Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:03

Anya schreef:
Mis nog steeds de conrolegroep slokkie. Slecht onderzoek dus. Ik zou er niet mee wegkomen als ik zoiets zou indienen.

Eeuh, een paard 24 uur per dag op stal is geen paard, da's een tractor.
En een uitbreiding naar paddock/ weidegang factoren zou de gezochte stressfactor (sport) niet isoleren en te variabel maken.

Met subsidie komt er vast een vervolgonderzoek.
:P

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:06

foxy80 schreef:
100% met TE5 eens.
Dit lijkt nergens op.

Geen controlegroep.
Geen groot onderzoeksveld en verschillende grootte van groepen.
Geen gelijke startpositie want men test paarden die reeds geselecteerd zijn met het oog op een sport (nl "makke" karakters voor voltige, hetere voor dressuur, coole voor springen etc).
Trouwens, hoe zit het met western en betuigde paarden?
Ook zijn de paarden vervolgens niet in een andere methode getest om te kijken of dit de stress verminderde (vb dressuurpaard opeens voor voltige gebruiken).

Het was pas echt interessant geweest, als je een paard in een stressloze situatie had geplaatst (vb in de kudde) en daar dan mee aan de bak was gegaan.
En dat er gewoon een groep ruinen met bv een basisopleiding was geselecteerd en dan via lootje trek was bepaald wie er als voltige paard aan de slag mocht en welke er geschoold mocht worden tot eventingpaard.
DAAR wil ik de resultaten wel eens van zien.

Precies. Dit was ook mijn gedachte...

Het is natuurlijk logisch als je 2 groepen bijna dubbele grootte van de overige groepen een uitslag krijgt dat daar meer 'stress' in voorkomt omdat je ook 2 x het aantal paarden heb.
Waarschijnlijk als je daarvan de uitkomst door 2 deelt heb je hetzelfde aantal als spring en eventing paarden.

Maar goed, dit gaat inderdaad nergens over. Wel jammer, had best interessant geweest als er betere en meer controlerende factoren waren geweest, tezamen met gelijke groepen. Had volgens mij een hele andere uitkomst gegeven...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:06

hyppolyte schreef:
@foxy, natuurlijk zou het mooi zijn als ze dat ook op die manier gaan uitvoeren, maar je kunt niet altijd meteen beginnen met een grootschalig onderzoek, maar dit onderzoek zou wel een aanleiding kunnen zijn om een grootschalig onderzoek op te starten. En dat is toch alleen maar goed?

Als het een voorzichtige opener is om het debat op gang te brengen, dan wil ik dat graag toejuichen.
Alleen, presenteer het dan niet zo:
"Een uitgebreid Frans onderzoek"
En zet dan als afsluiter dat verder onderzoek nodig is.

Verder vind ik de titel vreselijk manipulatief!
"De bevindingen van de onderzoekers wijzen uit dat paarden, net als mensen, veel last kunnen krijgen van stress in het dagelijks leven, dankzij hun eigenaren, de moeilijke relatie tussen eigenaar en paard, slecht afgestemde trainingsschema's en magere beloningen."
-> er wordt hier niets gezegd over de tak van de sport...

Deze begrijp ik ook niet helemaal:
De resultaten lieten echter duidelijk zien dat vooral de tak van sport, beinvloed door het paard, van invloed is op het ongewenste gedrag.

En nogmaals: waar slaat de titel op als je dit leest:
"We hebben laten zien dat een paard om verschillende redenen zeer gestresst kan raken tijdens het werk met mensen."

Verder mag ik hopen dat de paarden alleen voor dit onderzoek kortstondig zo lang op stal moesten. Hoe wil men met een uur benen strekken per dag een hogeschool paard fit houden???

Verder wordt er ook niets gezegd over stressverloop, begonnen ze allemaal stressloos aan het onderzoek?

