Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:10

Patricia schreef:
singasong: Natuurlijk is het een farmaceutisch bedrijf te doen om het verkopen van zoveel mogelijk vaccinaties, maar ik moet erbij zeggen dat de informatie die we gekregen hebben écht netjes, uitgebreid en duidelijk was. Niet volgegooid met reclameslogans enz.
Ook geen sprake van echte bangmakerij. Tuurlijk is het niet leuk om een paard in het ergste stadium te zien hangen, maar de verschillende fimpjes gaven wel een goed beeld over hoe de symptomen eruit zien. Daar wordt je niet dommer van. :)

Ik weet dat ze het heel netjes brengen zonder al te veel reklame. Dat was toen ook met de voorlichting over Equest. Alleen weten ze het zo te brengen dat ze je toch kunnen overtuigen van het feit dat het beter is om in te enten of het hele jaar door te ontwormen met hun middel ;)

Verder is er niets mis mee om te weten wat deze ziekte doet met een lichaam maar laat je daar niet extra door beïnvloeden in je overweging om wel of niet laten inenten!

DubbelFun

Re: Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:12

Aangezien het voor mensen net zo desastreus is als voor paarden én wij een regering hebben die soms 'roomser als de paus' kan reageren hou ik het er maar op dat zolang er daarvandaan nog geen afviezen/regels komen het allemaal wel mee zal vallen.
Het is iig fijn dát er een vaccin is dat lijkt te werken.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:49

belgië ligt nog wel net wat zuidelijker dan Bergen op zoom... ik zal mijn DA maar eens bellen om te zien wat zij er over weet...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:57

_JL_ schreef:
belgië ligt nog wel net wat zuidelijker dan Bergen op zoom... ik zal mijn DA maar eens bellen om te zien wat zij er over weet...

Ik ga morgen langs bij mijn da in Roosendaal (als ik het niet vergeet.. :o .) en ik zal hun mening hier ook neerzetten.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:26

ben alweer terug van de lezing, het was niet zo heel druk, en ik vond het een duidelijk verhaal wat mij niet overtuigd heeft al te gaan vaccineren, zodra er een vraag wat dieper ging, kon men geen antwoord geven,
ze maken een tour door Nederland met deze presentatie.
Het staatje wat voorbij kwam over de verspreiding in Amerika was mooi in beeld gebracht maar ik vond het schrikbarender dat het zo veel, veel meer bij mensen voor kwam dan bij non-humans.
Al snel trek je de conclusie dat non-humans dan paarden zijn maar dat is dus helemaal niet zo dat kunnen ook vogels of muggen zijn die positief getest zijn op WNV, maar dat word dan wijselijk niet aangehaald.

Kortom een ieder zal zijn eigen gezonde verstand moeten raad plegen en er zal zeker verschillend over gedacht en mee om gegaan worden,

ik kom zelf r.m in Marokko waar het ook voorkomt en daar worden veel preventieve maatregelen genomen zoals bv de bestrijding van muggen, ik zal daar de paarden arts eens vragen hoe zij er mee omgaan en wat het nut is van vaccineren.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:32

Elmo fijn dat je dit deelt met ons, tjee eerst over die schimmel en nu weer dit, wordt je echt niet vrolijk van.
Ik ga ook eens rustig informeren bij mij Da als hij langskomt, als het beter is laat ik ze wel inenten, maar heb geen zin om nu in paniek de Da te bellen en ze in te laten enten, we wachten het even rustig af.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:52

Het blijkt ook dat grote aantallen dode vogels m.n. kraaien duiden op de aanwezigheid van het virus, als dit het geval blijkt b.v. in Nederland kan men overgaan tot vaccineren, persoonlijk zou ik daar dan op wachten, aangezien het een ziekte is die ook mensen treft is er een meldings plicht, als het zo ver is zal de overheid dan zeker aan de bel trekken.

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:10

Hier in Groningen heb ik er nog niemand over gehoord, ik ga er toch eens achter aan. Zou eigenlijk gewoon bij de jaarlijkse enting moeten zitten.

Yv

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:07

eppie38 schreef:
Elmo fijn dat je dit deelt met ons, tjee eerst over die schimmel en nu weer dit, wordt je echt niet vrolijk van.
Ik ga ook eens rustig informeren bij mij Da als hij langskomt, als het beter is laat ik ze wel inenten, maar heb geen zin om nu in paniek de Da te bellen en ze in te laten enten, we wachten het even rustig af.

Over 'die schimmel'?? Is daar een topic over te lezen?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:25

Heb onlangs hier ook cotact over gehad met mijn DA.
Ik ga namelijk MET paard emigreren naar USA en maakte me toch wel enigszins ongerust over het virus.
DA 1 was nog helemaal niet bekend met de vaccinatie
DA 2 gaf aan dat het inderdaad een farmaceutisch heisa is. Ook daar is last van de crisis (en D&H is een Amerikaanse farmaceutisch bedrijf) en dit is een manier om een extra centje te verdienen. Hij raadde aan om te proberen paard zo goed mogelijk zijn weerstand op peil te houden en de uitbraken in de buurt in de gaten houden. Mocht het echt veel in de omgeving voorkomen waar wij heengaan kan ik alsnog besluiten om te enten.
En daar komt bij het is net als het rino vaccin, ook al is het dier ingeënt dan is er geen garantie dat het niet besmet wordt. Dit heb ik al uit bronnen uit USA van paarden die evengoed ziek werden of JUIST ziek werden na enten.

