'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:51

voor de geinteresseerden: centraal AM topic van Bokt met alle informatie etc.

[MD] Centraal topic over atypische myopathie.

veel informatie op te vinden, wellicht aan te vullen met nieuwe informatie.
Zodat het ook centraal gehouden wordt ;-)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:52

Wat ik ook eng vind, Quir, is dat de ziekte blijkbaar al veertig jaar geleden voorkwam en ze nog niet hebben ontdekt waar het nou door komt... Want aan de snelheid en de verwoestende effecten te oordelen is het nou niet bepaald iets dat je kunt genezen als dierenarts zijnde, dus moet je het op voorkomen gooien.

En dat kun je niet weten tot je weet waar die atypische myopathie door komt. :(

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:57

pfff schrikken,had het topic al gevolgd op bokt.
Sommige zeggen hier goed in de gaten houden, denk dat je daar weinig mee opschiet aangezien ze nog niet weten wat het is en hoe het er exact uit ziet.
Die van mij gaan (staan al) op de paddock en komen dus echt de weide niet op.ga geen risico nemen, voorkom liever dan het te genezen als het al te genezen is.

ik ben met zulke momenten zeer blij met een forum als bokt, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
die van mij ga ik niet opstallen,maar ga zeker wat doen met de adviezen die hier gegeven word.ik wil geen onnodig risico nemen.
de eigenaren die hier getroffen zijn hadden dit ook nooit verwacht of zien aankomen.het kan dus iedereen gebeuren!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:34

het is aan een ieder voor zich wat hij/zij doet nu met de paardjes .
ik denk dat de mensen die dit al mee gemaakt hebben , al lang voorbereid zijn elk jaar weer , hoe spijtig het ook is de angst voor herhaling zal blijven .

hier staan de paarden alweer ruim een maand op stal , overdag kunnen we ze zelf in de paddock gooien als we willen ,
mijne gaat e rzo een 3 keer per dag in en dan rijden , maar er zijn er ook die er niet uitkomen

elke oplossing heeft een nadeel , buiten houden is kans op ziektes zoals dus am maar er zijn ook zat andere ziektes die ze op kunnen lopen buiten
binnen slaat vaak verveling toe als ze er nauwlijks uitkomen , peesblessures stalbenen en als er veel paarden binnen staan in een ruimte dan is de kans op verspreidingvan ziektes weer groter

kortom ieder zijn keus .
ik doe wat de stalhouder doet , moet eerlijk zeggen natuurlijk heb ik keus ik kan elders heen maar ik vind het prima hoe alles zo verloopt bij ons op stal .

ik hoop in ieder geval voor de paardjes dat er niet teveel paardjes aan dit vreslijke fenomeen overlijden , endat er toch ook nog na zoveel jaar eens een oorzaak een echte toxine enz gevonden zal worden zodat ook wellicht een anti virus ertegen gevonden zal worden .

het is hier eerder gezegd , maar denk toch dat ze wat aan de paardjes zullen hebben die het overleefd hebben welke antistoffen maakte die aan en hoe is daarbij het virus bestreden , wat is het meest effectief ?

affijn hopen doet genezen ...hoop ikdan maar

Cleo_

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:25

Die van ons lopen op een kapot gelopen weiland, wij controleren zowieso op paddestoelen (deze worden bij ontdekking weggehaald) maar helemaal voorkomen dat ze er zitten kunnen we niet. Dit zeker omdat ze op een stuk staan van ruim anderhalf hectare (waarvan merendeel zand).
De paarden worden goed bijgevoerd met hooi, dus ze gaan ook niet op zoek naar wat anders.

Onze paarden kunnen overigens zelf kiezen om buiten of binnen te staan.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:18

Mag ik vragen waarom de paarden 's nachts wel de schimmel kunnen opeten, en overdag niet? ik vind de logica nogal lastig te vinden.

mijn stallenhouder heeft nu alles op stal laten staan. zijn zus is veearts en heeft het aangeraden. ze weten alleen nog niet wanneer ze wel weer naar buiten kunnen (en daar zit ik erg op te wachten) Gaat dat om een nacht vorst? of moet het blad van de bomen zijn? Wanneer is dit voorbij?

edit: besmet veranderd naar schimmel krijgen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:21

klootje schreef:
cp112 schreef:
Eerst wordt er gemeld dat overal paarden teveel binnen staan (arme diertjes :(:)) en nu moet alles juist weer naar binnen. Lekker omslachtig :)) :')

Wat een vreselijk STOMME reactie zeg. (Ja, dat is dit inmiddels ook al)

Je gaat je paard toch niet blootstellen aan die schimmels omdat op stal staan zielig is? Heb liever dat mijn paard dan maar wat meer binnen staat dan dat ie vergiftigt wordt door die schimmels.....

