Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:11

KiWiKo schreef:
maar wie zegt dat het voor het paard vervelend is, althans waar is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?

Waar is de wetenschappenlijke onderbouwing dat het niet vervelend is voor een paard?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:12

er is op mentaal vlak gemeten dat paarden die niet op top-niveau getraind worden door topruiters en die ineens een paar weken gedwongen worden in een hyperflexie houding te lopen, daar zich niet helemaal prettig onder lijken te voelen...

goh, is dat vreemd? Er wordt toch niet voor niets gewaarschuwd dat een gemiddelde ruiter niets te zoeken heeft bij Hyperflexie? En het gemiddelde paard, wat er niet op een fatsoenlijke manier naartoe is getraind, ook niet... Dus hoe kun je die onderzoeken als maatstaaf nemen voor het psychische effect van Hyperflexie op toppaarden en topruiters die het als aanvulling op hun training gebruiken? Dat is toch niet representatief?

Ik ga toch ook niet uit niets mensen de training van een topsporter laten volgen en die in de split duwen, of in een vogelnestje trekken binnen 3 weken, krachttrainingen laten volgen met dezelfde aantallen en gewichten en 20 uur per week laten trainen en dan verwachten dat die personen vrolijk en blij en zonder blessures die 3 weken doorkomen?

Als ze onderzoek willen doen naar Hyperflexie, dan zullen ze dat moeten doen met medewerking van de steeds groter wordende groep top- en subtopruiters in Nederland die trainen onder begeleiding van Sjef Jansen, Anky van Grunsven en ruiters/trainers waarvan zij aangeven dat die hun manier van rijden en trainen op een goede manier doorgeven aan hun leerlingen. Zodat je weet dat diegene op 1 lijn zitten en het geen "wannabees" zijn, en dat diegenen ook weten welke paarden en leerlingen geschikt zijn om volgens die methode te trainen en welke niet. En dan kun je bij die combinaties gaan meten, tijdens trainingen, losrijden en wedstrijden, over langere periode, en vergelijken van de medische gegevens over langere tijd en blessuregevoeligheid en prestaties en die eventueel vergelijken met verschillende controlegroepen die op andere wijzen worden getraind en op dezelfde wijze worden gevolgd (ook op medisch gebied). Pas als die groep groot genoeg is zul je statistisch gezien steeds betrouwbaardere informatie krijgen over de invloeden van hyperflexie en andere trainingswijzen.

Laat men absoluut niet alleen hyperflexie onder de loep leggen, maar juist verschillende trainingswijzen (ook Pat-Parelli, Monty Roberts, oude Klassieke dressuur (Spaanse/Franse rijschool) methoden en bitloze trainingen, zodat men een goed referentiekader heeft van wat training eigenlijk met een paard doet, en dat men ook onderscheid kan maken tussen stressniveau van paarden wat opvoedings- en karakter gerelateerd is, en men eruit filtert wat ligt aan wel of geen passende combinatie met de ruiter (op hoger niveau zal men in mijn ogen eerder geneigd zijn een paard weg te doen als de klik er niet is, dan op lager niveau, vanwege de hoge prestaties die gevraagd worden en daarmee bereidwilligheid van het paard om mee te werken, wat men nodig heeft)

Alleen kritiek geven over 1 bepaalde trainingsmethode en die verbieden omdat die bepaalde waardes geeft, terwijl niet eens goed onderzocht is wat voor waardes er uit trainingsmethodes komen die men wel als goed ziet, is niet objectief.

Net als dat zachte heelmeesters stinkende wonden kunnen maken, kan het zo zijn dat bepaalde trainingsmethoden voor het oog misschien niet zo vriendelijk overkomen, maar voor het paard (of bepaalde karakterpaarden) misschien wel veel rust en duidelijkheid geven.