JA het virus is niet ongevaarlijk en kan dodelijk zijn bij paarden, maar ook bij mensen kan het een nare ziekte brengen. Het is vergelijkbaar met de ziekte van Lyme die door de teken wordt verspreid.
Ook daar enten we ons toch niet voor in, terwijl er in USA ook heel veel teken zijn.
Blijft moeilijk maar ik heb ondanks dat het vaccin beschikbaar is besloten om niet preventief te enten in ieder geval.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:16

@ Kokopeli .... als er geen inenting verplichting is bij invoer in USA zou ik zeker wachten in uw geval! In USA zijn de WNF inenting stukken goedkoper EN je hebt keuze uit minstens 4 merken EN verschillende types (serum, DNA).

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:46

Wat een naar nieuws over dit virus.
Ga ook maar eens even bij de veearts informeren wat te doen met de paarden.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:50

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:27

Is er al bekend wat de titerbepaling is voor dit soort aamdoeningen ??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:22

ik heb vandaag één van mijn da's gesproken, en het is idd vooral de fabrikant die er nu al achter zit. Als het WNV in Duitsland, Belgie en/of Frankrijk zit is het tijd zat om te gaan enten, gezien de entingen heel erg goed werken.

Maw, nu nog geen paniek, het zit nog in Italie en zodra er verplaatsingen hierheen komen weten de da's het meteen zodra er dichterbij iets gebeurt. Ik ga dus gewoooon lekker slapen vannacht, en laat de muggenspray nog even thuis ;) :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:04

Hooguit uitkijken dus voor mensen die paarden hebben in de buurt van Italianen(meereizende muggen) of van daaruit geïmporteerde paarden c.q. mensen die daar naar toe op wedstrijd gaan.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:17

meereizende muggen?
en paarden en mensen kunnen het niet overbrengen, dus je kunt met een gerust hart naast een Italiaan gaan staan hoor :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

Meereizende muggen is niet zo'n vreemd verschijnsel hoor. Er worden rond Schiphol met enige regelmaat Malariamuggen gesignaleerd (en een verhoogd aantal gevallen bij mensen die het land niet zijn uitgeweest.)

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:59

Het is natuurlijk altijd verontrustend nieuws, maar ik denk dat die gras schimmel op dit moment meer bedreiging vormt dan dit virus.

Yv

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:09

DubbelDun schreef:
Hooguit uitkijken dus voor mensen die paarden hebben in de buurt van Italianen(meereizende muggen) of van daaruit geïmporteerde paarden c.q. mensen die daar naar toe op wedstrijd gaan.

Pcies. En verder voorlopig gewoooon doorgaan met ademhalen. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:10

danflo schreef:
Het is natuurlijk altijd verontrustend nieuws, maar ik denk dat die gras schimmel op dit moment meer bedreiging vormt dan dit virus.

Yv

AM komt elk jaar voor , daar heb ik het ook met mijn da over gehad uiteraard. Je paard bijvoeren en je wei in de gaten houden, meer kan je daar helaas niet aan doen. Ze zijn gelukkig wel in Belgie volop aan het researchen en zoeken hoe en wat, dus hopen dat ook daar op een gegeven moment iets uit gaat komen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:36

in frankrijk is het virus al. dus het trekt wel omhoog, ik ga van het voorjaar enten, als de muggen populatie weer komt en de trekvogels weer deze kanten op komen. kan wel zeggen wacht tot het in belgoe of duitsland is, maar mijn probleem is dat ik bij beide landen niet gek ver uit de buurt woon, aangezien je de enting moet herhalen voor het werkt, heeft dat best veel tijd nodig voor je paard beschermd is, sta in een paardenrijk gebied, veel land eromheen waar het stikt van de ganzen enzo, dit jaar ook mega veel muggen,vliegen en horzels gehad, dus ik ga het niet afwachten tot het ons kikkerlandje bereikt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:00

marieminime schreef:
in frankrijk is het virus al. dus het trekt wel omhoog, ik ga van het voorjaar enten, als de muggen populatie weer komt en de trekvogels weer deze kanten op komen. kan wel zeggen wacht tot het in belgoe of duitsland is, maar mijn probleem is dat ik bij beide landen niet gek ver uit de buurt woon, aangezien je de enting moet herhalen voor het werkt, heeft dat best veel tijd nodig voor je paard beschermd is, sta in een paardenrijk gebied, veel land eromheen waar het stikt van de ganzen enzo, dit jaar ook mega veel muggen,vliegen en horzels gehad, dus ik ga het niet afwachten tot het ons kikkerlandje bereikt.

En ga je jezelf dan ook laten inenten hiervoor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:21

Weet iemand toevallig of er de komende tijd in Gelderland/Overijssel ook informatieavonden worden georganiseerd?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:26

singasong schreef:
marieminime schreef:

En ga je jezelf dan ook laten inenten hiervoor??

als dat word geadviseerd en als daar een goedgekeurd vaccin voor is wel ja.

geldklopperij vind ik het niet, want je bent zelf vrij in je keuze of je het doet of niet. en als het vaccin daadwerkelijk beschermt dan vind ik het prima om te enten. ik vind het pas geldklopperij als ze vaccins verkopen en verplicht stellen die niet werkend zijn.

altijd word er gezeurd dat de overheid te laat gaat enten, dat er te laat ent stoffen zijn en bla bla.

nu zijn ze optijd met middellen en nu laten ze je vrij in die keuze, is het nog niet goed.

degene die enten, prima, die niet enten ook prima, ieder eigen keuze
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 10-11-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt