Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Wat is paardensport dan toch een prachtige vorm van sport, waarin van sekse ongelijkheid geen sprake is en de vrouwen minstens zo goed zijn als de mannen!
Menig kinderexpert is het volgens mij oneens met jou en vind sport een heel gezonde bezigheid voor kinderen!
horseyfries schreef:Wat is paardensport dan toch een prachtige vorm van sport, waarin van sekse ongelijkheid geen sprake is en de vrouwen minstens zo goed zijn als de mannen!
Menig kinderexpert is het volgens mij oneens met jou en vind sport een heel gezonde bezigheid voor kinderen!
Bandida schreef:Janine1990 schreef:Maar wat is sport zonder competitie?
Mja dat is uiteraard niet zwart of wit, maar een beetje een stijgende lijn van leuk bewegen over recreatieve competitie tot professioneel je dagen vullen met iets willen winnen.
Bandida schreef:Janine1990 schreef:Als je geen sport hebt voor kinderen, zoeken ze wel iets anders om hun competitiedrang in te uiten.
Inderdaad. Precies de reden waarom ik dat niet op de rug van een paard zou willen hebben.
Laat ze maar zwemmen en voetballen, en als ze rustig zijn met een paard leren omgaan.
Hermelientje schreef:Ik vind het zelf niet zo'n slechte vergelijking al is er natuurlijk een duidelijk verschil. Een werkgever heeft namelijk de controle over het salaris, en ik betwijfel zeer of mijn geweldig gewaardeerde werkneemster nog voor mij wil werken als ik dat weg laat maar verder wel een even "dienende leider" probeer te zijn als Steffie.
Maar in de relatie mens-paard zit toch echt wel iets van een baas-knecht verhouding, het is een gedomesticeerd dier. Volgens de evolutiebiologen is domesticatie een wederkerig iets, het paard had er een voordeel bij onze knecht te worden (zeg maar het leverde een soort salaris op). We moeten er dus vanuit gaan dat een zekere mate van werk voor de baas voor het paard geen onoverkomelijk probleem hoort te zijn.
100% contactloze africhting bij paarden lijkt me trouwens lastig als je ze wilt berijden.
Voor het plaatsen van benen/schouder/achterhand maakt men gebruik van wijken voor druk, dat beaamde je zelf ook een tijdje geleden. Overigens zou iemand die een paard africht of traint wel gek zijn om geen gebruik te maken van wijken voor druk, omdat uit onderzoek blijkt dat dit de snelste manier is waarop een "normaal" paard leert (voor bange paarden werkt het juist weer beter om er positieve bekrachtiging bij te doen). Waar ik het zeker met je eens ben is dat die "druk" vaak veel te hoog ligt en dat (top)sport het gevaar inhoudt dat men het welzijn van dier (en ook mens) naar de achtergrond schuift.
Maar toch kan ik dit bericht over Steffen Peters ook heel positief lezen. Er komt een klassieke ruiter iets vertellen aan een groep mensen die overwegend volgens de LDR methode rijden. Het lijkt mij dat hij allereerst een verstandige man is want hij wil graag dat er naar hem geluisterd wordt dus begint hij niet gelijk zijn publiek te beledigen door te zeggen "jullie doen het fout". In plaats daarvan vraagt hij mensen om heel goed na te denken waarom ze het zo doen als ze doen. Verder zegt hij dat hij niet voor de negen gaat maar voor een gelijkmatig en gecontroleerd beeld. Nou neem ik aan dat hij het Engelse woord "controlled" gebruikte en dat is altijd wat lastig voor de vertaler, dat woord heeft namelijk vooral de betekenis besturen, beheersen, regelen en niet alleen "controle" zoals in het Nederlands. Zoals ik het lees denk ik dus dat hij wil dat het paard vooral soepele en beheerste bewegingen maakt en niet wordt "opgejaagd" voor een negen om daarna weer te moeten worden "teruggetrokken". Deze mijnheer wil dus volgens mij "controle" in de klassieke zin van besturing/beheersing met je zit over elke pas, zonder extremen.
Nou was ik er zelf niet bij maar ik kan wel aan Horseyfries of anderen die erbij waren vragen of zij dit ook zo hebben opgevat.
In die zin kan ik het dus wel een zeer positief verhaal vinden en elke aanvulling van iemand die erbij aanwezig was is mij zeer welkom.
Janine1990 schreef:Competitiedrang blijft, je wordt alleen groter met talent.
Bandida schreef:Janine1990 schreef:Als je geen sport hebt voor kinderen, zoeken ze wel iets anders om hun competitiedrang in te uiten.
Inderdaad. Precies de reden waarom ik dat niet op de rug van een paard zou willen hebben.
Laat ze maar zwemmen en voetballen, en als ze rustig zijn met een paard leren omgaan.
Bandida schreef:Janine1990 schreef:Competitiedrang blijft, je wordt alleen groter met talent.
Ik denk dat competitiedrang en agressie (en dan bedoel ik niet de reactie om bv. op iemand te slaan, maar de drive/energie er achter) gemiddeld in verschillende mate in vrouwen en mannen voor komt, en dan ook nog eens persoonlijk verschillend. Groot wordt je door een combinatie van factoren. Talent, wat is dat eigenlijk? Geluk met de genen?
Bandida schreef:Janine1990 schreef:Competitiedrang is mens-eigen. Dat verdwijnt niet met 25 jaar...
![]()
Waarom denk je dat ik hier als een dwaas blijf schrijven, pingpong met steeds dezelfde mensenSlaaf van m'n competitiedrang?
horseyfries schreef:Juist héél goed om dan wel op de rug van een paard te zitten want dan leer je wel zelfbeheersing!