Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:27

Huertecilla schreef:
Showjumper schreef:
Het personeel waar momenteel veel vraag naar is zijn zeer ervaren wedstrijd grooms die een vrachtwagenrijbewijs hebben en die je zelfstandig door heel Europa (of daarbuiten) met de paarden op reis kan sturen, zo dat de ruiter vlak voor de wedstrijd het vliegtuig kan nemen en er zeker van kan zijn dat alles netjes geregeld is en de paarden er perfect bij staan.
Deze mensen zijn moeilijk te krijgen. Waarom? Ze moeten enorm veel en verantwoordelijk werk verrichten, krijgen nooit de waardering die ze verdienen en dat alles ook nog eens voor een minimum loon. De meeste hebben daar zo langzamerhand genoeg van.

Goed voorbeeld.
Die zouden betaald moeten worden als internationaal vrachtwagenchaufeur levende haven met een éxtra voor hun éxtra kennis/ervaring/inzetbaarheid als groom.
Talenkennis is heel welkom. Uiteraard zonder functiewaardering ....

Ik zou gerust op de vrachtwagen willen rijden van concours naar concours,
momenteel is daar de vraag idd erg groot naar, maar niet veel mensen hebben een vrachtwagen rijbewijs!
Dan zou ik als stal zijnende een tegemoed koming doen, 1 van hun goede grooms een vrachtwagenrijbewijs bieden, zodat ze die op pad kunnen sturen, en een nieuwe voor op stal aannemen, zodat je daar meer zicht en controle over hebt.
Want een nieuwe gelijk met je paarden op stap sturen, ja dat doen er niet veel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:36

armlou schreef:
Dan zou ik als stal zijnende een tegemoed koming doen, 1 van hun goede grooms een vrachtwagenrijbewijs bieden, zodat ze die op pad kunnen sturen, en een nieuwe voor op stal aannemen, zodat je daar meer zicht en controle over hebt.

In het bedrijfsleven buiten de paardesector is een dergelijke situatie vrij gebruikelijk en krijgt de werknemer dit in de functiewaardering opgenomen en uitbetaald.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:40

Volgens mij slaat het artikel op een HBO opleiding cq functies op HBO niveau en niet het spelen van een stalknechtje....toch? Maar goed lijkt me toch dat iedereen weet dat er in de paardenwereld amper een HBO baan is te vinden. Afgezien van stal Bartels waar er enkele zijn... maar dan ben je indirect met een paard bezig en niet direct. Wil je direct bezig zijn ga dan inderdaad stalhulpje worden waar je geen diploma voor nodig hebt.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:12

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij slaat het artikel op een HBO opleiding cq functies op HBO niveau en niet het spelen van een stalknechtje....toch? Maar goed lijkt me toch dat iedereen weet dat er in de paardenwereld amper een HBO baan is te vinden. Afgezien van stal Bartels waar er enkele zijn... maar dan ben je indirect met een paard bezig en niet direct. Wil je direct bezig zijn ga dan inderdaad stalhulpje worden waar je geen diploma voor nodig hebt.

Ja, ben ik het mee eens en doe het een aantal jaren, zolang je het leuk vindt, daarna gewoon stoppen en een normale baan zoeken! Heb ik ook zo gedaan en ik heb er veel van geleerd en het is een leuke tijd in mijn leven geweest.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:26

Huertecilla schreef:
armlou schreef:

In het bedrijfsleven buiten de paardesector is een dergelijke situatie vrij gebruikelijk en krijgt de werknemer dit in de functiewaardering opgenomen en uitbetaald.

Als dat zo zou werken dan zou het werk in de paarden ook veel langer vol te houden zijn.

Leuk om te lezen dat er veel hetzelfde gedaan hebben als ik en er op dezelfde manier in staan.

KiWiKo

Re: Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:36

werken in de paarden valt niet te leren........... op geen enkele opleiding!

werken in de paarden is een manier van leven, je kan het of je kan het niet! en dan heb ik het niet eens over de kennis en kunde van een persoon, maar over diens manier van leven.

een HBO paardenopleiding heb ik altijd de grootst mogelijke onzin gevonden, alle huidige opleidingen op de plaatselijke groene school gaan ook helemaal nergens over......... (alsof je met je net gemanicuurde nageltjes en je haren altijd in de plooi in de paarden kan werken zeg!)

In de paarden kan je het alleen maken als je heel hard werkt, OOK de k..u T klussen doet, bereid bent om dan toch die wekker maar om 2 uur te zetten om je collega af te lossen die nu bij dat zieke paard zit.

En van werkgevers kant mag er inderdaad ook wel een keer wat betaald worden, alleen zit daar wel een maar aan :)

dat wat je het personeel uitbetaald moet wel terugverdient worden........ dus gaan de stalprijzen/beleerprijzen/lesprijzen ed allemaal omhoog..... Heeft paardenhoudend nederland dat ervoor over, wil paardenhoudend Nederland elke maand zeg 100 euro meer neerleggen voor hun stalplaats zodat het personeel dan goed betaald kan worden........

willen alles lesklanten in Nederland 50 euro (want dat is dan toch echt een minimum) per half uur les gaan betalen? want dan kan de instructeur volgens een cao uitbetaald worden (werkgeverslasten, pensioen, vrije dagen, ziekte ingecalculeerd)

hebben jullie dat ervoor over?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:45

