Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:19

Kan het zijn dat de datum van de invoering soms op 1 april valt????

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:38

:n
wat krijgen we hierna? keuze hoe lang de benen van het veulentje zijn? of hij/zij een bles/sneb/witte voetjes krijgt? welke kleur hij/zij krijgt?

Nee, dit is spelen met de natuur en dat is fout! Erg fout!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:42

yessssssssssssssss dan kan ik toch nog met contango dekken!!!! hahahaha ja wil een merrie ervan
haha aan de ene kant vind ik het wel leuk en mooi maar ja... HOE gaat dit verder uitpakken haha

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:50

Bij koeien wordt het al toegepast, prijs is ongeveer het vijf voudige van normaal sperma!!
Er zullen altijd een hoop mensen blijven waarvoor dit niet haalbaar is, ook gezien de benodigde hoeveelheid sperma, wordt het een heel duur grapje......

Ik denk niet dat het uiteindelijk echt van invloed wordt op de fokkerij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:55

Ik zie het al voor me... grote rechtszaken omdat er een merrietje besteld was en er toch een hengst uit komt :+
En dan over een paar jaar nog meer rechtszaken omdat er een bruine hengst met 2 witte voetjes, een kolletje en veel front besteld was.

Maar ik denk dat het vooralsnog zal meevallen. De prijzen lijken mij erg hoog, zelfs voor een beroepsfokker.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:06

Cayenne schreef:
Aan de andere kant kan het best handig zijn..
Als je een oude fokmerrie hebt en er graag een leuke merrie van wilt hebben ter opvolging, ben je zo veel zekerder van je zaak.

:j

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:09

Marloez schreef:
Ik vid het niet raar hoor.

Ik hoop dat ze dit bij koeien en kuikens gaan toepassen zodat er niet massa's haantjes worden vernietigd en stiertjes vetgemest voor de slacht(die zijn immers waardeloos binnen een melkveebedrijf).

Dit bestaat al sinds enige jaren hoor bij koeien !!
Alleen de prijs van één rietje kost meer dan het dubbele.

En dit zal bij paarden niet anders zijn waarschijnlijk.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:09

Hoi,
Het is echt geen wishfull thinking deze methode. Het wordt (via dezelfde organisatie Sexing Technologies in Texas) inmiddels al ruim 2 jaar toegepast voor koeien. Voor veehouders is het namelijk interessanter om van hun goede koeien vrouwelijke nakomelingen te hebben voor de vervanging van de oudere koeien in hun veestapel. Voorheen was 50% mannelijk en 50% vrouwelijk en was het dus veel moeilijker omgericht te selecteren van welke koeien je graag opvolgers wil voor jouw bedrijf.
Ik heb overigens mijn twijfels bij het nodig zijn van de ICSI technologie in combinatie met het insemineren van de merrie met " gesexed" sperma. Immers inderdaad is het aantal zaadcellen na scheiding van de X en de Y cellen lager (temeer ook door de verwerkingssnelheid van de machine, hogere verwerkingssnelheid betekent minder nauwkeurige scheiding, lagere verwerkingssnelheid betekent hogere kosten per rietje). Maar wat er hier niet bij wordt gezegd is dat niet alleen op geslacht gescheiden wordt, maar dat ook een groot deel van de niet levensvatbare en afwijkende zaadcellen uit het ejaculaat worden verwijderd. Dus je houdt netto minder cellen over, maar die cellen zijn van een veel hogere kwaliteit. Bij koeien wordt daarom ook gewoon op de reguliere manier met dit sperma geinsemineerd.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:12

Inderdaad is de prijs van een rietje bij een stier het dubbele als je gesexed sperma wilt. Maar in mijn ogen hoeft dit bij paarden niet het geval te zijn. Immers de marge op een sperma rietje van een stier en van een hengst liggen enorm uit elkaar. Waar een roetjes van een stier een paar tientjes kost kost die van een hengst een paar honderd, dus ik verwacht dat de techniek in relatie tot de prijs relatief minder hoog zal zijn (en zeker niet het dubbele).
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-06-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:14

