Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:34

Haagsemeid schreef:
Tosadog schreef:
Het gaat hier nu over de paarden, maar ik begreep dat er ook honden zijn en dat deze dame die van Marktplaatst plukt? Maar waar zijn die dan ondergbracht? Als de paarden al geen droge plek hebben wat hebben de honden dan en zitten die daar ook op dat terrein?


Een tijd terug toen ik daar nog was, had ze 2-3 en die gingen mee naar huis.

ze heb dr een heele tijd zelfs een stuk of 10 gehad.
Ze zitten tussen de paarden , in de kennel en 1 gaat momenteel mee naar huis.

quintane
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:58

Ook ik ken deze situatie van dicht bij. Ik ben zelf dierenarts en kwam geregeld op het Loolaantje voor andere klanten. Ik weet dat er hier een dierenarts is bijgehaald vorig jaar die deze situatie heeft AFGEKEURD en niet zoals zij zegt: "dat de paarden niets mankeert".(meer info wil en kan ik niet geven: maar toen zijn ze wel in beslag genomen). Zoals al door meerdere mensen hierboven is gezegd die de situatie van dichtbij kennen: ze zien er echt niet zo goed uit als op het filmpje, ze kunnen ALLEEN maar in de modder staan (en niet op een groen veldje zoals hierboven werd gesuggereerd) en er zijn daar andere stalletjes waar de paarden wel gewoon goed gehuisvest zijn dus waarom kan het bij haar niet ??? Dan denk ik dat ze nog liever 23 uur per dag in een stal staan hoor. Staan ze tenminste droog en zonder infecties aan benen en rug.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:03

Mindim schreef:
In dit topic begint het anders ook al weer, beter zo dan in een box, las ik.



doe mij dan toch die box maar... :+

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:18

Best knap dat je dan met "verwaarloosde" paarden endurance kunt rijden en dat er geen VET is die deze paarden als verwaarloosd aanmerkt.
Verder ziet zo'n beetje iedere paddock er in NL zo uit na de regen van afgelopen tijd (zeker als deze niet gedraineerd is en er de hele dag paarden in lopen). Moeten we voor al die andere stallen dan ook maar gaan bellen?
Paarden lopen lekker buiten (dat wilden we toch allemaal zo graag?), krijgen genoeg te eten. Idd er is een hele stroming dit dit als ideaalbeeld ziet.

Andere uiterste zijn paarden die helemaal niet buitenkomen nu omdat het baasje bang is dattie nat en vies wordt in de buitenbak en daarom niet verder komt dan de binnenbak en de kantine (sorry volgorde is eigenlijk andersom) := En dan staat het arme dier ook nog 23/7 op 9m2 en wordttie met de hele divozagids aan hulpteugels bij elkaar geknupt omdattie anders niet te rijden is. Vreemd genoeg hoor je daar maar weinig over.

En wat honden betreft, hoeveel honden zitten er tegenwoordig niet in een superhippe bench opgesloten omdat de bank niet vies mag worden? Lekker vrij door het huis lopen als de baas niet thuis is is kennelijk ook uit de mode. Maken we ons daar ook zo druk om?

Sorry maar denk dat de dierenbescherming ernstigere gevallen heeft om zich druk over te maken.
Anderzijds snap ik best dat als jouw normen en waarden anders zijn dan die van een ander dat je je erg druk kunt maken. Maar ipv iemand de grond in te trappen in een nieuwsitem of op een forum kun je ook de helpende hand bieden om het voor die paarden beter te maken. Sponser een kuubje zand ofzo :)*

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:19

Als je paarden niet op een behoorlijke manier kan houden moet je er niet aan beginnen! Deze dame geeft ook nog te kennen een beroep in de paardenwereld te hebben dus ze moet beter weten. Ik begrijp best dat als het behoorlijk geregend heeft ieder paard in Nederland in de blub staat, maar niet het hele jaar door. Belachelijk!!!

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:25

Maar ze is geen hoefsmid... iedereen kan zich hoefsmid noemen..

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:29

Jeetje, ik wil toch even reageren... ik ken deze situatie al sinds zij jaaaaren geleden, in 1996 dus daar begon met 1 paard, de palomino.

