Paarden uit Voorburg hebben eindelijk droge voeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:06

voor zover ik engeland ken, wordt daar meer gedaan.
Dieren worden sneller weggehaald bij eigenaren zoals deze.
Mensen hebben meer actie op straat, komen op voor de dieren dmv acties.
En ik heb het idee dat het in Engeland werkt, en dat het in nederland allemaal achterloopt...
men vertrouwd en vertrouwd maar, en wacht maar af, en nog een kans, en nog een.

Kijk ik kan neit spreken over heel engeland, hoogstens over mijn eigen ervaring, en ik vat dit zeker niet als aanvallend op :)

eekhoornerik

Re: Paarden uit Voorburg hebben eindelijke droge voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:17

is er in Engeland ook zoiets als de DB? En weet je wat voor wetten ze daar hebben?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:20

De Engelse wet is natuurlijk niet de Nederlandse wet.
De wet in Nederland loopt in dit opzicht gewoon zeer ver achter op Engeland.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:25

Loretta schreef:
De Engelse wet is natuurlijk niet de Nederlandse wet.
De wet in Nederland loopt in dit opzicht gewoon zeer ver achter op Engeland.

Idd :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:13

Altijd grappig als je kortzichtigheid verweten wordt en je zelfs als dummkopf afgeschilderd wordt. Nog grappiger vind ik dat al die 'slimmerds' die een dergelijk oordeel menen te moeten ventileren blijkbaar niet in staat zijn om de kern van mijn boodschap te begrijpen. Natuurlijk kan de DB/LID de wet niet overtreden maar in plaats van te zeuren moeten zij als organisaties een sterkere lobby opzetten om meer mogelijkheden te krijgen om in te grijpen bij misstanden, zeker nu het politieke én publieke klimaat daarop aanspreekbaar is. Doen deze organisaties dat niet dan blijft het bij situaties als deze waar dan uiteindelijk gezegd wordt dat er niks aan te doen is, en laat men zich voor de gek houden door een mevrouw die even een baaltje stro in een stal gooit.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:06

Bij vele opmerkingen die hier geplaatst zijn is maar 1 reactie toepasbaar:

Schoenmaker blijf bij je leest!

DB/LID doen keihard hun best, maar worden helaas aan alle kanten beperkt. De wetgeving is zo grijs dat zaken heel moeilijk hard zijn te maken. En ik ben zelf 1 van de mensen die de locatie op Voorburg nauwlettend in de gaten moet houden. Wij komen daar zeer regelmatig en ja het is zeer frustrerend dat je niet kan ingrijpen zoals je zou willen doen.

De mensen die zo met hun dieren omgaan zijn de mensen waar je een negatieve reactie over mag plaatsen, niet de mensen/organisaties die hier op alle fronten over aan het strijden zijn!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:18

Citaat:
Het is Justitie die bepaald! Niet de DB!

waaahhhhh nou daar hebben wij geen enkel vertrouwen in, in justitie hahahaha, nul komma nul!

vorig jaar lieten justitie en korps politie brabant noord en landelijke inspectie dierenbescherming ons en onze paarden compleet barsten en lieten ons volledig aan ons lot over...toen whisper, magic, gold en veulen lucky in rosmalen werden gegijzeld en mishandeld! met name politie rosmalen... wat een sukkels... ondanks dat gert jan zwart op wit kon aantonen dat hij netjes had betaald (te veel zelfs en geld nooit terug gehad van die PH-dief)

wij hebben het zelf opgelost, diny en gert jan en een transportbedrijf hebben met gevaar en ondanks bedreigingen ter plekke de paarden opgehaald en naar vriezenveen gebracht. de eerste poging mislukte, toen had de PH-crimineel gert jan in een hoek van box van gold getrapt.... politie rosmalen die later kwam deed GEEN MOER!

hengst gold had allemaal wonden en veulen lucky ook, van de merries hadden ze de staarten afgeknipt en en die hadden ook wonden!#$%^&*

wij zijn nog immer razend van woede op die instanties en laten zij het lef hebben om ooit in vriezenveen langs te komen,,,,

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:50

birdybirdy schreef:
Bij vele opmerkingen die hier geplaatst zijn is maar 1 reactie toepasbaar:

Schoenmaker blijf bij je leest!

DB/LID doen keihard hun best, maar worden helaas aan alle kanten beperkt. De wetgeving is zo grijs dat zaken heel moeilijk hard zijn te maken. En ik ben zelf 1 van de mensen die de locatie op Voorburg nauwlettend in de gaten moet houden. Wij komen daar zeer regelmatig en ja het is zeer frustrerend dat je niet kan ingrijpen zoals je zou willen doen.

De mensen die zo met hun dieren omgaan zijn de mensen waar je een negatieve reactie over mag plaatsen, niet de mensen/organisaties die hier op alle fronten over aan het strijden zijn!

