Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:24

Zijn het alleen de boshobbelaars en de recreatieruiters die er kritiek op hebben Chevax?

Dat ze internationaal rijden maakt nog niet alles goed toch? Sommige ruiters van internationaal niveau, ook bij andere sporten, maken gebruik van doping, om een dwarsstraat te noemen. Das ook niet goed. Niet alle trainingsmethoden kun je goed praten met het excuus dat iemand internationaal rijdt.
We springen er massaal bovenop, het begint idd wat grote vormen aan te nemen, maar staan er ook niet een heleboel mensen achter de ruiters, omdat ze op intenationaal niveau rijden en daarom alles wel goed zullen doen? Dat is net zo massaal en net zo min onderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:29

Anoek_1996 schreef:
dit moet niet weer het zelfde als die andere topic worden. de paarden die op dat niveau lopen, zijn naar dit punt toe getraind en niet op een of andere dag zo ingesteld.

er zijn op bokt veel verschillende meningen. vooral de bitloze bokkers (heb geen zin om heel bokt over me heen te krijgen) hebben de mening klaar staan als het over de dressuur optomingen etc gaat. hoe kunen wij met zijn allen vertellen hoe het moet terwijl veel pas net L rijden?

ik heb patrik ook regelmatig thuis zien trainen. hij is heel eerlijk tegen over ze paarden. ik zie 1000x liever het filmpje van scandic dan dat ik veel foto's op HAW. die paarden en pony's lopen zonder ruggebruik etc en dan zijn de eigenaren trots. wat is dan beter???

Is ook niet goed. Maar de ruiters op HAW staan ook niet in de schijnwerpers en hoeven geen goed voorbeeld te geven, wat het voor de paardjes niet minder maakt, daar niet van. Ze volgen meestal het voorbeeld hoe ze het zien bij de topruiters, maar dan belabberd. Als je niet wilt dat mensen er over vallen ga dan niet in de inrijring zo rijden. Je weet dat de discussie over de rollkur controversieel is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:30

Mindim schreef:
Zijn het alleen de boshobbelaars en de recreatieruiters die er kritiek op hebben Chevax?

Natuurlijk niet. En zelfs als dat zou zijn blijft het een non argument. Waarom zou iemand die rollkur geen manier om met paarden om te gaan vindt, ook maar enige moeite doen zich daarin nog verder te verdiepen. En waarom zou die vervolgens niet mogen zeggen waarom hij/zij dat geen manier van omgang vindt. Ik hang mijn hond ook niet aan een pinnenketting om dan kritiek te mogen geven op die africhtingstechniek.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:36

Hannah_Menno schreef:
Ik snap haar reactie wel en ik vind ook dat het wel ERG ver gaat!
Maar die manier van trainen? Nee, ik vind het nog steeds niet kunnen! Train gewoon niet op deze manier dan worden er ook niet zulke filmpjes van gemaakt!

(Maar nu zal iedereen het wel niet met me eens zijn! :+ )

Ik ben het idd niet met je eens! Dus omdat jij het vervelend gezicht vindt mag niemand meer zo rijden... :roll:

Weet je, ik ga nu iets geks zeggen he, maar ik denk dat zo lopen heerlijk is voor een paard! :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:40

Bandida schreef:
Mindim schreef:

Natuurlijk niet. En zelfs als dat zou zijn blijft het een non argument. Waarom zou iemand die rollkur geen manier om met paarden om te gaan vindt, ook maar enige moeite doen zich daarin nog verder te verdiepen. En waarom zou die vervolgens niet mogen zeggen waarom hij/zij dat geen manier van omgang vindt. Ik hang mijn hond ook niet aan een pinnenketting om dan kritiek te mogen geven op die africhtingstechniek.