Elinaa schreef:
helemaal geen stomme reactie, ik ben ook bang dat er nu teveel paarden teveel op stal komen te staan.

wij hebben deze vreselijke ziekte meegemaakt en onze pony's komen niet meer op dat stuk land.
maar als je ze genoeg en goed bijvoerd moet het goed gaan.

Inmiddels leven paarden allang niet meer zoals ze van nature zouden doen. De buiten wereld is voor hen allang geen natuurlijke habitat meer. Dus moet je continu voor jezelf afvragen en afwegen wat je wel het beste kan doen voor je paard. En als dat binnen houden is dan is dat binnenhouden.
Er staat duidelijk in het nieuwsbericht dat het gaat om gebieden waar bos omheen staat, een paard is van nature een steppedier, daar vind je niet veel bos (met daarbij behorende soorten loof van bomen, noten ed)

Dus binnenhouden met de daarbij genoemde adviezen is nog helemaal zo'n gek idee niet.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:37

Ik vind het een verontrustende situatie. Ik ben erg zuinig op mijn paarden en heb het beste met ze voor. Mijn merries staan nog 24/7 buiten. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en worden dagelijks nog bijgevoerd met krachtvoer. Eén van mijn merries is een wever en krijgt enorm veel stress als ze op stal staat. Voor haar is buiten zijn het allerbeste, maar als het haar dood wordt, wordt er wel een erge hoge prijs betaald. Dan maar liever de stress van de stal zou ik haast denken. Alleen wil ik niet een ondoordachte beslissing nemen.
ALs ik naar het artikel kijk, komen er wel een paar vragen bij mij op. Is het de mening van de genoemde dierenarts of is het een landelijke advies. Dat maakt voor mij verschil. Verder staat in het artikel dat het niet de bedoeling is om de noodklok te luiden en niet de bedoeling is om paniek te zaaien. Ik weet niet hoe het op jullie overkomt, maar zo komt het wel op mijn over. Hoeveel komt het daadwerkelijk voor? Dat is ook belangrijk om te weten. Als ik niet op bokt had gezeten, wist ik er nu nog niets van. Zou er nog bokkers die contact hebben gehad met eigen dierenarts of een dierenkliniek voor verder informatie of een informatiepunt?

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:52

Heeft iemand een idee wat voor effect regen heeft op de schimmel? Positief/negatief?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:10

schimmel heeft het liefst vocht en warmte toch? (dacht ik?)
dus als dat zo is zou je kunnen denken aan vocht icm warmte die onder de bladeren wordt vastgehouden oid? (ik denk zoals gewoonlijk gewoon hardop hoor ;) )

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:11

Ja, maar zal het niet door veel regenval "wegspoelen"?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:21

niet als het letterlijk in het gras zit.. maar ik weet niet of dat kan, een schimmel die echt ín het gras zit, en van binnenuit komt.
gif zou wel kunnen denk ik, maar ze dachten toch echt aan een schimmel voor zover ik weet..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:46

Wildgirl schreef:
Voor alle mensen in omgeving Eelde/Paterswolde:
Ik kreeg net bericht dat er in Eelde afgelopen dinsdag een paard is overleden aan AM.
Dit is nog niet 100% ZEKER maar alle signalen wijzen erop, ik ga er nu heen om duidelijkheid te vragen; de betreffende DA van deze mensen wou/kon me dat telefonisch niet vertellen.
Het zou gaan om een friese merrie met veulen die iig overdag buitenstond.

Onze paarden staan op 200 m afstand van zijn paarden dus vanmiddag komt mijn eigen da om bloed te trekken en ze gaan acuut van de wei af totdat er meer duidelijkheid is; er komt zo snel mogelijk een bodemonderzoek.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:53

Wildgirl, kan je me op de hoogte houden? (waar staan jouw paarden?)
Wij hebben het stuk onder de bomen al afgezet vanwege de eikels. Helaas hier niet de mogelijkheid om alle paarden (8x) op stal te zetten (we hebben maar 2 zgnm "EHBO-stallen voor als er iets is en ze moeten op stal). De koudnbloedjes krijgen nu alleen nog stroken gras en het warmbloedje hoog gras en krachtvoer. Toch maar met ruwvoer beginnen.......Alleen verkiezen de koudbloedjes gras boven ruwvoer......(* krijgt nu wel de kriebels zo dichtbij*)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:21

He gats, Wildgirl, hoop dat het voor jouw paarden meevalt en wil de eigenaar van deze Fries enorm sterkte wensen met het verlies. :(:) Het valt wel op dat het meer in die streken blijft, maar ik krijg ondertussen wel enorm de kriebels van alle verontrustende berichten. :\

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:11

naffie schreef:
Ik vind het een verontrustende situatie. Ik ben erg zuinig op mijn paarden en heb het beste met ze voor. Mijn merries staan nog 24/7 buiten. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en worden dagelijks nog bijgevoerd met krachtvoer. Eén van mijn merries is een wever en krijgt enorm veel stress als ze op stal staat. Voor haar is buiten zijn het allerbeste, maar als het haar dood wordt, wordt er wel een erge hoge prijs betaald. Dan maar liever de stress van de stal zou ik haast denken. Alleen wil ik niet een ondoordachte beslissing nemen.
ALs ik naar het artikel kijk, komen er wel een paar vragen bij mij op. Is het de mening van de genoemde dierenarts of is het een landelijke advies. Dat maakt voor mij verschil. Verder staat in het artikel dat het niet de bedoeling is om de noodklok te luiden en niet de bedoeling is om paniek te zaaien. Ik weet niet hoe het op jullie overkomt, maar zo komt het wel op mijn over. Hoeveel komt het daadwerkelijk voor? Dat is ook belangrijk om te weten. Als ik niet op bokt had gezeten, wist ik er nu nog niets van. Zou er nog bokkers die contact hebben gehad met eigen dierenarts of een dierenkliniek voor verder informatie of een informatiepunt?

Dit vraag ik mij dus ook af....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:16

Ik denk ook dat we ons niet gek moeten laten maken. Bij ons staan de paarden ook gewoon buiten. Mijn paard raakt ook gestresst van op stal staan. Daarbij moet hij nu juist de weerstand en zijn vacht opbouwen om de winter goed door te komen. Dat tast je ook aan door ze binnen te gaan zetten.
Daarbij hebben wij de ruimte niet om de buitenkudde allemaal binnen te zetten, aangezien alle overige paarden en pony's bij ons in de winter helaas al zowat fulltime binnen staan.
Wij hebben 1 box voor als er eentje ziek wordt van de buitengroep en eventueel nog een containerstal erbij, dus twee boxen. Maar er staan er 7 buiten in de winter. Dus het is sowieso geen optie.

Bij acute ellende in de kudde zet ik mijn paard anders in een van onze bakken (wat men nu nog niet wil hebben, maar bij problemen zal het wel moeten) of desnoods verhuis ik hem naar de hitactief stal in ons dorp. Daar is wel een mouw aan te passen, lijkt me.

Ik ga me niet laten gek maken, maar het knaagt wel en wat zal ik blij zijn als die k.therfst weer voorbij is.....

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:25

nogmaals: weet iemand of er al iets bekend is over wanneer de risico's verdwijnen? vorst? bladeren weg? etc?
ik weet dat ze nog niet weten om welke schimmel het precies gaat, maar vaak gelden wel ongeveer dezelfde regels :)

mijn paard staat in dezelfde omgeving als die van wildgirl, ik ben erg benieuwd. Vreselijk voor die mensen! Ben echt benieuwd waar het precies van komt.
De veearts die ik via via heb gehoord zei dat het met blad en broeiverschijnselen te maken heeft. Net zoals bijvoorbeeld hooibroei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:28

