kainda schreef:Ik denk wel dat dit een waarschuwing is voor vele paarden eigenaren.
hoeveel van jullie hebben een verzorgster?
Als er iemand van jouw paard valt met alle ernstige gevolgen, ben jij altijd verantwoordelijk.
En dat kan enorme bedragen kosten.
Dat houdt mij tegen om iemand anders op mijn paarden te laten rijden/verzorgen oid.
Heel triest dat dit is gebeurt, zowel voor het meisje als voor de manege eigenaar.
Ook erg dom om iemand te laten lesgeven die geen diploma heeft en dus niet is verzekerd tegen dit soort ongevallen.
sterkte voor beide partijen
Je bent als eigenaar niet altijd verantwoordelijk, als ik als bijrijder een handeling verricht die schade aan een derde ten gevolge heeft, ben ik verantwoordelijk, niet per definitie de eigenaar van het paard. Wordt de schade veroorzaakt door de eigen energie van het paard, dan is de eigenaar verantwoordelijk en die is daar voor verzekerd (WA).
In dit geval is het meisje van het paard gevallen doordat het paard bij het aanspringen in galop struikelde. Er was dus geen sprake van een rijfout, waardoor de eigenaar verantwoordelijk gesteld wordt.