Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:32

Elisabeth in onze straat is dat wel zo, maar Batenburg kent ook nog een centrum :+

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:32

Wat erg weer zeg, je hoort het VEEL te vaak de laatste tijd. Iedereen neemt maar een paard of ander dier en de helft weet niet wat ze er mee moeten. :n

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:45

Wat een ... :( :( :( . Ik vind het echt vreselijk. De helft weet misschien niet wat ze er mee moeten doen, maar als keer op keer de instanties opgetrommeld worden en er gebeurd helemaal niets, dan wijst dat op een ontzettend falen! Die kloteregels hier, er moet gewoon direct actie ondernomen kunnen worden :( :(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:48

Midasje schreef:
Wat erg weer zeg, je hoort het VEEL te vaak de laatste tijd. Iedereen neemt maar een paard of ander dier en de helft weet niet wat ze er mee moeten. :n

Elke keer is er een teveel maar waarschijnlijk heb je zelf ook een paard of een ander dier "genomen". Er is nu eenmaal niemand die dat voor een ander "mag" bepalen. Daarvoor zijn er instanties in het leven geroepen en je kan nu niets anders dan je bij hun besluiten neer te leggen denk ik.

wildlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:56

Hoeveel paarden lopen er nu nog? Wacht hun hetzelfde lot? Heeft alleen Ellen maar gezien dat het niet goed ging met die paarden? Als er meer mensen aan de bel trekken was er misschien meer gebeurd.... Ik bedoel, was er door de instanties aktie ondernomen
Laatst bijgewerkt door wildlady op 01-12-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:59

Vreselijk!!! Dit kan ik niet uit staan.

nowylover

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:05

mijn oudje van 34jaar was eerst ook heel mager maar dat kwam door dat ze niet genoeg bij gevoert werd en ze bleek haken te hebben nu is ze weer mooi dik aan het worden en ze loop van 's morgens vroeg tot eind van de middag buiten met een regendeken op.

maar ik vind dit wel zielig je laat een paard tog neit uitgehongerd in een wei staan
ik vind het egt neit normaal

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:08

geerke schreef:
Rianneke schreef:
Nou die bruine en zwarte waar ze het over hebben in het verhaal leken mij zeker 20+ toen ik ze heb zien lopen.

ik heb ook een bruine van 20+....leeftijd is absoluut geen reden om uitgemergeld te zijn.
Als het paard om medische redenen mager is ,hoort het onder dek te staan en verzorgt te worden,dat was hier duidelijk niet het geval

20 + kan er zeker nog goed uit zien.

Afbeelding
Deze merrie word van de zomer 24.

Ik vind het schandalig dat mensen dit hun dieren aan doen. Een dier opsluiten en hem vervolgens geen eten geven. Zover gaan dat een dier verhongerd. Echt zo slecht! Ik gun deze man een flinke straf en niets anders.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:08

piezze schreef:
Midasje schreef:

Elke keer is er een teveel maar waarschijnlijk heb je zelf ook een paard of een ander dier "genomen". Er is nu eenmaal niemand die dat voor een ander "mag" bepalen. Daarvoor zijn er instanties in het leven geroepen en je kan nu niets anders dan je bij hun besluiten neer te leggen denk ik.

Snap niet helemaal wat je bedoeld??

o0gwen0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:21

triest, mensen nemen dieren maar kunnen er niet eens voor zorgen..
echt niet te geloven

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:30

daarom het gezegde

je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:31

piezze schreef:
Midasje schreef:

Logisch dat dit soort berichten nu weer de kop opsteekt. Ook al gaat het niet best, zolang paarden wat gras hebben en er een soort van watervoorziening op een weiland is (al is het maar een sloot) redden ze het meestal nog wel.
Maar nu komt de winter, het koude weer, gras is op. Voer kost geld en moet naar de paarden gesleept worden... en dan komen de schreinende gevallen weer aan het licht.

Overigens vind ik de sneer naar eigenaren van oude paarden die vermageren ongepast. Ik ken heel wat mensen die met veel moeite en geld een ouwetje op de been proberen of probeerden te houden.

Paarden die soms hele gaten in hun gebit hebben van de ouderdom, of waarvan de ingewanden versleten raken zodat de voedingsstoffen niet meer zo goed opgenomen worden...

Gaat vaak ook niet over paarden van 24, zijn vaak wel iets ouder en soms al enkele tientallen jaren van dezelfde eigenaar. Als niets meer helpt komt daar de dierenarts bij.