Precies, het is toch allereerst al niet wenselijk dat een organisatie als de DB/LID nodig is?
Daarbij zijn ze behoorlijk aan het lobbyen in Den Haag, ze schuiven regelmatig aan bij rondetafelgesprekken van de 1e en 2e kamer over diverse onderwerpen.
Onze afdeling zit in een adviescommissie voor het opstellen van een dierenwelzijnsbeldeid van een bepaalde gemeente, we hebben veel overleg met andere gemeentes om een dierenwelzijnsbeleid op te stellen zodat dit in de toekomst iets vanzelfsprekends wordt.

Fikse uitspraken doen zonder dat je weet wat er allemaal speelt vind ik kortzichtig ja!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:55

birdybirdy schreef:
DB/LID doen keihard hun best, maar worden helaas aan alle kanten beperkt.

Het is de ruiterij zelf welke de invulling van de dierenwelzijnswetgeving voor paarden saboteert.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:13

Jolliegirl schreef:
voor zover ik engeland ken, wordt daar meer gedaan.
Dieren worden sneller weggehaald bij eigenaren zoals deze.
Mensen hebben meer actie op straat, komen op voor de dieren dmv acties.
En ik heb het idee dat het in Engeland werkt, en dat het in nederland allemaal achterloopt...
men vertrouwd en vertrouwd maar, en wacht maar af, en nog een kans, en nog een.

Kijk ik kan neit spreken over heel engeland, hoogstens over mijn eigen ervaring, en ik vat dit zeker niet als aanvallend op :)

Je hebt kennelijk het verhaal van de horrorboerderij niet gevolgd? :=

De wet belemmert de dierenbescherming inderdaad ontzettend, al wordt er door verschillende instanties wel steeds meer gepusht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:26

ja ook dat verhaal heb ik gehoord, verschrikkelijk...
niet alles is 100% in orde, dat hoor je mij neit zeggen.

maar de vergelijking met nederland is mij wel duidelijk.

En justitie.. die vertikt het om bij dit soort dingen in actie te komen, die wachten wel tot er iemand met n goed hart er met die paarden vandoor gaat, en dan grijpen ze hun slag... Bah!

evenals de wet... is zo krom als wat!

voor de DB is het haast dweilen met de kraan open..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:55

Jolliegirl schreef:
En justitie.. die vertikt het om bij dit soort dingen in actie te komen, die wachten wel tot er iemand met n goed hart er met die paarden vandoor gaat, en dan grijpen ze hun slag... Bah!

Dat is volstrekte onzin. Justitie is met handen en voeten gehouden aan wetgeving.
Het is de paardenwereld welke invulling van de dierenwelzijnswetgeving tegenhoudt.
Als je wil vingerwijzen ga dan op de manege staan, op een willekeurig ruitersport-evenement; dáár zijn de gebruikers die in hun eigenbelang het paard op een eeuw achterstand houden.

eekhoornerik

Re: Paarden uit Voorburg hebben eindelijk droge voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:04

Heb toevallig net een artikel over het rondetafelgesprek van de 2e kamer op 2 sept jl. voor mijn neus liggen.

Minister Verburg is bezig met een nieuwe invulling van de wetten rondom dieren. Er moet 1 nieuwe wet komen. de Wet Dieren.

Onder deze wet worden alle regels uit de diverse wetten ondergebracht.

De DB was daar ook aanwezig, en heeft haar standpunten over de nieuwe regelgeving naar voren gebracht.

Elke organisatie krijgt 3 minuten tijd om haar visie uit te dragen, de kamer mag dan 3 vragen stellen.

Een rondetafelgesprek gaat vooraf aan het algemeen overleg in de 2e kamer. Met de verkregen informatie kunnen kamerleden de minister bewegen tot het aanbrengen van veranderingen.

De lobbyist van het DB is fulltime bezig met het in gesprek blijven met de politiek (1e en 2e kamer en Brussel).

Mochten jullie nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:53

laetitia schreef:
Heb toevallig net een artikel over het rondetafelgesprek van de 2e kamer op 2 sept jl. voor mijn neus liggen.

Minister Verburg is bezig met een nieuwe invulling van de wetten rondom dieren. Er moet 1 nieuwe wet komen. de Wet Dieren.

De huidige dierenwelzijnswet had al 50 jaar geleden ingevuld moeten zijn. In 2002 werd er een probleemstelling door het minister hierover opgesteld.
In 2006 is de termijn voor invulling door de sector verstreken en zou het ministerie zelf invullen.
Nu een inspraakronde voor de nieuwe opzet = vertraging.

eekhoornerik

Re: Paarden uit Voorburg hebben eindelijk droge voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:06

Tja dat is nu eenmaal politiek :-D.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:11

laetitia schreef:

....en zo kan de sector paard volgend jaar het eeuwfeest vieren van het achterlopen in dierenwelzijnswetgeving in zelfs NL.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:22

Huertecilla schreef:
laetitia schreef:

....en zo kan de sector paard volgend jaar het eeuwfeest vieren van het achterlopen in dierenwelzijnswetgeving in zelfs NL.