Personeel is er genoeg

Loon is slecht en zwaar werk

Daarbij wordt je behandeld als slaaf en niet als personeel

Stage wordt je ook vaak nog uit gebuit

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:58

Eigenlijk is het natuurlijk van de zotte al dat gepraat over manier van leven en weinig verdienen. Kom op zeg, je werkt vaak met dure paarden en materialen, dat is een hele verantwoording. Daar hoort een fatsoenlijke vergoeding tegenover te staan.
Hard werken is geen probleem, als het maar betaald wordt, we leven niet meer in de middeleeuwen! De slavernij is toch echt al enige tijd afgeschaft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:00

charley, op internationaal niveau word je echt wel goed betaald......... bij de plaatselijke manege is het minder ja :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:12

KiWiKo schreef:
charley, op internationaal niveau word je echt wel goed betaald......... bij de plaatselijke manege is het minder ja :)

Waar dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:16

ik heb goed betaald gekregen hoor als ik internationaal wegging :D

Oa bij Nadine Capellmann, Rob van Eewijk, Bob Rademakers..... niks te klagen.......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:16

Wat vind je goed betaald? Meer dan 2000 netto ga je op een stal niet pakken, denk ik. Maar als je er voor het geld zit, ga je het zeker niet lang volhouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:19

toen was is 24 ofzo........... en als je toen 1800 gulden per maand maakte had je echt wel een leuk inkomen hoor :)

en dat maakte ik gewoon :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:31

Ja, toen was 1800 honderd gulden nog echt geld, dat is omgerekend nog geen 900 euro. Ik heb ook jaren op stal gewerkt, en mijn centjes verdient, maar je koopt er geen Jimmy Choo's van. Maar dan moet je dat ook maar net willen natuurlijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:33

hihihi die doen het ook niet echt goed in de bagger :D :D

en buiten de paarden kom je ook weer niet zo heel ver :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:38

Volgens mij worden de lage lonen ook in stand gehouden door alle "penny's" die zo graag mest snuiven dat ze gratis of voor een les veel werk verzetten op maneges en sommige stallen, op het moment dat de jongens in beeld komen stoppen ze vaak met de paarden maar ondertussen hebben ze wel veel werk verzet, vroeger op een manege geweest waar een paar, in de ogen van de jonge meiden, aantrekkelijke instructeurs rondliepen.
Deze boys hoefden maar te klikken of alle pony's voor de lessen werden gezadeld of hun eigen paarden en ook de stallen werden gedaan en het harnachement gepoetst, voor niets. Slachtoffers genoeg.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:39

Mwah, ik mag nu niet klagen. Maar mest nog steeds met veel plezier mijn eigen stalletje uit, en jij bent nu toch ook redelijk op kantoor aan de slag, toch? Ik pak nu mijn centen met ander werk, en besteed ze aan het peerd, da's ook wel een leuk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:40

kwaliteit kost geld........... pennies is geen kwaliteit........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:41

PattyOosten schreef:
Mwah, ik mag nu niet klagen. Maar mest nog steeds met veel plezier mijn eigen stalletje uit, en jij bent nu toch ook redelijk op kantoor aan de slag, toch? Ik pak nu mijn centen met ander werk, en besteed ze aan het peerd, da's ook wel een leuk!

en dat heb ik tegen alle stagaires gezegd die ik ooit gehad heb.........

ga een vak leren zodat je domme mensen zoals ik aan kan nemen om voor je paarden te zorgen :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:46

KiWiKo schreef:
PattyOosten schreef:

en dat heb ik tegen alle stagaires gezegd die ik ooit gehad heb.........

ga een vak leren zodat je domme mensen zoals ik aan kan nemen om voor je paarden te zorgen :)

Lol, maar ik moet toegeven dat ik het werken op stal leuker vind, dan geld verdienen op kantoor, doorgaans dan. Dat lossen van strokarren mis ik niet echt :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:51

ik ook hoor, ik kijk met weemoed terug naar die 10 urende dagen in de stinkregen met 5g graden boven nul werkend met zo een stinkbok die je naar het leven staat :D :D

maargoed :D mijn lijf kan het niet meer :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:56

Hee, ik was wel 10 kilo lichter toen :D Maar mijn lijf trekt het ook niet meer, en de ING bank wil ook net iets te veel hypotheek ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:00

ik ook......... ik ben een ruime 8 kilo aangekomen de laatste 2 jaar :D

maar knieen, enkels, heupen schouders en ellebogen willen niet meer meewerken :)

spieren wel hoor :D alhoewel ik wel merk dat ik daar flink op in heb moeten boeten :)

gisteren heb ik nog wel een autoambulance met auto erop in mijn eentje een kwartslag gedraaid zonder dat dit ding in zijn voorruit of achteruit kon.......... maar vandaag mag ik de prijs betalen :D

en net zoals je zegt........ ik ging voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.......... ging me maar 600 euro per maand kosten......... risicovol beroep :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:02

cathyvans schreef:
Hee Ditano, ik was rond 1986 klaar met de I3 in Deurne. Inderdaad een soort strafkamp, dat zou nu niemand meer pikken!

Ik heb in maart 1990 examen gedaan ,het was wel zwaar , maar heb toch ook wel een leuke tijd gehad .
Alleen als ik nog eens de kans had , zou ik het anders doen .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:05

Ik ben ook zelfstandig, en heb twee jaar geleden de enkel gebroken. Mijn lijf trekt het ook niet meer. Die verzekering begin ik ook niet aan, net als een kreupelheids verzekering bij paarden, kost belachelijk veel, en je krijgt toch nooit uitgekeerd. Of je moet hem meteen willen verkopen.

Sterkte met je spierpijn!!!