Negen van de tien mensen die hier op Bokt kritiek hebben vallen onder de noemer reacreatie-ruiter, ja. Ik hang mijn hond ook geen pinnenketting aan, net zo min als ik jonge katjes verdrink of andere voorbeelden. Maar ik heb wel respect voor de wijze waarop Anky, Patrick Kittel en anderen telkens en met groot geduld hun trainingswijze proberen uit te leggen aan mensen die veel minder met paarden bezig zijn en ook nog op een ander niveau. Ik ben zelf ook een boshobbelaar en ben daar volstrekt tevreden mee. Maar ik kan ook onnoemelijk genieten van beelden van bijvoorbeeld Anky met Bonfire destijds, die sámen prestaties hebben neergezet waar je (of ik in ieder geval) u tegen zeg. Ik ga er nog altijd vanuit dat Anky, patrick, Isabell etc. het beste met hun paarden voorhebben en ze met liefde en respect behandelen. En als we het over "schokkende" beelden en filmpjes hebben, hoeven we maar op HAW te kijken om tot veel "ergere" beelden te komen. Maar op één of andere manier is dát wel goed, want "goed dat je het probeert, hoor!".
Samengevat: er is een ruiter waarbij het paard het paard tussen de bit wurmt en de ruiter lost dit op. De tong over/tussen het bit gooien heeft niks met ldr, hf of wat dan ook te maken. Wat is nu eigenlijk het issue?

MamboBeach

Re: Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:46

Mindim, dat bedoelt ze wel! Lees goed wat er staat, het staat er wel! Laat ieder toch in zijn waarde!

Chevax, je schrijft het helemaal super op! :j Ben het met je eens!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:46

LovingTweety schreef:
Zou ze bokt gelezen hebben?

daar zou ze toch alleen maar blij van worden denk ik....vier tegen en de rest vind het geen probleem...
ik blijf het er nog steeds niet fijn uit vinden zien....maar relativeren is ook een vak...ik maak ergere dingen mee hier in frankrijk,je wilt niet weten hoe ze hier met stang en trens 'rijden'

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:48

chevax schreef:
Ik ga er nog altijd vanuit dat Anky, patrick, Isabell etc. het beste met hun paarden voorhebben en ze met liefde en respect behandelen.

Ik niet, dat zal wel het verschil zijn. Ik wil nog geloven dat ze denken dat ze hun paarden met liefde en respect behandelen, maar ik vind niet dat ze dat in de praktijk doen.
Er zit voor mij weinig respect in een rijstijl die alleen maar uitgevoerd kan worden door middel van twee bitten, een ketting en een set sporen, en de dreiging van het gebruik daarvan. Ik zal Anky pas geloven als ze zegt dat het liefde is als ik eens zie dat het paard iets voor haar doet omdat hij dat graag wil doen, niet omdat hij geen keuze heeft. De dag dat Anky een rondje dressuur op een van haar prijsbeesten rijdt zonder kopstuk en sporen herzie ik mijn mening.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:52

Anky heeft gelijk. Wat een gezeik zeg. Ik zeg niet dat ik het altijd eens ben met hun rijstijl maar iedereen heeft zijn eigen methode van training.
Het mooie is dat bijna al het commentaar van amateurs komt.
Deze amateurs zijn vaker slechter voor hun paard tijdens het rijden dan dat ze zelf doorhebben?
Maar ondertussen hebben ze wel commentaar op dit soort ruiters.

Onkunde van amateurs zonder dat ze het vaak door hebben: Te klein/ te groot bit, niet passend zadel, paard maar half uur per dag uit zijn stal, bij slecht weer 'lekker' een dagje op stal laten, bezuinigen op hoefsmid, veel ijzerwerk in de mond terwijl ze hier niet mee kunnen omgaan, gefrustreerd gaan rijden omdat iets niet lukt, rukken, plukken, te strakke slof, te strakke bijzetteugels met longeren/rijden, ondeskundige spoor-/zweepgebruik etc..
Maarja daar staan geen mensen langs de kant met een mobieltje/camera.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:53

