Opnieuw paard doodgehongerd in Batenburgse horrorwei UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:36

Wat ik niet snap is dat ze het zover laten komen!
Op de foto's van het vorige artikel (zie link eerste pagina) zie je dat het ene paard echt vel over been is. In mijn ogen is de toestand van zo'n dier wel zo kritiek dat het levensbedreigend is. In het geval van levensbedreigend mogen ze toch de dieren acuut in beslag nemen? Waarom is er dan zo lang gewacht voordat er actie werd ondernomen?

Ik hoop dat de andere paarden goede pleeggezinnen krijgen en alsnog de kans krijgen om op te knappen en dat het voor de overige 3 niet ook al te laat is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:44

Trice schreef:
Wat ik niet snap is dat ze het zover laten komen!
Op de foto's van het vorige artikel (zie link eerste pagina) zie je dat het ene paard echt vel over been is. In mijn ogen is de toestand van zo'n dier wel zo kritiek dat het levensbedreigend is. In het geval van levensbedreigend mogen ze toch de dieren acuut in beslag nemen? Waarom is er dan zo lang gewacht voordat er actie werd ondernomen?

Maar als ik het goed begrepen heb zijn die foto's al een paar maanden geleden gemaakt. Ik ben het met je eens dat het een verschrikkelijke foto is, maar levensbedreigend was het toen blijkbaar nog niet als het paard daarna nog maanden heeft geleefd. Des te vreemder is het dat een paard waarvan een paar dagen geleden niemand verwachtte dat het zou sterven nu ineens dood is. Ook de andere paarden zijn ondanks alle aandacht van de media in die paar dagen ernstig achteruit gegaan. Dat is toch minstens een beetje gek?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Opnieuw paard doodgehongerd in Batenburgse horrorwei UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:49

Er werd ook gezegd in het vorige topic dat die foto gemaakt is toen er nog redelijk wat gras stond, in de zomer dus.
Inmiddels zitten we bijna tegen de winter aan en zullen de paarden ook niet meer kunnen eten van dat laatste beetje voeding wat er in dat gras zat. Toen konden ze daar tenminste nog wat kracht uit halen
Dus dan is het helemaal niet zo gek dat ze nu pas dood gaan.
In een kale modderige wei zonder eten gaat dat erg hard bij verzwakte paarden, wat ook verklaart waarom ze nu opeens met meerdere tegelijk overlijden. Al hun reserves zijn nu immers echt op.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:56

goeroe schreef:
Maar als ik het goed begrepen heb zijn die foto's al een paar maanden geleden gemaakt. Ik ben het met je eens dat het een verschrikkelijke foto is, maar levensbedreigend was het toen blijkbaar nog niet als het paard daarna nog maanden heeft geleefd.

Dat het paard nog een aantal maanden heeft geleefd vind ik een wonder, en hadden ze ook niet kunnen voorspellen. Maar zelfs toen het levensbedreigend was is er nog niks mee gedaan, en daarna was het al te laat.

Ik denk dat Ceyenne een goede punt maakt, over de reserves.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:10

Maar ze kregen nu toch hooi? Het enige dat ik kan bedenken is dat het paard dat nu is overleden geen hooi at (als je dat gebit ziet lijkt me dat niet onwaarschijnlijk) en daardoor sneller verzwakte dan werd verwacht. Dat verklaart alleen niet waarom de andere paarden ook zo snel achteruit zijn gegaan, of die moeten ook al zulke slechte tanden hebben.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:19

goeroe schreef:
Maar ze kregen nu toch hooi? Het enige dat ik kan bedenken is dat het paard dat nu is overleden geen hooi at (als je dat gebit ziet lijkt me dat niet onwaarschijnlijk) en daardoor sneller verzwakte dan werd verwacht. Dat verklaart alleen niet waarom de andere paarden ook zo snel achteruit zijn gegaan, of die moeten ook al zulke slechte tanden hebben.

Bij het eerste paard heeft Ellen inderdaad gezien dat de tanden er hopeloos uitzagen. Bij de andere twee heeft Ellen niet de kans gekregen om naar de tanden te kijken, aangezien ze er niet bij was toen die zijn gestorven.

De keren dat er hooi lag zijn op één hand te tellen (ik kom er 2x per dag langs en Ellen ook meerdere keren per dag als ze naar stal gaat) en áls er al hooi lag werd het nauwelijks aangeraakt door de paarden. We hebben dan ook het vermoeden dat dat hooi (netjes gezegd) niet van denderende kwaliteit was, anders kan ik me niet voorstellen dat paarden in een dergelijke toestand het niet zouden opeten. Ook vandaag toen het dode paard uit het land is gehaald hadden/kregen de resterende drie paarden géén hooi.