Ik weet er nu ook een te lopen, die nu de winter invalt erg terugvalt, ribben erop enzo... maar die wordt prima verzorgd hoor.

Wat natuurlijk niet goedpraat dat mensen slecht voor dieren zorgen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:43

wildlady schreef:
Hoeveel paarden lopen er nu nog?

Voor zover ik gehoord heb lopen er nog 2. Maar zeker weten doe ik het niet aangezien het hier 2 km verderop is in een hoek waar ik (te) weinig kom. Denk dat ik morgen eens even langsrij om de situatie te bekijken...

AnnetB schreef:
20 + kan er zeker nog goed uit zien.

Ik weet hoe het ook kan...Maar ik weet ook hoe ouwetjes eruit kunnen zien zonder dat je er iets aan kunt doen :(:)

randalinpony schreef:
Ik weet er nu ook een te lopen, die nu de winter invalt erg terugvalt, ribben erop enzo... maar die wordt prima verzorgd hoor.

Dat heb ik dus ook bij die van mij... En aangezien ik haar niet teveel mag voeren ivm hoefbevangenheid van vorig jaar is het erg lastig! Erg dubbel hoor zo'n ouwetje. Echter staat die van mij geschoren op stal en overdag in de wei incl dekentje!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:46

piezze schreef:
Midasje schreef:

Logisch dat dit soort berichten nu weer de kop opsteekt. Ook al gaat het niet best, zolang paarden wat gras hebben en er een soort van watervoorziening op een weiland is (al is het maar een sloot) redden ze het meestal nog wel.
Maar nu komt de winter, het koude weer, gras is op. Voer kost geld en moet naar de paarden gesleept worden... en dan komen de schreinende gevallen weer aan het licht.

Overigens vind ik de sneer naar eigenaren van oude paarden die vermageren ongepast. Ik ken heel wat mensen die met veel moeite en geld een ouwetje op de been proberen of probeerden te houden.Paarden die soms hele gaten in hun gebit hebben van de ouderdom, of waarvan de ingewanden versleten raken zodat de voedingsstoffen niet meer zo goed opgenomen worden...

Gaat vaak ook niet over paarden van 24, zijn vaak wel iets ouder en soms al enkele tientallen jaren van dezelfde eigenaar. Als niets meer helpt komt daar de dierenarts bij.

Wat natuurlijk niet goedpraat dat mensen slecht voor dieren zorgen.[/quote]

Jep wij hebben er 1 lopen van bijna 35 jaar en geloof me dat kost een hele hoop geld, tijd en energie om die een beetje vet en op de been te houden. Maar tot nu toe lukt het goed :D

mercedesrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:20

Echt weer de Nederlandse wetgeving op en top :( :(
Ik kan dan ook niet begrijpen dat het altijd zover moet komen
zodat er weeeeeeeeeeeeeeeer telaat hulp komt voor die stakkers.
En die zg. EIGENAAR een beste boete geven en een verbod
omdieren tehouden,sorry hoor maar kan heeeeeeeeeeeel slecht
tegen dierenleed!!!!!!!!!!!!!
DIEREN VRAGEN NIET OMZO BEHANDELT TEWORDEN .

En paarden en/of ponies opleeftijd hoeven er echt niet beroerd
uit tezien hoor ,als ze goed verzorgt worden is dat BESLIST niet
nodig (maarja dat kost geld .... en heeft niet iedereen ervoor over).
Moet je mijn oudjes zien, in top conditie en echt super fit ;)

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:26

nikita_benno schreef:
daarom het gezegde

je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen

EN mensen die geen paarden verdienen :D

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:55

JessicaD88 schreef:
Had die Ellen er niet af en toe aan baal hooi in kunnen gooien als ze zag dat het zo slecht ging dan?