Toen reed ik daar nog als klein meisje samen met mijn zusje paardjes daar, toen het nog echt stallen met weiland waren daar.
In de winter gingen toen de paarden niet meer op het land (wat nu allemaal kantoren zijn) maar bij ons in de losgooibakken, alleen zij liet haar palomino in zijn eentje op het land staan, zonder eten, zonder deken, en zonder aandacht.... Iedereen die daar stond zijn jaren bezig geweest met de dierenbescherming, en 1 keer vond een van de staleigenaren (waar wij reden) het genoeg, en heeft hij het paardje bij ons op stal neergezet. O.a. mijn zusje en ik hebben maanden voor de palomino gezorgd, echt een scheet van een paardje. Hij knapte helemaal op, en uiteindelijk kreeg ze het voor elkaar dat ze hem weer terug kreeg. De dierenbescherming kwam met haar mee, met politie en al, en omdat het paardje er zo goed uit zag mocht hij mee terug.
Uiteraard kwam dat omdat hij al bijna een jaar bij ons op stal had gestaan.... achteraf misschien stom, maar moet je dan een paardje laten staan lijden...??

Daarna zijn heel veel buurtbewoners, staleigenaren, kortom alle dierenliefhebbers in de buurt jarenlang bezig geweest met de dierenbescherming, maar het mocht elke keer niet baten. Zoals al eerder vermeld in dit topic, heeft zij blijkbaar nogal goede conecties bij de politie/advocaten waar ik niet verder op in zal gaan.

Kort daarna zijn langzaam aan alle stalletjes plus de weides gaan verdwijnen omdat er kantoren gebouwd werder en zijn wij er ook weggegaan, maar aangezien ik hier wel in de buurt woon, zie ik haar nog regelmatig voorbij rijden met alle paarden die ze nu inmiddels heeft. Ze geeft 'lessen' aan kinderen en volwassenen, en gaat dan hele buitenritten maken wanneer het haar uitkomt.

En ik kan me dus serieus kwaad maken om de mensen die hier een reactie plaatsen, dat het allemaal zo erg niet is, en dat de paarden er 'goed' uit zien..... geloof mij....... De paarden staan er alles behalve goed bij, staan letterlijk tot hun knieën in de modder, op een heel klein plekje. Ze hebben allemaal lelijke drukkingen en zijn te mager en rad lopen ze ook niet allemaal...
Als de mensen die verstand hebben van paarden zich allemaal zo druk erom maken, dan is het dus echt wel mis, en ik ben van mening dat je van een filmpje van nog geen 2 minuten niet kan oordelen hoe de gezondheid en de leefomgeving van de paarden gesteld is.

Inmiddels heb ik vernomen dat de PVV een besluit heeft genomen dat de paarden vandaag een ander onderkomen moeten hebben anders worden ze definitief in beslag genomen. Ik ben dus erg benieuwd of er eindelijk een eind gaat komen aan deze ellende!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:42

ingace schreef:
ook die andere dame die 'poten wilde breken'nou nou een cursus woedebeheersing is op zijn plaats...oke ik snap de frustraties..maar dit heeft geen nu om zo te staan bleren.


De eigenaresse heeft nu gewoon een bedreiging op band staan. Ze zou dus zelfs aangifte bij de politie van bedreiging kunnen doen tegen die buurtbewoonster..

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:45

ik vond de paarden op het filmpje juist wel slecht uitzien en het is een questie van tijd dat ze het echt tonen dat hun gezondheid slecht is.Paarden houden zich nml lang "goed" zodat ze niet ten prooi vallen.
Wat een raar wijf,heeft ze ervoor gestudeerd om hoeven goed te krijgen bij paarden en laat haar eigen dieren lekker rotstraal en mok oplopen,onbegrijpelijk!!!
Ik zou eens willen praten met dat mens om te zien of ze wel goed is in dr hoofd.

Maar in sommige gevallen heb ik ook wel eens het idee dat men het niet met opzet doet om een dier een mindere stalling aan te bieden.En dan denk ik wel eens als iemand zo veel om zn beestjes geeft maar het niet helemaal kan trekken qua financien dan zou het toch ook leuk zijn dat een buurt de handen samen vouwt en met zn allen de dieren doen helpen met bijv.een droog onderkomen.
Tis helaas veel makkelijker om iemand de grond in te boren en een negatief beeld erover te scheppen.
Jammer want een goeie wereld maken we wel samen,nietwaar?

