Speciale rubrieken voor de bitloze dressuurcombinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:02

Citaat:
Deze manier geeft ook de juryleden de kans om correct er mee om te gaan... en dat kleine stukje dat mist in die aanleuning niet gelijk af te straffen, zoals men dat doet bij combi die wel met bit rijden...

En ik ben er van overtuigd dat er bijna geen jury is die op B en L niveau al bezig is met deze graad van aanleuning! De meesten zijn al blij als er van de 20 starters er 3 ook maar een beetje rechtgericht zijn en niet met hun volledige gewicht over de voorhand strompelen!

Wat de Alwetenden er hier bij halen is theorie die ( in deze klassen) sowieso door niemand(bijna) ook maar benadert wordt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:05

amondi schreef:
Wat de Alwetenden er hier bij halen is theorie die ( in deze klassen) sowieso door niemand(bijna) ook maar benadert wordt!

Ja, triest is het niet?!
Dat de norm ´in deze klassen´ 5 tot 35!!!!!! kilo is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:12

Huertecilla schreef:
amondi schreef:

Ja, triest is het niet?!

:D

Kijk, degene die het wel kunnen zullen beide klassen direct overslaan of 1 keertje in starten om te oefenen....
Zonde van het geld om er langer in om te zwerven! Kan je beter wachten totdat het paard oud genoeg is om M te starten.....

Deze bitloze klassen zullen dus w.s. gevuld worden met maflingers, dravebieren, anda's gereden door beginners en Tinkers.... Prachtige paarden hoor! Vergis je niet, maar je moet wel van heel goede huize komen wil je uberhaupt boven de L2 kunnen scoren met deze paarden. Met of zonder bit.

Jeanneee_

Re: Speciale rubrieken voor de bitloze dressuurcombinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:14

Daar ben ik ook bang voor, dat deze rubrieken gevuld zullen worden met combinaties die op een veel minder hoog niveau rijden.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:17

Huertecilla schreef:
[

Ja, triest is het niet?!

En waar baseer jij dat op? Sta je iedere wedstrijd aan de kant te meten?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:22

heb meteen een na smaak
En ben nog niet eens bitloos gestart...
Ik word gewoon nu al als beginner gezien
Terwijl als ik met bit rij.. Dit ook gewoon ben
En dan word ik er niet op af gerekend?

Edit.. Ik heb een halve paint :oo
Nog erger!
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 08-12-09 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:24

Jeetje, het is ook nooit goed. Als de KNHS zulke reacties krijgt zouden ze er gewoon mee moeten ophouden. :x Ondankbare schepsels! Ik ga geheel met Billy mee op pagina 1. :n

Voor zover ik de foto's heb gezien is het maar heel goed dat de bitloze ruiters niet tussen die met bit starten.... Eerst maar eens bewijzen dat het niveau hetzelfde is. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-12-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:25

Devaney2009 schreef:
Huertecilla schreef:
[

Ja, triest is het niet?!

En waar baseer jij dat op? Sta je iedere wedstrijd aan de kant te meten?

Maak je huiswerk. Daar is prima onderzoek over gepubliceerd. Representatief, reproduceerbaar, meermalen herhaald in verschillende landen en bevestigd.
Ik heb al meermalen verschillende bronnen en links op Bokt gezet.
De publicatie van het meest recent gepubliceerde onderzoek is on line na te bestellen. Ook die link heb ik al op Bokt gegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:31

pharagirlke schreef:
Jeetje, het is ook nooit goed. Als de KNHS zulke reacties krijgt zouden ze er gewoon mee moeten ophouden.

Daar zouden ze de ruiterij een goede dienst mee bewijzen.

Dat zou onafwendbaar tot een andere structuur voor het rijden van bitloze dressuur in wedstrijdverband leiden.
Deze ruiters zouden dan volkomen buiten het reglement en dus de invloedssfeer van de KNHS vallen.

