Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:50

kainda schreef:
Ik denk wel dat dit een waarschuwing is voor vele paarden eigenaren.

hoeveel van jullie hebben een verzorgster?
Als er iemand van jouw paard valt met alle ernstige gevolgen, ben jij altijd verantwoordelijk.
En dat kan enorme bedragen kosten.

Dat houdt mij tegen om iemand anders op mijn paarden te laten rijden/verzorgen oid.

Heel triest dat dit is gebeurt, zowel voor het meisje als voor de manege eigenaar.
Ook erg dom om iemand te laten lesgeven die geen diploma heeft en dus niet is verzekerd tegen dit soort ongevallen.

sterkte voor beide partijen :(:)

Je bent als eigenaar niet altijd verantwoordelijk, als ik als bijrijder een handeling verricht die schade aan een derde ten gevolge heeft, ben ik verantwoordelijk, niet per definitie de eigenaar van het paard. Wordt de schade veroorzaakt door de eigen energie van het paard, dan is de eigenaar verantwoordelijk en die is daar voor verzekerd (WA).

In dit geval is het meisje van het paard gevallen doordat het paard bij het aanspringen in galop struikelde. Er was dus geen sprake van een rijfout, waardoor de eigenaar verantwoordelijk gesteld wordt.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 13-11-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:50

Ik denk dat de ouders van te voren hadden moeten inzien dat de mogelijkheid er is dat hun dochter van een paard af zou vallen. We zijn er natuurlijk niet bij geweest en we weten allemaal niet precies wat er is gebeurt.
Mijn ouders klaagden ook niet de maneges aan als ik weer eens was gevallen, hoort er toch een beetje bij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:51

Even voor alle duidelijkheid; het uitgangspunt is de wet dat de houder van het paard aansprakelijk is. De rechter is hier al ten nadele van het slachtoffer van afgeweken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:53

LJN: BH5636
Er zijn trouwens nog legio andere uitspraken over dit soort ongevallen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 13-11-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:54

Hier ben ik ook zo bang voor met bijrijders e.d. want dan zit je met hetzelfde.
Ik geef les en ben ORUN gediplomeerd. Dan ben ik verzekerd via de KNHS, maar het lijkt me echt vreselijk als ouders een rechtzaak tegen je aanspannen. Ik vind het inderdaad ook behoorlijk hypocriet.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:54

Dit stuk tekst is dus waarom ik heeeeeeel voorzichtig ben geworden in mn lessen. Je durft kinderen nog maar amper zonder zadel te laten rijden, je durft amper met kinderen te springen en een pony die een keer een opleving heeft wil je niet eens houden omdat je voor je het weet aangeklaagd wordt...

Ik vind het een kansloze actie van die ouders. Je weet dat je op een manege rijdt, je weet dat je op een paard rijdt, je weet dat een paard een levend wezen is, je weet dat er risico's aan verbonden zijn als je er mee werkt/ er op gaat zitten. Volgens mij kun je een manege niet aansprakelijk stellen voor een opngeval wat buiten schuld van eigenaar om gebeurd is en voort is gekomen uit de suituatie. Dit ligt wel anders als het aantoonbaar is dat het paard ongeschikt is gebleken voor het werk wat hij moet doen (manage paard wat niet geschikt voor zijn werk is en er meermaals mensen, al dan niet met letsel als gevolg, vanaf vallen)

Edit: ik heb niet alle posts gelezen ivm ik op het werk zit en het niet gewaardeerd wordt als ik langere tijd niet aan het typen ben ;) :o

Edit: ik lees eerder dat meisje hersenletsel heeft en de instructrice niet gediplomeerd was... ja, dan is het inderdaad deels schuld van de manege ivm nalatigheid. Maar ook hierin heben de ouders een fout gemaakt... zij hebben hun dochter laten lessen bij een ongediplomeerde instructrice in een sport waar een redelijk risico in zit dat je letsel op kunt lopen. Daarom ook altijd goed informeren naar waar je kinderen op les stuurt.
Laatst bijgewerkt door Women op 13-11-09 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

LVNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:55

haha als ik voor elke val die ik gemaakt heb een rechtzaak zou aankaarten was dat niet gezond geweest :')

Je weet toch als je leert rijden dat je dan kan vallen?
Dus meisje heeft 50% schuld en manege eingelijk helemaal niets.... ;)
Laatst bijgewerkt door LVNN op 13-11-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:55

iedereen is in NL toch verzekerd? je móet toch een zorgverzekering hebben?

daarkomtbij weet je dat als je op paardrijden gaat dat je er af kan kukelen.... vind het raar dat die ouders dan de manege alsnog aanklagen...

toen ik viel en mijn rugwervel brak werd de ambulance (en das duur hee!!!!) toch ook gewoon vergoed door mijn verzekeraar? en mijn gipsenkorset en brace en mijn jas die kapot geknipt was etc
dus dat kan toch ook gewoon bij de verzekering van het meisje zelf?!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:58

