Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:36

Die van mij staan ook 24/7 buiten, en als het zo'n blubszooi zou zijn doe je er wat aan. Punt.
Als er een ex-paard van mij zou staan zou ik me toch wel ongerust maken. Dacht ik reageer maar niet op direct de aantijgingen over 'mensen die een paard 24/7 in een box hebben staan'. Waarom direct denken dat mensen op deze situatie reageren hun eigen paard 24/7 in een box hebben staan?
Ik heb er alle begrip voor als paarden af en toe eens door de modder heen moeten, of zelfs in de modder staan, zullen ze niets van krijgen. Maar deze situatie is niet van de laatste dagen of weken, het is al tijden zo. En dat is niet goed voor paarden / pony's van welk ras, leeftijd of wat dan ook.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:40

Echt triest dat dit nog niet 'erg genoeg is voor de Nederlandse wet'! Dat is toch op zijn zachts gezegd ontzettend raar?

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:49

Wat zielig voor de paardjes, ik snap niet waarom de eigenaar er zo mee omgaat. ;(

4EverHobbes

Re: Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:09

Schandalig dat dit niet erg genoeg is voor de Nederlandse wet. NU kunnen ze er misschien nog wat aan doen en komen de beesten er hopelijk nog redelijk van af. Wanneer is het erg genoeg, als ze zichtbare blessures, wonden etc hebben?? Arme arme dieren...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:55

*Gaat op haar handen zitten, niet reageren .. niet doen*

@ NickAltena: Dat sommige paarden binnen opgesloten staan is inderdaad geen gezonde en natuurlijke situatie.
Dat veranderd echter niks aan het feit dat deze paarden er ook niet gezond bij staan.
Weilanden zijn nooit echt droog in Nederland, niet snel althans haha, maar dit is wel een erg extreme situatie! Waarbij
deze dieren ook geen droog plekje hebben om te liggen, dus niet kunnen rusten. En daarbij echt lettelijk
tot hun knieen in de modder stonden. Dat is wel even wat anders dan gewoon een modderig stukje weiland! (Tegen dat laatste
heb ik absoluut geen problemen).

Wat wil ik nou zeggen: Dat anderen paarden het ook slecht hebben, praat deze situatie niet goed!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:30

CoopersB schreef:
En dan vinden ze het gek als de burger het heft in eigen handen neemt!!!!!!

Euh, stel je eens voor dat die burger inderdaad het heft in eigen handen gaat nemen voor paarden.
Stel je voor dat ze alle paarden die in een stal, of stand leven gaan loslaten. Lopen er zomaar 100.000 paarden los.....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:51

Ik begrijp niet zo goed wat er tegen de argumenten van Nick Altena is in te brengen, ook hij ziet die bagger niet graag, dat schrijft hij ook. Daarbij maakt hij ook een vergelijk van alle onzichtbare paarden.

HC maakt exact hetzelfde punt.

En mijn mening sluit daar ook op aan.

Dit gaat om niets meer en niets minder dan een ordinaire burenruzie immers het OM bemoeit zich er mee, waarom dan nog doorgaan met deze heksenjacht?

Citaat:
Het OM beslist binnenkort of Quirine de K. strafrechtelijk wordt vervolgd.

Iemand beweerde respect voor de buurtbewoners.
weer een quote uit artikel van de telegraaf

Citaat:
De politie moest eraan te pas komen om escalatie te voorkomen.

Voor geweld heb ik geen enkel respect. Heksenjachten heb ik ook geen enkel respect voor. Hier stopt iedere dialoog.
Er is niemand die graag ziet dat de paarden in de blub staan, er zijn stappen ondernomen, is het nu niet genoeg geweest to focussen op alleen deze situatie? Het komt er hier op neer degene met de grootste mond krijgt de media aan zijn zijde. De veroordeling is gemaakt. De telegraaf heeft betreffende eigenaar niet eens aan het woord gelaten, stel je nu toch eens voor dat het de gemeente is die dwars ligt met vergunningen?