Mindim schreef:
Als je niet wilt dat mensen er over vallen ga dan niet in de inrijring zo rijden. Je weet dat de discussie over de rollkur controversieel is.

haha, dan kun je beter niet meer opstappen, want mensen hebben áltijd wel wat te zeiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:54

Ze proberen zichzelf uit te leggen aan mensen die veel minder met paarden bezig zijn en dan ook nog op een heel ander niveau? Tja, dat zal wel moeten, aan hun eigen niveau hoeft het niet. Alsof we dankbaar mogen zijn voor de moeite.
Paardensport wordt niet alleen groot gemaakt door de topruiters hoor.

Wat Anky betreft, ik vind haar symphatiek. Ik kijk graag naar haar en haar paarden, maar vind de trainingstechniek onvriendelijk om te zien, ook na de uitleg. Ik geloof heel goed dat ze goed is voor haar dieren, de oudgedienden staan nog thuis. Daar wil ik ook helemaal niet aan tornen. Maar de rollkur heeft veel stof doen opwaaien en niet alleen onder de boshobbelaars. Je kan je dan op een gegeven moment afvragen waarom? Waarom is de rollkur controversieel en niet alleen onder de recreatietak. En dan vind ik niet dat je kunt zeggen, het is goed, want Anky doet het en zij rijdt op het hoogste niveau. Niveau kan niet alles vergoeilijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:54

Nette reactie van Anky. En terecht ook.

Het filmpje zelf vond ik nogal "gekleurd"... absoluut niet objectief.
Vertraagde beelden, die details extra benadrukken.
Heftig in ge-edit, om het erger te laten lijken dan het is. Want de stukken waarin de ruiter "normaal" te zien was tijdens de training zijn eruit geknipt. Alleen een opsomming van de vermeende "fouten" werd getoond.

Het liet niet echt een realistisch beeld zien van wat er daadwerkelijk afspeelde;
Een ruiter in voorbereiding van zijn rit, met een paard dat zijn tong over het bit gelegd had, en een ruiter die dat direct corrigeerde op het moment dat hij dat constateerde.

Maar blijkbaar vinden mensen het leuk om een rel te schoppen.
En internet is zo lekker anoniem...

En zo blijkt maar weer dat hoge bomen veel wind vangen.
Want een topruiter wordt direct met een gigantische media aandacht overhoop getrokken.
Maar wie staat er ondertussen stil bij bijv. maneges, waar ponies door onervaren ruiters continu op hun rug gebonkt worden en in de mond getrokken worden? (tja, we moeten het allemaal leren natuurlijk... maar niet overal gaat dat even netjes)
En de recreatie ruiters die zonder begeleiding of kennis dagelijks een te strakke hulpteugel om hun paard hangen, of ondeskundig van zeer scherpe bitten gebruik maken... Daar wordt niet naar om gekeken.
Dáár worden geen handtekeningen akties of media circussen voor uit de kast getrokken. Terwijl dat op veel grotere schaal gebeurd en waarschijnlijk meer leed veroorzaakt dan een topruiter die een paar keer voor hét prestatie moment zijn paard professioneel corrigeerd.

Ik besteed verder geen aandacht aan dit soort "schandalen" die ontstaan door dit soort sensatie zoekende filmfreaks.
Ik hoop dat mensen dit soort filmpjes niet te serieus nemen. Want het laat weinig van de realiteit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:57

Mytens schreef:
Anky heeft gelijk. Wat een gezeik zeg. Ik zeg niet dat ik het altijd eens ben met hun rijstijl maar iedereen heeft zijn eigen methode van training.
Deze amateurs zijn vaker slechter voor hun paard tijdens het rijden dan dat ze zelf doorhebben?