Women schreef:
Dit stuk tekst is dus waarom ik heeeeeeel voorzichtig ben geworden in mn lessen. Je durft kinderen nog maar amper zonder zadel te laten rijden, je durft amper met kinderen te springen en een pony die een keer een opleving heeft wil je niet eens houden omdat je voor je het weet aangeklaagd wordt...

ga hier helemaal in mee.
is nu eenmaal bekend dat pony/paardrijden risico's met zich mee brengt.
merk wel vaker dat ouders sneller piepen als een kind valt, en al snel begint over de verantwoording van de manege.
ondertussen durf je amper de kinderen te laten opzadelen ect, en ben je in je lessen idd ook veel voorzichtiger mer handelingen

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik dacht dat je alleen Risico's had als je er zelf voor wou kiezen om geen cap op te hebben etc....
En als je niet onder begeleiding bent.
In een les, is de instructeur/Instructrice toch verantwoordelijk over jou? ;)

NN44

Vreemde uitspraak. Ik vind dat hier geen sprake is van "schuld". Maar van een paard vallen is nou eenmaal risico van de sport. Als het meisje goed verzekerd was was er ook helemaal geen probleem geweest. De eigenaar van het paard is (als het goed is) verzekerd voor de schade die een paard aanricht. (dus stel hij maakt iets kapot ofzo) Maar je bent zelf verzekerd voor het vallen van het paard. Beetje raar dat de manege hier voor 70% van de kosten op moet draaien.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:00

CindyUniek schreef:

daarkomtbij weet je dat als je op paardrijden gaat dat je er af kan kukelen.... vind het raar dat die ouders dan de manege alsnog aanklagen...

toen ik viel en mijn rugwervel brak werd de ambulance (en das duur hee!!!!) toch ook gewoon vergoed door mijn verzekeraar? en mijn gipsenkorset en brace en mijn jas die kapot geknipt was etc

je bent voor medische zorg idd verzekerd bij je zorgverzekering, voor de andere schade zoals kleding, zegt je verzekering echt, klop maar aan bij het bedrijf waar ongeval is gebeurd

Waves

lifaya schreef:
Cayenne schreef:
Als het meisje hier inderdaad zwaar hersenletsel aan overgehouden heeft, dan kan ik het me wel redelijk voorstellen ja.

ik niet ;) die risico's zijn er. Wij hebben het ziekenhuis toch ook neit aangeklaagd omdat zij NIET luisterde naar mijn moeder die een keizersnee wou omdat ze merkte dat et niet goed ging? Mijn broertje is meervoudig gehandicapt, geestelijk, lichamelijk, visueel, motorisch en heeft epeleptie ;) Het is dat ze alle dosiers van mijn broertje "kwijt" waren.... Door aanklagen krijg je geen gezond kind meer terug en je bezighouden met een rechtzaak is het laatste waar je op zon moment mee bezig wil houden... je hebt al ellende genoeg ;)

Op het moment dat het je je baan kost (bijv. vanwege de zorg voor het slachtoffer), je enorme kosten krijgt en in grote financiele problemen komt dan zou ik alles aangrijpen wat ik kon. Jammer dan dat het gevoelsmatig niet helemaal eerlijk is misschien naar de manegehouder maar je gezin, huis, je hele toekomst, gaan toch voor.

Anoniem

@LVNN: De discussie gaat wel iets verder dan dat ;)

Je weet inderdaad dat je kan vallen, maar wat nou als je al beginner op een onhandelbaar paard wordt gezet? Of wat als de omheining van de bak niet veilig is, waardoor de verwondingen erger zijn dan met een veilige omheining? Wat als de instructie niet gediplomeerd was?
Zulke zaken vind ik wel de verantwoordelijkheid van de manege, en als er zulke dingen mis gaan vind ik ook dat je de manege ervoor aansprakelijk mag stellen.

Zoals ik eerder al zei, je weet gewoon niet precies wat er gebeurd is en onder welke omstandigheden. Daarom kan je er ook niet goed over oordelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:01

CindyUniek schreef:

Als je even het hele topic doorleest, weet je dat er veel meer schade kan zijn. In dit geval blijft het meisje wsch haar hele leven invalide en loopt ze een carriere met bijbehorend inkomen mis. Bovendien moet mogelijk een van de ouders stoppen met werken om fulltime voor haar te zorgen.

verootjoo

Ik of mijn ouders 'vroegah' hebben er nog nooit over nagedacht om iets te verhalen op de manege := Vind het ook een nogal rare gang van zaken. Je bent toch niet verplicht om te rijden, dat doe je zelf...

