‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:36

Bute is gewoon te verkrijgen en is toegestaan als pijnstiller bij koeien.
Bij paarden mag het officieel alleen gebruikt worden als andere pijnstillers niet (meer) werken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:25

Citaat:
Ik vind het een slechte zaak. Een paard dat buut heeft gehad mag nooit meer in de menselijke voedselketen terecht komen. Het is ook niet een stofje dat je zomaar even geeft.

Citaat:
maar met de huidige registratie en mogelijkheid om te kiezen dat ze niet voor consumptie zijn, is dat dus geen probleem meer.

Citaat:
Het geven van buut is nochtans geen reden om de status van een paard te veranderen van slachtpaard naar niet-slachtpaard.
Meer nog, de pony waarvoor ik buut in voorraad heb, is de enige van mijn dieren die nog wél geslacht zou mogen worden.

Ik had er ook nog nooit van gehoord dat een paard wat Equipalazone gekregen heeft, niet meer geslacht mag worden :? .
Ik woon in Dld en daar wordt het gewoon door de DA voorgeschreven :) . Wij hebben hier al ruim 10 jr. de paardenpas waar de medicijnen worden in geschreven, maar de Equi is er nog nooit ingeschreven (terwijl beide als slachtpaard in de passen staan). Mijn merries krijgen 2 x per jaar 3 dagen Equi als ze ingeent moeten worden := . Krijgen ze dat niet (1 dag voor de inenting en dan nog 2 dagen), zijn ze een week lang doodziek met hoge koorts na het enten :\ .
Het zou dus betekenen dat mijn paarden een hele tijd na de Equi dan geen wedstrijden zouden mogen rijden (niet dat ik wedstrijden rij :') , maar "bij wijze van").

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:27

Urielle schreef:
Buut mag in Belgie ook niet, ik kom er wel aan maar dat gaat via Frankrijk :D

Hoe kom je daarbij?

Mijn DA is echt niet eentje die zich bezig houdt met illegale dingen en zij geeft het ook gewoon hoor.
Elke DA die ik ken trouwens.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:02

Heb een Belgische dierenarts en schrijft gewoon Equipalazone voor hoor. Al stond mijn Nederlandse hoefsmid met grote ogen toe te kijken en wilde mij en de DA een preek te geven....Pfffff .... voor een oud paardje op het einde van dr levensdagen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:58

Als je eens wist hoeveel manege paarden/pony's er op buut lopen!!! Niet vanwege stijve spieren, maar voor een versleten lichaam. Paard weg doen een een ander kopen is te duur. Dan maar op de buut.

Ik denk dat elke DA aan buut kan komen. Op zich vind ik het niet erg dat je buut weer mag gebruiken. Het is te hopen dat er geen misbruik van gemaakt wordt.

Heeft een paard echt op medische gronden buut nodig, natuurlijk!! Al is het tegen spierpijn na een zware training of lange rit in een veewagen of vanwege een blessure, ja!

Als je een paard buut geeft om toch te kunnen rijden omdat je paard op en versleten is, NEEEE!!!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 01:32

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 02:52

Wat een rare gang van zaken zeg?

Dat we van die 0-regel afmoeten is duidelijk, die is echt onwerkbaar en maakt het behandelen van kleine ongemakken bij een sportpaard praktisch onmogelijk. Of we dat op deze manier moeten doen is een andere vraag.
Tolereren van subtherapeutische spiegels lijkt me veel zinniger dan van een bepaald aantal middelen rond de wedstrijd gebruik (en dus laagtherapeutische spiegels) toestaan. Ik vind het namelijk niet fair om bijvoorbeeld een eventingpaard na de cross pijnstilling/ontstekingsremmers te geven om beter te kunnen springen. Een paard dat voldoende getraind en voorbereid is zal ook zonder medicatie dat parcours door komen.

Buiten dat ik het voorgestelde systeem onlogisch vind, vind ik de procedure van stemming ook ronduit discutabel...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:02

cissy schreef:
Mainat, in jouw geval ging het om mini's die een veel te hoge dosering hebben gehad, dat geldt niet voor alle paarden... dus het is niet de bute die daar persé schuldig aan is, als jij je eigen medicijnen (slaapmiddelen bijv) in veel te hoge doseringen neemt gaat het ook fout, daarmee zijn die medicijnen niet per defenitie fout. Ik vind dit persoonlijk geen reden om geen bute meer te gebruiken als het nodig zou zijn.

