KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:17

Katja schreef:
Heb je enig idee hoe de test werkt Janneke? Niet reageren (het gevolg van training) is namelijk niet noodzakelijk goed.

Ja, dat weet ik!

Ik weet dat het niet noodzakelijk goed is, maar het beinvloed heel je test, waardoor hij imo geen waarde meer heeft.

Anya

Re: KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:25

Vooraf oefenen maakt niet uit voor de uitkomst, maar het beïnvloedt de uitkomst wel.

edit: dat schrijft janneke ook :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:28

Maar omdat het niet noodzakelijk een verbetering is zal het ook niet veel gebeuren.
Ik vind het in ieder geval erg interessant en vind het ook een goede zaak van het KWPN dat ze hier tijd in gaan investeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:51

De paraplu test is een vrij standaard test om gedrag te scoren. Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat ze dit nog niet eerder deden.
Wel erg interessant op de lange termijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:37

sanne83 schreef:
De paraplu test is een vrij standaard test om gedrag te scoren. Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat ze dit nog niet eerder deden.
Wel erg interessant op de lange termijn :j

Dit soort testen zijn lang geleden ook al uitgevoerd. Echter is er toen geen resultaat bekend gemaakt.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:41

wie kan mij uitleggen waarom je liever een nerveus bangige paard hebt dan een stoer niet bang paard?
snap daar de logica niet van eerlijk gezegt.

waarom zou een (i.m.o)on opgevoed paard wat overal van schrikt makkelijker grand prix kunnen lopen dan een wel opgevoed paard wat niet snel schrikt maar evengoed voldoende potentie heeft om het hoog te schoppen in de sport?

heb persoonlijk toch liever een hengst die manieren heeft en niet over van gaat flippen dan eentje die je contant in je nek staat te hijgen van angst wat uiteindelijk alleen maar tegen werkt in zijn prestaties.

heb een jaar op een stal gewerkt waar ze alleen maar paarden hadden voor de keuring maar werkte liever met de hengsten die niet lekker attent waren en niet overal hard van weg liepen.
genoeg dieren in me handen gehad die echt veel potentie hadden maar juist te angstig waren en daarom ook op de keuring niet goed naar voren kwamen terwijl ze het anders nog wel ver hadden kunnen schoppen.

daarom vraag ik me af waarom liever een angstig dier dan een stoere knol

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:06

Dat is persoonlijk, zoals ik al eerder zei, zijn stoere paarden vaker wat brutaal en dominant en daardoor is het soms moeilijker met deze paarden te werken. Buiten dat om kun je in je training gebruik maken van de sensibiliteit van een ietwat gevoeliger en nerveuzer paard. Die krijg je vaak wat makkelijker heet en ze hebben vaak wat meer show.

Ik zeg met opzet 'vaak', want natuurlijk zijn er ook wel koele paarden die fijn te bewerken zijn en elk paard is uniek, net zoals elk mens dat is. In de eerste plaats moeten de karakters van het paard en de berijder passen, dat staat voorop.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 01:58

Ik zou het wel graag willen weten als ik een dekking koop of dat van een schrikkerige of van een coole hengst is. Het ene is inderdaad niet per se beter dan het ander, maar ik heb persoonlijk wel een sterke voorkeur (voor cool ;)).
In de topsport hebben ze waarschijnlijk het liefst gevoelige, schrikkerige dieren, en op lager niveau juist de coolere.

Misschien dat daarom hengstenhouders juist geen schriktraining met hun hengst gaan doen, want als ze dat wel doen dan komt hun hengst bekend te staan als 'niet sensibel', en dan hebben de topruiters sowieso geen interesse, dus wordt het nooit een top-hengst (terwijl hij voor wat lager niveau uitstekend geschikt is, daar niet van :D)

Het is gewoon fijn om te weten als je een dier of dekking koopt, en dit lijkt mij een poging om daar systeem in te brengen. Op zich een goed plan. Of het in de praktijk ook gaat werken weet ik niet.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:01

Over het algemeen weet je toch of een hengst sensibel is of niet, als je hem een paar keer gezien hebt of er meerdere nakomelingen van ziet weet je het toch ook.
Daar ben je toch niet zo'n test voor nodig, en iedereen weet toch dat een iets rillerig paard vaak beter springt dan een trapzak. Dat hoeft nu toch niet meer onderzocht te worden.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:50

oke maar neem nou de algemeen bekende hensgt jazz, staat er om bekent toch wat nerveusere moeilijkere nakomelingen te hebben. echter ben ik tot de conclusie gekomen dat niet iedere nakomeling deze eigenschappen heeft. wat in mijn ogen ook weer te maken heeft met de moederlijn maar ook de opvoeding.
heb destijds op school hele discussies hier over gevoerd maar mijn leraar was vast van mening dat je hoe dan ook van jazz een lastig paard krijgt. hoe denken jullie daar dan over?
als je zegt dat je voor koop of dekking daar ook op let. het hoeft dus niet altijd zo te zijn.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:21

Nee, natuurlijk niet, maar dat weet je toch met deze test ook niet.
Een paard blijft altijd een individu, en als een paard bv een vader heeft die over het algemeen een heet karakter door fokt dat heus niet bij alle nakomelingen zo zijn, en daarbij heeft de moeder ook nog eens een hele grote invloed.

inspekteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:14

ik had graag de reactie van de paarden willen zien maar ik sta wel helemaal voor deze test :D :o

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 06:08

Nu heb ik een paard dat de politie training gevolgd heeft, dus die schrikt helemaal nergens meer van. Maar om elk dressuurpaard over oranje zeiltjes te laten lopen en paraplus op zijn hoofd te laten neerdalen gaat mij te ver. Met Mechelen voor de deur zou ik ze laten wennen aan knallende champagnekurken. omvallende kerstbomen en de reuk van Belgische frieten. :D

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 07:59

Onze paarden die een merrietest hebben gelopen die hebben de test ook gedaan. Wij kregen daarna wel een dvd thuis met de opname van je eigen paarden.
Op zich valt de reactie wel mee, maar toch zit er wel risico aan. Ik ken een paard die ergens van schrok en zijn been op 3 plaatsen brak.
Een paard expres ergens van laten schrikken vind ik nergens voor nodig, en al helemaal niet voor zo'n test.

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:37

Wel Beter vind ik :o

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:49

wat goed! daar worden ze ook rustig van! :P

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:59

badtothebone schreef:
Op zich valt de reactie wel mee, maar toch zit er wel risico aan. Ik ken een paard die ergens van schrok en zijn been op 3 plaatsen brak.
Een paard expres ergens van laten schrikken vind ik nergens voor nodig, en al helemaal niet voor zo'n test.
Onze paarden die een merrietest hebben gelopen die hebben de test ook gedaan. Wij kregen daarna wel een dvd thuis met de opname van je eigen paarden.

Ik ben het wel met je eens een paard testen is okee.
Maar een paard express laten schrikken met alle gevolgen vandien
Vindt ik ook niet helemaal nodig.

En als mensen het weten kunnen ze het oefenen thuis.
Bij de mini's wordt dit ook veel gedaan allerlei oefeningen is wel leuk met je paard bezig zijn

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:25

ik ben benieuwd hoe mijn paard zal reageren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:57

Goeie zaak! Dit soort testen kunnen echt meewerken aan het in beeld brengen van het karakter en op die manier bijdragen aan bijv. een goede match tussen hengst en merrie, maar ook als t gaat om verkoop, tussen paard en potentiele eigenaar!