aan de ze verandering volgens jouw???

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:03

inderdaad.. is er iets veranderd is het nog niet goed. zie eerst maar eens bitloos tot het L2 te komen :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:04

Dit is wel heel flauw!!

2, hooguit 3 mensen zeggen dat dit nog steeds niet je van het is en vervolgens is het bitloze clubje aan het zeuren! Kom op zeg!

Ik vind dit een zeer goed begin. Wie weet dat ik ook nog ga starten, moet het natuurlijk wel op iedere wedstrijd toegestaan zijn ik ga geen 50km reizen daarvoor.
Ik ben het niet helemaal eens met de keuze voor het kaakgekruisde systeem, maar ja, wie ben ik. De sidepull en het kingekruisde systeem vind ik dan wel weer een goede keuze.
Jammer dat ze niet bijvoorbeeld de bloem op de neutrale stand kunnen toestaan, net als de kaptooms zonder ijzeren kern.

Kan iemand mij trouwens vertellen of het PmP hoofdstel toegestaan is? Je kan het namelijk zien als een sidepull, maar ook als kaptoom zonder ijzeren kern.

Het mag een wonder heten dat ik dit een keer zeg, maar 3 hoeraatjes voor de KNHS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:05

Hannah_Menno schreef:

Omdat je vanaf dat punt weer nieuwe juryleden nodig hebt ;)
Denk dat ze eerst willen kijken hoeveel animo er is voor ze de kosten uit de hand laten lopen (opleiding tot bitloze jury is namelijk voor kosten van de KNHS in tegenstelling tot de bit-jury opleiding die je zelf moet betalen.)
Informeer je eerst voor je dat je gaat roepen hoe dom dingen zijn.
Dat jij niet weet dat een hackamore en S&T pas mogen vanaf het Z ligt bij jou niet bij de KNHS...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:05

Hannah_Menno schreef:

sorry, maar je komt zelf een beetje dom over door dat allemaal te schrijven!
Er moet nogal veel gedaan worden voor deze verandering, kan me goed voorstellen dat ze eerst willen kijken hoe dat het gaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:07

Ja, nu ben ik weer dom! :roll:

Lees eerste bericht van mij, ik vind het goed dat de KNHS zich durft te verlagen tot het bitloze dressuur. :)
Maar die regeltjes vind ik dan weer te ver gaan..

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:08

Denk dat die regeltjes er niet voor niets zijn.. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:08

Hannah_Menno schreef:

S&T vanaf Z1 Hackamore vanaf B.... zou dat het verschil zijn... :o

staat er ergens iets over of het ook bij de pony's toegestaan is?