Dat zijn dingen die je je af kan vragen en die je zou moeten onderzoeken. Zonder vooroordeel!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:12

Redneck: ik heb mijn hengsten nooit langer dan enkele seconden in die houding zien lopen, maar misschien zijn zij wel uitzonderingen. En merries? En, omdat het paard het kan, betekent nog niet dat het prettig is.. Als ik iemand op jouw rug zet die dan ook nog eens jouw kin naar je borst trekt zodat je niets meer kunt zien vind jij dat dan prettig? Lijkt me niet. En het lijkt me dat onze paarden dat ook niet zo prettig vinden... Daarnaast zie je regelmatig beelden van paarden die heel wat verder getrokken worden, echt met neus tegen de borst aan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:14

ThePast03 schreef:
KiWiKo schreef:
maar wie zegt dat het voor het paard vervelend is, althans waar is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?

Waar is de wetenschappenlijke onderbouwing dat het niet vervelend is voor een paard?

op dezelfde plek als waar de wetenschappelijken onderbouwing is dat het wel vervelend is voor een paard :D :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:53

lakshmi schreef:
Hmm ik snap ook niet zo goed wat bovenstaande cynici nu precies bedoelen. Zouden ze liever willen dat het niet wordt verboden? De hedendaagse paarden 'sport' is toch al te gek voor worden, hiermee wordt in ieder geval ergens een grens getrokken, hopelijk zullen meer volgen.

Dat zijn voorstanders van deze walgelijke trainingsmethode. ;)

Vind het in elk geval een prima initiatief van de Amerikaanse federatie, hopelijk volgen er meer in de rest van de wereld en ook op meerdere gebieden in de paardensport. :j

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:49

lakshmi schreef:
ook nog eens jouw kin naar je borst trekt zodat je niets meer kunt zien vind jij dat dan prettig? Lijkt me niet. En het lijkt me dat onze paarden dat ook niet zo prettig vinden... Daarnaast zie je regelmatig beelden van paarden die heel wat verder getrokken worden, echt met neus tegen de borst aan..

allemaal aannames en meningen, je kan simpelweg niet voor een paard bepalen wat fijn is en wat niet. Als ik paarden in de wei zien lopen met alle regen van de afgelopen dagen, vind ik dat ook zielig. Wil dat zeggen dat de paarden het erg vinden om in de regen te staan?

goed stuk Joyce, jammer dat niet meer mensen er zo tegenaan kijken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:27

Rodeoshows vind ik velen malen erger dan hyperflexie.

Edit: ik vind hyperflexie ook al niet kunnen dus het betekend niet dat ik voorstander ben van hyperflexie
Laatst bijgewerkt door samoth op 24-11-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:31

lakshmi schreef:
Redneck: Als ik iemand op jouw rug zet die dan ook nog eens jouw kin naar je borst trekt zodat je niets meer kunt zien vind jij dat dan prettig?

Nou, eens even kijken. Verhoudingsgewijs (qua gewicht) praat je dan over een klein formaat rugzak. Dat kan ik wel aan. En met de kin op de borst heb ik regelmatig gelopen, in de regen tegen de wind in. Ook geen probleem.

Overigens loopt een paard op vier benen en heeft ook nog eens een veel breder gezichtsveld dan ik, dus je vergelijking gaat een beetje mak. Appels en peren.

Monnie_

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:45

joyce b kiwiko dat soort mensen die hier blijven reageren petje af hoor.. mijn moed is me onderhand in mijn schoenen gezakt. Wat je ook zegt het lijkt toch niet aan te komen. Ga door jullie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:14

lakshmi schreef:
HC, het is toch om te huilen. Nou ja. Het is iig een begin, misschien dat de rest van de schaapjes nu wel zullen volgen.
En dan wordt er nog gezegd dat er Niet Bewezen is dat het schadelijk is voor het lichaam. Wie heeft ooit een paard uit zichzelf zo zien lopen? En waarom wordt het psychische aspect niet in beschouwing genomen?

Het is inderdaad gewoon triest.
Om weer naar iets voor vrouwen begrijpelijks te grijpen: verkrachting is op zich ook niet schadelijk voor de gezondheid. Tenmiste, de lichamelijke dan. Als ik het goed begrijp is dat dan ook geen punt, of zit dat buiten in die blinde vlek want betreft geen paarden? Wat ze zelf met hun paard uitspoken is wat anders, want doen zíj.