De deur is uitsluitend en alleen door de KNHS open gezet en zal open gehouden worden, om dit te voorkomen, om de betreffende groep ruiters onder de paraplu van de structuur te houden :)*
Deelname aan wat dan ook onder die paraplu houdt in dat de betreffende ruiters aan de regels gebonden zijn. Resistance is Futile .....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:33

Je dramatiseerd Huertecilla :roll: Ik ben ook aangesloten bij de wedstrijdbond, heb alleen last van regels als ik wedstrijd rijd hoor :')

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:34

Top dat de KNHS het toelaat. Dat ze er een aparte rubriek voor maken vind ik eigenlijk niet eens zo erg. Je gebruikt een andere optoming dat wat er van oudsher altijd al gebruikt werd, dus het is al een hele stap voor ze dat ze dit uberhaubt toelaten.
De argumentatie daarentegen ben ik het totaal niet mee eens, maar goed, dat gaat denk ik een lange discussie worden!
Trouwens als 5 tot 35 kilo de norm is, mag ik wel heel wat spierballen gaan kweken snel! Ik kom mss net aan de 1 kg :P .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:43

En dan nog een aanvuling in de positieve kijk:

Als ze er aparte rubrieken voor uitschrijven en er aparte juryleden zijn heb je minder risico om beoordeeld te worden door iemand die 'het niet snapt' of 'iets tegen bitloos heeft'. Deze mensen hebben namelijk bewust gekozen voor het jureren van deze rubriek.

Over nagedacht dus.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:52

@ HC

Dus als ik het goed begrijp, en vanuit jouw ruime ervaring gezien, loopt het paard dus goed als ik vrijwel geen gewicht in mijn handen heb? Dat is dus klassieke dressuur?????? Dat is de graadmeter???? Beetje dom he.
Een paard dat achter de teugel loopt is niet meer voorwaarts, heeft geen impuls meer, maar is heel licht in de hand. We weten allemaal dat dit niet goed is.
Een paard dat de tong over het bit gooit is meestal ook heel licht in de hand, maar dat is ook een grove fout. Toch??
In de klassieke dressuur wordt de term gebruikt 'weerstand biedende hand'. Dat kan zonder gewicht in de hand te krijgen????

Wees eens niet zo bezig met jezelf naar voren te plaatsen met alle wijsheid die je denkt in pacht te hebben. Waardeer het dat de KNHS de bitloze ruiters deze kans geeft.
En in plaats van een grote mond te hebben, wees een beetje bescheiden, dat siert je een stuk meer, en bewijs met daden dat je zoveel beter bent.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:55

2005 schreef:
Top dat de KNHS het toelaat. Dat ze er een aparte rubriek voor maken vind ik eigenlijk niet eens zo erg. Je gebruikt een andere optoming dat wat er van oudsher altijd al gebruikt werd, dus het is al een hele stap voor ze dat ze dit uberhaubt toelaten.
De argumentatie daarentegen ben ik het totaal niet mee eens, maar goed, dat gaat denk ik een lange discussie worden!
Trouwens als 5 tot 35 kilo de norm is, mag ik wel heel wat spierballen gaan kweken snel! Ik kom mss net aan de 1 kg :P .

Ik ben het geheel met je eens, ben ook blij dat er een deur opengezet is voor de bitlozen onder ons.
Het zij in een andere rubriek, het zij in dezelfde rubriek, de uitdaging om tussen bitten te rijden en ze "eruit" te rijden zonder bit is best leuk natuurlijk.
Maar misschien toch een oneerlijke strijd omdat je toch als underdog wordt gezien en je je dan weer kan gaan afvragen: wordt ik bovenaan geplaatst uit respect of omdat mijn paard goed liep.
Andersom werkt dit natuurlijk ook, maar aan de andere kant kun je je dat met bit ook afvragen. Het is en blijft een jurysport.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je een ander soort aanleuning rijdt zonder bit, maar dit is geen slechte aanleuning of een minder goede, het is gewoon een andere en het duurt even voordat iedereen hieraan gewend is denk ik en het verschil ziet.