Eelde is hier hemelsbreed 30km vandaan...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:31

dan mag je misschien gaan kiezen: welzijn en lekker naar buiten laten, of welzijn en veilig op stal houden :P
ik vind het geen leuke keuze iig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:58

@Daphaan, na een paar nachten goede vorst zou het gevaar geweken moeten zijn.

mijn pony (de hele groep pony's) staat ook gewoon op de wei, dag en nacht, en zonder bijvoer, er is nog veel gras te vinden.
ik vind het wel een beetje griezelig, maar ondertussen staan er heel veel paarden buiten, en wordt dan hier, dan daar een wei getroffen.
op stal zetten is eigenlijk gewoon geen optie, niet alleen wegens de ruimte, maar ook omdat ik dan een heel gestrest en bezweet pony'tje krijg, ze zit al helemaal in wintervacht.
dus ik laat het zoals het is voorlopig, maar het houdt me wel bezig..
ik denk overigens in te kunnen schatten dat de wei van mijn pony niet direct een risico weide is, omdat het goed onderhouden wordt (koeienweide), er geen paddestoelen staan, weinig blad ligt, en het bos een paar percelen verder ligt, waar geen paarden lopen nu.

het is voor mensen met een eigen weide al helemáál niet te hopen dat AM in hun perceel opduikt, omdat het land dan onveilig blijft.. dan heb je echt een probleem lijkt me!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:08

He bah, Eelde is wel erg dichtbij ... daar stond ook het paard van onze kennissen dat enkele jaren terug rond deze tijd is gestorven aan AM. Ik heb de paarden (groep van 12 IJslanders) nu standaard 's nachts op de paddock/loopstal en alleen overdag een aantal uren op de wei. Wel staat ons trekpaard 24/7 op de wei ... maar dan in een wei met goed gras en weinig nattigheid, hopelijk scheelt dat.
Aan de andere kant ... het optreden van AM is zeer plaatselijk, vaak maar in 1 weiland, dus zo veel zegt het niet als een paard 5 km verderop AM krijgt. Ik vermoed zelfs dat het vaak maar 1 plek is in een weiland waar de gevaarlijke stof (ik denk toch in de richting van een schimmeltoxine) voorkomt. Anders zou AM op meerdere naast elkaar gelegen percelen tegelijk voor moeten komen, en dat is niet het geval, het gaat steeds om 1 weiland. Misschien gaat het om een relatief zeldzame schimmel die af en toe ineens opduikt op een plek waar dan toevallig de groei-omstandigheden optimaal zijn. Het kan ook zijn dat de schimmel wel degelijk veel voorkomt, maar dat paarden normaal gesproken de plaatsen waar deze groeit, mijden. Paarden die niet genoeg worden bijgevoerd, worden misschien te weinig kieskeurig worden in wat en waar ze grazen, en krijgen zo toch de schimmeltoxine binnen. Maar dit is uiteraard allemaal nattevingerwerk, hopelijk kan gedegen onderzoek de echte boosdoener uiteindelijk aanwijzen. Scheelt een hoop paarden- en mensenleed ...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:13

Ik vind het vooral zo opvallend dat het allemaal nog in het noordoosten van het land is. Is er bij beide gevallen (Kolham en Eelde) ook bekend wat voor land het was etc.? En hoe zijn andere paarden in Eelde er aan toe?

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:31

Elinaa schreef:
bij ons hebben 2 van de 6 veulens het overleefd, maar beide zijn ze verkocht.

ze zijn een tijd na de ziekte nog wel onderzocht maar alles was weer goed. heb de vee arts ook niet over een hartruis gehoord.

joytje-05 die op deze pagina gereageerd heeft heeft een van de 2 overlevenden.

Jeetje dat meen je niet :wow: Ik wist wel dat je het er toen over had en dat er 4 veulens dood waren en dat Zoor ook ziek was. Maar ik wist niet dat het deze ziekte was. Kunnen ze daardoor ook schade opgelopen hebben? Dus Zorian & Zorah zijn de enige veulens die het overleeft hebben...

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:34

Moet echter wel zeggen dat hier nog veel paarden buiten in het weiland staan... Sommige gaan s'avonds naar binnen maar veel ook niet. Ik geloof dat ze dat niet eens weten.