Overigens begrijp ik NIETS van de FEI. In november 2008 heeft ze verklaart Hyperflexie als methode zoals die nu wordt toegepast te zien als geestelijke dwang en niet toelaatbaar te vinden.
Waar dat gebleven is in hun werkelijke beleid en verdere implementatie? Zeker in dezelfde doofpot gegaan waar ook hun nul-optie tegen doping in zit.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:16

dat eerste stuk huertecilla slaat echt NERGENS op.. zeer triest van jouw kant idd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:33

HC, als blijkt uit GOED en onafhankelijk onderzoek, dat Volgens de huidige experts van HF/Hollandse School Correct toegepaste HF inderdaad geestelijke en/of lichamelijke schade aanricht aan de paarden die er mee getraind worden, dan zal ik echt niet diegene zijn om er tegen alle wetenschappelijke bewijzen in het zal verdedigen. Maar, zoals ook recent onderzocht is door 2 Nederlandse wetenschappers, is er nog GEEN GOED eenduidig onderzoek geweest met wetenschappelijk betrouwbare resultaten waarbij ook goed rekening werd gehouden met andere mogelijke variabelen.

Dus laat ze alstublieft goed onderzoek opzetten. Het aantal paarden dat (deels) zo getraind wordt stijgt met het jaar.
MAAR, dan ook andere trainingsmethoden op dezelfde manier onderzoeken om goed te kunnen zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende trainingswijzen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:43

Ben het helemaal met je eens Joyce B. Het is gewoon absurd dat er in Amerika al regels worden gemaakt gebaseerd op aannames, en dat ze aan de andere kant andere trainingsmethodes toestaan op basis van diezelfde aannames.

Ik weet één ding: mijn paard was een stuk minder gelukkig toen ik nog "klassieke trainingen" kreeg. Laat ze DAT maar eens meten!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:49

Monnie, het stond ook niet in het statement maar op de site blijkbaar wel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:52

joyce B schreef:
Dus laat ze alstublieft goed onderzoek opzetten. Het aantal paarden dat (deels) zo getraind wordt stijgt met het jaar.
MAAR, dan ook andere trainingsmethoden op dezelfde manier onderzoeken om goed te kunnen zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende trainingswijzen.

Stretchen heeft zin.
Het onder druk, wijkend voor as(s)ociatie met P+, laten uitvoeren is ethisch simpel niet acceptabel.
De hele discussie over wel/niet schadelijk is gewoon onzinnig. Annu nu hoor je zo niet met een dier om te gaan.
Het is luiheid en onkunde om via de dwangweg (hyper)flexen af te dwingen.
Het kan ook op basis van vrijwílligheid naar een R+.

Verder is het streven naar die mallote hoofdhouding volstrekte onzin.
Relatieve elevatie zit aan de achterhand en de houding van hoofd/hals heeft vrijwel geen invloed op de gewichtsverdeling.
Ook loopt een macho hengst patsend nergens héén; daarvoor moet hij nl. kunnen zien waar hij zijn klompvoeten neerzet. Zo niet maakt zijn rivaal gelijk korte metten met hem of gaat hij hopeloos af bij de meiden die hij wil imponeren :D
Het hoofdhouding-fetisch is slechts een product van aangeleerde hulpeloosheid afdwingen; controleer de kop en je controleert het paard.
Dat wordt onderstreept door het opleiden van plofpaarden. Dressuurprijzen voor een combinatie welke nog niet eens die prijs op kan halen. Goed paardrijden of een zelfbevredigingsclubje?