Maar hoe gaat het in zijn werk als je er eentje in de rubriek hebt met een halsring en eentje met een hackamore??? hoe ga je die nou beoordelen vraag ik me dan af, dat is zo'n andere bitloze-combinatie...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:57

pol013 schreef:
En dan nog een aanvuling in de positieve kijk:

Als ze er aparte rubrieken voor uitschrijven en er aparte juryleden zijn heb je minder risico om beoordeeld te worden door iemand die 'het niet snapt' of 'iets tegen bitloos heeft'. Deze mensen hebben namelijk bewust gekozen voor het jureren van deze rubriek.

Over nagedacht dus.

Ben ik het tevens mee eens, sorry voor 2 posts achter elkaar. Zo ban je het inderdaad uit dat mensen je onderaan plaatsen omdat ze het "stom" vinden, net zoals je misschien met een pony tussen de paarden onderaan gezet wordt etc etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:00

2005 schreef:
Ik kom mss net aan de 1 kg :P .

Heb je dat gemeten?

Stond en laatst niet een testtoestel op Horse&whatsit? Daar bleek dat de schatting van álle ruiters er een paar kilo ónder zat.
'...zo'n 1,5 kilo' was in de regel zo'n 3,5 kilo pert teugel = 7 kilo op het bit.
Dat was dan statisch, dus zonder de dynamiek van het paard en zonder hulpen of correcties.

Misschien bén je een gunstige uitzondering. 'Gefeliciteerd' dan met (nog steeds absurd hoge) 1 kilo per teugel.

Lees verder de onderzoeken.
Rijden rond de 2,5 - 3,5 kilo per teugel is modaal op GP-niveau.

Ik heb hier een trainingsboekje voor ruiters wat uit gaat van gemeten krachten (brongevens incl. isbn al tigmaals hier op Bokt vermeld). Dat onderzoek had geen ander doel dan het vasttstellen wat de krachtsinspanning was om de ruiters daarop goed en gericht te kunnen voorbereiden.
Alles op GP/OS-nievau. Been'hulp'-kracht tot wel 10 kilo per been.
Ook de hartslagfrequntie is gemeten.
Juist omdat het onderzoek niets met wel of niet 'goed rijden' of skala-ausbildung van doen heeft, maar simpel meet om te weten waar op getraind voor moet worden bij ruiters die voor de OS geselecteerd zijn (!!) is het zo objectief mogelijk over de waardes.

Dit is echter volstrekt irrelevant voor dit topic.
De bitloze ruiters gaan gewoon met diezelfde kracht rijden.
Deze neo-klassiek klasse is hetzelfde aan de teugel zonder bit.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:06

@Arabesk: ik heb alleen je 1e post gelezen, dit is zoieso de enige post na het bericht dat ik gelezen heb ;)
Maar ik vind wel dat je weer erg negatief doet. De KNHS doet zijn best om te veranderen , na hun gesleten gewoontes die er al járen inzitten.
Dit is de eerste stap in een goede richting, als mensen hier goed op zullen reageren en het wordt een succes, zal er vast weer een volgende goede stap komen!

Ik rijd zelf niet bitloos, maar vind het wel heel goed dat er bitloos gereden wordt. Ook vind ik het heel goed van de KNHS dat zij nieuwe dingen uitproberen, en wie weet wordt het over een tijd heel normaal om bitloos te rijden, en gaat het met-bit rijden totaal verdwijnen.
Complimenten, en ik hoop dat het een succes wordt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:11

Mousmous schreef:
Wees eens niet zo bezig met jezelf naar voren te plaatsen met alle wijsheid die je denkt in pacht te hebben. Waardeer het dat de KNHS de bitloze ruiters deze kans geeft.

Lees eens wat ik schrijf....

Citaat:
En in plaats van een grote mond te hebben, wees een beetje bescheiden, dat siert je een stuk meer, en bewijs met daden dat je zoveel beter bent.

