muiszje schreef:Verder slaat dit onderzoek inderdaad nergens op, er zijn te veel bijkomende factoren die de uitslag bepaald kunnen hebben, en deze hebben ze totaal niet in overweging genomen en al helemaal niet gereduceerd/ weggehaald. Ik zou graag zien dat de paarden gehuisvest zouden worden in een grote loopstal dan wel weide, waarin eerst de rust van de kudde gevonden moet worden. En dan nog eens opnieuw proberen.
(en je paarden anders selecteren> neem recreatie paarden die zowel EN dressuur EN springen EN voltige kunnen en ga met elk paard een periode in 1 van die disciplines aan de slag, vervolgens weer even op rust zetten, zichzelf weer kunenn zijn in de kudde, en met datzelfde paard de volgende discipline proberen etc. stereotypisch gedrag meten en het vergelijken tussen de verschillende disciples en perioden. Daarbij zou je eigenlijk over een periode van 3 jaar moeten beschikken voor het onderzoek, om ook seizoensgerelateerde reacties te verkleinen (meer gras, misschien hengstig, kou, wind, warmte etc)
Ik vind het een beter onderzoe dan veel van wat ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen.
Ik zie dit als een mooie eerste aanzet naar een echte studie.