Dat het betrouwbaar veilig kunnen ríjden verloren gegaan is, is zoals het is, maar dat het paard als middel voor de persoonlijke ambitie wordt gedwongen is 19de eeuwse bio-ethiek.
(Hyper)Flexen heeft zin. Dat is het hele punt niet. Het betreft de ethiek van met je dier omgaan :)*

Zie het als een test voor sociale intelligentie
Maak het de moeite waard en je paard wíl het.
Net sex met je partner :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:55

Ach, wat een hypocriet geneuzel...
Laten eerst maar eens wat aan doen aan de trainingen van de Tennessee walking horses (die echt niet te vergelijken is met die van NL tuigpaarden).
http://www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:58

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:

Stretchen heeft zin.
Het onder druk, wijkend voor as(s)ociatie met P+, laten uitvoeren is ethisch simpel niet acceptabel.
De hele discussie over wel/niet schadelijk is gewoon onzinnig. Annu nu hoor je zo niet met een dier om te gaan.
Het is luiheid en onkunde om via de dwangweg (hyper)flexen af te dwingen.
Het kan ook op basis van vrijwílligheid naar een R+.

Verder is het streven naar die mallote hoofdhouding volstrekte onzin.
Relatieve elevatie zit aan de achterhand en de houding van hoofd/hals heeft vrijwel geen invloed op de gewichtsverdeling.
Ook loopt een macho hengst patsend nergens héén; daarvoor moet hij nl. kunnen zien waar hij zijn klompvoeten neerzet. Zo niet maakt zijn rivaal gelijk korte metten met hem of gaat hij hopeloos af bij de meiden die hij wil imponeren :D
Het hoofdhouding-fetisch is slechts een product van aangeleerde hulpeloosheid afdwingen; controleer de kop en je controleert het paard.
Dat wordt onderstreept door het opleiden van plofpaarden. Dressuurprijzen voor een combinatie welke nog niet eens die prijs op kan halen. Goed paardrijden of een zelfbevredigingsclubje?

Dat het betrouwbaar veilig kunnen ríjden verloren gegaan is, is zoals het is, maar dat het paard als middel voor de persoonlijke ambitie wordt gedwongen is 19de eeuwse bio-ethiek.
(Hyper)Flexen heeft zin. Dat is het hele punt niet. Het betreft de ethiek van met je dier omgaan :)*

Zie het als een test voor sociale intelligentie
Maak het de moeite waard en je paard wíl het.
Net sex met je partner :P

o, we gaan het weer hebben over ethiek?

zullen we het eerst gaan hebben over kennis, en dan vooral over de kennis van het sportpaard en de sport an sich? en dan de praktijk, niet uit een boek of uit de prehistorie

die verschilt nogal namelijk :)

en ik zou sex met mijn partner niet willen zien zoals mijn omgang met paarden of diens manier van trainen........ dan zouden de paarden het ernstig zwaar hebben.........

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:44

joyce B schreef:
er is op mentaal vlak gemeten dat paarden die niet op top-niveau getraind worden door topruiters en die ineens een paar weken gedwongen worden in een hyperflexie houding te lopen, daar zich niet helemaal prettig onder lijken te voelen...

goh, is dat vreemd? Er wordt toch niet voor niets gewaarschuwd dat een gemiddelde ruiter niets te zoeken heeft bij Hyperflexie? En het gemiddelde paard, wat er niet op een fatsoenlijke manier naartoe is getraind, ook niet... Dus hoe kun je die onderzoeken als maatstaaf nemen voor het psychische effect van Hyperflexie op toppaarden en topruiters die het als aanvulling op hun training gebruiken? Dat is toch niet representatief?

Ik ga toch ook niet uit niets mensen de training van een topsporter laten volgen en die in de split duwen, of in een vogelnestje trekken binnen 3 weken, krachttrainingen laten volgen met dezelfde aantallen en gewichten en 20 uur per week laten trainen en dan verwachten dat die personen vrolijk en blij en zonder blessures die 3 weken doorkomen?