Eerlijk? Ik vind dit ronduit slordig werk.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:08

En dan nu de echte test: de dressuur en hoge schoolpaarden als voltigepaard aan de slag laten gaan. De spring als dressuur en de voltige als springpaard. Eens kijken of de stress dan minder wordt.......
Ik denk het niet. Feit is dat er bepaalde types voor elke tak van sport worden uitgekozen. Een jazz zal je niet kunnen gebruiken voor voltige, althans daar ligt niet de eerste keus. Een voltige paard is zo wie zo al rustiger en laat zich niet gek maken. Ga je met een jazz voltige rijden wordt deze echt niet minder gestresst vermoedelijk eerder meer. Dat heeft niks met de training te maken, maar met het karakter en de gevoeligheid van een paard.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:09

jeetje, wel interessant ;) ok de reacties trouwens. :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:11

Dat is ook zo, misschien wordt er wel flink geplukt en getrokken, maar dan is het evengoed nog wel heel interessant om erachter te komen hoeveel stress dingen opleveren.

En het is natuurlijk nooit mogelijk om alle condities in een onderzoek mee te nemen, dat zijn er simpelweg teveel. Er zijn zoveel trainingsmethoden en iedere ruiter voert die weer anders uit. Dan zou je al voor een select groepje ruiters moeten kiezen met allemaal een ander niveau en die ruiters dan alle paarden laten rijden, in alle disciplines.

Ik kan zonder problemen een zooitje ruiters aanwijzen waarvan ik vrij zeker ben dat ze flink wat stress gaan veroorzaken als ze op eender welk paard stappen en daarmee gaan dressuren, springen of wat dan ook. Gelukkig ken ik er ook een aantal die op een paard stappen en dan zo min mogelijk stress veroorzaken.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:15

Mmm, er is dus toch sprake van enige SELECTIE in dit onderzoek: voltigepaarden worden mn geselecteerd op hun rustige, meegaande karakter.... zou er ook enige selectie zijn bij de andere takken van sport. Ik kan me dit wel voorstellen eigenlijk, sterker nog: ik denk dat je niet ontkomt aan selecteie per tak van sport !. Springen: meer de moedige, explosieve types (?), dressuur: de types die meer willen showen en presteren voor hun ruiter en daarmee makkelijker gezien hun karakter over grenzen gaan (?). Ik opper hiermee even een gedachte maar ik kan me in ieder geval wel goed voorstellen dat er mogelijk sprake is van een selectie van paarden voor de dressuur, die gezien hun daarmee gepaard gaande karakter, sneller stress kunnen opbouwen. Neemt niet weg dat dressuur een enorme beheersing vraagt en weinig explosieve uiting van energie toelaat. Btw: hier spreekt een dressuurliefhebster... :D

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:16

slokkie schreef:
Eeuh, een paard 24 uur per dag op stal is geen paard, da's een tractor.
En een uitbreiding naar paddock/ weidegang factoren zou de gezochte stressfactor (sport) niet isoleren en te variabel maken.

Met subsidie komt er vast een vervolgonderzoek.
:P

Dat ik nou precies wat ik dacht ;). Je moet eerst kijken hoeveel stress er onstaand als de paarden alleen maar werken. daarna kan je pas gaan kijken hoe de stress verminderd word als de paarden naar vaker buiten gaan dan alleen werken.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:19

Hoe verder ik nadenk over de opzet van het onderzoek, des te slechter en minder representatief vind ik het onderzoek. Het onderzoek is echt zo opgezet dat je door de bias, die de selectie van paarden voor de takken van sport geeft, geen enkele conclusie kunt trekken betreft stress die een bepaalde tak van sport geeft :n

essie_blue

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:29

Ben benieuwd wat er zal gebeuren als de paarden ook aantal uren op de wei stonden. ;)

Ze hebben nu ook wel het extreme genomen,
23 uur per dag op stal, waarvan 1 uur eruit om eens flink te gaan dressuren, en hop op stal. Ik zeg niet dat dit nooit gebeurd, maar het is wel een vrij extreem geval.

Je hoort je paard ook tijdens de dressuurtraining vrijheid te geven,
dus ook paar rondjes galop aan een lang teugeltje in verlichte zit oid. Met dressuur werk je toch echt vanuit ontspanning.

Ze zeggen het ook zelf, de voltigepaarden hebben rustige meewerkende karakters.
echte dressuurpaarden zijn ook van zichzelf van zenuwachtiger,
zeker als ze 23 uur per dag op stal staan.

Vind het echt een slecht onderzoek,
ze hebben onderzoek gedaan naar de takken van de paardensport.
Maar vergeten met welke types paarden ze te maken hebben.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:31

als ze met dressuur en hoge school bedoelen "met het stokje op de achterbenen tikken" kan ik me voorstellen dat die paarden meer stress hebben (zoals mijn beeld (misschien geheel onterecht hoor) van hogeschool in frankrijk nogsteeds is).