Onkunde van amateurs zonder dat ze het vaak door hebben: Te klein/ te groot bit, niet passend zadel, paard maar half uur per dag uit zijn stal, bij slecht weer 'lekker' een dagje op stal laten, bezuinigen op hoefsmid, veel ijzerwerk in de mond terwijl ze hier niet mee kunnen omgaan, gefrustreerd gaan rijden omdat iets niet lukt, rukken, plukken, te strakke slof, te strakke bijzetteugels met longeren/rijden, ondeskundige spoor-/zweepgebruik etc..

Ik neem aan dat jij dan profesioneel bent. Misschien kun je mij dan uitleggen waarom in jouw ogen de rollkur dan goed is. Je hanteert de methode zelf ook op professioneel niveau? Bokt is vooral amateurs, wat verwacht je hier dan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:58

Mytens schreef:

Jawel maar dan om hun eigen proef te filmpen en de jury erop aan te spreken dat ze niet voldoende punten hebben en benadeeld zijn. Of dat pappie en mammie weer lekker tegen een jury kunnen zeiken.
Laat de meeste ruiters maar eerst eens leren rijden en goed les gaan nemen voordat ze andere afzeiken.

Och hoeveel ruiters zien we op wedstrijden niet dit allemaal doen. Je zou ze de kost moeten geven en dan vallen we over een Anky en een Patrik over een moment opname.

Kom op zeg.. waar gaan we naartoe in dit land

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:59

Mytens schreef:

Maakt het bestaan van veel leed in achterstalletjes commentaar op de blikvangers van een sport onterecht? Ik dacht van niet.. dat soort opmerkingen is de kritiek uit de weg gaan in plaats van de situatie eens durven in vraag te stellen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:02

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Want wat al snel doorklinkt in alle verhalen is dat het allemaal zo zielig is voor de paarden. Terwijl dat in bijna alle gevallen helemaal niet zo is. 99 Van de 100 paardenmensen heeft paardenwelzijn voorop staan.

Dit stukje viel me op, er zijn vast 99 van de 100 paardenmensen die paardenwelzijn voorop hebben staan, maar handelen ze daar ook naar? Dat is een tweede denk ik...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:03

Goeie reactie van Anky, blij dat ze gereageerd heeft
Ik vraag mij af, al die ruiters die op deze manier trainen, als die alleen maar willen presteren ten koste van hun paard, waarom steken ze er in godsnaam zoveel energie en geld in aan tandartsen, fysio's, hoefsmeden, stalling, training, en ga zo maar door!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:03

Bandida schreef:
Mytens schreef:

Maakt het bestaan van veel leed in achterstalletjes commentaar op de blikvangers van een sport onterecht? Ik dacht van niet.. dat soort opmerkingen is de kritiek uit de weg gaan in plaats van de situatie eens durven in vraag te stellen.

En dus vragen stellen en niet gelijk kritiek geven!

trouwens
Citaat:
De dag dat Anky een rondje dressuur op een van haar prijsbeesten rijdt zonder kopstuk en sporen herzie ik mijn mening.

Hier valt toch niks mee te doen... Geeft aan dat je niet open staat, maar alleen bezig bent met schoppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:08

chevax schreef:
Samengevat: er is een ruiter waarbij het paard het paard tussen de bit wurmt en de ruiter lost dit op. De tong over/tussen het bit gooien heeft niks met ldr, hf of wat dan ook te maken. Wat is nu eigenlijk het issue?