Als ze onderzoek willen doen naar Hyperflexie, dan zullen ze dat moeten doen met medewerking van de steeds groter wordende groep top- en subtopruiters in Nederland die trainen onder begeleiding van Sjef Jansen, Anky van Grunsven en ruiters/trainers waarvan zij aangeven dat die hun manier van rijden en trainen op een goede manier doorgeven aan hun leerlingen. Zodat je weet dat diegene op 1 lijn zitten en het geen "wannabees" zijn, en dat diegenen ook weten welke paarden en leerlingen geschikt zijn om volgens die methode te trainen en welke niet. En dan kun je bij die combinaties gaan meten, tijdens trainingen, losrijden en wedstrijden, over langere periode, en vergelijken van de medische gegevens over langere tijd en blessuregevoeligheid en prestaties en die eventueel vergelijken met verschillende controlegroepen die op andere wijzen worden getraind en op dezelfde wijze worden gevolgd (ook op medisch gebied). Pas als die groep groot genoeg is zul je statistisch gezien steeds betrouwbaardere informatie krijgen over de invloeden van hyperflexie en andere trainingswijzen.

Laat men absoluut niet alleen hyperflexie onder de loep leggen, maar juist verschillende trainingswijzen (ook Pat-Parelli, Monty Roberts, oude Klassieke dressuur (Spaanse/Franse rijschool) methoden en bitloze trainingen, zodat men een goed referentiekader heeft van wat training eigenlijk met een paard doet, en dat men ook onderscheid kan maken tussen stressniveau van paarden wat opvoedings- en karakter gerelateerd is, en men eruit filtert wat ligt aan wel of geen passende combinatie met de ruiter (op hoger niveau zal men in mijn ogen eerder geneigd zijn een paard weg te doen als de klik er niet is, dan op lager niveau, vanwege de hoge prestaties die gevraagd worden en daarmee bereidwilligheid van het paard om mee te werken, wat men nodig heeft)

Alleen kritiek geven over 1 bepaalde trainingsmethode en die verbieden omdat die bepaalde waardes geeft, terwijl niet eens goed onderzocht is wat voor waardes er uit trainingsmethodes komen die men wel als goed ziet, is niet objectief.

Net als dat zachte heelmeesters stinkende wonden kunnen maken, kan het zo zijn dat bepaalde trainingsmethoden voor het oog misschien niet zo vriendelijk overkomen, maar voor het paard (of bepaalde karakterpaarden) misschien wel veel rust en duidelijkheid geven.

Dat zijn dingen die je je af kan vragen en die je zou moeten onderzoeken. Zonder vooroordeel!

AMEN ik ben het helemaal met je eens. Ik wou dat er meer mensen zo konden nadenken voordat ze op de "Hyperflexion is evil" bandwagen sprongen. Ik woon nu al een paar jaar in Noord Amerika en het niveau van paardensport (en wat ze paarden sport noemen) is echt belachelijk.

Je kunt inderdaad met een 3jr paard of een groene ruiter starten in welke klasse je ook wilt, en de lijst gaat zo maar door. Ze zitten hier ongeveer 30jr achter.
Oh, en dan begin ik nog geen eens over de anderen takken paarden sport zoals "park" en "english pleasure" waar ze op een giga stang en trens worden gereden (dat ding is twee keer zo lang als een Europese) 7cm dikke hoef ijzers er onder worden gedaan, en dan maar heel ver terug op die rug zitten en rond draven op het hardst. Het is echt te idioot voor worden.

Volgens mij hebben meeste mensen echt geen idee wat "echte" hyperflexie is. Het heeft nikst te maken met wreed rijden, aan de teugels trekken, dwingen etc etc etc en daar ligt het probleem.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:56

zo lees je nooit wat over hyperflexie.. en zo hoor je ruim een maand niks anders..

ik stem neutraal :P

heb pas een heel artikel er over gelezen in de Bit en ze zijn er nog niet uit of het kwaad kan.. de onderzoeken bewijzen tot nu toe nog vrij weinig..

een paard soms laag/diep en rond instellen heb ik geen problemen mee alleen je moet niet 15 min. zo doorrijden..
lijkt mij voor het paard niet fijn.. maar dat is mijn mening en niet die uit onderzoeken e.d

ik rij mijn paard ook vaak rond en diep, maar dan zijn het maar een paar rondjes, dan weer oprichten, dan laten zakken en uitschuiven, en dan weer rond en diep.. zo wissel ik het vaak af..