Verder slaat dit onderzoek inderdaad nergens op, er zijn te veel bijkomende factoren die de uitslag bepaald kunnen hebben, en deze hebben ze totaal niet in overweging genomen en al helemaal niet gereduceerd/ weggehaald. Ik zou graag zien dat de paarden gehuisvest zouden worden in een grote loopstal dan wel weide, waarin eerst de rust van de kudde gevonden moet worden. En dan nog eens opnieuw proberen.

(en je paarden anders selecteren> neem recreatie paarden die zowel EN dressuur EN springen EN voltige kunnen en ga met elk paard een periode in 1 van die disciplines aan de slag, vervolgens weer even op rust zetten, zichzelf weer kunenn zijn in de kudde, en met datzelfde paard de volgende discipline proberen etc. stereotypisch gedrag meten en het vergelijken tussen de verschillende disciples en perioden. Daarbij zou je eigenlijk over een periode van 3 jaar moeten beschikken voor het onderzoek, om ook seizoensgerelateerde reacties te verkleinen (meer gras, misschien hengstig, kou, wind, warmte etc)
Laatst bijgewerkt door muiszje op 30-10-09 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:34

He wat vervelend dat ook andere mensen behalve die stomme Arabesk dit ineens gaan zeggen.

:Y)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:36

hoe bedoel je arabesk? :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:42

Arabesk schreef:
He wat vervelend dat ook andere mensen behalve die stomme Arabesk dit ineens gaan zeggen.

:Y)

whahha daar ben je, was al aan het wachten 8-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:45

ik kan me zo voorstellen dat een spring of eventingpaard meer afwisseling hebben in hun werk...
Ik zie hier ook dat waneer mijn dochter een keer een sprong meeneemt, dat het paard daar dan zeer positief op reageerd.
Vraag me dan alleen af of dat komt doordat mijn dochter na de sprong uitbundig reageerd naar het paard toe, of door de sprong ansich...

En dat is wat ik dan weer zie met het springen... paard foutloos en de ruiter wordt uitbundig..
bij dressuur is dat weer net even niet..niet dat de paarden dan niet beloont worden, maar dat uitbundige is er niet altijd vooral met wedstrijden.
als ik het dan vergelijk met voltige, weet een voltige paard exact wat er gaat komen, niets aparts.. regelmaat..en uiteraard wordt een eventing paard en/of springpaard ook dressuurmatig getraind..

dus nu nog wachten op het waarom :D

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:59

Alane schreef:
ik kan me zo voorstellen dat een spring of eventingpaard meer afwisseling hebben in hun werk...
Ik zie hier ook dat waneer mijn dochter een keer een sprong meeneemt, dat het paard daar dan zeer positief op reageerd.
Vraag me dan alleen af of dat komt doordat mijn dochter na de sprong uitbundig reageerd naar het paard toe, of door de sprong ansich...

Afwisseling is ook erg belangrijk. Ik had gister dressuur les met mijn pony, moet er heen over de weg dat vond ze wel spannend. Na de les (zweet liep van de shouders zo langs haar benen naar de grond) was ze 'helemaal op' zoals het leek. Maar de terugweg ben ik via het bos gegaan en ze werd daar weer helemaal wakker en liep pittig door... Ze kwam ook weer helemaal 'fris' aan op stal. Dan zie je echt heel goed dat het wel verschil maakt hoor...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:01

springpaarden en eventers hebben ook meer afwisseling, met een dressuurpaardje gaan ze echt niet voor de afwisseling een pacours springen maar andersom word er wel weer dressuur gereden, zoiezo 1 uur per uit stal veelste weinig!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:04

Eigenlijk zouden we op bokt eens een grote enquette anoniem moeten doen om te kijken hoe de gemiddelde paarden hier gehouden worden.

Ik hoor altijd iedereen brullen bij het 24/7 binnen houden van paarden maar als ik het aantal stallen hier in de buurt zie waar de paarden zo gehouden worden maak je mij niet wijs dat er geen bokkers zijn die hun paard zo houden.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:05

_O-
Ik was ook al op Abaresk aan het wachten :')

In ieder geval, interessant onderzoek alleen helaas, zoals zoveel onderzoeken op paarden, verkeerd uitgevoerd.
Ik denk dat ik niet alle argumenten nog eens moet herhalen, maar ik wil er nog wel even bij zeggen dat het ook wel erg moeilijk is om een grootschalig onderzoek te doen. Als je 200 paarden per categorie wilt, en je wil ook nog een controlegroep...