Beter? Dat is jouw interpretatie.
Anders, volgens een andere ethiek: zie mijn site.
Daden? Zie profiel *D
Anders, zonder énige dwang. Met volledige 'aanleuning' op alle hulpen naderend krachtniveau nul omdat het paard oplet naar of/wat ik signaleer.
Totáál andere dressuur.
Niet aan de teugel, létterlijk onbegrensd.
Toc aan de hulpen want de begrenzing is er wel; de bereidheid van het paard op signalen te letten en de welwillendheid daar naar te luisteren.
Totaal andere dressuur dus off-topic.

Het topic is een neo-klassiek klasse: bitloos aan de teugel.
Daar is om geschreeuwd en dat is er nu. Succes ermee.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:21

Huertecilla schreef:
[ethiek: zie mijn site.
Daden? Zie profiel *D
Anders, zonder énige dwang. Met volledige 'aanleuning' op alle hulpen naderend krachtniveau nul omdat het paard oplet naar of/wat ik signaleer.
Totáál andere dressuur.
Niet aan de teugel, létterlijk onbegrensd.
Toc aan de hulpen want de begrenzing is er wel; de bereidheid van het paard op signalen te letten en de welwillendheid daar naar te luisteren.
.

Waarom heb je op al die foto's een stok bovenhands in je handen als het allemaal zo welwillend is :?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:22

Jup, ik heb normaal gesproken alleen het gewicht van mn teugels vast en een zeeeeer lichte aanleuning (in de ogen van anderen dan, ik vind het normaal). 1 kg zijn al strenge hulpen bij mij. Iig van die elastiekjes krijg ik niet gebroken (of nja het zal vast wel lukken met een harde ruk, maar die geef ik dus niet). Ik rijd bijna volledig vanuit mijn zit. Ik merk ook dat als ik op een paard van een ander kom, ik soms echt verbaasd ben van de druk die zo'n paard gewend is op de teugels.
Maar je hebt gelijk, veel bitloze ruiters zijn ook nog veel te veel bezig met aan de voorkant sjorren, onder het mom van 'paardvriendelijk bezig zijn'.

Huertecilla schreef:
2005 schreef:
Ik kom mss net aan de 1 kg :P .

Heb je dat gemeten?

Stond en laatst niet een testtoestel op Horse&whatsit? Daar bleek dat de schatting van álle ruiters er een paar kilo ónder zat.
'...zo'n 1,5 kilo' was in de regel zo'n 3,5 kilo pert teugel = 7 kilo op het bit.
Dat was dan statisch, dus zonder de dynamiek van het paard en zonder hulpen of correcties.

Misschien bén je een gunstige uitzondering. 'Gefeliciteerd' dan met (nog steeds absurd hoge) 1 kilo per teugel.

Lees verder de onderzoeken.
Rijden rond de 2,5 - 3,5 kilo per teugel is modaal op GP-niveau.

Ik heb hier een trainingsboekje voor ruiters wat uit gaat van gemeten krachten (brongevens incl. isbn al tigmaals hier op Bokt vermeld). Dat onderzoek had geen ander doel dan het vasttstellen wat de krachtsinspanning was om de ruiters daarop goed en gericht te kunnen voorbereiden.
Alles op GP/OS-nievau. Been'hulp'-kracht tot wel 10 kilo per been.
Ook de hartslagfrequntie is gemeten.
Juist omdat het onderzoek niets met wel of niet 'goed rijden' of skala-ausbildung van doen heeft, maar simpel meet om te weten waar op getraind voor moet worden bij ruiters die voor de OS geselecteerd zijn (!!) is het zo objectief mogelijk over de waardes.

Dit is echter volstrekt irrelevant voor dit topic.
De bitloze ruiters gaan gewoon met diezelfde kracht rijden.
Deze neo-klassiek klasse is hetzelfde aan de teugel zonder bit.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:24

Het toontje bewijst het alweer. Maar goed dat er geen geluid bij jouw commentaar is.

Ja, ja, totaal ongedwongen! Jouw paard staat vast elke dag al klaar voor de zadelkamer omdat hij zit te wachten op jouw ongedwongen dressuur.