Tja, dat heb ik echt wel overwogen...Toen het zwarte paard die eerste dag in de sloot had gelegen lag ie daarna voor dood in de wei; ik heb toen de veearts gebeld en op mijn kosten een oppepper laten spuiten en brokken gevoerd, waarna hij wat opknapte en weer opstond. Hij plaste bloed, maar omdat het niet mijn paard was wilde de veearts niets meer doen. Toen de AID ter plaatse kwam was het paard dusver opgeknapt dat zij geen reden zagen tot paniek; het paard zag er aardig uit, en had ( inmiddels) een grotere wei...dus wat had ik bereikt...ipv hulp dus geen hulp meer.
Later heb ik het weer overwogen, maar omdat er steeds meer paarden bijkwamen leek me dat onverstandig, als het echt beter zou gaan, zou die man misschien nog wel meer paarden kopen !! Dat was wel het laatste wat ik wilde !! En geloof mij, toen ik donderdag oog in oog stond met het stervende paard, heb ik me echt geschaamd ! Geschaamd omdat ik hoor bij het mensenras, die dit deze paarden hebben aangedaan, terwijl ik hem had kunnen voeren !! Daarom heb ik er nu zo'n ophef over gemaakt, niemand " kan" iets doen, en dat terwijl 2 paarden nu de dood vonden. Zij waren overigens volgens de veearts en de eigenaar ong. 15 jaar !!!! Zo oud is dat niet ! Onze 23 jarige ziet er fantastisch uit !!
Afbeelding
Zoals de meeste mensen zullen begrijpen sta ik niet voor mijn lol met naam en toenaam in de krant verbonden aan dit onderwerp; maar iemand zal toch een keer moeten opstaan en proberen zijn nek uit te steken voor deze paarden !!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:01

Mensenkinderen, die bruine ziet er wel heel beroerd uit... Als de DB hier al niets mee mag doen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:03

Jeutje...

Maar als ik deze fotos zie die in de zomer zijn genomen denk ik?, snap ik écht niet waarom er niet is ingegrepen.

Waar haalde die man zijn paarden, bij het slachthuis?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:05

Wat erg :(
Ik vind het heel goed wat je doet EllenStuart, zoveel mensen in dat dorp deden helemaal NIETS! En jij tenminste wel iets..
Die bruine mankeert nog wel meer...
snap zo'n DA ook niet trouwens!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:05

Ach dit zou toch niet mogen kunnen, mijn hart breekt als ik dit zie.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:07

randalinpony schreef:
Waar haalde die man zijn paarden, bij het slachthuis?

Mijn god, d'r zit geen vlees meer aan joh!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:09

Die bruine is echt graatmager.....

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:14

Rianneke schreef:
Maar wat is graadmager? Ik moet eerlijk bekennen dat ik die paarden de laatste maand ofzo niet goed bekeken heb en nu ook geen foto gezien..
Ik wil het verhaal helemaal niet goedpraten want blijkbaar zijn ze slechter geweest als dat ik dacht. Maar ik ken het hele verhaal en het is zeker geen fout van de DB of AID dat ze "te laat" hebben ingegrepen... Ja afgelopen weken hadden ze moeten ingrijpen, maar waarschijnlijk hebben ze de meldingen van Ellen niet meer serieus genomen omdat ze zo vaak belde terwijl de eigenaar maatregelen had getroffen en de dieren er echt goed bijliepen!

JessicaD88 schreef:
Had die Ellen er niet af en toe aan baal hooi in kunnen gooien als ze zag dat het zo slecht ging dan?

Tsjah maar dat kost haar geld en aangezien ze liever doorging met bellen naar instanties... Persoonlijk als ik geweten had dat ze zo slecht waren had ik naar die eigenaar toegegaan en er een oplossing voor gezocht!

Jij durft wel zeg !! Als jij op de hoogte bent van deze kwestie vraag ik me af waarom je zelf niets hebt ondernomen; misschien verschillen wij van mening over hoe een paard eruit zou moeten zien...
De foto van de " goede dagen" in de zomer staan er inmiddels weer op; ze zien er volgens jou dus wel aardig uit ??!!!! Speciaal voor jou nog een mooie fotoAfbeelding
Waar was jij toen het paard lag dood te gaan ?? Heb jij het paard nog wat aandacht gegeven in zijn laatste uurtjes ? Fijne meid ben jij, neem me niet kwalijk zeg !!
Er staan nu nog 4 paarden, deze zien er minder schokkend uit, maar ze krijgen even goed geen voer, dus honger..
Laatst bijgewerkt door ellenstuart op 01-12-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:22

randalinpony schreef:
het licht.

Overigens vind ik de sneer naar eigenaren van oude paarden die vermageren ongepast. Ik ken heel wat mensen die met veel moeite en geld een ouwetje op de been proberen of probeerden te houden.

Paarden die soms hele gaten in hun gebit hebben van de ouderdom, of waarvan de ingewanden versleten raken zodat de voedingsstoffen niet meer zo goed opgenomen worden...

Wat natuurlijk niet goedpraat dat mensen slecht voor dieren zorgen.

Amen