Jep, en sterker nog... wanneer 'de sector paard' zichzelf niet beter reguleert en strenger gaat toezien op ongeoorloofde wijze van trainen en paarden houden, dan kan het feestje eerdaags wel eens helemaal afgelopen zijn.
Ruiters zijn veruit in de minderheid (op de gehele bevolking gezien), en een sterke lobby vanuit welzijnsorganisaties om de paardensport helemaal een halt toe te roepen (op basis van misstanden in training en paarden houden) zou best wel eens effectiever kunnen zijn dan wij allemaal denken.
JUIST paardeneigenaren en ruiters moeten het voortouw nemen om het welzijn van paarden te verbeteren. Op deze manier graven we ons eigen graf (en ja, dan doel ik uiteraard ook op extreme trainingsmethoden en het 24/7 ophokken).

(ps: zelf zou ik graag de factor 'geld' uit de gehele paardensport halen... dat haalt wat druk vd ketel)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:23

Klopt. Toen de Sectorraad Paarden met hun beleidsplan voor de sector aan kwam (in opdracht van minister Verburg) heeft de DB openlijk kritiek geuit op de onconcreetheid van de plannen en opgeroepen om daadwerkelijk een concreet beleid uit te werken.

Ook toen werd de DB op Bokt bekritiseerd, want ze moesten zich niet bemoeien met dit soort zaken.

Nu krijgen we weer de andere kant te horen:
De DB zou zich meer bezig moeten houden met lobbywerk en politieke inmenging.

Het is blijkbaar nooit goed ;-).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:28

Ninx schreef:
Ruiters zijn veruit in de minderheid (op de gehele bevolking gezien), en een sterke lobby vanuit welzijnsorganisaties om de paardensport helemaal een halt toe te roepen (op basis van misstanden in training en paarden houden) zou best wel eens effectiever kunnen zijn dan wij allemaal denken
.

Wereldwijd is NL ook geen schoolvoorbeeld voor paardenwelzijn en dat zint de beleidsverantwoordelijken niets.
In de beleidsnota direnwelzijnswet van 2002 wordt een voortrekkersrol geclaimd!!!! Wel, die heeft NL beslist niet mbt tot paarden.
De Hollandse School is een treffend voorbeeld.
Ook van het feit dat binnen NL wel degelijk ruiters nog niet monddood gemaakt zijn door deze school en deze wellicht de NL ruiterij níet vertegenwoordigt.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:49

justitie mag wel meer dan men denkt, maar ze willen vaak niet, justitie is zeer laks in allerlei opsporingszaken wat betreft MENSEN en DIEREN, het is een zooitje.

Dierenbescherming heeft veel te weinig inspecteurs, als ik zo om mij heen kijk... hoe in NL dieren in het algemeen worden gehouden... bij boeren, in overheidsasiels, bij broodfokkers van honden, van paarden, van biggen.... en ga zo maar door,,, dan krijg ik de slappe lach door dit soort instanties...

Onze paarden zijn verschillende malen mishandeld door mensen van buitenaf, en wat denken jullie? Dierenbescherming en Justitie doen geen moer...

Wij hebben het helemaal gehad met deze instanties, het is dat in Voorburg mensen de publiciteit hebben gezocht.... anders stonden ze nog steeds in de drek... en er zijn zoveel voorburgen in dit land...

De boerenlobby in NL is zeer sterk, en zij houden ook veel tegen... immers wetten zijn algemeen en slaan ook terug op hun activiteiten,,,

trouwens nog nooit een inspecteur gezien in amsterdam-schiphol als paarden uren en uren in een container worden opgehouden, en what about al die mensen die met een paard in hun trailer naar spanje, oost duitsland, tjechie, zuid frankrijk rijden... zonder de paarden te laten rusten op een stalling.... what about al die paardentransporten, volgepropt met pony's en paarden richting slachthuizen spanje/italie?

typisch nl, praten, praten, met alle lobbies rekening houden en jaren slap gezanik over wetgeving en de dieren ondertussen laten verrekken

deze paarden in voorburg krijgen het hopelijk beter... maar dit ligt vooral aan de burgers die er op letten... maar er zijn zoveel Voorburgen waar geen moer tegen wordt gedaan... and thats a fact....
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 30-11-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:50

Huertecilla schreef:
Wereldwijd is NL ook geen schoolvoorbeeld voor paardenwelzijn en dat zint de beleidsverantwoordelijken niets.
In de beleidsnota direnwelzijnswet van 2002 wordt een voortrekkersrol geclaimd!!!! Wel, die heeft NL beslist niet mbt tot paarden.
De Hollandse School is een treffend voorbeeld.
Ook van het feit dat binnen NL wel degelijk ruiters nog niet monddood gemaakt zijn door deze school en deze wellicht de NL ruiterij níet vertegenwoordigt.