Gelukkig zijn de paarden inmiddels op een trailer zijn gezet en op dit moment onderweg zijn naar een beter plekje. Vanavond krijgen ze dus hopelijk nog bezoek van de dierenarts en een gepast portie hooi :)
Laatst bijgewerkt door Loezoe op 07-12-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:27

ik lees dit nu pas en dan te bedenken dat het maar 15 min van mij vandaan is.
ik heb begrepen dat ze in beslag zijn genomen?
ander rij ik er nu met trailer heen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:28

Ik hoop dat ze het redden en dat er vooral ook even verder gekeken wordt dan een gepaste portie hooi, want ik heb het idee dat ze het daar niet op gaan redden.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:29

goeroe schreef:
Ik hoop dat ze het redden en dat er vooral ook even verder gekeken wordt dan een gepaste portie hooi, want ik heb het idee dat ze het daar niet op gaan redden.

je hebt helemaal gelijk, daarom noemde ik ook al het bezoek van de dierenarts ;)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:35

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:46

Dit soort lui zwaar beboeten en nooit meer dieren laten houden !! Of het zelf laten ondergaan door ze een maand op een zwaar karig dieet te zetten....
Ik kan er zeer slecht tegen als dieren wat aangedaan wordt, ze kunnen er zo niets aan doen.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:12

Triest.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:15

In en in triest....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:19

alleen hooi helpt niet meer bij zulke paarden ... deze zijn al zo erg beschadigd van binnenuit daar is zoveel zorg voor nodig dat zullen niet veel mensen kunnen.. hoe graag ze het ook willen
over deze man.. gewoon weg verschrikkelijk, opsluiten die man!!! als je paard niet 4 uur per dag buiten komt word je zowat in de gevangenis gestopt en dan zie je zulke beesten en gebeurd er vrijwel niks! echt te erg dit land... ZO krom!!!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:09

WANNEER????????????????????????????????????????
... krijgen de instanties éindelijk een keer de mogelijkheden eerder te kunnen ingrijpen?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:17

Wanneer wordt Nederland eens wakker en gaan ze de wet rondom dierenbescherming aanscherpen? Dit gaat écht veels te ver. Heel Nederland staat op z'n kop als er tijdens Domino Day een mus wordt neergeschoten maar we laten wel 6 paarden verhongeren in de wei tot de dood daarop volgt. Wat klopt er niet aan dit verhaal????

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:18

Helaas voor de AID en dierenbescherming is onze dierenwelzijnswet nog niet goed!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:19

Dit is Nederland op en top!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:23

nou,nou...er moeten er eerst drie sterven van de honger om vervolgens de andere drie in beslag te kunnen nemen....

Misschien eens nuttig om hier kamervragen over te stellen partij van de dieren????

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:27

ECHTE AMBTENAREN..........
HOERA DEN HAAG!!!

EENS EEN "DEBATJE" DIERENWELZIJN DOEN OVER EEN JAARTJE OF TIEN???
ER ZIJN HEEL VEEL DIERENLIEFHEBBERS DIE DAT LIEVER GISTER DAN VANDAAG ZIEN!!!!!!!

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:58

:(
Te walgelijk voor woorden dit !!!!!!!!!!!!!!!!!
Echt de Nederlandse wetgeving op en top,
weeeeeeeeeeeer te laat.

Nog en beetje geluk voor de andere paarden,
maar die weten ook niet waar ze straks
terechtkomen !!!!!!!!!

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:20

Als ik het voor het zeggen had....
In en in triest, ik kan dr wel van janken. Arme, arme, arme dieren. Waarom moet hen dit overkomen? Wat hebben ze verkeerd gedaan? Waarom wordt er niet gewoon voor ze gezorgd?
Als ik zo'n eigenaar tegen zou komen, denk ik niet dat ik me in zou kunnen houden...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:45

Ben blij dat (te laat weliswaar) dat de andere 3 paarden eindelijk in beslag zijn genomen.
Hoop dat ze er nog bovenop kunnen komen...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:06

onvoorstelbaar dit... ik begrijp gewoon niet dat dit soort dingen kunnen gebeuren in NL.
Overal wordt alles gesteund, maar de dieren niet... ;(

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:10

Ik heb net de contactpersoon v/d AID gesproken; de drie paarden maken het goed en worden op dit moment flink in de watten gelegd, gegarandeerd zei hij. Hij baalde er ook ontzettend van dat het zover heeft kunnen komen, maar ze zijn aan allerlei regels gebonden. Mijn conclusie; de wetten/ regels moeten zodanig aangepast dat de hulpinstanties in dit soort gevallen sneller mogen ingrijpen, en wij als burgers moeten er bovenop blijven zitten en heeel veeel herrie maken, dat helpt !!