Ik snap trouwens hoe dan ook niet als jij aan bosdressuur doet waarom je je dan druk maakt over de wedstrijdsport. Ik rijd niet bitloos, maar ik vind het super voor de mensen die dit wel doen dat ze ook de kans krijgen om op deze manier te starten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:39

Mousmous schreef:
Ja, ja, totaal ongedwongen! Jouw paard staat vast elke dag al klaar voor de zadelkamer omdat hij zit te wachten op jouw ongedwongen dressuur.

Nee, want er zit een driedubbel sluiting met slot op de weide-omheining :D
Hij (en zijn merries ook trouwens) staan te dringen om mee te mogen. Daar is de deur op bedacht, op dat er slechts één mee gaat.
Lopen zonder hoofdstel naar de zadelkamer en ik zet ze daar ook niet vast voor kleibikken/opzadelen.

Als ik wil rijden roep ik gewoon de naam van het betreffende paard als ik uit de deur stap. Tegen de tijd dat ik bij de wei ben staat die voorop bij de uitgang.
Is nog een hele psychologie trouwens, want als je de verkeerde op de verkeerde 'manier' meeneemt is er heibell\ in de groep.
Als ik de jongste mee wil, moét ik eerst pielemans uit de wei laten voor exclusieve aandacht, anders reageert hij zijn ongenoegen over niet mee mogen op haar af. Binnen heel redelijke grenzen, maar leuk is het niet voor het dametje en ook makkelijk te voorkomen.

Als ze 's zomers op het land staan is het echt zó lief. Ze komen in galóp aanracen. Hengst met een gil, muildier met een luide joel.
Ik probeer dat te plannen als ze nog of al in de nachtweide staan want ze lopen dan te vaak allemáál naar de zadelkamer :D

Bij Bandida is het ook zo trouwens. Ja, inderdaad paarden die als ze handjes in plaats van klompvoeten zouden hebben, zichzelf zouden opzadelen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:42

pharagirlke schreef:
Je dramatiseerd Huertecilla :roll: Ik ben ook aangesloten bij de wedstrijdbond, heb alleen last van regels als ik wedstrijd rijd hoor :')

Kan zijn dat je het gemist hebt....

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:46

Hmm die van mij komen ook gewoon als ik roep, zelfs het veulen toen deze 3 mnd oud was. Bleef moeder gewoon ver achter in het land staan en kwam die kleine met een luide hinnik als ik hem riep. Vind dat niet zo heel spannend....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:54

pharagirlke schreef:
pharagirlke schreef:

Kan zijn dat je het gemist hebt....

Als je met de stroom mee wil drijven is die stroming geen punt, een voordeel.

Als je dat niet wil, kan je beter op de kant blijven.

De bitloos-ruiters hebben op deze manier de mogelijkheid om op de kant iets voor zichzelf op te zetten vrijwel onmogelijk gemaakt.
In de stroom gestapt is iets anders dan met die stroom meegaan zinloze energieverspilling.

Zie de discussie op dit topic over de definities en referentiekaders waar bitloos dressuur in wordt gepast.
Die inpassing in speciale rubrieken met eigen jurering is correct en terecht.
Daar kan je geen inhoudelijke kritiek op hebben, want het klopt gewoon.
Degenen die deze inpassing van bitloze dressuur binnen de structuur wilden, moeten nu niet zeuren en in de stroom meedrijven.

De KNHS speelt in op de tendens in de ruiterij naar bitloos en opent rubrieken voor neo-klassiek; bitloos aan de teugel.
Of dat in lijn is met waarom velen bitloos willen rijden is wat anders. Dáár beginnen Arabesk et al hier over, en dát is nu helaas niet meer opportuun.
Dat was vooraf helder:
- Wil je anders rijden, dan kan dat niet onder de paraplu van de KNHS.
- Wil je bitloos dressuur bij de KNHS dan val je dús onder de structuur van definities en referentiekaders.

Nogmaals: De bitloos-ruiters hebben op deze manier de mogelijkheid om op de kant iets voor zichzelf op te zetten vrijwel onmogelijk gemaakt.