Graag zou ik eens voorbeelden zien van hoe het in andere landen geregeld is?
En in welk is dan wel een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten zijn?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:15

@typicmagic:

er is inderdaad een te kort aan inspecteurs, ik zou zeggen meld je aan als vrijwilliger!

Niet zeuren maar doen.

Werk je zelf op Schiphol? Of heb je inside information?

En hoe kom je erbij dat de DB zich niet inzet voor de vreselijke veetransporten? Waar haal jij dat uit?
Graag concrete voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:41

Ik denk dat het grootste probleem is dat "men" en dan bedoel ik Den Haag niet voldoende subsidie schenkt aan een instantie zoals de DB.Ik denk ooit opgestart door vrijwilligers en nu eigenlijk een zelfstandige instantie met eigen wetmatige bevoegdheden zou moeten zijn. Een soort dierenpolitie. Maar zolang Den Haag zich meer zorgen maakt over commercie, zal dat nog niet snel gebeuren.

Zolang Nederlanders nog een dubbele moraal hebben en zich totaal niet bekommert om hoe dat stukje vlees op de wereld is gekomen en vet is geworden, als het maar goedkoop en groot op het bordje ligt. Zolang ze maar niet openlijk hoeven toegeven dat ze geen snars om dieren geven en het hun maar geen geld gaat kosten, komt er geen beweging in.

Ook dat ons vee naar Italie gaat en van Italie weer terug naar Nederland, dan kunnen ze wetten omzeilen, het is immers maar vlees. Zolang er steeds meer paardeneigenaren bij komen die geen snars verstand van paardenwelzijn hebben en denken dat het allemaal oke is wat die pensions bieden....en dan met name de goedkopere boerenpensions...wat boeren slaan er in eerste instantie een slaatje uit, en het nadenken over die paarden dat is de eigenaar, als ze maar niet gaan zeuren....

De overheid wel toestaat dat het in de Betuwe vol staat met van die lelijke hokken voor "hier lekker kersen eten" en dat die hokken maar een paar weken per jaar worden gebruikt....vraag mij af of het ook geen zwarte inkomsten zijn....maar wel overal schuilstallen voor dieren die permanent op een wei leven, tegen houden..Dan snappen ze toch niet waar het over gaat?
Zolang er nog gemeenten zijn waar een groep aan de touwtjes trekt, alles voor elkaar regelen en de buitenstaander in zo een gemeente alles tegenstaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:12

TheMagicLine schreef:
justitie mag wel meer dan men denkt, maar ze willen vaak niet, justitie is zeer laks in allerlei opsporingszaken wat betreft MENSEN en DIEREN, het is een zooitje.

Dierenbescherming heeft veel te weinig inspecteurs, als ik zo om mij heen kijk... hoe in NL dieren in het algemeen worden gehouden... bij boeren, in overheidsasiels, bij broodfokkers van honden, van paarden, van biggen.... en ga zo maar door,,, dan krijg ik de slappe lach door dit soort instanties...

Onze paarden zijn verschillende malen mishandeld door mensen van buitenaf, en wat denken jullie? Dierenbescherming en Justitie doen geen moer...

Wij hebben het helemaal gehad met deze instanties, het is dat in Voorburg mensen de publiciteit hebben gezocht.... anders stonden ze nog steeds in de drek... en er zijn zoveel voorburgen in dit land...

De boerenlobby in NL is zeer sterk, en zij houden ook veel tegen... immers wetten zijn algemeen en slaan ook terug op hun activiteiten,,,

trouwens nog nooit een inspecteur gezien in amsterdam-schiphol als paarden uren en uren in een container worden opgehouden, en what about al die mensen die met een paard in hun trailer naar spanje, oost duitsland, tjechie, zuid frankrijk rijden... zonder de paarden te laten rusten op een stalling.... what about al die paardentransporten, volgepropt met pony's en paarden richting slachthuizen spanje/italie?

typisch nl, praten, praten, met alle lobbies rekening houden en jaren slap gezanik over wetgeving en de dieren ondertussen laten verrekken

deze paarden in voorburg krijgen het hopelijk beter... maar dit ligt vooral aan de burgers die er op letten... maar er zijn zoveel Voorburgen waar geen moer tegen wordt gedaan... and thats a fact....

niets aan toe te voegen....je hebt helemaal gelijk..
maar het is niet alleen in nederland zo,hier in frankrijk is het niet beter....regels genoeg en wetten....maar als er niet gecontroleerd wordt heb je er niet veel aan.