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:52

kohtje schreef:
Tja je kan niet zeggen dat de paarden er slecht uit zien dus moeilijk om de dieren daar weg te halen. Misschien eenvoudiger om te zeggen dat ze verplicht is te zorgen dat het droog wordt door een partij zand in de padocks te doen.
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden? Denk nm dat heel veel paarden zo in de modder staan,alleen valt het hier op omdat het in een soort volkstuinen buurt is.
Nogmaals volgens mij kan je beter zeggen dat de ruimte opgeknapt moet worden dan te dreigen dat ze weg moeten.


Als je op dit moment bij mij komt kijken dan staan mijn paarden er net zo bij...
Echter is mijn paddock zo te zien minimaal 5 x zo groot, heb ik maar twee paarden en hebben deze wel een droge stal van 4 x 5 meter die voorzien is van een dik pak vlas en krijgen ze hun hooi ook daarbinnen gevoerd.
Willen ze naar buiten dan kunnen ze dat dus en ik vind dat een vriendelijkere situatie dan een paard een hele dag opgesloten hebben staan in een box van 3 x 3.

Met alle regen van de laatste dagen staat er hier ook veel water in de gedraineerde paddock, helaas doet de drainage niet wat ie moet doen...

met andere woorden, de blubber is (als het een tijdelijke situatie is) in mijn ogen niet zo'n probleem, maar deze paarden zouden meer ruimte EN een droge eet en slaap/rust gelegenheid moeten hebben in mijn ogen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:54

die vrouw had wel kunnen overwegen om een paar kuub schone zand(gewassen maaszand bijv.)in de uitloop te gooien dan hadden de paarden tenminste een vastere ondergrond en konden es gaan liggen.
Pure zwarte modder is slecht,een bron van bacterieën bah!
Kuubje zand is de wereld niet.

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:55

Maar deze paarden staan niet alleen nu in natte periode erzo bij , maar gewoon het heele jaar bijna.
Tevens wil de eigenaaresse niet eens hulp , ze weet het zelf allemaal zo goed !
En over steeds kubje zand dit is al eens gebeurt en zie als nog het resultaat !

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:00

ja smakelijk lopen ze er niet bij dat ziet iedereen.
en als die vrouw echt geen hulp wil van anderen dan verdient ze de dieren ook niet.
maar het blijft moeilijk oordelen als men alleen het filmpje ziet.

de dieren moeten daar in ieder geval weg naar een schone en droge omgeving.
Geen dier op de wereld verdient het om zo te moeten leven! |(

UvantesV
Berichten: 258
Geregistreerd: 04-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:04

newie schreef:
ik weet waar dit is, heb hier ook welleens over het hekje staan kijken, heb daar om de hoek gewerkt.... paarden zien er op zich niet verkeerd uit, maar de plaats waar ze moeten lopen is echt verschrikkelijk... Kan gewoon niet goed zijn dit


Sluit ik me helemaal bij aan.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:07

wat een dom bericht waneer gaan ze ze eens echt richten op dieren leed zo als 23 uur per dag in de box? vind die paarden er van geen kant verkeerd uit zien, Blij en niet mager of wat dan ook... bij mijn verzorg paarden staan ze nu ook in de blubber... ja nou en? beter dan heledag uit hun neus te vreten en op stal te staan lijkt mij.. ze vinden het zelfs leuk want er is een droge plek en ze willen alleen maar in de modder dollen :P

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:11

VInd het geen mooie situatie maar ... ken er nog veel meer die er zo bijstaan of nog erger, helaas. En daar doet de dierenbescherming helemaal niets aan.
Vind zelf echt dat een paard minstens een droge plek, ter grootte van een box, per paard moet hebben om te schuilen en op te drogen, incl de benen. Anders wordt het echt wel een trieste vertoning maar vervelender is dat je allerlei huidschimmels / ziektes een kans geeft, als rainrot en mok.
Wat betreft natte paddocks, bij mij is het nu ook een soort zwembad :+ maar ik denk dat je het al een stuk beter houdt als je gewoon zand in de paddock hebt, hebben wij dan ook. En als je elke dag de mest weghaalt, scheelt ook heel veel viezigheid. Maar met dit weer een droge paddock is jammergenoeg voor velen uitgesloten.
Persoonlijk vind ik overigens ook heel veel paarden op dit moment er echt triest bij staan in half ondergelopen weilanden etc. Gaat de DB daar ook langs?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-11-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:11