Tong uit de mond gooien is een probleem, omdat het een reactie is op een optoming die niet bij de mondvorm van het betreffende paard past. Als je daar dan druk op moet zetten komt het protest duidelijker boven. Dat de FEI regels je beperken in de mogelijke optomingen kan daar de oorzaak van zijn, maar dan nog heb je een probleem.
Verder zie ik op het filmpje in kwestie nog 2 dingen waar ik vraagtekens bij zet gezien het rijniveau. Nl spoorverzet door trap naar ruiterbeen en een op de voorhand vallen bij een draf-stap overgang. Beide zouden niet mogen voorkomen op zo'n hoog niveau. Probleem is en blijft dat de jurybeoordelingen niet overeenkomen met de FEI regellementen als je de boekjes eens goed gaat doorlezen. Dat er hier dan 2 kampen ontstaan van mensen die het of eens zijn met de jury en een ander kamp van mensen die de FEI regels niet kunnen rijmen met de mening van de jury is dan eigenlijk een verdrietige zaak. We willen allemaal een groep voorbeeldruiters die ook naar de nietpaardenmensen een goede reclame maken. Publieke opinie bepaald ook een deel van de vrijheden die wij hebben in de omgang met onze paarden. Als de ruiters die in de media komen daar als mishandelaars worden omschreven zitten de boshobbelaars en recreatieruiters zo meteen ook met de gebakken peren.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:17

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Paarden leggen hun tong wel eens over het bit voor welke reden dan ook. Het hoeft niet negatief te zijn. Er zijn paarden bij het springen, die uit gewenning altijd met hun tong naar buiten lopen. Het valt me tegen dat de FEI nu zo achter alle ophef aanrent. Ik vind dat zij zich aan hun stelling moeten houden. Zij moeten staan voor dierenwelzijn. Maar dat betekent niet dat zij bij zo'n uit alle proporties getrokken kwestie zo hoog van de toren moeten blazen. Het is hun taak om eerst achter de paarden, maar dan ook zeker achter de ruiters te gaan staan.

Anky van Grunsven.

Kijk hier ben ik het nou mee eens, ze heeft groot gelijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:19

tamary schreef:
Tong uit de mond gooien is een probleem, omdat het een reactie is op een optoming die niet bij de mondvorm van het betreffende paard past.

Dat zou 1 reden kunnen zijn, maar er zijn er nog véél meer.Gewoonte is ook een reden, net als stalondeugden. Zover ik heb begrepen was dit paard vanaf toen hij jong al met zijn tong bezig. Bij deze ruiter zou het nu al veel minder zijn.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:21

Goooo Anky! *\o/*

Dit is exact waar men mee bezig. De ouderwetse heksenjachten, en waaruit kwamen die ook alweer voort?
Was dat niet het feit dat het andere mensen waren? Ze deden vreemde dingen, waar mensen in geloofden. Ze zouden verschrikkelijk fout zijn toch? Werden op de brandstapel gegooid, omdat men bang was. Maar waren het niet eens heksen?
Correct me if I'm wrong, niet behandeld op het middelbaar onderwijs helaas.

Waar gaat het naar toe in deze wereld? Zullen we dan maar IEDEREEN die iets andere ideeën heeft, of iets andere gewoonten, ook maar aan de schandpaal hangen? Iemand die door autisme zich gedraagd op een manier die voor veel mensen niet te begrijpen valt, zullen we die er dan ook maar aan hangen? Dat deden we vroeger toch ook? Laten we het groots in het regionale blad zetten! Want hij/zij gedraagt zich tegen onze ethiek in? 8)7
Kom op zeg, leven en laten leven. Zoals ik heb geleerd, boontje komt om zijn loontje. Dus al dat schandelijk maken van mensen en personen zal op een gegeven moment toch tegen je gaan werken. :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:21

bij ons op stal liep een paard die deed constant het tong over de bit.
goed doen weer verder rijden en 5 minuten later was het weer raak
ligt heus niet aan de ruiter.
anderen paarden deden dit bij haar ook niet.
ik vindt dat anky gelijk heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:25

Janine1990 schreef:
Waar gaat het naar toe in deze wereld? Zullen we dan maar IEDEREEN die iets andere ideeën heeft, of iets andere gewoonten, ook maar aan de schandpaal hangen?

Rustig maar, het gaat hier maar om kritiek op één strekking in één takje paardensport, waarvan het bestaan op zich niet bepaald een basisrecht is.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:25

omg. ik vind al die ophef zóó kansloos :S ik vind dat anky een goed stuk geschreven heeft. helemaal mee eens.!