Steffen Peters laat ruiters vooral nadenken over zichzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Steffen Peters laat ruiters vooral nadenken over zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:13

Wat is paardensport dan toch een prachtige vorm van sport, waarin van sekse ongelijkheid geen sprake is en de vrouwen minstens zo goed zijn als de mannen!
Menig kinderexpert is het volgens mij oneens met jou en vind sport een heel gezonde bezigheid voor kinderen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:15

horseyfries schreef:
Wat is paardensport dan toch een prachtige vorm van sport, waarin van sekse ongelijkheid geen sprake is en de vrouwen minstens zo goed zijn als de mannen!
Menig kinderexpert is het volgens mij oneens met jou en vind sport een heel gezonde bezigheid voor kinderen!

Ik ook, bemerk het verschil tussen sport/spel en competitiesport ;)
En ja, paardrijden is heerlijk sekseloos :D
Paardensport is dat niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:16

Maar wat is sport zonder competitie?
Zonder competitie is het voor mij gewoon bewegen (in het geval van individuele 'sport') en een spel (in groepsverband).
Competitiedrang zit nu eenmaal in de mens ingebrand, volgens mij gaat dat terug naar de oertijd, mannen vochten om de vrouwen. Zo zie je tegenwoordig nog steeds verschillende diersoorten vechten om het vrouwtje.
En ja, fysiek zijn mannen toch het sterkere geslacht...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:17

horseyfries schreef:

Als je geen sport hebt voor kinderen, zoeken ze wel iets anders om hun competitiedrang in te uiten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:19

Janine1990 schreef:

Mja dat is uiteraard niet zwart of wit, maar een beetje een stijgende lijn van leuk bewegen over recreatieve competitie tot professioneel je dagen vullen met iets willen winnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:22

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Mja dat is uiteraard niet zwart of wit, maar een beetje een stijgende lijn van leuk bewegen over recreatieve competitie tot professioneel je dagen vullen met iets willen winnen.

Competitiedrang blijft, je wordt alleen groter met talent.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:24

Janine1990 schreef:
Als je geen sport hebt voor kinderen, zoeken ze wel iets anders om hun competitiedrang in te uiten.

Inderdaad. Precies de reden waarom ik dat niet op de rug van een paard zou willen hebben.
Laat ze maar zwemmen en voetballen, en als ze rustig zijn met een paard leren omgaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:28

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Inderdaad. Precies de reden waarom ik dat niet op de rug van een paard zou willen hebben.
Laat ze maar zwemmen en voetballen, en als ze rustig zijn met een paard leren omgaan.

Competitiedrang is mens-eigen. Dat verdwijnt niet met 25 jaar... :n

Zo bijvoorbeeld had mijn moeder altijd een vriendin, met dochters van onze leeftijd. Leuk hoor, die kinderen. Maar de meiden moesten altijd hetzelfde hebben als wij. Of mooier.
Zo moeders ook, als wij de keuken wilden verbouwen, deden zij dat ook.

Mijn moeder reed vroeger wel eens paard, maar toen ik ging paardrijden, ging zij ook een poging doen. Zodra dit ten gehore kwam van, moest de vriendin ook meteen op paardrijles. En altijd maar verhalen over hoe goed ze het wel niet deed. Mijn moeder deed het meer voor haar lol, die boeide het vrij weinig.
Ze heeft dan ook hele andere dingen waar ze haar competitiedrang in kwijt raakt, het is voor iedereen anders, maar het is een blijvende factor...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:29

Hermelientje schreef:
Ik vind het zelf niet zo'n slechte vergelijking al is er natuurlijk een duidelijk verschil. Een werkgever heeft namelijk de controle over het salaris, en ik betwijfel zeer of mijn geweldig gewaardeerde werkneemster nog voor mij wil werken als ik dat weg laat maar verder wel een even "dienende leider" probeer te zijn als Steffie.

Maar in de relatie mens-paard zit toch echt wel iets van een baas-knecht verhouding, het is een gedomesticeerd dier. Volgens de evolutiebiologen is domesticatie een wederkerig iets, het paard had er een voordeel bij onze knecht te worden (zeg maar het leverde een soort salaris op). We moeten er dus vanuit gaan dat een zekere mate van werk voor de baas voor het paard geen onoverkomelijk probleem hoort te zijn.

100% contactloze africhting bij paarden lijkt me trouwens lastig als je ze wilt berijden. :D
Voor het plaatsen van benen/schouder/achterhand maakt men gebruik van wijken voor druk, dat beaamde je zelf ook een tijdje geleden. Overigens zou iemand die een paard africht of traint wel gek zijn om geen gebruik te maken van wijken voor druk, omdat uit onderzoek blijkt dat dit de snelste manier is waarop een "normaal" paard leert (voor bange paarden werkt het juist weer beter om er positieve bekrachtiging bij te doen). Waar ik het zeker met je eens ben is dat die "druk" vaak veel te hoog ligt en dat (top)sport het gevaar inhoudt dat men het welzijn van dier (en ook mens) naar de achtergrond schuift.