Elk paard moet een droge,veilige plek hebben om te liggen en ruimte om te bewegen, deze dieren hebben dat blijkbaar niet dus moet er ingegrepen worden, het is alleen een schande dat dit al zo lang duurt en dus word het echt tijd dat de regels m.b.t paarden houden aangepast worden want dan kun je mensen met de wet achter de hand dwingen om maatregelen te nemen.

sjuutje
Berichten: 457
Geregistreerd: 31-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:12

dravergekkie schreef:
Maar deze paarden staan niet alleen nu in natte periode erzo bij , maar gewoon het heele jaar bijna.
Tevens wil de eigenaaresse niet eens hulp , ze weet het zelf allemaal zo goed !
En over steeds kubje zand dit is al eens gebeurt en zie als nog het resultaat !



Waarom "schreeuw" je zo, wekt alleen maar irritaties op en helpt de eigenaresse en eventueel de paarden niet hoor :?

Over hoe de paarden erbij staan en hoe de dame in kwestie omgaat met de dieren, daar kan ik niets van zeggen/vinden en ik denk dat een heleboel mensen op dit forum dat niet kunnen. Een kort filmpje zeg namelijk helemaal niets!

En als deze dame endurance wedstrijden rijd, worden de paarden zeker gecontroleerd door dierenartsen. En geloof me, die dierenartkeuringen zijn streng maar rechtvaardig!

En even in het algemeen, paarden zijn geen watjes zoals men in Nederland nogal eens denkt!

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:14

sjuutje schreef:
dravergekkie schreef:
Maar deze paarden staan niet alleen nu in natte periode erzo bij , maar gewoon het heele jaar bijna.
Tevens wil de eigenaaresse niet eens hulp , ze weet het zelf allemaal zo goed !
En over steeds kubje zand dit is al eens gebeurt en zie als nog het resultaat !





En even in het algemeen, paarden zijn geen watjes zoals men in Nederland nogal eens denkt![/quote]

en op bokt denkt bijna iedereen dat en staat niet eens stil bij de stalling van hun paard zo als rond de 22 uur per dag op stal...

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:18

Mijn paddock is op het moment ook nat, maar mijn ponys hebben nog een hele grote in loop stal met vlas en nog een uitloop op tegels, dus die kunnen wel droog staan en liggen.
Is het nou zoveel moeite om die paddock te betegelen? Heb je teminsten niet meer zoon vieze bende staan de paardjes droog, en word het hooi ook niet vermalen met de blubber! Als je dat al niet eens voor je paarden over hebt, dan ben je ook geen paard waard!

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:19

HindaFree schreef:
wat een dom bericht waneer gaan ze ze eens echt richten op dieren leed zo als 23 uur per dag in de box? vind die paarden er van geen kant verkeerd uit zien, Blij en niet mager of wat dan ook... bij mijn verzorg paarden staan ze nu ook in de blubber... ja nou en? beter dan heledag uit hun neus te vreten en op stal te staan lijkt mij.. ze vinden het zelfs leuk want er is een droge plek en ze willen alleen maar in de modder dollen :P


Misschien moet je er eens langs gaan om het zelf te zien voor dat jij je 'domme' reactie schrijft, of even mijn reactie, en van de andere mensen lezen die er dichtbij staan...
Deze paarden hebben GEEN schuilplek waar ze allemaal in kunnen, staan 365 dagen per jaar tot hun knieeën in de blubber op een veel te kleine plek, en niet alleen nu met hevige regenval, maar ALTIJD. Ik vind dit niet te vergelijken met een paddock/wei waar onze paarden met dit weer in wat blubber staan...

