'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:55

Marjoow schreef:
Circus? Nee, dat mag afgeschaft worden! Maar das een ander onderwerp :P

Het huidige FEI dressuur op ´top´niveau onderscheidt zich daar inhoudelijk in níets van.

Ook wat uiterlijk spectakel verder deze weg in laat alleen maar beter zien wat het is geworden.

Ik heb daar op zich niets tegen als de dieren ethisch verantwoord behandeld worden/leven.

Het grote winstpunt van deze berichten is dat het duidelijk maakt dat ruiters die paardrijden zich niet op FEI dressuur hoeven te richten.

Marjo

Re: 'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:47

Als je bij mij circus zegt, denk ik aan olifanten en tijgers die daar niet thuishoren. Denk ik aan paarden met een pluim op hun hoofd die een rondje lopen, en aan aapjes die rare kunstjes moeten doen. Ik denk dan aan leeuwen die uitgedaagd worden, maar afgestraft worden zodra ze te ver gaan.

Hierbij denk ik niet aan de Grand Prix dressuur.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:02

miep1979 schreef:
De tribune's zitten al stampvol, wie zegt dat het nu al geen spectacel is met al die geweldige combi's van tegenwoordig :=

_O- inderdaad !..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:06

Marjoow schreef:

Ik wel.
Inhoudelijk is er geen verschil meer.

Wat je van de vorm víndt is subjectief. De veren en glitter zijn geen inhoud.

Toepasselijk en opvallend is dat de voorvechter van rijtechnisch goéd rijden, Ernest van Loon, circusdressuur telkenmale aanhaalt als voorbeeld voor de FEI wedtsrijddressur mbt het niet forceren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:57

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:

Ik wel.
Inhoudelijk is er geen verschil meer.

Wat je van de vorm víndt is subjectief. De veren en glitter zijn geen inhoud.

Toepasselijk en opvallend is dat de voorvechter van rijtechnisch goéd rijden, Ernest van Loon, circusdressuur telkenmale aanhaalt als voorbeeld voor de FEI wedtsrijddressur mbt het niet forceren.

En volgens mij komt de circusdressuur daarmee dichterbij wat de FEI in zijn boekjes heeft staan dan wat er op de wedstrijden te zien is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:49

Ik denk dat hier niet de juiste termen gebruikt worden. Show en spektakel, tja. Een goed gereden proef kan zeer spectaculair zijn, maar om dat nou een spektakel te noemen? Past niet helemaal bij het dressuurplaatje.

Dat het best aantrekkelijker gemaakt mag worden voor mensen met minder verstand van paarden, is natuurlijk prima. Als het gaat om transparantheid en duidelijkheid. Maar als ik het zo zie zijn er nog geen concrete voorstellen. Ben benieuwd.

Ik weet nog dat men vroeger gruwelde van het idee van een kur op muziek. Dat was show en dat hoorde niet bij dressuur. Kun je nagaan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:06

Mieke schreef:
Ik weet nog dat men vroeger gruwelde van het idee van een kur op muziek. Dat was show en dat hoorde niet bij dressuur. Kun je nagaan...

Wát kan je nagaan?
Dat het nú al circus is? Helemaal mee eens :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:07

tamary schreef:
En volgens mij komt de circusdressuur daarmee dichterbij wat de FEI in zijn boekjes heeft staan dan wat er op de wedstrijden te zien is.

...en dát is wat Dhr.Van Loon probeerde helder te maken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:58

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties weggehaald, probeer ontopic te blijven alsjeblieft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:04

flickr schreef:
Heh, weer zo'n domme artikel. Goed dressuur is KWALITEIT en niet "show". Ze willen dit gewoon doen zodat mensen die niks van dressuur weten er ook van kunnen genieten. Opzich is daar niks mis mee, maar het gaat wel mooi ten kosten van de sport.

Als mensen een show willen moeten ze naar het circus.

_/-\o_

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:24

Fortuna22 schreef:
Ja klopt.In eerste instantie dacht ik dat ook.
Maar inderdaad, dat staat er niet.
De sport transparanter maken is zeker een goed idee, dat haalt een hoop twijfel en onzekerheden weg.
Ik denk alleen wel dat we met z'n allen moeten waken dat het geen showrijden wòrd.
Naar mijn mening zijn we daar al een beetje mee begonnen toen de kleur van de jasjes ed zijn vrij gegeven. ;(

precies, het betekend niet letterlijk dat de paarden nog meer moeten kunnen dan dat ze al doen.
En ook naar mijn mening vind ik dat de kleur van de jasjes vrijgeven erg ver gaat.. het gaat toch om het paard
om de mooie beweging en tact en combinatie met de ruiter, en natuurlijk moet de combinatie er mooi uit zien maar daar heb je geen fel gekleurd blinkend jasje voor te hebben toch..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:47

Het transparanter en eerlijker maken kan door objectieve beoordelingscriteria te maken. Dat is helemaal niet zo moeilijk om die vast te stellen, maar wellicht heb je dan wel beeldmateriaal nodig dat in slowmotion kan of foto's oid. Wel foto's die op het juiste moment genomen zijn uiteraard!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:54

Huertecilla schreef:
Mieke schreef:

Wát kan je nagaan?
Dat het nú al circus is? Helemaal mee eens :D

:D Precies. En dat tijden veranderen.