Maar toch kan ik dit bericht over Steffen Peters ook heel positief lezen. Er komt een klassieke ruiter iets vertellen aan een groep mensen die overwegend volgens de LDR methode rijden. Het lijkt mij dat hij allereerst een verstandige man is want hij wil graag dat er naar hem geluisterd wordt dus begint hij niet gelijk zijn publiek te beledigen door te zeggen "jullie doen het fout". In plaats daarvan vraagt hij mensen om heel goed na te denken waarom ze het zo doen als ze doen. Verder zegt hij dat hij niet voor de negen gaat maar voor een gelijkmatig en gecontroleerd beeld. Nou neem ik aan dat hij het Engelse woord "controlled" gebruikte en dat is altijd wat lastig voor de vertaler, dat woord heeft namelijk vooral de betekenis besturen, beheersen, regelen en niet alleen "controle" zoals in het Nederlands. Zoals ik het lees denk ik dus dat hij wil dat het paard vooral soepele en beheerste bewegingen maakt en niet wordt "opgejaagd" voor een negen om daarna weer te moeten worden "teruggetrokken". Deze mijnheer wil dus volgens mij "controle" in de klassieke zin van besturing/beheersing met je zit over elke pas, zonder extremen.

Nou was ik er zelf niet bij maar ik kan wel aan Horseyfries of anderen die erbij waren vragen of zij dit ook zo hebben opgevat.
In die zin kan ik het dus wel een zeer positief verhaal vinden en elke aanvulling van iemand die erbij aanwezig was is mij zeer welkom.

Als je het hebt over de leerlingen in zijn les gaf hij inderdaad merendeel les aan mensen die richting LDR trainen, maar zijn clinic was voor het Global Dressage Forum en ik denk niet dat het merendeel daar LDR rijdt, aangezien daar mensen van over de hele wereld zijn.
Wat mijn persoonlijke interpretatie van zijn verhaal is, is dat hij bedoelt dat je zo'n fijne samenwerking met je paard hebt dat je zonder moeite kunt veranderen van houding ("controle over houding") en dat je zonder moeite in één bepaald tempo kan blijven of van tempo kunt wisselen ("controle over tempo"), waarbij je jezelf altijd weer moet afvragen of het paard idd zo blijft lopen als je alle hulpen weglaat, en niet bijv. stiekem een beetje aan de teugels trekt of been geeft om het tempo hetzelfde te houden.
Extreem was het absoluut niet, wel heel "uitgebalanceerd" en "rustig" om te zien. Wat me vooral van zijn clinics is bijgebleven is zijn super manier van lesgeven, heel duidelijk en met veel respect naar de leerling toe, waarbij hij telkens de tijd nam om uit te leggen wat hij verwachtte te zien en hoe ze dat konden bereiken voor ze daadwerkelijk met een nieuwe oefening aan de gang gingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:29

Janine1990 schreef:

Ik denk dat competitiedrang en agressie (en dan bedoel ik niet de reactie om bv. op iemand te slaan, maar de drive/energie er achter) gemiddeld in verschillende mate in vrouwen en mannen voor komt, en dan ook nog eens persoonlijk verschillend. Groot wordt je door een combinatie van factoren. Talent, wat is dat eigenlijk? Geluk met de genen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:31

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Juist héél goed om dan wel op de rug van een paard te zitten want dan leer je wel zelfbeheersing!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:32

Janine1990 schreef:

:D
Waarom denk je dat ik hier als een dwaas blijf schrijven, pingpong met steeds dezelfde mensen ;) Slaaf van m'n competitiedrang?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:33

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Ik denk dat competitiedrang en agressie (en dan bedoel ik niet de reactie om bv. op iemand te slaan, maar de drive/energie er achter) gemiddeld in verschillende mate in vrouwen en mannen voor komt, en dan ook nog eens persoonlijk verschillend. Groot wordt je door een combinatie van factoren. Talent, wat is dat eigenlijk? Geluk met de genen?

Mannen zullen inderdaad meer competitiedrang hebben dan vrouwen, als ik even denk aan dat leuke boekje van Allan & Barbara Pease.

Talent is het gevoel hebben voor een (in dit geval) bepaalde sport. En bij veel mensen ontbreekt dat gevoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:34

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

:D
Waarom denk je dat ik hier als een dwaas blijf schrijven, pingpong met steeds dezelfde mensen ;) Slaaf van m'n competitiedrang?

Hahaha, als we allemaal eens verstandig zouden doen :P
Maar je zou het wel kunnen zien als, we zijn slaaf van onze eigen competitiedrang. Je kan het echter positief neerzetten, en negatief.

Zo, en nu ga ik slapen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:36

horseyfries schreef:
Juist héél goed om dan wel op de rug van een paard te zitten want dan leer je wel zelfbeheersing!

Kijk daar kan ik het best mee eens zijn, paarden zijn erg leerrijk en opvoedend.
Het is de combinatie met competitie (stimuleren om te proberen winnen) die ik ze liever in een andere sport zie botvieren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:37

Janine1990 schreef:
Zo, en nu ga ik slapen!

Goeie nacht, inderdaad de verstandigste beslissing, ik ga dat ook doen.
Morgen vast meer te duelleren :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:38

Je komt jezelf wel keihard tegen als je té graag wilt winnen op je paard! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:18

horseyfries schreef:
Je komt jezelf wel keihard tegen als je té graag wilt winnen op je paard! ;)

_/-\o_

Paard blijft toch een dier...