ChefsSpecial

Er staat ook bij dat de instructrice niet bevoegd was, ik vind het dan ineens een heel ander verhaal worden qua aansprakelijkheid.
Ik vind dat elke manege/ stoeterij/ stalhouderij, bevoegde instructeurs dient te hebben. Dan zijn de instructeurd ook verzekerd, mocht er iets gebeuren in hun les... Maar nog vreemd dat ze dan de manege aansprakelijk stellen.... Ondanks dat hert een paard eigendom in van de manege..... De instructrice is degene die les geeft.... Zonder papieren... Op een manege :?

Ik vind het een beetje dubbel... :n

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:02

Ik vind het ook een opmerkelijke uitspraak. Ik als eigenaar van mijn paard ben bijna altijd verantwoordelijk als mijn paard schade aan derde veroorzaakt.
Als manege zal je daar ook voor verzekerd zijn. Daarbij zal het meisje ook wel verzekerd zijn.
Toen ik van mijn eigen paard viel op mijn eigen erf en medische hulp heb gehad, kreeg ik een brief van mijn eigen ziektekosten verzekering of er mogelijk sprake was dat iemand anders voor de kosten op kon draaien. Dus of ik bv over iemand zijn hond was gestruikeld of op een paard van een ander zat. Een verzekering zal altijd proberen onder betaling uit te komen als ze dat kunnen. Mogelijk speelt dat ook mee in dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:03

verootjoo schreef:
Ik of mijn ouders 'vroegah' hebben er nog nooit over nagedacht om iets te verhalen op de manege := Vind het ook een nogal rare gang van zaken. Je bent toch niet verplicht om te rijden, dat doe je zelf...

Ik weet niet of je het topic hebt gelezen, maar het gaat wel iets verder dan: kind valt--> ouders naar de rechter.
Er is vanalles mogelijk waardoor de manege ook deels schuld heeft.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:04

Daarom hebben wij hier geen kleine meisjes rondlopen.. Hebben we die onzin ook niet..

Het is gewoon dubbel dit, maar neem toch aan dat het meisje zelf wou rijden? Neem ook aan dat meisje de risico's kent?

Misschien erg makkelijk praten, maar zal daar wel te nuchter voor zijn.. als ik van de fiets val omdat ik niet op let, klaag ik de fietsenwinkel toch ook niet aan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:04

beantsje schreef:
CindyUniek schreef:

Als je even het hele topic doorleest, weet je dat er veel meer schade kan zijn. In dit geval blijft het meisje wsch haar hele leven invalide en loopt ze een carriere met bijbehorend inkomen mis. Bovendien moet mogelijk een van de ouders stoppen met werken om fulltime voor haar te zorgen.

dan nóg. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport. Je bent niet verplicht om het te doen, dat meisje wilde dat, en de ouders vonden het goed. Meisje is gevallen, kan gebeuren, en heeft nu iets ernstigs... sja... ik vind het toch een eigen risico... En om daar de manege op aan te klagen... Het is al erg zat als er zoiets ernstigs in je lessen gebeurd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:05

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:05

Ik dacht idd dat de eigenaar van het paard ten álle tijden aansprakelijk is, zelfs al laat je contracten tekenen en bordjes ophangen! Hoe krom het soms ook mag zijn..
Ik hoor veel mensen roepen dat de keuze om op een (manege)paard te gaan zitten, ook acceptatie van de mogelijke risico's met zich meebrengt. Daar ben ik het deels mee eens, paardrijden is nou eenmaal een risicovolle sport en je werkt nou eenmaal met dieren.
Maar nu het volgende: -Als een manege een nieuwe pony aangeschaft heeft. Er is een paar keer met een ervaren iemand mee proefgereden en het lijkt een mak beestje te zijn. In de eerste manegeles van de pony, flipt het beest volkomen en gaat met een flinke rodeo door de bak. De ruiter valt...-
Vinden jullie het dan nog steeds 'eigen keuze, met aanvaarding van de risico's?' (ongeacht de wettelijke verantwoordelijkheid) Bij een manege mag je redelijkerwijs verwachten dat het betrouwbare paarden zijn. (ook al kan er natuurlijk altijd wat gebeuren) In dit geval heeft de manege toch duidelijk een ongeschikte pony gekocht.
Laatst bijgewerkt door neinie op 13-11-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:06

helemaal mee eens,belachelijk.

Dana01 schreef:
en dit is nou precies de reden waarom je tegenwoordig bij veel maneges moet tekenen voor eigen risico, en indien minderjarig moeten de ouders tekenen.

te belachelijk voor woorden dit, als je op voetballen zit, klaag je je club toch ook niet aan als je je been breekt?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:06

In Duitsland ben je helemaal de pineut als paardeneigenaar: zelfs als iemand ongevraag dop je paard klimt zou je aansprakelijk zijn voor eventuele schade die je paard aanricht. Ik geloof echter dat vorig jaar een Duitse rechter een ander besluit heeft genomen toen een meisje zomaar een wei van een paard was gelopen. In principe ben je daar echter dus wel altijd aansprakelijk officieel...