Hyperflexie is echt een hype (lees: eindeloze discussie) geworden volgende mij, iedereen heeft het er nu over...

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:57

Huertecilla schreef:

Ga dan mensen die niet ethisch met hun paard omgaan aanvallen, daar heeft niemand een probleem mee.
Maar niet iedereen die hyperflexen gebruikt behandeld z'n paard slecht. Mensen die hun paard niet "ethisch" behandelen heb je in allen trainings methoden.

En het gaan vergelijken met verkrachting is een beetje heel sterk heh?!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:20

Huertecilla schreef:
Het is inderdaad gewoon triest.
Om weer naar iets voor vrouwen begrijpelijks te grijpen: verkrachting is op zich ook niet schadelijk voor de gezondheid. Tenmiste, de lichamelijke dan.

Deze opmerking is wat mij betreft volledig beneden alle peil. In de echte wereld - je weet wel die wijde wereld buiten Bokt discussies - worden kleine kinderen verkracht. Hier in West-Europa gelukkig incidenteel, maar in sommige landen bijna structureel en vaak door met HIV besmette mannen. Ach zal allemaal wel niet zo schadelijk voor de gezondheid zijn, als het maar bitloos gebeurt volgens het evangelie van HC.

Wat maakt het uit welk slachtoffer van sexueel misbruik je kwetst met zo'n opmerking, is gewoon "collateral damage in the war on terror".

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:29

Beneden alle peil is nog zacht uitgedrukt. En het is ook nog eens behoorlijk denigrerend. Ik had het niet gezien, omdat ik de posts van HC niet meer lees (komt toch altijd op hetzelfde neer). Maar ik mag toch hopen dat hij het fatsoen heeft om hiervoor zijn excuses aan te bieden...

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 05:00

Onze Bokker Clarence valt door de mand.
Dus kijk uit want Big Brother Clarence is watching you 8-)

Als je hier iets schrijft ten negatieve van de Amerikanen dan wordt dat met veel wapengekletter op alle
Amerikaanse forums gegooid en belachelijk gemaakt :(

Het onderstaande citaat werd door Clarence op een Amerkaans bulletin board geplaatst :

DUS VANAF NU WETEN JULLIE DAT WE GEEN ENKELE ROL SPELEN OP HET WERELDTONEEL.

VERTALING :

Ik heb niet eens naar de link gekeken en ik denk dat dit meisje niet zo slim is. Europeanen vinden het prachtig en leuk
om over Amerikanen te klagen. Vooral de Europeanen die nog nooit in Amerika zijn geweest.
Ik denk wel dat ze een punt heeft omtrent de ophef over het toelaten van buut door de FEI, want de United States Equestrian Federation (USEF) heeft dit altijd al toegestaan. De Europeanen hebben het gebruik van Buut al lang geleden verboden dus voelen ze zich moreel superieur. Een gevoel dat waarschijnlijk ontstaan is bij de Nederlanders doordat ze gefrustreed zijn omdat ze zo'n onbelangrijke rol spelen in de wereld.

Citaat:
I hadn't even looked at the link before I posted. I guess the girl is not the brightest bulb herself. Europeans often love to complain about Americans. Especially the European ones who have never been to America.

I do think she has a point about the outrage against FEI allowing Bute while the USEF has allowed it all this time. The Europeans prohibited the use of Bute a long time ago, so they feel morally superior. A feeling probably caused by their grief because the Netherlands is such an insignificant country globally.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 05:23

fromaachen schreef:
Ach......... de USDF

Een vereniging van "arround the BBQ riders".

Ach......... die Amerikanen

Zelf staan ze toe dat er drie zakken buut in een paard gestopt wordt, om vervolgens te klagen over het
feit dat de FEI 1 zak buut toestaat .

Ze klagen dat er zo weining trainers zijn in Amerika, maar hebben niet eens in de gaten dat een trainer
een miljoenen claim aan zijn broek kan krijgen als er een leerling van het paard valt.

Ze staan toe dat iedereen in de klasse kan starten die men ambieert. Dus een B-paard kan gewoon Level-4
(ZZ-Zwaar) gestart worden.

Misschien leuk om te lezen en te ervaren dat in Amerika de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f=40&t=321

Sorry hoor, maar USDF is de enige dressuur federatie in de USA....
Kun je wel lekker neerbuigend over doen, maar denk dat de meeste van die "BBQ ruiters" jou er zo uit rijden. Denk aan Steffen Peters, Debbie McDonald.... Natuurlijk zitten er ook mindere ruiters tussen, is dat in NL niet zo volgens jou dan?
Er zijn zat trainers, maar ze zitten zover verspreid dat het soms moeilijk is om goede instructie te vinden. Allen California is al 3 keer zo groot als NL. Als trainer krijg je echt niet zomaar een miljoenen claim aan je broek ;) Daar hebben ze namelijk iets op gevonden: Iedereen tekent een schadeloos stelling contract.
Ja je kan hier in elke klasse starten die je wilt, maar wat heeft het voor nut om een B paard in 4th level te starten? (Ala $55,- per proefje?)
Niemand maar dan ook niemand is stom genoeg om dat te doen. Ten eerste zet je jezelf voor schut, ten tweede is het gigantische geldverspilling. Je gaat op wedstrijd om dat je of wilt winnen, of voor de lol, als je in een veelste moeilijke klasse gaat starten krijg je geen van beiden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:58

Tja zo kunnen we ook wel een gemiddelde KNHS-er neerzetten en er niet vrolijk van worden.

The rules pertaining to dressage competition prohibit the use of artificial appliances, training aids, and drugs, which would force the
horse to submit. Instead, the emphasis is upon training and a cooperative partnership with the rider. Major competitions are carefully
monitored to assure that there is no unnecessary force or harshness displayed.

Goed besluit, maar als ze het bovenstaande tot de letter gaan toepassen kunnen ze wel niet meer mee doen in FEI wedstrijden. Ik zie niets anders als 'onderworpen' paarden. Ze mogen zelfs niet eens meer voor zich uit kijken tegenwoordig.
Over ethiek.. de verdedigers van HF begrijpen simpelweg niet dat veel mensen het not done vinden dat je bewust pijn uitoefent op je paard als training. HF = rekken = lenigheid = inderdaad niet schadelijk als je het goed doet = wél pijn, anders kom je nl. niet verder (zoals iedere sporter met eigen lichaam op dit forum ook wel weet).
Voor mij en vele anderen is dat laatste een brug te ver. Voor anderen blijkbaar niet. Het gaat dus niet over hoe precies, niet over het resultaat en ook niet over al dan niet schadelijk, het gaat over het uitoefenen van de techniek op zich.
En in dat opzicht verbaast het me helemaal niet dat men daar in de USA met hun Angelsaksische paardenwereld niet aan wil. Je kan dan wel wijzen naar 'achterstand' en misbruiken als met het TWH (in mijn ogen trouwens in wezen niet verschillend met HF uitvoeren op een dressuurpaard), maar de andere zijde die dierenrechten en paardenwelzijn verdedigt is in dezelfde verhouding fanatiek, en onvergelijkbaar met Europa.

De tijd zal het leren, maar ik ben er vrij gerust in dat het binnen nu en 10 jaar overal verboden zal zijn (samen met S&T, of misschien wel het bit in het algemeen). De publieke opinie blijft dit niet pikken namelijk, en de paardensport doet alleen aan navelstaren. Als je het niet gelooft, leg eens een HF foto voor aan een niet-paardenmens, of probeer de buut-discussie eens uit te leggen. Verder als 'ah ze willen die beesten dus verdoven op wedstrijd?' ga je niet komen vrees ik. En echt goed staat dat allemaal niet voor een 'sport'.