[MD] Centraal topic over atypische myopathie.
veel informatie op te vinden, wellicht aan te vullen met nieuwe informatie.
Zodat het ook centraal gehouden wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
klootje schreef:cp112 schreef:Eerst wordt er gemeld dat overal paarden teveel binnen staan (arme diertjes) en nu moet alles juist weer naar binnen. Lekker omslachtig
![]()
Wat een vreselijk STOMME reactie zeg. (Ja, dat is dit inmiddels ook al)
Je gaat je paard toch niet blootstellen aan die schimmels omdat op stal staan zielig is? Heb liever dat mijn paard dan maar wat meer binnen staat dan dat ie vergiftigt wordt door die schimmels.....
Elinaa schreef:helemaal geen stomme reactie, ik ben ook bang dat er nu teveel paarden teveel op stal komen te staan.
wij hebben deze vreselijke ziekte meegemaakt en onze pony's komen niet meer op dat stuk land.
maar als je ze genoeg en goed bijvoerd moet het goed gaan.
Wildgirl schreef:Voor alle mensen in omgeving Eelde/Paterswolde:
Ik kreeg net bericht dat er in Eelde afgelopen dinsdag een paard is overleden aan AM.
Dit is nog niet 100% ZEKER maar alle signalen wijzen erop, ik ga er nu heen om duidelijkheid te vragen; de betreffende DA van deze mensen wou/kon me dat telefonisch niet vertellen.
Het zou gaan om een friese merrie met veulen die iig overdag buitenstond.
Onze paarden staan op 200 m afstand van zijn paarden dus vanmiddag komt mijn eigen da om bloed te trekken en ze gaan acuut van de wei af totdat er meer duidelijkheid is; er komt zo snel mogelijk een bodemonderzoek.
naffie schreef:Ik vind het een verontrustende situatie. Ik ben erg zuinig op mijn paarden en heb het beste met ze voor. Mijn merries staan nog 24/7 buiten. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en worden dagelijks nog bijgevoerd met krachtvoer. Eén van mijn merries is een wever en krijgt enorm veel stress als ze op stal staat. Voor haar is buiten zijn het allerbeste, maar als het haar dood wordt, wordt er wel een erge hoge prijs betaald. Dan maar liever de stress van de stal zou ik haast denken. Alleen wil ik niet een ondoordachte beslissing nemen.
ALs ik naar het artikel kijk, komen er wel een paar vragen bij mij op. Is het de mening van de genoemde dierenarts of is het een landelijke advies. Dat maakt voor mij verschil. Verder staat in het artikel dat het niet de bedoeling is om de noodklok te luiden en niet de bedoeling is om paniek te zaaien. Ik weet niet hoe het op jullie overkomt, maar zo komt het wel op mijn over. Hoeveel komt het daadwerkelijk voor? Dat is ook belangrijk om te weten. Als ik niet op bokt had gezeten, wist ik er nu nog niets van. Zou er nog bokkers die contact hebben gehad met eigen dierenarts of een dierenkliniek voor verder informatie of een informatiepunt?
Elinaa schreef:bij ons hebben 2 van de 6 veulens het overleefd, maar beide zijn ze verkocht.
ze zijn een tijd na de ziekte nog wel onderzocht maar alles was weer goed. heb de vee arts ook niet over een hartruis gehoord.
joytje-05 die op deze pagina gereageerd heeft heeft een van de 2 overlevenden.