Bovendien, zoals eerder door meerdere mensen geschreven, zijn de paarden te mager, zijn ze gewond, en sommige hebben infecties en drukkingen. Met die dikke vachten die ze nu hebben lijken ze misschien minder dun, maar ze zien er niet gezond uit.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:20

Denk dat iedereen wel moet beseffen dat als je je paarden 24/7 toegang geeft tot een buitenplek en je hebt er stallen naast dat het met dit weer zo'n bende kan worden. MAAR dat wil niet zeggen dat het het hele jaar zo is en de stallen die je dan hebt moeten gewoon schoon en droog zijn, het voer moet goed zijn. Ken dus ook wel andere plekken waar de paarden werkelijk tot aan hun knieeen in de modder gingen zowel in de zomer als in de winter, in en intriest. Op die manier houden van paarden heeft werkelijk niets te maken met hatural horsemenship of hoe je het ook maar wilt noemen. Het is gewoon onzorgvuldig met je dieren omgaan en de verantwoordelijkheid niet nemen.
Maar ik vind sommige reacties hier wel erg overdreven, want van een beetje modder en regen worden paarden echt niet minder. Van 24 of 22 uur per dag op een stal staan van 3x3 meter wel.
Het is trouwens ook nog een keer dat je soms wel zand kunt storten maar als de ondergrond niet goed is blijft het water naar de zee dragen. Je moet dan eerst een stuk goed uit (laten) graven, daar steen of gravel of van die waterdoorlatende tegels op brengen, dan grind of zoiets en daarop weer zand. Kan je natuurlijk ook op een klein stuk van de paddock doen, ziet het geheel er al een stuk aantrekkelijker uit.
Maar goed, kost geld, tijd, inspanning.
Lijkt me handiger als de eigenaresse gewoon iets minder paardjes er neer zet, het geld dat ze dan uitspaart investeert in een goed stuk bodem zodat ze droog kunnen staan.

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:21

Mijn pony staat er momenteel ook zo bij, moet iemand de DA nu ook maar bellen? := Met 6 paarden in het land en de regen dan krijg je 1 grote blubberbende. Kan er helaas niks aan doen. Ik vind die vrouw die tekeer gaatop het filmpje ook niet helemaal fris. Je kan kwaad zijn á la.. maar dat taalgebruik. :=

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:22

Miss_Favre schreef:
HindaFree schreef:
wat een dom bericht waneer gaan ze ze eens echt richten op dieren leed zo als 23 uur per dag in de box? vind die paarden er van geen kant verkeerd uit zien, Blij en niet mager of wat dan ook... bij mijn verzorg paarden staan ze nu ook in de blubber... ja nou en? beter dan heledag uit hun neus te vreten en op stal te staan lijkt mij.. ze vinden het zelfs leuk want er is een droge plek en ze willen alleen maar in de modder dollen :P


Misschien moet je er eens langs gaan om het zelf te zien voor dat jij je 'domme' reactie schrijft, of even mijn reactie, en van de andere mensen lezen die er dichtbij staan...
Deze paarden hebben GEEN schuilplek waar ze allemaal in kunnen, staan 365 dagen per jaar tot hun knieeën in de blubber op een veel te kleine plek, en niet alleen nu met hevige regenval, maar ALTIJD. Ik vind dit niet te vergelijken met een paddock/wei waar onze paarden met dit weer in wat blubber staan...

Bovendien, zoals eerder door meerdere mensen geschreven, zijn de paarden te mager, zijn ze gewond, en sommige hebben infecties en drukkingen. Met die dikke vachten die ze nu hebben lijken ze misschien minder dun, maar ze zien er niet gezond uit.

AMEN! Hier ben ik het dus volkomen mee eens. Ik woon er niet in de buurt, ben er nog nooit geweest. Maar voor mij zegt het filmpje al genoeg.

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:34

Mayflower_ schreef:
Mijn pony staat er momenteel ook zo bij, moet iemand de DA nu ook maar bellen? := Met 6 paarden in het land en de regen dan krijg je 1 grote blubberbende. Kan er helaas niks aan doen. Ik vind die vrouw die tekeer gaatop het filmpje ook niet helemaal fris. Je kan kwaad zijn á la.. maar dat taalgebruik. :=


Dat vind ik dus ook niet kunnen.... Probeer in elk geval zelf netjes te blijven en op een fatsoenlijke manier te laten blijken hoe het hoort maar een dreigement als 'ik breek je poten' gaat wel erg ver.