@ scum.
Ik verwacht geen rechtzaken want waarschijnlijk zullen ze net als bij de koeien aangeven dat de betrouwbaarheid 90% is (dus 90% kans dat je daadwerkelijk het gewenste geslacht krijgt). En dan kan het dus zijn dat jij net tot die 10% behoort.... Er zal nooit een 100% garantie afgegeven gaan worden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:16

Doe mij maar gewoon lekker natuurlijk. Lekker spannend wat er uit komt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:20

Naja, ik weet niet of ik dit nu echt een vooruitgang vind. Ik vind dat je veel factoren uitsluit en er dus bijna bij voorbaat van uitgaat dat een combinatie altijd goede sport of foknakomelingen voortbrengt. Een dekhengst op recept bestaat volgens mij niet. Dat kun je nooit voorspellen uit afkomst en geslacht, daar komt wel meer bij kijken. Ik denk dat die verwachting wel teveel zal worden gewekt, zeker nu het nog heel duur is, maar ook als het meer "massa" zal worden. Ik vind dat er nu al teveel op afkomst en papier wordt geselecteerd en er lang niet altijd goed naar de daadwerkelijke kwaliteit van de ouders...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:23

LADPR schreef:
Doe mij maar gewoon lekker natuurlijk. Lekker spannend wat er uit komt.

Precies :)
Al kan ik me voorstellen dat beroepsfokkers daar anders over denken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:33

ik vind dit egt niet natuurlijk en ik zou het niet willen weten of mijn veulen een hengst of een merrie is dat is toch juist het leukste van het fokken!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:39

Ik vind het wel een goede zaak eigenlijk. Maar het zal wel megaduur zijn en dus niet veel gebruikt worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:40

Amigo_ schreef:
"Alle vrouwen hebben twee "Y" chromosomen."

Dit moet zijn; 2 X chromosomen..

Vrouw heeft het Y chromosoom en de Mannen X toch?'
(of heb ik nou echt niet goed opgelet op school :Y) )

Andersom. Vrouwen hebben XX, mannen XY.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:46

Het lijkt me wel een optie om deze techniek toe te passen bij rassen met nauwe bloedvoering. Bijvoorbeeld als je een hengst uit een kwaliteitsvolle vrije bloedlijn wil fokken om deze in te zetten bij de fokkerij.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:05

Marloez schreef:

Ik hoop dat ze dit bij koeien en kuikens gaan toepassen zodat er niet massa's haantjes worden vernietigd en stiertjes vetgemest voor de slacht(die zijn immers waardeloos binnen een melkveebedrijf).

Bij melkvee kan het al toegepast worden en dit gebeurt ook wel, alleen is het niet helemaal 100% zeker dat de boer het geslacht krijgt wat hij wil. Er is dus een kans dat er toch stiertjes worden geboren ipv de gewenste vaarsjes.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:12

Hmmm raar idee!

Zou het moeilijk vinden om een keuze te maken!
Nog even en ze gaan dit ook bij mensen toepassen

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:16

belachelijk!!!!!!!!!!

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:17

Marloez schreef:

Bij kippen kan je niet op sperma selecteren :n. De geslachtschromosomen zijn voor een hen ZW en voor een haan ZZ. In tegenstelling tot bij zoogdieren bepaald het vrouwtje dus het geslacht, de haan geeft altijd een Z door en sperma selecteren heeft dus geen zin.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:22

justahorse schreef:
Wij berekenen altijd wat het veulen word met oude maan en nieuwe maan.

Hier wil ik ook wel mee over weten ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:13

Bij koeien was deze mogelijkheid er al, hoorde ik laatst van een collega, vroeg me al af waarom het bij paarden nog niet was.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:25

Ik vind het persoonlijk niks... Laat de natuur maar mooi de natuur.
Ik hoop dat het aardig wat gaat kosten.. Als je een hele beste merrie hebt, waar je nog een keer een mooie merrie uit wil fokken kan ik het me voorstellen.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:31

Ik vind dat helemaal niks, van mij hoeft het niet. :7