Het artikel wat ik geplaatst heb in mijn profiel gaat over mini's. De pony's die eraan dood gingen was een ijslander x shet van 1.27 cm ;) en een grote maats shetlander, dus geen mini. Het is gewoon een heel risicovolle "pijnstiller" als je ook maar iets teveel geeft dan ben je er zeker van dat het paard helemaal nooit meer pijn heeft ;) Helaas zijn niet alle dierenartsen zo nauwkeurig met de dosering. Voor mij is het een reden om nooit Buut te gebruiken, juist omdat er zoveel andere alternatieven zijn, die niet zoveel risicovolle nadelen met zich meebrengen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:05

manic schreef:
Kennelijk niet de enige die dit hele verhaal wat vreemd vindt klinken. Engeland en Ierland hebben al gevraagd om opnieuw te stemmen, maar dat mocht niet van princes Haya.

http://www.horseandhound.co.uk/news/art ... aid=292010

Zou ook wel appart zijn. Als de uitslag niet bevalt stemmen we nog een keer.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:12

buut is en blijft een medicatie die je echt alleen bij noodgevallen :( moet geven. Als je paard pijn heeft en dagelijks een ontsteking en pijnstillend product moet krijgen moet je echt geen buut geven. na een tijdje gaan toch echt de nieren en lever en maag eraan. Het is niets voor niets jarenlang verboden geweest. Dat zegt in mijn ogen genoeg ;)

Waarom geef je je paard dan niet gewoon nobute. Dit is het zelfde werkend. Dus voor noodgevallen acute pijnstillend buut en daarna voor op langer termijn nobute. Ik geeft nobute al ongeveer 2jaar aan me paard. En het gaat super goed met haar :D .
te krijgen en goedkoopst van nederland www.horsehealth.nl

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:14

alja schreef:
apart..
haast niet tever krijgen bij de dierenarts en dan wel toestaan >;)

Hoezo, ik kan er gewoon aankomen ook via NL artsen en ook in BE geven ze het nog gewoon.

De mijne heeft het een aantal keer gehad.

Hoezo is het rijden met een peerdje met bute raar? Op zich rijd je niet echt met je peerd als hij een echte volle kuur bute krijgt. En al zeker geen wedstrijd. Hoogstens om te kijken of het peerd beter loopt, maar verder ook niet.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:28

manic schreef:
http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie
Manic / Lielle

Afbeelding
"Buut"
Opvallend is dat in Nederland phenylbutazone niet toegediend mag worden. Dit staat los van de eisen van de FEI, het is dierenartsen wettelijk niet toegestaan deze bekende pijnstiller voor te schrijven.

Dit is ONJUIST: phenylbutazon ("bute") en oxfenazon zijn in Nederland beschikbaar voor paarden. Echter niet als middel van eerste keus voor paarden die nog voor consumptie geschikt zijn en dus een paspoort hebben waarin NIET met de verklaring is aangegeven dat het paard niet voor de slacht bestemd is.
Voor het toepassen van medicijnen die niet geregistreerd zijn voor paarden (=slacht) moet ook de cascaderegeling uitgevoerd worden; als deze juist wordt toegepast is het geven van "bute" geen probleem, zelfs de Dierenbescherming heeft er bij ons om gevraagd ter voorkoming van vermijdbaar lijden.

DUS, overleg met je paardendierenarts, laat je paspoort bij het vaccineren aftekenen als niet voor de slacht; geeft de paardendierenarts veel meer mogelijkheden en het paard een bredere en completere medische zorg.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:36

2see schreef:
buut is en blijft een medicatie die je echt alleen bij noodgevallen :( moet geven. Als je paard pijn heeft en dagelijks een ontsteking en pijnstillend product moet krijgen moet je echt geen buut geven. na een tijdje gaan toch echt de nieren en lever en maag eraan. Het is niets voor niets jarenlang verboden geweest. Dat zegt in mijn ogen genoeg ;)

Waarom geef je je paard dan niet gewoon nobute. Dit is het zelfde werkend. Dus voor noodgevallen acute pijnstillend buut en daarna voor op langer termijn nobute. Ik geeft nobute al ongeveer 2jaar aan me paard. En het gaat super goed met haar :D .
te krijgen en goedkoopst van nederland http://www.horsehealth.nl

Sorry; weet best dat sommige paarden goed geholpen worden met nobute, alleen AUB geen onzin over bute schrijven.
Elk medicijn kan bijwerkingen hebben - gebruik nooit dingen die niet nodig zijn! - maar wat hier en eerder op het forum over "bute" geschreven wordt is onnauwkeurig/onjuist/onwetenschappelijk en soms leidt het tot gevaarlijke/ongewenste behandeling van paarden.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:53

Ik ben verbaasd dat ze dit veranderd hebben...
Ik ben het dan ook met Sammie eens...