De welzijnswet, daar hoor je energie in stoppen, niet één geval van de zovele gevallen. Hier gaat het om een burenruzie die maar doorgaat terwijl er al instanties mee bezig zijn.
De energie zal beter naar betere regelgeving uit horen te gaan, ook voor de wevers in donkere stallen zonder gezelschap.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:43

Hallo, ik denk dat ik ook even mijn zegje wil doen. Ik denk dat het belangrijk is dat in de welzijnswet komt te staan:
minimaal halve hectare grond nodig per paard, minimaal schuilgelegenheid en een droog stukje. Geen 23-24 uurs opsluiting geoorloofd. Een minimale aantal uren los in wei of paddock. Minimale afmetingen van stal (vul maar in) met uitloopje en een minimaal aantal voer en drenkbeurten per dag van ? (6x?)
Maar ik snap wel waarom men moeilijk doet met het maken van een welzijnswet. Het heeft veel financiële consequenties waardoor heel veel mensen afscheid zullen moeten nemen van hun favoriete dier/hobby/sport. Waardoor heel veel mensen pijn in hun portemonnaie gaan krijgen, omzet gaan verliezen etc. Ik zelf waarschijnlijk ook want ik huur een stal zonder uitloopje :D Maar ik geloof echt dat het voor de dieren uiteindelijk beter zal zijn.
Ook ik heb een hekel aan heksenjachten en boze buren maar ik denk wel dat de eigenaresse iets had kunnen doen om een droog plekje te genereren. Nu lijkt het of ze er niets aan wil doen en afwacht tot het weer zomer is.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:02

'Heksenjacht' laat ik in het midden...

Maar beelden spreken boekdelen!
En men ziet dat de situatie van deze paarden duidelijk niet verbeterd is...
Dus begrijpelijk dat mensen hun stem laat horen en hierop reageren.

Wees nu eerlijk.. dit is geen gezond situatie voor een paard of pony om zo te leven.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:11

Iets om te overdenken :

Zou je er zelf heen durven gaan als je in haar schoenen stond ?

Ik denk dat die mevrouw weinig zin heeft in gebroken poten zoals beloofd was in dat filmpje..... en dr neus begrijpelijk daarom liever niet laat zien.
De dame die daar zo voor die camera stond te schreeuwen zal vast de enige niet zijn waarmee ze het niet kan vinden.
Met een groep iemand intimideren zorgt er nou niet echt voor dat men dan met een gerust hart daar bezig gaat lijkt me.
Er is nml. nogal wat ge-uit door diverse mensen ( die heel erg blij mogen zijn als ze niet aangeklaagd worden ! )

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:14

tjee en ik maar denken dat het bij mij een blubberzooitje is :( met een warme schuilstal vol hooinetten en een bestraate paddock ( helaas veel plassen met opspattend modder maar ook veel goede stukken waar ze kunnen slapen eten etc..

hoe kun je dit je paarden aan doen |( wordt er erg verdrietig van |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:16

tja, peerden staan er niet goed bij........... dat staat vast......... en de buurtbewoners voeren een vete, ook dat staat vast........

loose, loose situation voor dier en mens!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:16

sja ik denk toch dat deze dame tijd zat heeft gehad om de boel te veranderen daar, zo als het nu is kan het niet dat lijkt me duidelijk.

en er zijn nog mensen hier dit het goed proberen te praten, das helemaal apart. mijn paarden lopen ook altijd buiten, maar hebben een droge paddock. dat lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:20

sassefras schreef:
en er zijn nog mensen hier dit het goed proberen te praten, das helemaal apart.

Kun je aanwijzen waar iemand het goed praat?

edit = typo
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 25-11-09 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:21

Allegandra schreef:
Schande...
Hier zakt me broek van af...

inderdaad...
hier bestaan geen riemen voor..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:24

Komt tevens zo in hart van nederland zie ik net.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:31

Als al die mensen nou eens samen iets gaan doen wat het probleem oplost?
Zou dat niet beter zijn dan de boel laten escaleren?
Het is gewoon heel erg nat in nederland en dan krijg je dit als je maar een klein stukje land heb.Ik vind het ook triest voor die paardjes hoor,maar het lijkt me beter als ze er een oplossing voor zoeken en die vrouw helpen?Ik kan me niet voorstellen dat die vrouw de hulp zou afslaan.Ik zou ze met beide handen aan nemen!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:43

jeetje, en die eigenaresse zegt gewoon : een paard is een buitendier en het is helemaal niet zielig |o
Ik kan hier echt met mijn pet niet bij, en die man van de Db zegt dat ze daar al 10 jaar mee bezig zijn.
Moet dat dan echt zo lang duren ?

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:45

Nou heb het net op tv gezien...