Interessanter zou het inderdaad zijn als ze nou eens de dressuurpaarden voltigetraining zouden doen en omgekeerd.

Overigens: We zitten nu met zijn allen het onderzoek wel af te kraken, maar we weten helemaal niets van het onderzoek zelf. Het is gewoon een bar slecht artikel :Y)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:08

@ essie-blue, zo'n extreme situatie is het echt niet hoor, het gros van de paarden staat 22-23 uur op stal en wordt eruit gehaald om een uurtje te trainen, misschien dat het nog een half uurtje gepoetst en gezadeld wordt, maar ze staan toch doorgaans minimaal 20 uur op stal, soms worden ze er zelfs niet eens uitgehaald.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:09

Slecht onderzoek dit. Er zijn zoveel variabele factoren in deze en ik mis daarbij ook nog een controlegroep.
Althans gebaseerd op wat er in het artikel staat, ben benieuwd of er nog meer gegevens naar buiten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:35

miek140 schreef:
_O-
Ik was ook al op Abaresk aan het wachten :')

Tja ook arabesk moet werken voor haar centen, maar ik had de leerlingen aan het werk gezet en was ff op bokt aan het kijken O:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:48

Nimber schreef:
Wat mij trouwens ook intressant lijkt is de relatie van het karakter van deze dieren / de stress.
Hoe reageren de voltige paarden als ze hetzelfde onderzoek nogmaals moeten doorlopen maar nu als dressuurpaard? Vertonen ze dan wel ineens het stressgedrag?
Of als de dressuurpaarden nu als springpaarden worden ingezet zijn ze dan veel rustiger?

Ja ik zat ook een beetje in die richting te denken.

En waar ik ook aan zat te denken...SFpaarden zijn nou niet de meest ideale dressuurpaarden. Moeilijke mond. Horizontaal aangezette hals, korte nek. Die zullen inderdaad meer stress krijgen bij iets wat ze moeilijk vinden...nageven.

Wat als je hier een voor de dressuur gefokt paard inzet. Met een opwaarts gebouwd lijf en een lange nek en een meer vertkale hals.

Wel een interessant onderzoek. Op naar een vervolg onderzoek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:51

Katja schreef:
Slecht onderzoek dit. Er zijn zoveel variabele factoren in deze en ik mis daarbij ook nog een controlegroep.
Althans gebaseerd op wat er in het artikel staat, ben benieuwd of er nog meer gegevens naar buiten komen.

..en dan óók nog een ´verkeerde momentopname´ van IW op de OS erbij.
Potverdorie wat een vuile praktijken.
Zet er een petitie tegen op :)*

Voor de goede orde: dit is sarcasme.

Het onderzoek is een uitvloeisel en voorbeeld van een maatschappelijk ontwikkeling. Dááruit kan een belangrijke les geleerd worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:52

muiszje schreef:
Verder slaat dit onderzoek inderdaad nergens op, er zijn te veel bijkomende factoren die de uitslag bepaald kunnen hebben, en deze hebben ze totaal niet in overweging genomen en al helemaal niet gereduceerd/ weggehaald. Ik zou graag zien dat de paarden gehuisvest zouden worden in een grote loopstal dan wel weide, waarin eerst de rust van de kudde gevonden moet worden. En dan nog eens opnieuw proberen.

(en je paarden anders selecteren> neem recreatie paarden die zowel EN dressuur EN springen EN voltige kunnen en ga met elk paard een periode in 1 van die disciplines aan de slag, vervolgens weer even op rust zetten, zichzelf weer kunenn zijn in de kudde, en met datzelfde paard de volgende discipline proberen etc. stereotypisch gedrag meten en het vergelijken tussen de verschillende disciples en perioden. Daarbij zou je eigenlijk over een periode van 3 jaar moeten beschikken voor het onderzoek, om ook seizoensgerelateerde reacties te verkleinen (meer gras, misschien hengstig, kou, wind, warmte etc)

Ik vind het een beter onderzoe dan veel van wat ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen.

Ik zie dit als een mooie eerste aanzet naar een echte studie.