Lielle schreef:
maar met de huidige registratie en mogelijkheid om te kiezen dat ze niet voor consumptie zijn, is dat dus geen probleem meer.

alsof hier iedereen zich aan houd.. :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:54

sporter schreef:
Zou ook wel appart zijn. Als de uitslag niet bevalt stemmen we nog een keer.

Dat zou inderdaad apart zijn, ware het niet dat de gang van zaken mbt tot de eerste stemming al uiterst merkwaardig was. Kennelijk hadden een groot aantal mensen het gevoel dat zij dusdanig overvallen werden met de stemming dat zij niet hebben kunnen peilen met hun achterban en experts hoe de er over denken. Daarbuiten schijnt er een hoop onduidelijkheid geweest zijn waar nu eigenlijk precies op gestemd werd.

@hippiater Goede uitleg, bedankt :) Volgende keer als de Quadrisol tevoorschijn komt vraag ik mooi om buut (hopelijk is dat moment nog heel ver weg)

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:56

hippiater :; misschien begrijp je het verkeerd hippiater. Ik zeg niet dat je absoluut geen buut moet geven. zeg alleen dat veel mensen het als langdurige oplossing zien. En daar is buut absoluut niet voor bedoelt. dan kan je beter nobute geven.
En je kan niet zeggen dat buut nou zo lekker is voor de maag. nieren en lever. Dat is op lager termijn absoluut bewezen NIET goed voor je paard. (Spreek ook uit ervaring) staat ook nog eens aangegeven in het artikel.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:15

Zou er blij zijn als het weer legaal gekocht kan worden in nl,
sta er nogsteeds van te kijken dat zo'n klein hoeveelheid zoveel kan helpen.

Hou dit in de gaten :)

Diian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:49

Mijn paard krijgt sinds een week buut 2 x daags 1 zakje. Ik heb hiervoor verschillende pijnstillers geprobeerd. Nu dus buut proberen. Ik lees/hoor zoveel verschillende verhalen. Ook moeten er bijwerkingen zijn als je het langdurig gebruikt???

Mijn paard herstelt een buigproef te laat en veert totaal niet in beide voorbenen.

Ik heb zelf met mijn DA afgesproken het een maand aan te kijken. Omdat ik het zelf egoistisch vind om hem te laten leven op buut omdat ik van hem wil genieten. Mijn paard vind ik dus kort gezegt hoe moeilijk het ook is belangrijker.

Wat vinden jullie van langdurig gebruik van buut? Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen in mijn situatie.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:57

Diian schreef:
Mijn paard krijgt sinds een week buut 2 x daags 1 zakje. Ik heb hiervoor verschillende pijnstillers geprobeerd. Nu dus buut proberen. Ik lees/hoor zoveel verschillende verhalen. Ook moeten er bijwerkingen zijn als je het langdurig gebruikt???

Mijn paard herstelt een buigproef te laat en veert totaal niet in beide voorbenen.

Ik heb zelf met mijn DA afgesproken het een maand aan te kijken. Omdat ik het zelf egoistisch vind om hem te laten leven op buut omdat ik van hem wil genieten. Mijn paard vind ik dus kort gezegt hoe moeilijk het ook is belangrijker.

Wat vinden jullie van langdurig gebruik van buut? Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen in mijn situatie.

als je hem op een onderhoudsdosis wilt laten lopen dan zou ik absoluut geen 2 x 1 zakje per dag geven.
Persoonlijk zou ik dan meer kiezen voor duivelsklauw of een half zakje bute per dag.

de mijne heeft bij de laaste kuur bute geen verbetering gegeven, ben er direct mee gestopt. Ik wil geen onderhoudsdosis blijven geven en zeker niet als hij er niet op reageert.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:38

blijf gewoon adviseren als onderhoudsdosis nobute (www.horsehealth.nl) te geven. heb er zulke goede ervaringen mee. En hoor dagelijks goede verhalen van anderen erover. Gewoon natuurlijk product wat je op langer termijn kan blijven geven.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:12

manic schreef:
Volgende keer als de Quadrisol tevoorschijn komt vraag ik mooi om buut (hopelijk is dat moment nog heel ver weg)

Ja, dat is dus niet de bedoeling. Buut mag in NL alleen bij niet slachtpaarden én alleen als de geregistreerde middelen (Metacam en Quadrisol) onvoldoende effect hebben.
Buut is misschien goedkoop, maar geeft wel degelijk meer kans op bepaalde nare bijwerkingen (maag en dikke darm zweren) dan de modernere pijnstillers. Metacam lijkt vooralsnog het veiligst.