Ik ben ook wel voor zoveel mogelijk buiten, maar deze paarden staan in een soort volkstuintjesomgeving, zeker 30 cm in de drek (lees modder en mest). En dat moet dan kunnen, tjonge jonge...
En dan zegt die mevrouw: meneer, paarden die op stal gaan, die gaan dood :Y) Zij snapt er echt niks van... Teveel op stal is niet goed, maar teveel in de modder, zonder de mogelijkheid om op droge grond te kunnen bewegen, dat is ook niet goed.
En dat de dierenbescherming al 10 jaar bezig is met deze mevrouw, dat zegt over de dierenbescherming ook wel weer genoeg :(

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:05

ter uwer info :

http://paarden.dierenbescherming.nl/misverstanden

Op de beelden zoals die eerder getoond zijn was er OOK droge grond te zien (wel slecht in beeld gebracht natuurlijk )
Als het paard dan in de modder wil staan ipv. op dat droge stuk ....

Een schuil-stal is geen verplichting....
Ze KUNNEN bij haar droog staan....en dat is al heel wat in Nederland waar veel gemeentes zelfs een verbod hebben op het bouwen van een schuilstal.

Ze hebben voldoende eten en drinken zover ik begrepen heb.
De paarden zien er niet uit alsof ze uitgehongerd zijn.
Dat andere daar een andere mening over hebben is hun recht, maar dit heet niet mager in MIJN ogen.

Ze krijgen hun medische verzorging ?
De hoeven worden onderhouden ?

Punt..... einde verhaal en als daar ook maar een droge plek te vinden is komen die paarden terug.....

Dat iemand anders denkt over hoe een paard op een andere manier te moeten houden is zijn/haar keus.
Maar deze hetze is niet normaal nmm.
Ga er met z'n allen met een kruiwagen tegen aan om er zand en houtkrullen en tegels in te dumpen ipv. je tijd te verdoen op een forum.
Ik woon erg ver weg.... maar wil desnoods nog komen helpen !
Die paar kuub zand wil ik dan ook nog wel schenken als het om het geld gaat.
Lijkt me een stuk zinvoller dan deze onzin,

Gegroet dus maar weer....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:37

LesleyLady schreef:
Nou heb het net op tv gezien...

Ik ben ook wel voor zoveel mogelijk buiten, maar deze paarden staan in een soort volkstuintjesomgeving, zeker 30 cm in de drek (lees modder en mest). En dat moet dan kunnen, tjonge jonge...
En dan zegt die mevrouw: meneer, paarden die op stal gaan, die gaan dood :Y) Zij snapt er echt niks van... Teveel op stal is niet goed, maar teveel in de modder, zonder de mogelijkheid om op droge grond te kunnen bewegen, dat is ook niet goed.
En dat de dierenbescherming al 10 jaar bezig is met deze mevrouw, dat zegt over de dierenbescherming ook wel weer genoeg :(

Wat ik me nou afvraag als ik dit lees.... en je bent niet de eerste die schrijft

Hoe kan het nou dat ze daar al jaren mee bezig zijn ?

Ja.... Hoe kan dat nou.... hier al jaren mee bezig zijn als het zo slecht voor die paarden is als men hier doet voorkomen ?

Die hoeven en benen mankeren na al die jaren dus blijkbaar nog steeds niets ?
Want anders lijkt het me toch sterk dat men met die zelfde dieren nog steeds zeer regelmatig uren lang door bos/ hei en over het strand kan rijden ?

Heb je daar overigens wetenschappelijke gegevens over dat dit (in de modder staan) slecht zou zijn ?

Over het op stal staan zijn nml. wél wetenschappelijke gegevens die aantonen dat dat slecht is voor het dier .... maar daar hoor ik er hier zeer weinig over.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:44

Ik dacht dat bokt zo recent mogelijk werkt!!! Niet dus :S

De paarden zijn al ongeveer een week weg bij de Loo-laan(stond afgelopen week al in de krant hier). Oke ik ben eerlijk de verblijfplaats laat de wensen over maar ze kregen wel voldoende eten zover ik van een vriendin van me begreep en die woont tegen over.

Het klopt dat er al jaren klachten zijn en dat is ook voor een groot gedeelte terecht maar er word nu wel erg met gif gespuugd.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:50

NickAltena schreef:
Zo... ik ga me er ook eens mee bemoeien.
Een van die paarden is voorheen nml. van MIJ geweest.

Ik heb met grote ogen deze hetze zitten volgen.
Angst....dat is wat ik heb, voor de toekomst van deze paarden.
Angst gezien de berichten en gedachtes van de "paardenkenners" op een forum zoals hier geschreven hebben.
Want in mijn achterhoofd zitten en hoor ik hoofdzakelijk de "traditionele" gedachtes zoals vele mensen die hebben in en over "het houden van "het "normale" paarden leven.

Hierboven schreef iemand een stukje, ik haal die gedeeltelijk even aan maar/want zo zijn er vele geschreven.
Ik heb er nu wel mijn eigen "kijk op de paardenwereld" versie van gemaakt zoals IK die om me heen als een kwelling voor dieren zie.... opdat jullie snappen waar IK straks bang voor ben.

Ik ken nml. ook een "buurman" (heel erg veel eigenlijk) die hun paard zijn leven lang (nu 18 jaar) netjes in een mooie droge, maar donkere stal opsluit, die wel dagelijks een heel uur in de bak mag rijden en helaas ook netjes schoon drinkwater , biks en hooi krijgt.
3 muren van een paar meter hoog, alleen aan de voorkant een dicht hek..... soms gewoon vastgebonden omdat i anders wat raar staat te doen als schoppen of weven enzo.

Ik heb ze er al eens bij willen halen....maar de DB wil er niets aan doen, raar he ?
Ze zijn niet eens wezen kijken toen ik ze belde.
Hebben ze eten en drinken ? was hun vraag.
Uhh...ja gelukkig wel.... was mijn antwoord...
Mooi....dan hoeven we niet te komen....

En die eigenaar ????
Ik heb ze al zovaak gewezen op internet, boeken en wetenschap dat het toch echt niet goed is voor hun dier ze zo op te sluiten.
Ze doen er NIETS aan of mee ..... eigenlijk net zoals deze dame niets aan de modder doet..... Wat ik overigens niet goed praat !

IK begrijp die traditioneel denkende paardenmensen ook echt niet hoor.
Hoe kan je nou zeggen dat hier niks aan de hand is en dan wel over andere lopen te mopperen ??
Ook dat stal-paard kan amper voor uit komen of liggen , heeft geen contact met soortgenoten en staat de hele dag in zijn eigen stront en pies te soppen.

Ik vind dát diep triest en van mij mogen ze van dit soort mensen de paarden dan óók snel afnemen en elders herplaatsen.
Zo iemand verdient nog geen rat.

LIJNRECHT tegen over de mensen die hier mee zitten te schreeuwen met wat "buurtjes".

Tja.... de wetten en regeltjes he.... en vooral die menselijke gedachtes.....
Let wel... ik ben ook niet blij als ik die modder zie en een droge plek moeten ze wat mij betreft ook hebben.
Maar wie gaat hier nu beslissen wat goed is voor deze paardjes en op welke gronden is dan DIE mening gebaseerd ?

IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat mijn oude paardje die daar nu echt niet te dun staat te wezen. knettergek wordt in een stal.
IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat indien dit paardje op stal wordt opgesloten.... het eindig bij de slager.... als onhandelbaar.
Zijn jullie dan blij dat het "netjes" opgelost is volgens de Ollandse maatstaven ?

Ja.... een droge plek moeten ze hebben..... ook volgens MIJN mening.
Net als een veel groter stuk grond mij veel blijer zou maken.
Maar deze paardjes hebben het in MIJN ogen nog altijd veel beter dan het merendeel van de paarden in Nederland.

Ik denk dit overlezend dat ik de Telegraaf en de lokale nieuwszender ook maar eens ga bellen.... want ik breek niemands poten omdat die er anders over denkt dan ik.
Ik heb het ook al vaak zat uitgelegd en ze doen er niets aan.
Dierenbeulen optimaforma.... in MIJN ogen....

Eens zien wie dan van al die duizende eigenaren zijn "probleem" dat óók al jaren bestaat op zeer korte termijn heeft opgelost zonder in een modderpoel te belanden.

Ow...super woman ?

Moet je doen joh...die paarden daar weg halen !
Hoe dom kan je wezen dat op een openbaar forum aan te kondigen met het alibi er bij geschreven.....

AMEN

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:51

dubbel post :Y)

Lauraaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:58

Dat er modder ligt kan iedereen zien... maar ja dat is nou eenmaal zo met dit weer. Maar de paarden hebben gewoon een droge plek om te staan én te liggen hoor, en dat doen ze dan ook! Ik rij nu al bijna 8 jaar bij Quirine en weet dus hoe er met de paarden wordt omgegaan en dat is zeker niet slecht. Vanmiddag weer lekker even naar het strand geweest met de paardjes.
Mensen trekken hun conclusies door alleen de beelden van tv-west en hart van nederland. Die laten de plek waar ze droog kunnen staan niet goed zien (want zo ongeveer iedereen denkt dat die plek er niet is) en zo worden er wel meerdere dingen verdraaid. En wat die buurtbewoners betreft... kap met wit brood geven aan de dieren, zeker aan een oude hond! (wie is hier nou een dierenbeul? ;) ).